Het ideale dressuurpaard volgens Bokt-gebruikers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

Re: Het ideale dressuurpaard volgens Bokt-gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:48

PolleMaster schreef:
wat een leuke enquete !!
Alleen : liever geen bont/schimmel vind ik jammer Tong uitsteken

ik vind schimmels en bont ook leuker !! Tong uitsteken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:48

Leuk die enquete!

Sammie schreef:
Slechts 4% gaat op zoek naar een paard wat op Z1/Z2 niveau of hoger loopt.

Sammie schreef:
De gemiddelde ruiter of amazone die deze enquête heeft ingevuld rijdt op dit moment op B (42%) of L1 (17%) niveau.

Sammie schreef:
Ze streven ernaar om met hun ideale dressuurpaard op Z2 niveau (32%) of op het niveau van de SubTop (36%) te komen.

Wel verwonderlijk dat de meerderheid B of L rijdt en toch een jong en onervaren paard wil met als einddoel Z2 of subtop rijden. Nou ja, op zich is het geen verrassing, maar ik zou liever zien dat deze groep meer zou gaan voor een meer ervaren (leer) paard. Eigenlijk is dat best een zorgelijke ontwikkeling. Op bokt merkt je toch vaak dat er op neer wordt gekeken als mensen met een ervaren leerpony/paard wedstrijden rijden. Ik vindt het juist heel verstandig. Doorloop eerst eens alle klasse met een leerpaard, dat biedt een betere basis om met een jong paard aan de slag te gaan.

Samen leren wordt veel te veel geidealiseerd denk ik. Het loopt vaak op teleurstelling van de ruiter en een slecht opgeleid paard die je aan de straatstenen niet kwijtraakt.

Sammie schreef:
De prijsklasse waar het meest in gezocht wordt is de prijsklasse van 3000 tot 5000 euro (32%) gevolgd de prijsklasse van 5000 tot 7000 euro (27%).

Voor die prijsklasse zijn er best leerpaarden te vinden. Een niet al te spectaculair 14 jarig Z paard kun je best op de kop tikken in deze prijsklasse.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:52

leuke enquete zeg... Niet zo verassend maar grappig om te lezen!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:59

@Jasmijn 78: Als je een beetje zoekt is er voor 7000 euro nog wel een 14 jarige spectaculair Z paard te koop hoor Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:04

Robsi_Vigaro schreef:
@Jasmijn 78: Als je een beetje zoekt is er voor 7000 euro nog wel een 14 jarige spectaculair Z paard te koop hoor

Ook zelfs!

Maar zijn er niet meer mensen die het zorgelijk vinden? Wat is er zo mis met een 14 jarig Z paard om van te leren?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:15

Het is inderdaad jammer dat het geen 'gewoonte' is om je eerste paard een leerpaard te nemen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:27

Kelly_ann schreef:
Het is inderdaad jammer dat het geen 'gewoonte' is om je eerste paard een leerpaard te nemen.

Sterker nog; het is bijna een schande als je eerst ervaring op gaat doen met een leerpaard! Want dan ben je een prijzenrijder en zo. Jammer hoor! Een gemiste kans voor velen.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:31

Damn, laat handelaren dit maar niet lezen. De prijzen zullen dan wel stijgen *LOL*

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:39

jasmijn78 schreef:
Robsi_Vigaro schreef:
@Jasmijn 78: Als je een beetje zoekt is er voor 7000 euro nog wel een 14 jarige spectaculair Z paard te koop hoor

Ook zelfs!

Maar zijn er niet meer mensen die het zorgelijk vinden? Wat is er zo mis met een 14 jarig Z paard om van te leren?

Wat heeft bokt dan nog voor nut? Kun je niet posten in de "Praktijkproblemen" hoek onder:
- paardje zadelmak, maar wil niet vooruit
- paardje loopt niet aan de teugel
- paardje galoppeert niet lekker aan
- paardje wil niet in galop
- paardje struikelt
- paardje zit vast op links, rechts

of in de veulenhoek

of onder het kopje "sentimentele gedachten", lekker met zijn tweeen een band opbouwen

of onder "mijn nieuwe aanwinst",

nee laat mooi iedereen toch zo'n jong ding kopen ipv eerst goed te leren rijden anders heeft bokt zijn langste tijd gehad en zijn er alleen nog maar forums over andere dingen *LOL*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:48

henkb schreef:
Wat heeft bokt dan nog voor nut? Kun je niet posten in de "Praktijkproblemen" hoek onder:
- paardje zadelmak, maar wil niet vooruit
- paardje loopt niet aan de teugel
- paardje galoppeert niet lekker aan
- paardje wil niet in galop
- paardje struikelt
- paardje zit vast op links, rechts

Haha!

Ja, of:

3 jarig paardje inrijden, waarop letten?
Paardje schrikt expres
Paardje wil niet rechtsom
Paardje loopt ook niet met een zz-licht ruiter (alsof die in 1 uur kan verhelpen wat al jaren fout is gedaan)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:50

Nagelbijten / Gniffelen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:52

Welnee joh... dan zitten we gewoon met....

"Hij verspringt steeds in galop als ik me beweeg"
"Paard steeds in de stop als ik op de A-C lijn rijd"
"Bij het wijken stelling verkeerd?"

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:53

In grote lijnen had ik deze uitslag wel verwacht. Behalve dan de aankoopprijs.
Volgens mij ligt deze bereidwillendheid in het echt toch een stuk lager.
Zeggen dat je het er aan uit wil geven en het ook daadwerkelijk doen is toch een groot verschil.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:54

Lager??
Met die doelen?

Dan moet zowiezo al geen KWPNer willen.
Waarom zouden fokkers ver, ver onder de kostprijs verkopen als het gewoon een leuk gezond paard is?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:01

ja idd. wanneer we over het doel subtop hebben ... hey dan hebben we het toch wel over een paard met elastiek, beweging, uitdrukking, dan wil men ook nog zwart of donkerbruin en groot, keurig in het goede model, daar leg je toch voor een 3/4 jarige keurig 15-20 ruggen voor neer.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:03

asjemenou schreef:
Lager??
Met die doelen?

Dan moet zowiezo al geen KWPNer willen.
Waarom zouden fokkers ver, ver onder de kostprijs verkopen als het gewoon een leuk gezond paard is?

Misschien omdat er teveel aanbod is? Ik weet niet hoe de momentane situatie is, maar paarden bij de vleet en weg is toch maar weg ....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:09

heb de enquete ook ingevuld , maar was beetje bevooroordeeld misschien .. heb mijn paardje behoorlijk onder de marktprijs gekocht ( fokker had er teveel ) was 1 jaar oud , heb m zelf zadelmak gemaakt en heb bijna elke week priveles ... en nee nooit een paard op Z nivo gereden of n hoger geschoold leerpaard gehad ,
maar voel me toch wel n beetje bezwaard omdat sommige meningen van mede bokkers nu overkomen of alle bokkers een zwarte salinero willen voor bijna niks of n mooie bruine
idd een goed paard heeft geen kleur ( de mijne is zwart met precies genoeg wit ) maar zie net zo lief een schimmel of n bonte als het karakter maar goed is en t paard past bij de ruiter en of dat dan n paardje is van 1000 euro of n paardje van 10000 euro dat moet niets uitmaken , niet iedereen heeft helaas t geld om n paard van bv 10000 te kopen ..
Om n voorbeeld te noemen mijn lieve dikkie ( zinzi ) er was iemand geintereseerd in mijn paard , die vroeg wat moet ie kosten ? ik zeg wat de gek er voor geeft , die bood mooi geld , jaja ze is NIET te koop , maar had wel zoiets als ik dat er nu voor zou moeten betalen had ik haar niet kunnen kopen dan was ze gewoon te duur in aanschaf ...
dus heb haar als jaarling gekocht , heeft ondertussen ook 1000den euro,s gekost , maar bedoel maar dat stalgeld en de rest elke maand komt niet zo hard aan als in een keer veel geld neertellen
en helemaal geen sentimenteel gedoe ooh ik heb 2 jaar de kans gehad om n band op te bouwen !!! of ooh gewelding mijn droom eigen paard van jonkie af aan opvoeden en beleren
Nee ikw erd werd verliefd op t mooie pure eerlijke karakter van mijn dikkie en al was ze paars met mintgroene stippels had ik haar nog gekozen
Dus mijn conlusie die enquete is heel leuk , maar in principe niet helemaal realiteit want tussen willen, wensen en kunnen zit heel veel verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:14

_sjors_ schreef:
Liever geen schimmel, hmm Nors opkijken

Nee, stel je voor dat je je tweeënhalfjarige B-dressuurpaard met wedstrijdervaring iedere week van top tot teen moet wassen Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:16

Breng de (gezonde) schimmels met subtop aanleg en vermogen van 4000 euro dan maar bij mij hoor! Haha!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:20

Zinzi_jewel schreef:
heb de enquete ook ingevuld , maar was beetje bevooroordeeld misschien .. heb mijn paardje behoorlijk onder de marktprijs gekocht ( fokker had er teveel ) was 1 jaar oud , heb m zelf zadelmak gemaakt en heb bijna elke week priveles ... en nee nooit een paard op Z nivo gereden of n hoger geschoold leerpaard gehad ,
maar voel me toch wel n beetje bezwaard omdat sommige meningen van mede bokkers nu overkomen of alle bokkers een zwarte salinero willen voor bijna niks of n mooie bruine
idd een goed paard heeft geen kleur ( de mijne is zwart met precies genoeg wit ) maar zie net zo lief een schimmel of n bonte als het karakter maar goed is en t paard past bij de ruiter en of dat dan n paardje is van 1000 euro of n paardje van 10000 euro dat moet niets uitmaken , niet iedereen heeft helaas t geld om n paard van bv 10000 te kopen ..
Om n voorbeeld te noemen mijn lieve dikkie ( zinzi ) er was iemand geintereseerd in mijn paard , die vroeg wat moet ie kosten ? ik zeg wat de gek er voor geeft , die bood mooi geld , jaja ze is NIET te koop , maar had wel zoiets als ik dat er nu voor zou moeten betalen had ik haar niet kunnen kopen dan was ze gewoon te duur in aanschaf ...
dus heb haar als jaarling gekocht , heeft ondertussen ook 1000den euro,s gekost , maar bedoel maar dat stalgeld en de rest elke maand komt niet zo hard aan als in een keer veel geld neertellen
en helemaal geen sentimenteel gedoe ooh ik heb 2 jaar de kans gehad om n band op te bouwen !!! of ooh gewelding mijn droom eigen paard van jonkie af aan opvoeden en beleren
Nee ikw erd werd verliefd op t mooie pure eerlijke karakter van mijn dikkie en al was ze paars met mintgroene stippels had ik haar nog gekozen
Dus mijn conlusie die enquete is heel leuk , maar in principe niet helemaal realiteit want tussen willen, wensen en kunnen zit heel veel verschil

Ik vind je gelderse ook heel leuk! En je hebt gelijk, tussen wensen en kunnen zit een groot verschil. En minimaal 80% van de ruiters moet gezien de eigen rijkunsten ook met een normaal paard uit de voeten kunnen Lachen maar ja, voor velen is het ook net een auto (lees statussymbool).

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:22

asjemenou schreef:
Breng de (gezonde) schimmels met subtop aanleg en vermogen van 4000 euro dan maar bij mij hoor! Haha!

ik heb ereen Lachen maaaaaar met een nachtlampje gevonden

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 07:47

Wat een leuke enquete!
De uitkomsten van het ideale dressuurpaard komen 'exact' overeen met mijn ideale opvolger van Charlie Boy!
Erg leuk gedaan!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:43

Leuk idee! Ja

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:08

EsmeeF schreef:
Wat een leuke enquete!
De uitkomsten van het ideale dressuurpaard komen 'exact' overeen met mijn ideale opvolger van Charlie Boy!
Erg leuk gedaan!

bij mij ook , de opvolger van Potter dan! Tong uitsteken (alleen de prijsklasse niet)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:35

Hier ben ik dan zelf even Lachen

De ideale leeftijd ligt tussen de 2,5 en 5 jaar. Dit heeft ook te maken met de keuzemogelijkheid die de "deelnemers" hadden. Er waren maar weinig mensen die een paard, jonger dan 2,5 jaar, wilden aanschaffen.

De enquete stond bij School, Studie en Werk, waar hij hoort. Althans, zo heb ik het begrepen Lachen Had ook de link in mijn onderschrift staan en post regelmatig.. jammer dat veel mensen em toch gemist hebben!! Misschien moet ik straks maar eens een "opvolger" maken en hopen op nog meer deelnemers Vork *LOL*

Ik denk dat de uitslag een goed beeld geeft van wat men wil. Natuurlijk zijn er dromen en realiteit, daar moet je altijd rekening mee houden. Maar goed, mijns inziens geeft de uitslag een duidelijke rode draad weer Ja

Natuurlijk streven veel mensen er naar om zo hoog mogelijk te eindigen. Lijkt mij vrij logisch, doen jullie toch ook?

Over karakter zijn bewust geen vragen gesteld, want: "Wat is een goed karakter?" Veel mensen geven daar hun eigen invulling aan, en alleen met het woord "goed" kom je dan dus niet ver. De conclusie "Kleur is dus belangrijker dan karakter" is daarom ook geheel onterecht, maar werd wel getrokken hier.

@Jasmijn: men is niet op zoek naar een onervaren paard, maar naar een paard wat toch al zadelmak is en op B niveau loopt. Een heel aantal wil daar graag wat wedstrijdervaring bij.