Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sigrid72 schreef:De betreffende merrie gaat geregeld op transport, en je wilt gewoon niet het risico lopen dat je tegen gehouden wordt. Men mag zelfs je paard in beslag nemen ! Het idee !
Zelf ben ik een tegenstander van chips, omdat het een lichaamsvreemde stof is die je even in een paard zet. Dat de chip bij mij ook nog eens onvindbaar blijkt, en je de procedure moet herhalen, is de druppel.
Ikzelf geef de voorkeur aan het vriesbranden volgens het Kyro Kinetics systeem. Op deze manier kan iedereen die de (simpele) code kent, een paard identificeren. De code geeft het ras, het geboortejaar, het registratienummer en het land aan. Alles in een zo'n onopvallende manier, onder de manenkam, dat het 't paard niet ontsiert. Het is de beste manier tegen het stelen van paarden, nu iedere persoon, ook zonder chiplezer, het paard kan identificeren. De code is onwijzigbaar, dus paarden kunnen ook niet meer verhandeld worden als zijnde van ander ras of leeftijd.
Diezelfde merrie is dus gevriesbrand volgens de Kyro Kinetics methode en perfect identificeerbaar, zonder lezer. Alleen heeft men de methode nu in België verboden (zgn dierenmishandeling ?)... chippen die gaan zwerven in een paard zijn uiteraar géén dierenmishandeling.
In sè gaat het niet om identificatie zoals de EU poogt voor te stellen... ze beschouwen het paard als een vleesproducent, en daarvan willen ze weten hoe en wanneer hij in de voedselketen terecht komt.
Sigrid72 schreef:Er zijn methodes genoeg. Als het werkelijk zou gaan om identificatie door allen, oa ook om diefstal te voorkomen (zoals het ons wordt voorgehouden) is mijns inziens de Kyro Kinetics methode de enige hanteerbare. De irisscan is net zoals de chiplezer enkel toegankelijk voor een paar mensen. Het enige voordeel van de irisscan is mijns inziens vooral dat er niets meer in een lichaam moet geïmplanteerd worden. Op zich al een hele verbetering, maar ik ijver voor de terug invoering van het vriesbranden. Niet om een stompzinnig merk op een paard te zetten (in sè nutteloos), maar wèl als manier van identificatie !
Besje schreef:Nee, veel mensen die hun paard enkel op de weide hebben staan zijn niet echt geneigd om hun paard te laten chippen...voor de wedstrijdpaarden is het verplicht, je moet de papieren voorleggen als je op wedstrijd wilt gaan...
kvind het een goed ding
mijne is dus ook gechipt zoals het hoort
hopelijk gebruikt iedereen zn verstand en investeert die in een chip
kynshiri schreef:Sigrid72 schreef:Er zijn methodes genoeg. Als het werkelijk zou gaan om identificatie door allen, oa ook om diefstal te voorkomen (zoals het ons wordt voorgehouden) is mijns inziens de Kyro Kinetics methode de enige hanteerbare. De irisscan is net zoals de chiplezer enkel toegankelijk voor een paar mensen. Het enige voordeel van de irisscan is mijns inziens vooral dat er niets meer in een lichaam moet geïmplanteerd worden. Op zich al een hele verbetering, maar ik ijver voor de terug invoering van het vriesbranden. Niet om een stompzinnig merk op een paard te zetten (in sè nutteloos), maar wèl als manier van identificatie !
inderdaad, maar als ze over het diervriendelijke aspect zouden vallen, is een irisscan ook een mooi alternatief...
De vraag blijft kortom: waarom per se die chip terwijl we hier nu al 3 andere en waterdichtere systemen hebben aangehaald...
Loolapelooza schreef:Besje schreef:Nee, veel mensen die hun paard enkel op de weide hebben staan zijn niet echt geneigd om hun paard te laten chippen...voor de wedstrijdpaarden is het verplicht, je moet de papieren voorleggen als je op wedstrijd wilt gaan...
kvind het een goed ding
mijne is dus ook gechipt zoals het hoort
hopelijk gebruikt iedereen zn verstand en investeert die in een chip
wat vind je er zo goed aan? Ten eerste is het systeem niet waterdicht, er zijn veel gevallen bekend van chips die verdwijnen, kapot gaan, niet te lezen zijn, in de bloedbaan terecht komen met alle gevolgen vandien etc. Bovendien is het vrij makkelijk te manipuleren. Het énige, en dan ook écht het enige waterdichte registratie systeem is DNA. Daar kan niet mee geknoeid worden, verandert niet, verdwijnt niet en is altijd te checken. Wat ik een nog beter systeem vind voor registratie (maar dat hebben we weer te danken aan Gaia en consoorten dat dit niet mag) is brandmerken zoals Duitsland. Daar registreren ze dmv DNA en een brandmerk met nummer, zelfs een blinde kan het zien om welk dier het gaat, je hebt geen chip lezers nodig hoogstens een bril. Als dàt nou geen waterdicht systeem is! Maar goed, brandmerken vinden ze dan weer zielig, een dikke naald in de hals rammen zoals moet bij chippen das dan weer niet zielig? Laat staan een dier opzadelen met een lichaamsvreemd voorwerp met alle mogelijke complicaties vandien? Hoezo consequent de lijn doortrekken?
Een vriend van me is hengstenhouder, sinds zijn ene hengst gechipt is gaat hij altijd over de zeik als hij een halster wil aan doen. Elke keer, sinds hij hem heeft laten chippen... nou lekker dan, dan sta je daar. Hij is er woedend over! En terecht vind ik.
Dat we moeten registreren daar kan ik me bij neerleggen, maar dat we moeten chippen daar hou ik m'n poot stijf en eis ik een alternatieve methode. Dat is ons allen recht. En er is helemaal niets beslist op Europees niveau, met name Duitsland en de UK die houden hun been stijf en die chippen lekker helemaal niet. Er moet een keuze zijn en ons niet zomaar wat te pas en te onpas worden opgelegd.
Maar er is dus geen enkele Belgische politieker die daar z'n nek voor wil uitsteken.
Stelletje amateurs denk ik dan
Loolapelooza schreef:hoe hebben ze in Nederland de DNA ontheffing er eigenlijk door gekregen?
ranna schreef:Loolapelooza schreef:hoe hebben ze in Nederland de DNA ontheffing er eigenlijk door gekregen?
Door keihard te werken. Steeds maar weer politici aan te schrijven, bewijzen te verzamelen en niet aflatend iedereen te laten weten die er ook maar wat mee te maken had dat het discriminatie was omdat de paarden van 25.000 (gulden toen nog) en meer, niet gechipt hoefden te worden maar het 'gewone' paard van iemand die niet rijk of bekend is wel.
vvwc schreef:Loopalooza - in een vorig bericht hebben wij gemeld dat wij de overheid en de EC willen confronteren met de problemen van de microchip.
Wij hebben [b]jullie gevraagd ons meldingen te doen van problemen met paarden die voortkomen uit het plaatsen van een microchip.[/b] Er zijn dus wél degelijk organisaties die hun nek willen uitsteken, maar waar blijven jullie met jullie verhalen (moet dan wél naam en adres hebben en dat kan via onze persoonlijke E-mail : vvwc@skynet.be ) en gaan jullie ook de petities tekenen ?
Wij zijn niet tegen registratie van paarden mààr willen een beter en veiliger systeem voor het dier én voor de voedselketen.
Nadya schreef:Op http://www.invisio.nl stond toch iets destijds??? Kan me ook herinneren dat ik wel eens een petitie ondertekent heb, paar jaartjes terug.
vvwc schreef:Dus mensen, NOGMAALS, laat ons duidelijk per E-mail jullie stem en wensen horen (E-mail : vvw@skynet.be) en voor Nederland doe je dat aan de Nijhofgroep, want met de Nieuwe EC verordening kan er nog véél veranderen.
Jammeren en zeuren op websites haalt niets uit, maar reageren en protesteren wél.
Sigrid72 schreef:vvwc schreef:Dus mensen, NOGMAALS, laat ons duidelijk per E-mail jullie stem en wensen horen (E-mail : vvw@skynet.be) en voor Nederland doe je dat aan de Nijhofgroep, want met de Nieuwe EC verordening kan er nog véél veranderen.
Jammeren en zeuren op websites haalt niets uit, maar reageren en protesteren wél.
Jullie hebben mijn complete gegevens én mijn verhaal. Jammer dat ook de irisscan geen makkelijke identificatie mogelijk maakt. Het blijft behelpen met lezers waarover niet iedereen beschikt. Waarom die Kyro Kinetics methode niet massaal in Europa wordt toegepast is me een raadsel.
Sigrid72 schreef:Jullie hebben mijn complete gegevens én mijn verhaal. Jammer dat ook de irisscan geen makkelijke identificatie mogelijk maakt. Het blijft behelpen met lezers waarover niet iedereen beschikt. Waarom die Kyro Kinetics methode niet massaal in Europa wordt toegepast is me een raadsel.
ranna schreef:Sigrid72 schreef:Jullie hebben mijn complete gegevens én mijn verhaal. Jammer dat ook de irisscan geen makkelijke identificatie mogelijk maakt. Het blijft behelpen met lezers waarover niet iedereen beschikt. Waarom die Kyro Kinetics methode niet massaal in Europa wordt toegepast is me een raadsel.
Omdat daar hoogstwaarschijnlijk niet hard genoeg voor gelobbyd wordt in Brussel en er te weinig geld mee te verdienen is.
De chipfabrikanten lobbyen in Brussel en bij regeringen afzonderlijk alsof hun leven er vanaf hangt. Het is inmiddels genoeg bekend dat Brussel bestuurt wordt door lobbyisten van bedrijven daar heeft pas nog wat van in de krant gestaan http://www.milieudefensie.nl/globaliser ... m/alarm105
Dus als je er iets door wilt hebben is dát hetgene wat je moet doen. Helaas hebben de chipfabrikanten daar meer geld voor (over) dan de gewone burger die niets anders wil dan eerlijk behandeld worden en zijn recht halen. Welcome to EuropeHier heeft niet de burger maar Big Buisiness het voor het zeggen.