Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:17

Tijgertje86 schreef:
Lara_Silver schreef:
Zoals in dit topic meerdere keren is aangegeven dat motorcrossers rekening houden met ruiters is een erg nette zaak. Maar dit betekend niet dat zij deze wijsheid automatisch gebruiken in het geval van een wei. Dit kan ik me goed voorstellen, een paard in de wei kan namelijk vrij rondrennen als het schrikt zonder enige schade te veroorzaken. (natuurlijk niet in dit geval) Dit kan je toch ook niet verwachten van die rijders, zij hebben evenveel rechten als de paarden in die wei.

De weien waar mijn pony staat liggen ook pal aan de weg en daar komt ook menig motorrijder, quadrijder, auto, etc,.. voorbij; maar afremmen? Nee hoor, dat komt simpelweg niet bij ze op, en eigenlijk is dit niks om ze voor te beschuldigen, ze rijden op een weg waar het mag en houden zich aan de regels. Ze zouden kunnen afremmen, dat is natuurlijk altijd fijner maar ze hoeven het niet! De paarden in de wei kijken op, of draven even snuivend rond maar dat is het.

Ik heb een beetje het idee dat jij je vastklampt aan het almachtsidee. Dat omdat het paarden zijn; of het om een ruiter gaat; alles maar moet wijken of precies moet doen wat wij willen. Nou meid, dit gaat niet! Dus je kunt je nog eeuwig uiten in verwensingen, beschuldigingen en jezelf fijn stress bezorgen maar zie nu eenmaal in dat het geven en delen is. Ik vind het hartstikke netjes als een fietser even afstapt, een auto wacht en een wandelaar zijn hond even vasthoudt. Maar ik verwacht het niet te hard, omdat er altijd mensen zullen zijn die dit niet doen.

Dan kun je meteen de hele groep verwensen maar dit zegt meer over de persoon in kwestie dan de beschuldigde groep. Het is hier weer een kwestie van veralgemening jegens individualisatie.. De een heeft goede ervaringen, de ander slechte maar dat geen geeneen van ons het recht banaal en lukraak conclusies te gaan trekken!

Ik wens de eigenaresse en alle betrokkenen die dag veel sterkte toe. Er kan niet gesproken worden over schuld want het gaat nog altijd over een levend dier en geen robot. Het was een situatie die niemand zag aankomen.

Almachtsidee/ conclusies/ individualisatie?! Clown Meid kom eens bij ons kijken zou ik zeggen, dan piep je wel anders. De motorcrossers hebben bij ons al wat leed veroorzaakt, de politie komt pas als als het echt een keer fout gaat. En dan moet ik maar lief en aardig blijven? Ik heb niets tegen 'normale' motorrijders, wel iets (veel!) tegen crossers in de bossen/ die paarden opjagen. In het artikel blijkt de 'crosser' een 'motorrijder' te zijn, prima, geen problemen mee.

Wat, zijn dat moeilijke woordjes voor je? Je leek me anders zo gefixeerd op de spelling van een ander... Lachen
Je hebt er blijkbaar wel wat tegen, anders zou je je niet in alle mogenlijke bochten wurmen om je te verdedigen. Dat de motorcrossers bij jou in de buurt zo zijn geeft jou verre van het recht om de rijder in kwestie te beschuldigen! Dat het paard is uitgebroken door toedoen van de motorcrossers is geeneens duidelijk gesteld. Er was enkel sprake van een ongeval. In dat geval is het de verantwoordelijkheid van de eigenaresse ervoor te zorgen dat haar dieren in een geschikte afrastering staat, die in dit geval niet geschikt bleek te zijn. Zo kun je het namelijk ook bekijken. Knipoog
Als motorcrossers rijden op een plek waar ze mogen zijn en zich aan de regels houden geeft dat hen evenveel rechten als ons ruiters. Doen ze dit niet, ja pech, maar dat zou geen aanstoot mogen geven tot veralgemenisering van alle crossers. Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van het gebruik van gezond verstand, een realistische kijk op de situatie, en vooral geen subjectiviteit.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:22

Huertecilla schreef:
De eigenaar van paarden is wettelijk en moreel voor de schade en het leed verantwoordelijk. Haar reactie is niet 'netjes', slechts minimaal. Het is HEEL erg dat haar paarden deze man in de bloei van zijn leven zeer ernstig verwond hebben. Dat is HAAR verantwoordelijkheid!

De rest van je verhaal ga ik als mede-motorrijder niet op in. Maar ik vind wel dat je hier het menselijke, emotionele aspect onderschat. Natuurlijk is het leven en welzijn van de motorrijder (mens) belangrijker dan dat van het paard (dier). Maar vergeet niet hoeveel pijn en verdriet er bij de eigenaresse is, OOK om haar dier. Om ondanks alle emoties niet te wijzen met het vingertje (niets menselijks is ons vreemd), is iets waar veel mensen van kunnen leren. Dat ze in haar reactie als zodanig "minimaal" reageert, vind ik wel degelijk netjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:37

Roadracer schreef:
Om ondanks alle emoties niet te wijzen met het vingertje (niets menselijks is ons vreemd), is iets waar veel mensen van kunnen leren. Dat ze in haar reactie als zodanig "minimaal" reageert, vind ik wel degelijk netjes.

Pardon?
Dus als de deense dog van de buurvrouw losbreekt en jou van de fiets loopt, zijn nek breekt en jij met een schedelbasisfractuur in het ziekenhuis ligt is het netjes als de buurvrouw jou niet de schuld geeft?

De EERSTE verantwoordelijkheid van de eigenaar van een dier is dat dit dier geen overlast, schade en zeker geen letsel veroorzaakt.
Dat is een juridische en morele verantwoordelijkheid.
Het is NORMAAL dat je niet naar een ander wijst maar EERST je eigen broek ophoudt. Het is beschamend dat normaal fatsoen al een voorbeeld genoemd wordt.

Een paard is een groot beest, een HEEL groot beest, was potentieel heel veel schade en letsel kan veroorzaken.
Dat is een heel zware EERSTE vernatwoordelijkheid en wie dat financieel of emotioneel niet aan kan dient de samenleving daarmee niet in gevaar te brengen.

Ik KOTS van de mentaliteit die hier op Bokt de overhand heeft. Ik heb echt plaatsvervangende schaamte voor de ruiterij en ben blij dat ik letterlijk en figuurlijk afstand heb.

hc

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:41

Lara_Silver: Even een toontje dimmen a.u.b. Je bent nu ruzie aan het zoeken en 'op de man' aan het spelen. Met 'dure' woorden strooien kan ik ook, maar heeft hier geen enkel nut. Jouw mening is me duidelijk, ondersom ook lijkt me. Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:42

Roadracer schreef:
Heel netjes van mevrouw Oud dat juist zij, ondanks het verlies, niet meteen met een beschuldigend vingertje wijst.

Mee eens Ja

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:42

We kunnen blijven discussieren over wie wel en wie niet de schuld en wat er nou wel en niet gebeurd is....
De motorrijder kan te hard gereden hebben, het paard kan al uit de wei zijn geweest, de onheining van de wei was niet goed, het paard kan ergens anders van zijn geschrokken omdat normaal gesproken een paard wegvlucht van iets waar hij van schrikt.... Enz.

Een paard dat zo uit een wei kan uitbreken is niet goed, een motorrijder die onbezonnen langs een weiland rijdt is niet goed...

Alleen iemand die erbij is geweest en alles heeft zien gebeuren kan de waarheid vertellen...

Mensen het is al erg genoeg dat is gebeurd evengoed voor het paard en zijn eigenaressen en voor de motorrijder....

Oh en nog even dit: Ik ga ook niet zachter rijden als ik hier door de polder langs weilanden rijd... Er zijn hier zoveel weilanden met paarden die soms lekker even uit hun panty gaan dat als iedereen daar rekening mee moet gaan houden dat ze wel een uit kunnen breken dan heb je een gigantische verkeersopstopping Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:47

Tijgertje86 schreef:
Lara_Silver: Even een toontje dimmen a.u.b. Je bent nu ruzie aan het zoeken en 'op de man' aan het spelen. Met 'dure' woorden strooien kan ik ook, maar heeft hier geen enkel nut. Jouw mening is me duidelijk, ondersom ook lijkt me. Knipoog

Dus 1 zinnetje is al op de man spelen? Dure woorden zijn het niet, het spijt me dat zijn nu eenmaal de woorden die ik gebruik om me uit te drukken, pech dat het jou niet aan staat. Jij mag je wel verdedigen maar ik niet? Leer eens discussieren. Ik heb respect voor de mening van iedereen maar ik mag daar toch op reageren en weer mijn mening verdedigen? Als dat je niet aan staat kun je beter niet reageren. Ik druk ook enkel mijn mening uit en op een schoonheidsfoutje (dat jij aangaf) na vind ik dat ik dat netjes doe.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:09

Huertecilla schreef:
Pardon?
Dus als de deense dog van de buurvrouw losbreekt en jou van de fiets loopt, zijn nek breekt en jij met een schedelbasisfractuur in het ziekenhuis ligt is het netjes als de buurvrouw jou niet de schuld geeft?

Rare vergelijking, daar een hond geen vluchtdier is en een fietser niet zo'n grote schrikmaker is als een motor. Afgezien daarvan is een tuin uitbraak veilig maken voor een hond niet zo heel erg moeilijk, ook al heb je een deense dog. De eigenaresse van het paard zegt dat er een dubbele afscheiding was. Lijkt me uitbraak veilig. Misschien had ze een stalen omheining 2 meter hoog erneer kunnen zetten, maar wie verwacht er zoiets! Natuurlijk heeft de eigenaresse technisch gezien de schuld, maar je kun nou eenmaal niet in alles voorzien.

Daarnaast kun je verwachten dat men hier op bokt veel sympathie voor het paard/eigenaresse heeft aangezien de meeste mensen hier toch wel iets met paarden hebben (of zie ik dit nou verkeerd?) Op een motorforum zal er meer sympathie voor de motorrijder zijn en minder voor het paard (logisch toch?). Veel mensen en ook ik hebben blijkbaar slechte ervaringen met crossers (ik zeg duidelijk even geen motorrijder), als er dan ongeluk met motorcrosser staat, kun je je misschien voorstellen dat als die slechte ervaringen naar boven komen! Natuurlijk zijn er ook crossers die ook rekening houden met mede mensen en natuurlijk hoeft de schuld niet bij hun te liggen en in dit geval zijn het niet eens crossers, maar als er feiten missen gaat men meestal uit van het meest verwachte! Is iedereen dan hier slecht en bevooroordeeld? Ik meen van niet en vind jou reactie dan ook een beetje overtrokken. Ik denk dat veel mensen hier wel het verantwoordelijkheidsgevoel hebben, maar je kunt nou eenmaal niet alles voorkomen!
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 01-04-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:09

Moderatoropmerking:
En kunnen we nou weer terug ontopic? Elkaar wijzen op pietluttige typ en taalfouten is niet direct bevorderend voor de sfeer in deze discussie Lachen

Ook mag de algehele toon wel wat respectvoller over en weer, en dat geldt voor bijna iedereen in dit topic.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:10

Dame's gezellig houden hier. Vork

Ik vind het zeer spijtig dat het de motorrijder moet overkomen. Zeker naar de zin er zijn mensen die het voor ons verpesten (dat uitschot)

Van de meeste motorrijders had ik geen last (toen ik nog in brabant woonde) maar er waren er zit inderdaad uitschot tussen. Ik heb meerdere dingen meegemaakt met motorrijders, bijvoorbeeld met topsnelheid langs crossen met gevolg dat je paard door het lint gaat, maar dat heb je met autorijders ook. Helaas zijn die mensen er niet van bewust wat voorn schade een paard kan aanrichten met zijn gewicht.

Ik ben het zeker ene gedeelte eens met HC.

Bij ons in brabant waren ze altijd aan het crossen op de zaterdag, dus dan was het niet verstandig om het bos in te gaan (lees: Daar kwam ik ook naar verschillende weken achter). Zowel voor de ruiter, het paard, en de motorrijder was dat niet bevoordelijk.

Hierbij vind ik ook eigenlijk dat je niet naar de eigenaresse moet wijzen, maar ook zeker niet naar de morotrijder, de motorrijder kon niet weten dat dit paard uitbrak, en de eigenaresse kon niet weten dat haar paard zo dusdanig zou schrikken en ook uit zou breken.

Om een paard die op de vlucht is binnen de omheinig te houden, zou je een betonnen muur moeten metselen. Ik weet niet hoe deze omheining eruit zag, maar er is bijna geen enkele omheinig wat een paard, wat echt op de vlucht is tegen houd. Dat het paard naar het geluid toe is gerent vind ik een beetje raar, zit dan eerder te denken aan een medisch probleem bij een paard. Maar daar kan ik niet over oordelen want weet de situatie niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:14

Op Bokt-nieuws is een bericht over een ongeval tgv een op de opnebare weg lopend paard een routine-item geworden.
De meeste van deze incidenten halen Bokt-nieuws niet en de meeste op de openbare weg loslopende paarden veroorzaken geen ongeval.

Het ENIGE wat in dit specifieke geval ' anders; is, is dat het een motorrijder betreft die door een stel koudbloeden onder de voet gelopen wordt.
Het echte probleem is dat er regelmatig paarden op de openbare weg lopen.

Een eigenaar van een dier heeft als EERSTE verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat diens dier geen overlast, schade of letsel veroorzaakt.
Een paard is een dier van 500+ kilo dat potentieel extreem veel schade en letsel kan veroorzaken.

Als de ruiterij niet in staat is om de loslopende paarden van de openbare weg te houden, dan is er iets fundamenteels niet in orde.
Dit ongeval toont aan dat de ruiterij dit niet lijkt te begrijpen en evenmin dat dit HAAR verantwoordelijkheid is; haar PRIMAIRE verantwoordelijkheid.

hc

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:19

Ik ben het deels wel eens met Huertecille (sorry als ik je naam fout spel, hij is niet de meeste makkelijke Knipoog ) alleen niet met de manier waarop je het brengt.
ik ben het eens met het feit dat het de eigenaresse van het paard verantwoordelijk is, ookal heeft ze er alles aan gedaan om het te voorkomen (dubbele afrastering) en liggen dit soort ongevallen niet echt voor de hand, blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaresse om anderen te beschermen tegen haar dieren. beschermen is wel een groot woord maar ik denk dat er wel wordt begrepen wat ik bedoel.
ik vindt het echt vreselijk voor de eigenaresse om haar paard op deze manier te moeten verliezen. Het is ook vreselijk voor de motorrijder. Wij kunnen niet weten wat er daar heeft afgespeeld, of hij uitdagend aan het rijden was (het was een hengst, dus wie weet hoe hij reageerde), onnodig harde uitlaten (kom je tegenwoordig maar wat vaak tegen) of andere schrik wekkende dingen, want we waren er niet bij. Ik ga dus ook geen vinger wijzen.
Het is gebeurd, het is vreselijk voor beide partijen en helaas voor de eigenaar wordt de schade verhaalt op haar. voor zover ik weet is dit nooit de bedoeling geweest van de motorrijder.

(of was het nou een man?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:24

Navidad schreef:
Om een paard die op de vlucht is binnen de omheinig te houden, zou je een betonnen muur moeten metselen. Ik weet niet hoe deze omheining eruit zag, maar er is bijna geen enkele omheinig wat een paard, wat echt op de vlucht is tegen houd.

Kijk dat is een mooie illustratie van het fundamenteel verkeerde onbegrip.

Is dit een steekhoudend excuus voor de samenleving? Dat is een probleem voor de eigenaar van een dier!
Als de eigenaar om wat voor reden ook geen invulling kan geven aan de primaire verantwoordelijkheid, dan mag deze dit dier niet houden. Of dat nu een deense dog, een paard of een varken is.

Ruiterij: hou de eigen broek op! Een paard hoort niet los op de openbare weg. Los dat op!

Denk even HEEL goed na over wat je hierop antwoord, want DAT die paarden loslopen op de openbare weg IS al een schot in eigen voet van de ruiterij.

hc

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:27

het is erg wat er gebeurt is en idd vreemd dat het paard richting het geluid rent ipv van het geluid weg...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:28

Zeer netjes van die mevrouw, en ook knap dat zij zo om kan gaan met het verlies. De heer Ketelaar dekt zich eigenlijk wel meteen in, maar gelet op de foto was dit geen tour rijder maar een crosmotor. Ik woon aan een 80 km weg maar zomers rijden die motorrijders hier wel een kleine 200 op het rechte stuk. Slechts een enkeling lijkt er rekening mee te houden als ik met een paard aan de hand uit de weide loop om op mijn erf te komen. Natuurlijk is het fijn om het gas open te draaien maar ik verzoek iedere motorrijder een circuit op te zoeken om deze handelingen te verrichten.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:29

Huertecilla schreef:
Navidad schreef:
Om een paard die op de vlucht is binnen de omheinig te houden, zou je een betonnen muur moeten metselen. Ik weet niet hoe deze omheining eruit zag, maar er is bijna geen enkele omheinig wat een paard, wat echt op de vlucht is tegen houd.

Kijk dat is een mooie illustratie van het fundamenteel verkeerde onbegrip.

Is dit een steekhoudend excuus voor de samenleving? Dat is een probleem voor de eigenaar van een dier!
Als de eigenaar om wat voor reden ook geen invulling kan geven aan de primaire verantwoordelijkheid, dan mag deze dit dier niet houden. Of dat nu een deense dog, een paard of een varken is.

Ruiterij: hou de eigen broek op! Een paard hoort niet los op de openbare weg. Los dat op!

Denk even HEEL goed na over wat je hierop antwoord, want DAT die paarden loslopen op de openbare weg IS al een schot in eigen voet van de ruiterij.

hc

En als crossers (in mijn geval) expres paarden opjagen in een weiland (en zelf illegaal in het bos crossen)? Onze omheining is degelijk, maar zoals onze paarden tekeer gaan van die motorcrossers.... Verdrietig Daar kun je met niets tegenop. Ik vind dat ook geen verantwoordelijkheid van ons. Wij hebben een goede omheining. Maar door de enorme angst die de motorcrossers de paarden aanjagen kun je niet uitsluiten dat een paard er doorheen wil. Zelf de paarden uit de wei halen is op dat moment levensgevaarlijk. Laten staan en toekijken is het enige.......helaas.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:31

Een paard in paniek wil maar 1 ding en dat is vluchten.
Paar jaar geleden is mijn pony eens dwars door de stevige houten afrastering gegaan toen tijdens een storm de boom van de buurman afbrak en bij haar in de uitloop plofte. In blinde paniek is ze gewoon door het houtwerk geknald (omdat het te hoog was om te springen).
Ik wil maar zeggen; dat ze in paniek echt wel een uitweg vinden, als is het nog zo'n stevig hekwerk.
Daarbij is het onbegonnen werk grote weilanden langs openbare weg met een hoog heras hekwerk, prikkeldraad en schriklint af te zetten. Niet alleen qua kosten, maar ook qua gemeentelijke bepalingen mag het vaak niet. En over het algemeen is het ook niet eens nodig, want de meeste paarden blijven netjes achter hun afrastering.
Maar nogmaals ... in paniek krijgt het dier een waas voor ogen en tja dan kan er van alles gebeuren, zoals hier wel blijkt.

Naar ongeval voor beide kanten. Wens je niemand toe uiteraard.

Wel ben ik van mening dat veel weggebruikers niet goed rekening houden met een paard. Crossers en quadrijders in het bos vind ik vaak nog netter mij en mijn pony passeren dan de standaard motorrijder en (vrachtwagen)chauffeur op de openbare weg. Hoe vaak ik al met fiks even het gas open, knallende uitlaat, op 1 wiel rijdens zelfs, of nog erger, de pas afsnijdend ben ingehaald, zijn niet meer op mijn vingers te tellen. Gelukkig heb ik dan een coole kikker voor de kar.
En ik kan wel zeggen dat ieder paard zo zou moeten zijn, maar dat is niet mogelijk ... alle karakters zijn anders.
De mijne is en blijft bijv. bang van ligfietsen, rolstoelen en skaters (en ja die kom je ook tegen op de openbare weg Haha!).

Gewoon respect voor elkaar en elkaar met de nodige ruimte en kalmte passeren is volgens mij het allerbeste (maar lijkt wel steeds moeilijker te worden in dit land met de overbevolking en de korte lontjes Bloos)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:39

Ik heb inderdaad ook plaatsvervangende schaamte voor een paar posters hier op bokt. Echt verdrietig en beschamend hoe sommige mensen kunnen reageren?

Veel sterkte voor de eigenaar het moet vreselijk zijn, en veel sterkte voor de familie en de motorrijder.

Het was een hengst misschien had hij inplaats weglopen reactie, de vecht reactie

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:45

Huertecilla schreef:
Op Bokt-nieuws is een bericht over een ongeval tgv een op de opnebare weg lopend paard een routine-item geworden.
De meeste van deze incidenten halen Bokt-nieuws niet en de meeste op de openbare weg loslopende paarden veroorzaken geen ongeval.

Het ENIGE wat in dit specifieke geval ' anders; is, is dat het een motorrijder betreft die door een stel koudbloeden onder de voet gelopen wordt.
Het echte probleem is dat er regelmatig paarden op de openbare weg lopen.

Een eigenaar van een dier heeft als EERSTE verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat diens dier geen overlast, schade of letsel veroorzaakt.
Een paard is een dier van 500+ kilo dat potentieel extreem veel schade en letsel kan veroorzaken.

Als de ruiterij niet in staat is om de loslopende paarden van de openbare weg te houden, dan is er iets fundamenteels niet in orde.
Dit ongeval toont aan dat de ruiterij dit niet lijkt te begrijpen en evenmin dat dit HAAR verantwoordelijkheid is; haar PRIMAIRE verantwoordelijkheid.

hc

even goed lezen. dit is wat ik bedoel te zeggen maar daarin tegen als een paard echt ergens van schrikt, en wil vluchten hou jij je paard echt niet binnen de omheining.

Ik heb zelf op verschillende stallen gewerkt met verschillende omheiningen met draad, hout etc. En zelfs daar gingen de paarden over of doorheen. wat ik gewoon bedoel te zeggen al is de eigenaar als eerste verantwoordelijk een paard wat op de vlucht is hou je gewoon niet binnen. daarmee nemt niet weg dat ik het niet erg voor de motorrijder vind maar kan me nog goed herrineren toen mijn paard met een groep mee aan de kletter sloeg omdat er een crosser roekeloos kwam langsrijden en nog een extra gas erbij trok. wat ik hiermee wil zeggen is dat er overal gekken tussen zitten en dat je deze motorrijder niet kan veroordelen, maar daarbij een paard hou je niet binnen een omheining als die echt op de vlucht slaat. als die op de vlucht slaat zou een paard nog proberen om over een betonnen muur te komen (bewijs van spreken dan). Die eigenaresse heeft mischien wel verantwoordelijkheid, zeker omdat het haar paard is. maar dan denk ik ook zo, de mensen weten dat daar paarden staan. kan je dan niet even afremmen?

Katia, ik denk ook dat dit het geval is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:50

Isapaardje schreef:
Een paard in paniek wil maar 1 ding en dat is vluchten.
Paar jaar geleden is mijn pony eens dwars door de stevige houten afrastering gegaan toen tijdens een storm de boom van de buurman afbrak en bij haar in de uitloop plofte. In blinde paniek is ze gewoon door het houtwerk geknald (omdat het te hoog was om te springen).
Ik wil maar zeggen; dat ze in paniek echt wel een uitweg vinden, als is het nog zo'n stevig hekwerk.
Daarbij is het onbegonnen werk grote weilanden langs openbare weg met een hoog heras hekwerk, prikkeldraad en schriklint af te zetten. Niet alleen qua kosten, maar ook qua gemeentelijke bepalingen mag het vaak niet.

De kern is, is dat dit geen probleem van de samenleving mag zijn. Het natuurlijke gedrag van een dier valt VOLLEDIG onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Als de ruiterij de verantwoordelijkheid voor het natuurlijke gedrag van paarden niet aan kan, dan is er een fundamenteel probleem voor de rest van de samenleving.

Het is NIET ACCEPTABEL dat een verkeersdeelnemer loslopende paarden op de openbare weg tegenkomt. Gewoon NIET. Hier is geen excuus voor mogelijk. Dat de ruiterij dit niet lijkt te begrijpen is schandalig. De gevolgen van de hobby van paardhouden mogen NOOIT op anderen afgewenteld worden.
Wie meent te moeten opperen dat dit niet anders kan stelt daarmee eenvoudig dat niet zoveel paarden niet overal zomaar kunnen staan. Dat de modale boktster de primaire verantwoordelijkheid niet begrijpt is wel helder en dat maakt dit alleen maar erger.

hc

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:58

Navidad schreef:
even goed lezen. dit is wat ik bedoel te zeggen maar daarin tegen als een paard echt ergens van schrikt, en wil vluchten hou jij je paard echt niet binnen de omheining.

Ik heb zelf op verschillende stallen gewerkt met verschillende omheiningen met draad, hout etc. En zelfs daar gingen de paarden over of doorheen. wat ik gewoon bedoel te zeggen al is de eigenaar als eerste verantwoordelijk een paard wat op de vlucht is hou je gewoon niet binnen. daarmee nemt niet weg dat ik het niet erg voor de motorrijder vind maar kan me nog goed herrineren toen mijn paard met een groep mee aan de kletter sloeg omdat er een crosser roekeloos kwam langsrijden en nog een extra gas erbij trok. wat ik hiermee wil zeggen is dat er overal gekken tussen zitten en dat je deze motorrijder niet kan veroordelen, maar daarbij een paard hou je niet binnen een omheining als die echt op de vlucht slaat. als die op de vlucht slaat zou een paard nog proberen om over een betonnen muur te komen (bewijs van spreken dan). Die eigenaresse heeft mischien wel verantwoordelijkheid, zeker omdat het haar paard is. maar dan denk ik ook zo, de mensen weten dat daar paarden staan. kan je dan niet even afremmen?

Katia, ik denk ook dat dit het geval is.

Ik woon vlakbij polder en moet daar ook doorheen wil ik bij leuke toerriten komen (met de motor ja).

Moet ik dan bij ELK weiland gas minderen terwijl het gewoon 80km wegen zijn??

Lijkt mij een beetje van de zotten.
Ik geeft toe dat ik af en toe het gas open trek op plekken waar het kan.
Maar om nou langs elk weiland met paarden stapvoets te gaan rijden Koe

En ik las iemand ergens schrijven 'het was geen toermotor maar een crosser en die rijden bij ons ook met 200km/h voorbij'
Dream on!! een gemiddelde crosser haalt misschien 140 en dat is niet prettig rijden.
(in paardrij-taal dat is niet uit te zitten op zo'n motor)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:10

Duplo schreef:
Moet ik dan bij ELK weiland gas minderen terwijl het gewoon 80km wegen zijn??

Jij mag ervan uit gaan dat die paarden in de wei blijven. Of je nu met een Ford Focus, een allroad motorfiets of een vrachtwagen rijdt. Ook als jij een knalgeel kastje op de imperiaal van jouw Focus wegbrengt.
Het is de primaire verantwoordelijkheid van de ruiterij dat jij daarvan uit mag gaan.

Ook als er een trauma heli naar het erf van boer Harmsen moet is het niet het probleem van een huismoeder met haar kinderen onderweg naar school of de paarden van Boktsters in de weilanden in de omgeving daarvoor kunnen vluchten.
DAT is de crux.

Dit ongeval met een zich niet misdragende motorrijder die gewoon reed waar hij mag rijden maakt pijnlijk duidelijk hoe triest weinig verantwoordelijkheidsbesef voor hun 500+ kilo wegende dieren de modale ruiterij heeft.

hc

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:18

Huertecilla schreef:
Roadracer schreef:
Om ondanks alle emoties niet te wijzen met het vingertje (niets menselijks is ons vreemd), is iets waar veel mensen van kunnen leren. Dat ze in haar reactie als zodanig "minimaal" reageert, vind ik wel degelijk netjes.

Pardon?

De EERSTE verantwoordelijkheid van de eigenaar van een dier is dat dit dier geen overlast, schade en zeker geen letsel veroorzaakt.
Dat is een juridische en morele verantwoordelijkheid.
Het is NORMAAL dat je niet naar een ander wijst maar EERST je eigen broek ophoudt. Het is beschamend dat normaal fatsoen al een voorbeeld genoemd wordt.

Een paard is een groot beest, een HEEL groot beest, was potentieel heel veel schade en letsel kan veroorzaken.
Dat is een heel zware EERSTE vernatwoordelijkheid en wie dat financieel of emotioneel niet aan kan dient de samenleving daarmee niet in gevaar te brengen.

Ik KOTS van de mentaliteit die hier op Bokt de overhand heeft. Ik heb echt plaatsvervangende schaamte voor de ruiterij en ben blij dat ik letterlijk en figuurlijk afstand heb.

hc

Je trekt de dingen enigszins uit zijn verband.
Punt 1: Ja, de eigenaresse is verantwoordelijk, zij draagt zorg voor het dier en hoort ervoor te zorgen dat het dier binnen de omheining blijft (denk dat we het daar allebei over eens zijn).
Punt 2: het voorbeeld van die deense dog van je; de eigenaresse zal mij de schuld niet (kunnen) geven maar als de hond dermate gewond is dat hij afgemaakt moet worden, zal ze er op z'n zachts gezegd wel van balen en in haar emotie dingen kunnen roepen als "de hond kon er niks aan doen", "jij fietst daar anders nooit", "de achterneef heeft het hek open laten staan", etc etc. En DAT is mijn punt - mensen roepen door hun emoties rare dingen (kijk maar naar bepaalde bokt reacties).
Ik heb nooit gezegd dat ik het eens ben met wat er geroepen wordt, maar ik kan wel een verklaring bedenken, WAAROM dingen geroepen worden. En in DIE context vind ik de reactie van deze vrouw, die ongetwijfeld ontzettend geschrokken is, netjes.
Ik mag toch hopen, dat jouw mensenkennis dusdanig is, dat je weet wat emoties teweeg kunnen brengen. Niet alles is logisch, objectief te beredeneren Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:21

Als ik dit bericht lees een motorrijder op een openbare weg waar hij mag komen (buitengebied, dus 80 km?), de eigenaresse van het paard die aangeeft dat er veel motors rijden en dat dit nooit eerder een probleem was. Hoe wil je dan in vredesnaam een motorrijder onverantwoordelijk gedrag verwijten en beweren dat hij rekening had moeten houden met een uitbrekend paard. Top dat de eigenaresse op de enig passende manier reageerd en ook ik schaam me voor de reacties van sommige hier op bokt. Leven en laten leven is mijn motto en ik hoop dat de mensen die hier hard roepen dat de motorrijder het zelf schuld is, nooit een dergelijk ongeluk mee hoeven te maken, met fiets of auto of dergelijke om te ervaren hoe weinig je kunt voorkomen op een dergelijk moment.

Ik heb zelfs al uitbrekende paarden meerennen gehad op een buitenrit, enthousiast door het zijn van een ander paard over de omheining en mee, tja daar sta je dan, ik ben daar niet verantwoordelijk voor maar de eigenaar van het paard. En roep nou niet dat dit een heel ander verhaal is omdat het paard niet schrikt van mijn paard, want het feit blijft dat een paard ontsnapt en weggebruikers in gevaar brengt.

Ik woon gelukkig in een tolerant stukje Nederland, waar auto's, motors en dergelijke meestal rekening met mij houden als ik te paard ben en mij zelfs voorrang geven waar ik het niet heb, als de ruiterij nu net zo tolerant zou zijn als mijn medeweggebruikers, zouden er minder irritaties ontstaan en meer begrip voor elkaar. Kijk eerst naar jezelf voordat je iemand beschuldigd.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:11

Ik vind zeker dat het uitbraak probleem van het paard bij de eigenaresse ligt!!
Je paard 24/7 buiten lijkt mij niet, ook toegang hebben tot de openbare weg!!
En kun je je paard niet binnen zijn omheining houden, dan is er altijd nog een hok van 3 x 3 om hem binnen te houden..
Zij geeft zelf aan nooit problemen te hebben gehad met de daar rijdende motorrijders dus zal zij hiervan leren!!
Daarbij heeft deze man in kwestie geen overtredingen begaan, dus zijn al die beschuldigende reacties naar de motorrijder niet op zijn plaats in dit geval...
Sterker nog, een excuus van al die bokkers die bijvoorbaat de motorrijder hebben veroordeeld/beschuldigd zou meer gepast zijn...
Tijgertje@ wat er bij jouw in het bos gebeurd is hier helemaal niet belangrijk!!
Dat is jouw ervaring, maar doet nix aan dit verschrikkelijke ongeluk!!
En daarover blijven doorhameren doet geen enkele toevoeging, want het verkeer bestaat uit wel of geen rekening houden met elkaar!!
De ene keer gaat dat beter dan de andere keer!!
Ik heb ook echt mijn portie ongelukken wel gehad hoor!
Mijn ene been in gruzels omdat een vrachtwagenchauffeur mij niet als volwaardig verkeersdeelnemer zag..
En mijn rug aan puin, omdat er een motorrijder erge haast had, en het nodig vond mij met paard en al een kanaal in te crossen...
Maar dat zegt niet dat alle motormuisjes zo zijn...
Dus wees helder en bekijk de boel iets anders!! Want een verongelukt paard en een man in het ziekenhuis is een afschuwelijke
gebeurtenis, die ik niemand toewens!!

Sterkte aan de betrokkene mensen!!