Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:36

Breghje: je hebt speciale cursussen voor natuurlijk bekappen, en als je aan een bepaalde eisen voldoet, kan je je zelf een erkende natuurlijke bekapper noemen, dus het zelfde als de"normale" hoefsmid!:

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:38

Ik vind het ook prima dat met eindelijk wat gaat doen aan ongeschoolde mensen die op 1 dag denken hoevenkapper te worden.
Mijn paarden zelf worden wel al jaren met de strassermethode gekapt. Ik heb nooit problemen ondervonden integendeel. Ook rade ik deze hoevenkapper aan bij velen andere mensen en tot nu toe niet 1 negatief gehad.
Ik ben er dus wel tevreden over.
Maar ik zeg er wel bij dat de persoon die mijn paarden doet hier een langdurige opleiding heeft gevolgd en echt weet waarmee hij bezig is. Dat blijft volgens mij het belangrijkste en niet welke methode.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:41

Klara16 schreef:
Ein-de-lijk!!

Dit is een hele goede zaak. Hopelijk komen er hier ook snel regels die Strasser voorgoed verbieden.

Fijn voor de mensen die wel gekwalificeerd zijn om te bekappen. Wordt hun bekwaamheid en opleiding eindelijk gewaardeerd.

Inderdaad OK dan!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:44

winia4ever schreef:
Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!
is het natuurlijker om het bij te houden 1 x in de 2 a 3 weken.

en niet 1 x in de 6 a 8 weken.
dan is de klap van de pezen nog groter!...!!

maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..

Groetjes Haha!

Daar hebben wij met onze gediplomeerde hoefsmid gelukkig ook geen last van Haha! ...... Maar goed, ik ben ook niet iemand die volledig zou vertrouwen op een alternatief arts. Dat komt in mijn ogen op het zelfde neer.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:46

toch wil ik ff wat zegen!: lees dit stukje maar ff goed door, en dan wil ik toch graag jullie mening over natuurlijk gekappen!, in nl was dit paardje al lang opgegeven k denk overal wel! en wat heeft dat beestje gered! precies natuurlijk bekappen.

hoe de meeste hier praten wordt er gezegt dat het natuurlijk bekappen slecht is, en niks voor stelt, en dat het"mishandeling is"!!
maar hebben de paarden in het wild hoefijzers om?, hoefdzoltjes? ik denk dat je dan toch eens bij je zelf moet na gaan, voor dat je een ander oordeel er ergens over hebt!

http://www.ironfreehoof.com/Druid.htm

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:49

Waar ik me aan stoor bij veel aanhangers van natuurlijk bekappen is de haast manische weerzin tegen alles wat met reguliere paardenhouderij te maken heeft, vaak niet gehinderd door een behoorlijke kennis van zaken.
Ik heb van nabij meerdere behoorlijk stuitende voorbeelden gezien van wat dit voor gevolgen kan hebben voor het welzijn van paarden. Een paard dat enorm gevoelig, totaal vastgehouden liep op zijn veel te korte hoeven, terwijl hij voorheen met ijzers mooi ruim en soepel bewoog. Een paard dat een jaar lang regelmatig op drie benen rondhobbelde van de pijn, veroorzaakt door hoefzweren, omdat de eigenaar het dier per se blootsvoets door het leven wilde laten gaan, en het bekappen ook zelf ter hand nam - een reguliere hoefsmid vertrouwde ze niet. Door de dunne zool kreeg dit paard steeds weer hoefkneuzingen die tot zweren leidden. Toen de dierenarts bij het voor de zoveelste keer uitsnijden van een hoefzweer opmerkte dat het paard misschien beter weer op ijzers gezet kon worden (waarmee hij prima liep) zocht de betreffende persoon haar heil bij een alternatieve dierenarts cq. natuurlijk bekapper. Waarmee het paard van de regen in de drup kwam.
Ben je werkelijk wat waard als natural, dan hou je altijd het welzijn van je paard voor ogen, ook als dat misschien inhoudt dat je in bepaalde opzichten moet terugkeren naar reguliere methoden. Dit moet helemaal niet door regelgeving afgedwongen hoeven worden, het is gewoon een kwestie van gezond verstand, relativeringsvermogen (natuuurlijk paardenhouden mag geen religie worden) en verantwoordelijkheidsgevoel.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:53

@Askja: Ik ben het met je eens, maar op zich denk ik dat iedereen (behalve degene over wie hte gaat) dat wel is.

Punt hier is meer dat een ongeschoold persoon niet meer aan de hoeven mag zitten. Ik vraag me af hoe ze dat willen controleren?

Ik heb trouwens alleen goede ervaringen met natuurlijk bekappen, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat mensen na een ééndagscursus falikant de fout in gaan Ja

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:56

Yinari schreef:
@Askja: Ik ben het met je eens, maar op zich denk ik dat iedereen (behalve degene over wie hte gaat) dat wel is.

Punt hier is meer dat een ongeschoold persoon niet meer aan de hoeven mag zitten. Ik vraag me af hoe ze dat willen controleren?

Ik heb trouwens alleen goede ervaringen met natuurlijk bekappen, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat mensen na een ééndagscursus falikant de fout in gaan Ja

Het wordt niet gecontroleerd. Er wordt geregistreerd wie er bekapt heeft en als er dan problemen ontstaan kan de direct verantwoordelijke daarop aangesproken worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:59

soesita schreef:
Hier in Duitsland is een soortgelijk wetsontwerp geweest dat heel wat stof heeft doen opwaaien. Het is gelukkig weggestemd. Ik zeg gelukkig, omdat het er inderdaad op neerkwam dat alleen nog hoefsmeden zouden mogen bekappen en aan paardenvoeten zouden mogen werken. Een eigenaar die zelf een vijl ter hand had genomen om een los stukje hoef weer rond te vijlen zou zich strafbaar hebben gemaakt. Geen hoeforthopeed, natuurlijk bekapper, hoefverzorger,... had nog opgeleid mogen worden (voor bestaande diploma's zou er een overgangsregeling komen).

Ik geef dit voorbeeld omdat ik het er wel mee eens ben dat er een regelgeving moet komen om paardenleed door onkundigheid en charlatans tegen te gaan. Maar tevens moet men zich er van bewust zijn dat die erg moeilijk in woorden vast te leggen is, ook omdat mensen die met wetgeving bezig zijn vaak te weinig verstand van de materie hebben. Voor een leek lijkt het een logische regel dat enkel een hoefsmid de hoeven mag doen. Pas wie zich er in verdiept weet dat er meer is dan enkel de opleiding hoefsmid.
Waar het dus op neerkomt is dat men een verschil zal moeten maken tussen opgeleid of niet, en normen zal moeten vastleggen om opleidingen te erkennen.

Er staat trouwens in de openingspost dat je wel zelf mag bekappen, mits je de vorm van de hoef niet veranderd. Zelf bijvijlen is dan dus niet strafbaar, maar zonder erkende opleiding veranderen van de stand/hoefvorm en beslag onderleggen wel. En dat vind ik geen verkeerd iets.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:03

Djilan schreef:
Er staat trouwens in de openingspost dat je wel zelf mag bekappen, mits je de vorm van de hoef niet veranderd. Zelf bijvijlen is dan dus niet strafbaar, maar zonder erkende opleiding veranderen van de stand/hoefvorm en beslag onderleggen wel. En dat vind ik geen verkeerd iets.

En daar ben ik het helemaal mee eens. Ja
Maar wat ik dus duidelijk wil maken is dat daar goed over nagedacht moet worden welke opleiding erkend wordt en welke niet. Wat de criteria zijn. Want er is meer dan alleen de opleiding tot hoefsmid. En dat is wat ze in Duitsland dus over het hoofd zagen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:05

winia4ever schreef:
toch wil ik ff wat zegen!: lees dit stukje maar ff goed door, en dan wil ik toch graag jullie mening over natuurlijk gekappen!, in nl was dit paardje al lang opgegeven k denk overal wel! en wat heeft dat beestje gered! precies natuurlijk bekappen.

hoe de meeste hier praten wordt er gezegt dat het natuurlijk bekappen slecht is, en niks voor stelt, en dat het"mishandeling is"!!
maar hebben de paarden in het wild hoefijzers om?, hoefdzoltjes? ik denk dat je dan toch eens bij je zelf moet na gaan, voor dat je een ander oordeel er ergens over hebt!

http://www.ironfreehoof.com/Druid.htm

Nee, dat hebben ze niet, maar weet jij ook hoeveel "paarden in 't wild" geplaagd worden door hoef- en zoolproblemen? In die gevallen zorgt de "natuur" er voor dat ze omkomen omdat ze niet meer mee kunnen. Wij, mensen , proberen zulke paarden nog aan het lopen te houden.
Ik hoop niet dat er van ieder paard, pony, ezel of koe geregistreerd moet gaan worden wie of er aan de hoeven heeft gezeten. Nog afgezien van de papierberg die daaraan vastzit. Het wordt dan wel steeds meer een politiestaat. Mij lijkt voldoende als alle hoefsmeden/bekappers een goede opleiding moeten volgen van een paar jaar. Niet een cursusje van een dag en dan denken dat je er iets van af weet.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 31-03-08 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:05

Ik ben het wel eens dat die vorm van bekappen wordt verboden maar dat een ongediplomeerd iemand nietmeer zou mogen bekappen is onzin.

In Nederland is het namelijk zo dat hoefsmid een vrij beroep is en dus iedereen kan zeggen dat hij of zij hoefsmid is en dus ook bv een bedrijf kan opzetten.
De regels spreken elkaar dus tegen, je moet een diploma hebben om een ijzer eronder te slaan maar voor een vrij beroep heb je geen diploma nodig Verward

Wie vraagt er nu aan zijn hoefsmid of hij een diploma heeft?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:07

Cerize, het klonk even alsof je mij veroordeelde tot iemand die niet bewust met haar paard omgaat.
Je kunt vast veel over mij zeggen, maar dat is echt enorm grote onzin. Knipoog

Bij mijn paard, die 24/7 buiten staat, werkt NB beter dan TB. Ik heb met beide methodes ervaring inmiddels. Ik heb me wel degelijk verdiept in de kunde van mijn bekapper, anders kwam hij echt niet in de buurt van mijn paard. En hoezo niks natuurlijks aan? Wat is er niet natuurlijk aan het slijten (of helpen slijten) van de hoeven? Er liggen helaas geen rotsblokken in ons natuurgebied. Haha!

Overigens heb ik wel net een hoefzweerellende achter de rug, maar dat kwam mede doordat mijn reguliere DA een fout had gemaakt. Boos!
Zo zie je maar dat de regulieren ook niet altijd perfect zijn. Ik vind het fijn als het reguliere het alternatieve niet uitsluit qua artsen, bekappers e.d. Ik vind het fijn verder te kijken dan mijn neus lang is. Lijkt mij niets mis mee. Daarbij kijk ik altijd goed naar wat mijn paard aangeeft. Hij is degene die gezond en vrolijk mag zijn en ik ben daar verantwoordelijk voor.

En janderegelaa, ik had het stuk niet gelezen, alleen jouw post. Had ik effe geen tijd voor, was effe druk om me heen met 4 kids in huis. Tong uitsteken

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:11

Wat houdt Strasser precies in? Blond

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:14

Myfairytale schreef:
Wat houdt Strasser precies in? Blond

Kijk, daarvoor hebben we nou de Bokt Wiki Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:15

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:15

IK vind het fijn dat er meer regels komen betreft het bekappen.
Ik heb een zeer goede en fijne bekapper, opgeleid en wel, maar dit zijn helaas maar weinig...
Jammer dat het weer neigt naar een discussie hoe slecht natuurlijk bekappen is.
Ik denk dat iedereen, zowel voorstanders van nb als tb, blij zijn dat er strengere regels gaan komen voor beunhazen....( en wat mij betreft de beunhazen in zowel nb als tb)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:18

Regels zijn nooit slecht, ben hier blij om.
Misschien kunnen ze een officiële opleiding maken van nb net als die van traditioneel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:18

_rosita_ schreef:
Ik heb een zeer goede en fijne bekapper, opgeleid en wel, maar dit zijn helaas maar weinig...
Ik denk dat iedereen, zowel voorstanders van nb als tb, blij zijn dat er strengere regels gaan komen voor beunhazen....( en wat mij betreft de beunhazen in zowel nb als tb)

Ja, precies, helemaal met je eens. Ja
Zo vermoeiend, dat het altijd weer zo'n 'welles-nietes' strijd wordt hier op bokt.Gaaaap
Bah, ik ga maar eens lekker naar mijn paardje toe, lijkt mij een stuk gezelliger. Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:22

Mooi zo, al die onzin word steeds meer aan banden gelegd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:24

_rosita_ schreef:

Als er geregisteerd wordt wie het paard bekapt heeft kun je altijd degene aanspreken die het verprutst heeft en of dat dan een NB-er of TB-er is maakt dan niet uit. Álle bekappingen moet geregistreerd worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:36

zo jongens, dat is nog al wat!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:41

Op zich geen slecht idee maar dan wel een fatsoenlijke opleiding in nederland voor NB.
Ben van TB naar NB gegaan en het bevalt prima.

Ach en nu we toch met allerlei regeltjes bezig zijn wanneer moeten mensen die een paard willen houden/kopen cq berijden een diploma gaan halen dat zal ook ZEER VEEL ELLENDE BESPAREN nu kan iedereen een paard kopen en stallen en zeer veel mensen hebben er de b***en verstand van.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:45

Klinkt goed, nou de werkbaarheid nog.
En, toch jammer dat het alleen gaat om de registratie van bekappingen en niet dat het vrije beroep zijn van de hoefsmid af gaat.
Had mij een beter alternatief geleken en voor de NB-voorstanders: zorgen dat er een gedegen opleiding komt, zodat dat ook kan blijven bestaan nadat hoefsmid geen vrij beroep meer is zal de weerstand ook zeer verminderen waarschijnlijk. Nu zijn er helaas te veel slechte voorbeelden.

@Rumay: dat zal kunnen, maar zo'n opleiding/cursus zal ook niet kunnen voldoen. Daarnaast is er ook heel veel dierenleed bij andere dieren en als je dan over dierenwelzijn praat: zeg dan dat je wilt dat iedere DIERENhouder (dus niet alleen paardenhouder) een cursus/opleiding met goed gevolg moet doorlopen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-03-08 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:45

Is een logisch gevolg na alle paarden ellende die nb paarden hebben aangedaan.

het moest er gewoon van komen. Wetgeving zal nog wel strenger worden. Duivel