Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Klara16 schreef:Ein-de-lijk!!
Dit is een hele goede zaak. Hopelijk komen er hier ook snel regels die Strasser voorgoed verbieden.
Fijn voor de mensen die wel gekwalificeerd zijn om te bekappen. Wordt hun bekwaamheid en opleiding eindelijk gewaardeerd.
winia4ever schreef:Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!
is het natuurlijker om het bij te houden 1 x in de 2 a 3 weken.
en niet 1 x in de 6 a 8 weken.
dan is de klap van de pezen nog groter!...!!
maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..
Groetjes
Yinari schreef:@Askja: Ik ben het met je eens, maar op zich denk ik dat iedereen (behalve degene over wie hte gaat) dat wel is.
Punt hier is meer dat een ongeschoold persoon niet meer aan de hoeven mag zitten. Ik vraag me af hoe ze dat willen controleren?
Ik heb trouwens alleen goede ervaringen met natuurlijk bekappen, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat mensen na een ééndagscursus falikant de fout in gaan
soesita schreef:Hier in Duitsland is een soortgelijk wetsontwerp geweest dat heel wat stof heeft doen opwaaien. Het is gelukkig weggestemd. Ik zeg gelukkig, omdat het er inderdaad op neerkwam dat alleen nog hoefsmeden zouden mogen bekappen en aan paardenvoeten zouden mogen werken. Een eigenaar die zelf een vijl ter hand had genomen om een los stukje hoef weer rond te vijlen zou zich strafbaar hebben gemaakt. Geen hoeforthopeed, natuurlijk bekapper, hoefverzorger,... had nog opgeleid mogen worden (voor bestaande diploma's zou er een overgangsregeling komen).
Ik geef dit voorbeeld omdat ik het er wel mee eens ben dat er een regelgeving moet komen om paardenleed door onkundigheid en charlatans tegen te gaan. Maar tevens moet men zich er van bewust zijn dat die erg moeilijk in woorden vast te leggen is, ook omdat mensen die met wetgeving bezig zijn vaak te weinig verstand van de materie hebben. Voor een leek lijkt het een logische regel dat enkel een hoefsmid de hoeven mag doen. Pas wie zich er in verdiept weet dat er meer is dan enkel de opleiding hoefsmid.
Waar het dus op neerkomt is dat men een verschil zal moeten maken tussen opgeleid of niet, en normen zal moeten vastleggen om opleidingen te erkennen.
Djilan schreef:Er staat trouwens in de openingspost dat je wel zelf mag bekappen, mits je de vorm van de hoef niet veranderd. Zelf bijvijlen is dan dus niet strafbaar, maar zonder erkende opleiding veranderen van de stand/hoefvorm en beslag onderleggen wel. En dat vind ik geen verkeerd iets.
winia4ever schreef:toch wil ik ff wat zegen!: lees dit stukje maar ff goed door, en dan wil ik toch graag jullie mening over natuurlijk gekappen!, in nl was dit paardje al lang opgegeven k denk overal wel! en wat heeft dat beestje gered! precies natuurlijk bekappen.
hoe de meeste hier praten wordt er gezegt dat het natuurlijk bekappen slecht is, en niks voor stelt, en dat het"mishandeling is"!!
maar hebben de paarden in het wild hoefijzers om?, hoefdzoltjes? ik denk dat je dan toch eens bij je zelf moet na gaan, voor dat je een ander oordeel er ergens over hebt!
http://www.ironfreehoof.com/Druid.htm
Myfairytale schreef:Wat houdt Strasser precies in?
_rosita_ schreef:IK vind het fijn dat er meer regels komen betreft het bekappen.
Ik heb een zeer goede en fijne bekapper, opgeleid en wel, maar dit zijn helaas maar weinig...
Jammer dat het weer neigt naar een discussie hoe slecht natuurlijk bekappen is.
Ik denk dat iedereen, zowel voorstanders van nb als tb, blij zijn dat er strengere regels gaan komen voor beunhazen....( en wat mij betreft de beunhazen in zowel nb als tb)
_rosita_ schreef:IK vind het fijn dat er meer regels komen betreft het bekappen.
Ik heb een zeer goede en fijne bekapper, opgeleid en wel, maar dit zijn helaas maar weinig...
Jammer dat het weer neigt naar een discussie hoe slecht natuurlijk bekappen is.
Ik denk dat iedereen, zowel voorstanders van nb als tb, blij zijn dat er strengere regels gaan komen voor beunhazen....( en wat mij betreft de beunhazen in zowel nb als tb)