Nog maar 67.000 Belgische paarden geïdentificeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid72

Re: Nog maar 67.000 Belgische paarden geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:20

De betreffende merrie gaat geregeld op transport, en je wilt gewoon niet het risico lopen dat je tegen gehouden wordt. Men mag zelfs je paard in beslag nemen ! Het idee !

Zelf ben ik een tegenstander van chips, omdat het een lichaamsvreemde stof is die je even in een paard zet. Dat de chip bij mij ook nog eens onvindbaar blijkt, en je de procedure moet herhalen, is de druppel.

Ikzelf geef de voorkeur aan het vriesbranden volgens het Kyro Kinetics systeem. Op deze manier kan iedereen die de (simpele) code kent, een paard identificeren. De code geeft het ras, het geboortejaar, het registratienummer en het land aan. Alles in een zo'n onopvallende manier, onder de manenkam, dat het 't paard niet ontsiert. Het is de beste manier tegen het stelen van paarden, nu iedere persoon, ook zonder chiplezer, het paard kan identificeren. De code is onwijzigbaar, dus paarden kunnen ook niet meer verhandeld worden als zijnde van ander ras of leeftijd.

Diezelfde merrie is dus gevriesbrand volgens de Kyro Kinetics methode en perfect identificeerbaar, zonder lezer. Alleen heeft men de methode nu in België verboden (zgn dierenmishandeling ?)... chippen die gaan zwerven in een paard zijn uiteraar géén dierenmishandeling.

In sè gaat het niet om identificatie zoals de EU poogt voor te stellen... ze beschouwen het paard als een vleesproducent, en daarvan willen ze weten hoe en wanneer hij in de voedselketen terecht komt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:24

geldklopperij is het juiste woord ja... zolang ik niet muurvast zit, chip ik juist nx!

Met een waterdicht identificatiemiddel zou ik nog kunnen leven, maar die chips is echt stierendrek.
zelfs mijn DA raad me zelf aan van dat gewoon maar te laten... Hij wilde ze wel even schetsen enz toen hij er was overlaatst, maar zei er meteen bij dat ik er vermoedelijk toch nooit problemen mee zou krijgen omdat ik gewoon recreatief paarden hou... Dus heb ik ook maar gezegd van 'in dat geval, laat maar'

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:29

Sigrid72 schreef:
De betreffende merrie gaat geregeld op transport, en je wilt gewoon niet het risico lopen dat je tegen gehouden wordt. Men mag zelfs je paard in beslag nemen ! Het idee !

Zelf ben ik een tegenstander van chips, omdat het een lichaamsvreemde stof is die je even in een paard zet. Dat de chip bij mij ook nog eens onvindbaar blijkt, en je de procedure moet herhalen, is de druppel.

Ikzelf geef de voorkeur aan het vriesbranden volgens het Kyro Kinetics systeem. Op deze manier kan iedereen die de (simpele) code kent, een paard identificeren. De code geeft het ras, het geboortejaar, het registratienummer en het land aan. Alles in een zo'n onopvallende manier, onder de manenkam, dat het 't paard niet ontsiert. Het is de beste manier tegen het stelen van paarden, nu iedere persoon, ook zonder chiplezer, het paard kan identificeren. De code is onwijzigbaar, dus paarden kunnen ook niet meer verhandeld worden als zijnde van ander ras of leeftijd.

Diezelfde merrie is dus gevriesbrand volgens de Kyro Kinetics methode en perfect identificeerbaar, zonder lezer. Alleen heeft men de methode nu in België verboden (zgn dierenmishandeling ?)... chippen die gaan zwerven in een paard zijn uiteraar géén dierenmishandeling.

In sè gaat het niet om identificatie zoals de EU poogt voor te stellen... ze beschouwen het paard als een vleesproducent, en daarvan willen ze weten hoe en wanneer hij in de voedselketen terecht komt.

ben eigenlijk ook meer te vinden voor een vriesmerk ofzo... dierenmishandeling? geef ze desnoods een plaatselijke verdoving...allee je moet een beetje het grootste kwaad afwegen he... ok vriesmerken kan inderdaad even pijn doen, maar het voorkomt wel veel leed achteraf... bij chips wordt er nog steeds gefoefeld, dus die helpen in mijn ogen niet om wantoestanden tegen te houden... denk je echt dat ze bij het slachthuis elk paard zn chip controleren?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:30

Ik heb ambities om wedstrijden te gaan rijden met mijn paard en dan kan je niet anders dan chippen... Moest ik dat nu niet willen doen, zou ik het ook laten. Graag zelfs...

Vriesmerken... Of gewoon de DNA-registratie zoals in NL ook kan, simpelweg door een staaltje af te geven.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:33

ja DNA is ook goed inderdaad, maar dan heb je nog steeds een hele rompslomp als ze je paard willen controleren...

ach ja we zullen wel zien...

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:41

Mijn veearts doet ook de keuringen aan de slachthuizen, en paarden zonder chip komen er niet meer in. Dat zorgde laatst voor schrijnende toestanden, nu paarden zonder chip 3 dagen lang werden vastgebonden aan een paal, en pas na lang aandringen van de veearts water en eten kregen, omdat ze niet geslacht konden worden wegens ontbreken van de chip. De dieren konden niet in de voedselketen terecht en zijn daarom "opgeruimd".

Nu men als sanctie ook het in beslag nemen van je paard heeft voorzien, en ik mijn merrie geregeld op transport heb, wil ik geen risico nemen. Met de regelgeving heeft men echter totaal geen rekening willen houden met het paard zelf en de mensen erachter. Die chip is helemaal niet het handigste instrument om een paard de identificeren. Als je paard gestolen wordt, verwacht je toch niet dat iedereen de weiden afloopt met zo'n chiplezer ? Dan is het vriesbranden handiger. In Amerika, waar die prakrijk redelijk "common" is, worden gewoon geen paarden gestolen met zo'n vriesbrand, omdat ze altijd en door iedereen herkenbaar zijn.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:59

Misschien interesseert deze informatie jullie allemaal :

DIERLIJKE IDENTIFICATIE
In de negentiger werden de burgers en de politiekers in België en Nederland zich bewust van het belang van een registratie van paardachtigen met betrekking tot de paardendiefstallen en zagen hun heil in de microchip zonder op de hoogte te zijn van de onderzoeken die in opdracht van de Europese Commissie waren gedaan naar de toepassing van de transponder (microchip) in runderen.
In 2004 werd in opdracht van de Europese Commissie een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke invoering van de elektronische identificatie van runderen.
Dit resulteerde in het verslag aan de Raad en het parlement van de Europese Commissie - dd. 25/01/2005 (COM 2005) 9 definitief - en hierbij kwam als voornaamste in het oog springende punt het volgende te voorschijn :

- Op pagina 12 :
Onder ”2.1.1.2. Leesprestaties
Het percentage foute uitlezingen bij injecteerbare transponders is 0,7%; dit cijfer neemt in de maand na het merken toe tot 1 % en daalt daarna weer tot 0,3%. Er werden enkele problemen gemeld bij het gebruik van een dynamisch leessysteem in slachthuizen. De bijzondere omstandigheden in slachthuizen (aanwezigheid van grote hoeveelheden metaal, interferenties door de verschillende gebruikte apparaten) beïnvloeden kennelijk de werking van de stationaire leesapparaten.

- Op pagina 12 :
Onder “2.1.1.3. Resultaten inzake recuperatie
Om verschillende redenen is het essentieel dat elektronische identificatiemiddelen gerecupereerd worden. In de eerste plaats zijn elektronische identificatiemiddelen speciaal afval (elektronisch afval, gecontamineerd met organisch materiaal) dat uit de voedingsketen en uit het milieu gehouden moet worden. Verder is het ook noodzakelijk de elektronische identificatiemiddelen te recupereren om frauduleus gebruik te voorkomen.
De recuperatieresultaten bij elektronische oormerken en maagcapsules wijzen erop dat er geen recuperatieproblemen zijn bij het slachten en dat goede uitlezing mogelijk is. Bij de injecteerbare transponder (lees microchip) is de situatie geheel anders.
Slechts ongeveer 80% kon worden gerecupereerd en slechts 52% daarvan kon goed gelezen worden. Het extractieproces beïnvloedt kennelijk de leesbaarheid”.

Op pagina 14 staat ook iets zéér interessant :
“2.2.2.lnjecteerbare transponder
Nadelen Het identificatiemiddel is van buitenaf niet zichtbaar. Zonder lezer is het niet mogelijk te controleren of een dier elektronische identificatie draagt. De recuperatiegraad van de transponder is laag in vergelijking met de andere identificatiemiddelen. Het risico dat identificatiemiddelen in de voedingsketen terecht komen is daardoor hoger. Slechts de helft van de gerecupereerde transponders is nog leesbaar na extractie, hetgeen cross-checking en documentatie bemoeilijkt. Tenslotte is voor het injecteren van de transponder enige speciale opleiding nodig”.

In de EC-regelgeving was NOOIT sprake van het inbrengen van een transponder (microchip) bij paardachtigen. Dit is pas voorzien in het nieuwe ontwerp van 2007 van EC regelgeving dat pas in april 2008 in voege komt.
Ondanks het duidelijk verontrustende EC-verslag van 2005 betreffende het gebruik van de transponder heeft Nederland toch de microchip voor zijn onderdanen toegepast. Dat deze hele operatie winstgevend is geweest blijkt uit het feit dat er in Nederland stamboeken zijn die eerst onder het stelsel van een vzw vielen, maar nu door de grote winsten die de paspoorten en de microchip hun opleverden in een belastingplichtig stelsel vallen. Ook een grote organisatie als de KNHS is plotseling in de winstgevende cijfers gekomen. KNHS kun je op een manier vergelijken met ons Belgisch Warmbloedpaard (ook verwant met LRV).

De Belgische organisaties hebben het winstgevende van de hele nederlandse zaak bekeken en zijn op de wagen gesprongen. Zij zijn bij de Belgische regering gaan aankloppen en hebben dit systeem doorgedrukt, ondanks het feit dat er nog geen sprake was van een microchipverplichting in de EC-regels. De Belgische databank voor het registreren van de identificatiegegevens was op hetzelfde adres gevestigd (Waverse baan 99 Oud-Heverlee) als het Belgisch Warmbloedpaard stamboek. Dit is echter ondertussen gewijzigd. De stamboeken werden de toepassing van de microchip in samenwerking met de confederatie van het paard aangeraden onder het beding dat zij anders hun erkenning als Belgisch stamboek zouden verliezen .
Er werden ondertussen al heel wat problemen vastgesteld bij het toepassen van de microchip, ontstekingen, problemen met het gebruik van het paard, ingebrachte microchip niet meer vindbaar (is dus in het paardenlichaam gaan reizen en kan zich overal bevinden). Kijk maar op de website van http://www.antichip.nl en de foto’s zullen overtuigen en dan zijn er nog vele eigenaars die niet durven reageren.
In de Belgische wet staat dat, wanneer de microchip niet meer terug te vinden is, er een nieuwe moet ingebracht worden. Kan men zich inbeelden wat er gebeurd indien zulk een paard wordt aangemeld bij het slachthuis, men vind de tweede chip maar heeft geen weet van de eerste chip en die wordt dus opgenomen (eventueel vermalen) in de vleesketen?

Verder hebben ondertussen onderzoeken uitgewezen dat het inplanten van een transponder tumoren zou kunnen veroorzaken. Uit onderzoeken in Frankrijk (Unité d’Anatomie Pathologique van de École Nationale Vétérinaire in Nantes), de Verenigde Staten (Toxicology Department van de Bayer Corporation in Stilwell, Kansas) en China (helaas geen Engelse versie beschikbaar) bleken resultaten bekend over zowel muizen als ratten. In Italië (Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie in Legnaro, Padua) is een hond gedocumenteerd met rond zijn transponder een tumor die zich had genesteld in het bindweefsel.

Dr. Katherine Albrecht is wereldwijd bekend als een van de leidende experten op het gebied van consumenten privacy. Zij heeft ondermeer de Federal Trade Commission, verschillende staats regelgevingen, de Federal Reserve Bank, de Europese Commissie en het Office of the Canadian Privacy Commissioner geadviseerd en werd recent aangesteld bij NH Gouverneur John Lynch om deel uit te maken van de RFID studie Commissie.
Zij is de directeur van CASPIAN (Consumers Against Supermarket Privacy and Numbering).
Caspian’s nieuw rapport : “Microchip-induced Tumors in Laboratory Rodents and Dogs : a review of the literature 1990-2006” is een definitief research overzicht dat een duidelijk oorzakelijke link aangeeft tussen de ingeplante radio-frequentie (RFID) microchip transponders en kanker bij laboratoriumknaagdieren en honden. Het was geschreven enerzijds om foute industriële uitlatingen te corrigeren en anderzijds de desinformatie die over de studies circuleerden tegen te spreken. Indien je meer over dit volledige rapport van Dr.Katerine Albrecht wil weten dan kan u surfen naar http://www.antichips.com
Een uitspraak v an Dr. Robert Benezra, directeur Cancer Biology Genetics Program Memorial Sloan-Kettering Cancer Center : “Er is geen denken aan dat ik, nadat ik deze informatie heb gelezen, een van deze chips zou laten inplanten in mijn huid, of in een van mijn familieleden. Gezien de gegeven dierendata , lijkt het mij dat er definitief reden tot bezorgdheid is”.

Hoe is het mogelijk dat een systeem dat aan alle kanten rammelt, door de politiekers getolereerd wordt? Gaan zij dit met lede ogen nog langer blijven bekijken of gaan zij eindelijk reageren en hun stem doen opgaan voor een beter en degelijker identificatiesysteem zoals de iris scan of een beter ander alternatief systeem want in de nieuwe EC regels zal een mogelijkheid van alternatieve identificatie bestaan?

De irisscan voor paarden werd ontwikkelt in de US en is gedurende ten minste 4 jaar intensief uitgetest op 30 verschillende paardenrassen. Er was een accuraatheid van 99,99% maar uiteindelijk werd hieraan verholpen om tot een volledig positief resultaat te komen.
De USDA (Equine species Working Group) is zich momenteel bewust van het belang van dit project en er werden reeds 2 technologische prijzen toegekend. Daarom roepen wij de paardeneigenaars op om een duidelijk “neen” te zeggen aan de microchip en de toepassing van de irisscan als registratiemiddel te eisen. Een systeem dat veel veiliger is voor de voedselketen, accurater is en minder stresserend voor de dieren.
Voordelen van de irisscan :
U vermijd :
- de kosten van de microchip
- de kosten van de dierenarts
- mogelijke opname van de residu van eventuele verloren microchips in de voedselketen
- de mogelijkheid tot knoeien

De irisscan bied u :
- een snellere rechtstreekse verwerking via de computer in de gegevensbank
- geen stress of pijn voor de dieren
- een betere internationale uitwisseling van gegevens via computer voor de internationale verplaatsingen
- een lagere kostprijs tegenover de microchip
- een rechtstreeks inbrengen van de gegevens via de computer naar de databank betekent een tijdwinst voor de databank en kostenbesparend aan personeel.

Nadeel van de irisscan :
De uitlezing van de gegevens gebeurd op basis van de doorbloeding van het oog die uniek is.
Bijgevolg blijven de gegevens de van irisscan slechts “leesbaar” tot ongeveer 6 uur nà overlijden van het dier. Voor de slachtdieren zou dit geen probleem mogen geven omdat de herkenning moet gebeuren vooraleer het dier geslacht is.
Dit zou problemen kunnen geven voor de kadaver verwerkende bedrijven die de kadavers moeten ophalen, maar dat zou kunnen opgelost worden door een plastic oormerk in het kadaver aan te brengen (zoals bij de schapen en geiten).
Dit is minder duur en minder omslachtig dan het inbrengen van een microchip in een kadaver om alsnog de herkomst van een dier te kunnen herkennen.
Laatst bijgewerkt door vvwc op 03-04-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:02

Er zijn methodes genoeg. Als het werkelijk zou gaan om identificatie door allen, oa ook om diefstal te voorkomen (zoals het ons wordt voorgehouden) is mijns inziens de Kyro Kinetics methode de enige hanteerbare. De irisscan is net zoals de chiplezer enkel toegankelijk voor een paar mensen. Het enige voordeel van de irisscan is mijns inziens vooral dat er niets meer in een lichaam moet geïmplanteerd worden. Op zich al een hele verbetering, maar ik ijver voor de terug invoering van het vriesbranden. Niet om een stompzinnig merk op een paard te zetten (in sè nutteloos), maar wèl als manier van identificatie !

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:11

Sigrid72 schreef:
Er zijn methodes genoeg. Als het werkelijk zou gaan om identificatie door allen, oa ook om diefstal te voorkomen (zoals het ons wordt voorgehouden) is mijns inziens de Kyro Kinetics methode de enige hanteerbare. De irisscan is net zoals de chiplezer enkel toegankelijk voor een paar mensen. Het enige voordeel van de irisscan is mijns inziens vooral dat er niets meer in een lichaam moet geïmplanteerd worden. Op zich al een hele verbetering, maar ik ijver voor de terug invoering van het vriesbranden. Niet om een stompzinnig merk op een paard te zetten (in sè nutteloos), maar wèl als manier van identificatie !

inderdaad, maar als ze over het diervriendelijke aspect zouden vallen, is een irisscan ook een mooi alternatief...
De vraag blijft kortom: waarom per se die chip terwijl we hier nu al 3 andere en waterdichtere systemen hebben aangehaald...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:38

hoe hebben ze in Nederland de DNA ontheffing er eigenlijk door gekregen?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:52

Besje schreef:
Nee, veel mensen die hun paard enkel op de weide hebben staan zijn niet echt geneigd om hun paard te laten chippen... Lachen voor de wedstrijdpaarden is het verplicht, je moet de papieren voorleggen als je op wedstrijd wilt gaan... Lachen kvind het een goed ding Lachen mijne is dus ook gechipt zoals het hoort Lachen
hopelijk gebruikt iedereen zn verstand en investeert die in een chip Knipoog

wat vind je er zo goed aan? Ten eerste is het systeem niet waterdicht, er zijn veel gevallen bekend van chips die verdwijnen, kapot gaan, niet te lezen zijn, in de bloedbaan terecht komen met alle gevolgen vandien etc. Bovendien is het vrij makkelijk te manipuleren. Het énige, en dan ook écht het enige waterdichte registratie systeem is DNA. Daar kan niet mee geknoeid worden, verandert niet, verdwijnt niet en is altijd te checken. Wat ik een nog beter systeem vind voor registratie (maar dat hebben we weer te danken aan Gaia en consoorten dat dit niet mag) is brandmerken zoals Duitsland. Daar registreren ze dmv DNA en een brandmerk met nummer, zelfs een blinde kan het zien om welk dier het gaat, je hebt geen chip lezers nodig hoogstens een bril. Als dàt nou geen waterdicht systeem is! Maar goed, brandmerken vinden ze dan weer zielig, een dikke naald in de hals rammen zoals moet bij chippen das dan weer niet zielig? Laat staan een dier opzadelen met een lichaamsvreemd voorwerp met alle mogelijke complicaties vandien? Hoezo consequent de lijn doortrekken?

Een vriend van me is hengstenhouder, sinds zijn ene hengst gechipt is gaat hij altijd over de zeik als hij een halster wil aan doen. Elke keer, sinds hij hem heeft laten chippen... nou lekker dan, dan sta je daar. Hij is er woedend over! En terecht vind ik.

Dat we moeten registreren daar kan ik me bij neerleggen, maar dat we moeten chippen daar hou ik m'n poot stijf en eis ik een alternatieve methode. Dat is ons allen recht. En er is helemaal niets beslist op Europees niveau, met name Duitsland en de UK die houden hun been stijf en die chippen lekker helemaal niet. Er moet een keuze zijn en ons niet zomaar wat te pas en te onpas worden opgelegd.

Maar er is dus geen enkele Belgische politieker die daar z'n nek voor wil uitsteken.
Stelletje amateurs denk ik dan Koe

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:53

kynshiri schreef:
Sigrid72 schreef:

inderdaad, maar als ze over het diervriendelijke aspect zouden vallen, is een irisscan ook een mooi alternatief...
De vraag blijft kortom: waarom per se die chip terwijl we hier nu al 3 andere en waterdichtere systemen hebben aangehaald...

Ik durf er voor te wedden dat de industrie die deze chips ontwikkeld heel wat in de pap te brokken heeft gehad.

Money makes the world go round...

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:09

Loolapelooza schreef:
Besje schreef:
Nee, veel mensen die hun paard enkel op de weide hebben staan zijn niet echt geneigd om hun paard te laten chippen... Lachen voor de wedstrijdpaarden is het verplicht, je moet de papieren voorleggen als je op wedstrijd wilt gaan... Lachen kvind het een goed ding Lachen mijne is dus ook gechipt zoals het hoort Lachen
hopelijk gebruikt iedereen zn verstand en investeert die in een chip Knipoog

wat vind je er zo goed aan? Ten eerste is het systeem niet waterdicht, er zijn veel gevallen bekend van chips die verdwijnen, kapot gaan, niet te lezen zijn, in de bloedbaan terecht komen met alle gevolgen vandien etc. Bovendien is het vrij makkelijk te manipuleren. Het énige, en dan ook écht het enige waterdichte registratie systeem is DNA. Daar kan niet mee geknoeid worden, verandert niet, verdwijnt niet en is altijd te checken. Wat ik een nog beter systeem vind voor registratie (maar dat hebben we weer te danken aan Gaia en consoorten dat dit niet mag) is brandmerken zoals Duitsland. Daar registreren ze dmv DNA en een brandmerk met nummer, zelfs een blinde kan het zien om welk dier het gaat, je hebt geen chip lezers nodig hoogstens een bril. Als dàt nou geen waterdicht systeem is! Maar goed, brandmerken vinden ze dan weer zielig, een dikke naald in de hals rammen zoals moet bij chippen das dan weer niet zielig? Laat staan een dier opzadelen met een lichaamsvreemd voorwerp met alle mogelijke complicaties vandien? Hoezo consequent de lijn doortrekken?

Een vriend van me is hengstenhouder, sinds zijn ene hengst gechipt is gaat hij altijd over de zeik als hij een halster wil aan doen. Elke keer, sinds hij hem heeft laten chippen... nou lekker dan, dan sta je daar. Hij is er woedend over! En terecht vind ik.

Dat we moeten registreren daar kan ik me bij neerleggen, maar dat we moeten chippen daar hou ik m'n poot stijf en eis ik een alternatieve methode. Dat is ons allen recht. En er is helemaal niets beslist op Europees niveau, met name Duitsland en de UK die houden hun been stijf en die chippen lekker helemaal niet. Er moet een keuze zijn en ons niet zomaar wat te pas en te onpas worden opgelegd.

Maar er is dus geen enkele Belgische politieker die daar z'n nek voor wil uitsteken.
Stelletje amateurs denk ik dan Koe

Loopalooza - in een vorig bericht hebben wij gemeld dat wij de overheid en de EC willen confronteren met de problemen van de microchip.
Wij hebben jullie gevraagd ons meldingen te doen van problemen met paarden die voortkomen uit het plaatsen van een microchip. Er zijn dus wél degelijk organisaties die hun nek willen uitsteken, maar waar blijven jullie met jullie verhalen (moet dan wél naam en adres hebben en dat kan via onze persoonlijke E-mail : vvwc@skynet.be ) en gaan jullie ook de petities tekenen ?
Wij zijn niet tegen registratie van paarden mààr willen een beter en veiliger systeem voor het dier én voor de voedselketen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:30

Loolapelooza schreef:

Door keihard te werken. Steeds maar weer politici aan te schrijven, bewijzen te verzamelen en niet aflatend iedereen te laten weten die er ook maar wat mee te maken had dat het discriminatie was omdat de paarden van 25.000 (gulden toen nog) en meer, niet gechipt hoefden te worden maar het 'gewone' paard van iemand die niet rijk of bekend is wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:33

Ik zou niets liever willen dan dat mijn paard niet gechipped zou zijn, zodat ik hem DNA kan laten registreren (als het dan toch moet). Nu zit er zo'n onding in zijn lijf.......

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:20

ranna schreef:
Loolapelooza schreef:

Door keihard te werken. Steeds maar weer politici aan te schrijven, bewijzen te verzamelen en niet aflatend iedereen te laten weten die er ook maar wat mee te maken had dat het discriminatie was omdat de paarden van 25.000 (gulden toen nog) en meer, niet gechipt hoefden te worden maar het 'gewone' paard van iemand die niet rijk of bekend is wel.

Wij hebben met de Nijhofgroep contacten gehad en vergaderd en hoe hard wij ook willen werken in België voor resultaten, wij kunnen niets doen zonder jullie medewerking en dit is ook het geval voor Nederland voor de Nijhofgroep.

Dus mensen, NOGMAALS, laat ons duidelijk per E-mail jullie stem en wensen horen (E-mail : vvw@skynet.be) en voor Nederland doe je dat aan de Nijhofgroep, want met de Nieuwe EC verordening kan er nog véél veranderen.
Jammeren en zeuren op websites haalt niets uit, maar reageren en protesteren wél.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:15

vvwc schreef:
Loopalooza - in een vorig bericht hebben wij gemeld dat wij de overheid en de EC willen confronteren met de problemen van de microchip.
Wij hebben [b]jullie gevraagd ons meldingen te doen van problemen met paarden die voortkomen uit het plaatsen van een microchip.[/b] Er zijn dus wél degelijk organisaties die hun nek willen uitsteken, maar waar blijven jullie met jullie verhalen (moet dan wél naam en adres hebben en dat kan via onze persoonlijke E-mail : vvwc@skynet.be ) en gaan jullie ook de petities tekenen ?
Wij zijn niet tegen registratie van paarden mààr willen een beter en veiliger systeem voor het dier én voor de voedselketen.

Ik chip niet dus ik heb die problemen niet Haha! Knipoog

Maar ik kan wel een mail maken waarin ik mijn rechten op eis voor de vrije keuze in een vrij land. Compleet onderbouwd waarom, wat en hoe. Telt dat ook? Ik heb ze al naar diverse politici gestuurd maar die hadden het te druk met ruzie maken over wie er in de nieuwe regering mocht komen te zitten denk ik.
En waar zijn die petities te tekenen want ik ben er nog geen 1 tegengekomen... (link please Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:18

Op www.invisio.nl stond toch iets destijds??? Kan me ook herinneren dat ik wel eens een petitie ondertekent heb, paar jaartjes terug.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:00

Nadya schreef:
Op http://www.invisio.nl stond toch iets destijds??? Kan me ook herinneren dat ik wel eens een petitie ondertekent heb, paar jaartjes terug.

Klopt www.antichip.nl (invisio) had inderdaad petities en nu ook nog wel. Wij zullen de petities binnenkort ter beschikking stellen om te ondertekenen en terug te zenden. Wij zullen dan op deze forum nog bericht laten.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:00

vvwc schreef:
Dus mensen, NOGMAALS, laat ons duidelijk per E-mail jullie stem en wensen horen (E-mail : vvw@skynet.be) en voor Nederland doe je dat aan de Nijhofgroep, want met de Nieuwe EC verordening kan er nog véél veranderen.
Jammeren en zeuren op websites haalt niets uit, maar reageren en protesteren wél.

Jullie hebben mijn complete gegevens én mijn verhaal. Jammer dat ook de irisscan geen makkelijke identificatie mogelijk maakt. Het blijft behelpen met lezers waarover niet iedereen beschikt. Waarom die Kyro Kinetics methode niet massaal in Europa wordt toegepast is me een raadsel.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:57

Sigrid72 schreef:
vvwc schreef:

Jullie hebben mijn complete gegevens én mijn verhaal. Jammer dat ook de irisscan geen makkelijke identificatie mogelijk maakt. Het blijft behelpen met lezers waarover niet iedereen beschikt. Waarom die Kyro Kinetics methode niet massaal in Europa wordt toegepast is me een raadsel.

Wij hebben alle voor- en nadelen afgewogen en de kostenmogelijkheden voor de aanschaf van het materiaal voor de irisscan.
Tevens hebben wij ook rekening gehouden met de argumenten van de overheid : veiligheid voedselketen en directe herkenning van het dieren, alsook de argumenten van de organisaties voor dierenwelzijn en zijn wij tot de slotsom gekomen dat de irisscan volledig beantwoord aan de eisen.
Het enige financieel voordeel dat wij als organisatie eraan zouden kunnen hebben is dat het identificatiesysteem op zich goedkoper zou zijn in zijn toepassing dan de microchip (toch zeker in Belgie) maar dat geldt dan ook voor iedere paardeneigenaar.
Wij willen ervoor ijveren dat de irisscan in de toekomst gebruikt wordt inplaats van de microchip
De irisscan wordt gelezen met een camera en de gegevens worden via de computer direct opgeslagen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:56

Sigrid72 schreef:

Omdat daar hoogstwaarschijnlijk niet hard genoeg voor gelobbyd wordt in Brussel en er te weinig geld mee te verdienen is.
De chipfabrikanten lobbyen in Brussel en bij regeringen afzonderlijk alsof hun leven er vanaf hangt. Het is inmiddels genoeg bekend dat Brussel bestuurt wordt door lobbyisten van bedrijven daar heeft pas nog wat van in de krant gestaan http://www.milieudefensie.nl/globaliser ... m/alarm105

Dus als je er iets door wilt hebben is dát hetgene wat je moet doen. Helaas hebben de chipfabrikanten daar meer geld voor (over) dan de gewone burger die niets anders wil dan eerlijk behandeld worden en zijn recht halen. Welcome to Europe Boos! Hier heeft niet de burger maar Big Buisiness het voor het zeggen.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:50

ranna schreef:
Sigrid72 schreef:

Omdat daar hoogstwaarschijnlijk niet hard genoeg voor gelobbyd wordt in Brussel en er te weinig geld mee te verdienen is.
De chipfabrikanten lobbyen in Brussel en bij regeringen afzonderlijk alsof hun leven er vanaf hangt. Het is inmiddels genoeg bekend dat Brussel bestuurt wordt door lobbyisten van bedrijven daar heeft pas nog wat van in de krant gestaan http://www.milieudefensie.nl/globaliser ... m/alarm105

Dus als je er iets door wilt hebben is dát hetgene wat je moet doen. Helaas hebben de chipfabrikanten daar meer geld voor (over) dan de gewone burger die niets anders wil dan eerlijk behandeld worden en zijn recht halen. Welcome to Europe Boos! Hier heeft niet de burger maar Big Buisiness het voor het zeggen.

WIL JE IETS WEZENLIJK AAN DIE SITUATIE VERANDEREN, WEL HIER IS JE KANS
Ik vraag mij af of iemand van jullie eigenlijk mijn bericht met opsomming van feiten heeft gelezen ?
Als uit hun eigen EC rapport blijkt dat er iets schort aan de microchip, als men met geschreven bewijzen of rapporten probleemgevallen bij paarden kan bewijzen veroorzaakt door de microchip, als uit in het rapport van de EC door hun zelf wordt geschreven : "Het identificatiemiddel is van buitenaf niet zichtbaar. Zonder lezer is het niet mogelijk te controleren of een dier elektronische identificatie draagt. De recuperatiegraad van de transponder is laag in vergelijking met de andere identificatiemiddelen. Het risico dat identificatiemiddelen in de voedingsketen terecht komen is daardoor hoger." En men gaat met al deze bewijzen én petities naar de politiekers en de EC, hoe kunnen zij dan nog de zaak naast zich leggen.
Maar ieder van u moet dan ook duidelijk dit initiatief schriftelijk steunen door ons een bericht (met vermelding van uw naam en adres) en/of een rapport over uw bevindingen met de microchip te sturen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 01:17

feiten over runderen??? Is ook net even anders dan met paarden...

Ik vind het wel erg apart, enerzijds wordt er door antichippers gewaarschuwd voor transponder op je bord, anderzijds weten ze dat ze in de bloedbaan terecht komen en dat zonder schade aan te richten bij het dier... en dat terwijl een een bloedstolseltje al allerlei schade kan aanrichten...

Hoe de belgische readers werken weet ik niet, maar de nederlandse readers lezen de duitse, belgische en nederlandse transponders feilloos... ook die van honden, katten en vogels.
Er zijn inderdaad nog verschillende databanken waar het dier geregistreerd kan staat, maar er is databank die je precies verteld bij welke je moet zijn...

Wat ik wel vreemd vind is dat je je paard nogmaals moet inschrijven als het al ingeschreven staat, en bij export van het paard, van nederland naar belgië zou het dus niet zo moeten zijn...

Het chippen van dieren is niet bedacht om diefstallen tegen te gaan.... een transponder kan enkel bijdragen in het vinden van de rechtmatige eigenaar...
Het chippen is 'bedacht' als uniek identificatiemmiddel om zo in kaart te kunnen brengen hoeveel dieren van welk soort en ras in een bepaald gebied zijn (ivm uitbraak dierenziekte) en voor de waarborging van de voedselveiligheid......
Dat het aantal paspoortuitgevende instanties groter is geworden heeft meer te maken met erkenning van stamboeken/registratieverenigingen dan winstoogmerk...

DNA is een mogelijkheid tot identificatie, alleen de kosten zijn zo ontzettende hoog, niet alleen de kosten van de eerste registratie maar ook eventuele controles zijn voor kosten van de houder...

Nederland chipt nu al een aantal jaar... en nog steeds geen toename van aantal missers.. niets geen berichten.. en dat na minimaal 5 jaar chippen in Nederland

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:26

Alane -(lang geleden nog gehoord op de andere topics)
wij hebben de indruk dat u niet goed nagekeken hebt bij http://www.antichip.nl van de Nijhofgroep in Nederland.
Het onderzoek van de Europese Commissie werd uitgevoerd op runderen, maar op dezelfde wijze toegepast als nu bij de paarden. Dus wàt is volgens u het verschil ?
Zelf hebben wij ook al dossiers in België met probleemgevallen. Er staat momenteel een ijslandse dekhengst in Belgie die problemen doordat hij allergisch is aan de microchip. Dat de microchip niet winstgevend zou zijn is een fabel.
1 - In Nederland betaalt men voor het paspoort en de microchip ongeveer 25 euro en in België is dat iets meer dan 58 euro
2 - KNHS (nl) is plotseling in de grote winstcijfers gekomen
3 - WPCV (nl)had zoveel winst dat zij plotseling een bedrijfsboekhouding moesten voeren en dan zwijgen we nog maar over de andere stamboeken
4 - In Belgie zijn er stamboeken (die ook neutrale paspoorten uitschrijven) die mooie winstcijfers hebben gemaakt
Vertel ons dus niet dat het niet winstgevend is en dat er geen problemen waren. Trouwens een microchip in een bloedbaan is niet zo onschuldig als u lijkt aan te geven en voor de voedselketen ook niet.
Het is echter te verstaan dat degenen die er voordeel uit halen de microchip met hand en tand zullen verdedigen.
In Belgie zijn er buiten het tinkerstamboek niet veel nieuwe stamboeken meer bijgekomen, dus dat zal het aantal registrerende instanties niet opdrijven.
De registratie met de microchip is niet alleen uitgedacht om het paardenbestand in kaart te brengen voor de uitbraak van ziekten, maar eens alles in kaart gebracht zullen de mensen waarschijnlijk berichten krijgen van de mestbank en met allerlei administratie te maken krijgen.