Tijgertje86 schreef:Lara_Silver schreef:Zoals in dit topic meerdere keren is aangegeven dat motorcrossers rekening houden met ruiters is een erg nette zaak. Maar dit betekend niet dat zij deze wijsheid automatisch gebruiken in het geval van een wei. Dit kan ik me goed voorstellen, een paard in de wei kan namelijk vrij rondrennen als het schrikt zonder enige schade te veroorzaken. (natuurlijk niet in dit geval) Dit kan je toch ook niet verwachten van die rijders, zij hebben evenveel rechten als de paarden in die wei.
De weien waar mijn pony staat liggen ook pal aan de weg en daar komt ook menig motorrijder, quadrijder, auto, etc,.. voorbij; maar afremmen? Nee hoor, dat komt simpelweg niet bij ze op, en eigenlijk is dit niks om ze voor te beschuldigen, ze rijden op een weg waar het mag en houden zich aan de regels. Ze zouden kunnen afremmen, dat is natuurlijk altijd fijner maar ze hoeven het niet! De paarden in de wei kijken op, of draven even snuivend rond maar dat is het.
Ik heb een beetje het idee dat jij je vastklampt aan het almachtsidee. Dat omdat het paarden zijn; of het om een ruiter gaat; alles maar moet wijken of precies moet doen wat wij willen. Nou meid, dit gaat niet! Dus je kunt je nog eeuwig uiten in verwensingen, beschuldigingen en jezelf fijn stress bezorgen maar zie nu eenmaal in dat het geven en delen is. Ik vind het hartstikke netjes als een fietser even afstapt, een auto wacht en een wandelaar zijn hond even vasthoudt. Maar ik verwacht het niet te hard, omdat er altijd mensen zullen zijn die dit niet doen.
Dan kun je meteen de hele groep verwensen maar dit zegt meer over de persoon in kwestie dan de beschuldigde groep. Het is hier weer een kwestie van veralgemening jegens individualisatie.. De een heeft goede ervaringen, de ander slechte maar dat geen geeneen van ons het recht banaal en lukraak conclusies te gaan trekken!
Ik wens de eigenaresse en alle betrokkenen die dag veel sterkte toe. Er kan niet gesproken worden over schuld want het gaat nog altijd over een levend dier en geen robot. Het was een situatie die niemand zag aankomen.
Almachtsidee/ conclusies/ individualisatie?!Meid kom eens bij ons kijken zou ik zeggen, dan piep je wel anders. De motorcrossers hebben bij ons al wat leed veroorzaakt, de politie komt pas als als het echt een keer fout gaat. En dan moet ik maar lief en aardig blijven?
Ik heb niets tegen 'normale' motorrijders, wel iets (veel!) tegen crossers in de bossen/ die paarden opjagen. In het artikel blijkt de 'crosser' een 'motorrijder' te zijn, prima, geen problemen mee.
Wat, zijn dat moeilijke woordjes voor je? Je leek me anders zo gefixeerd op de spelling van een ander...

Je hebt er blijkbaar wel wat tegen, anders zou je je niet in alle mogenlijke bochten wurmen om je te verdedigen. Dat de motorcrossers bij jou in de buurt zo zijn geeft jou verre van het recht om de rijder in kwestie te beschuldigen! Dat het paard is uitgebroken door toedoen van de motorcrossers is geeneens duidelijk gesteld. Er was enkel sprake van een ongeval. In dat geval is het de verantwoordelijkheid van de eigenaresse ervoor te zorgen dat haar dieren in een geschikte afrastering staat, die in dit geval niet geschikt bleek te zijn. Zo kun je het namelijk ook bekijken.

Als motorcrossers rijden op een plek waar ze mogen zijn en zich aan de regels houden geeft dat hen evenveel rechten als ons ruiters. Doen ze dit niet, ja pech, maar dat zou geen aanstoot mogen geven tot veralgemenisering van alle crossers. Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van het gebruik van gezond verstand, een realistische kijk op de situatie, en vooral geen subjectiviteit.