Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

squid

Re: Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:05

Citaat:
Ik begrijp niet dat die man nog een kans krijgt. Om een jong paard (enter) op zo'n manier vast te zetten en dat te bekappen is in mijn ogen al dierenmishandeling en getuigd van niet een niet kundig hoefsmid...

Hij heeft hem ten eerste niet zelf vastgezet, maar dat heeft de eigenaar gedaan. Ten tweede is deze meneer al jaren hoefsmid en heeft al honderden paarden bekapt, inclusief de mijne, zonder enige klacht.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat hij een paard niet zonder aanleiding corrigeert en ook niet buitensporig. Mensen vinden het zielig dat hun paard een klap krijgt, maar staan niet stil bij de risico's die hij loopt. Enig idee of deze meneer iets naverteld als hij een klap tegen zijn hoofd krijgt van een paard? Of deze meneer uit zijn rolstoel komt als zijn nek en / of rug onherstelbaar beschadigd raakt tijdens uitoefenen van zijn beroep? Hebben we dan echt met z'n allen liever dan deze man wat overkomt dan ons paard...get real!

Nee...veroordelen...daar zijn we met z'n allen wel goed in dat is wel duidelijk...

Maar begin allemaal eens bij jezelf en voedt je paard eens zelf op en zeg niet bij een jong dier "voetjes oppakken, ik wacht wel tot de hoefsmid komt" om hem dan jou taak te laten doen en dan nog commentaar durven leveren ook nog...wat een trieste bedoening.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:10

squid schreef:
Citaat:
Ik begrijp niet dat die man nog een kans krijgt. Om een jong paard (enter) op zo'n manier vast te zetten en dat te bekappen is in mijn ogen al dierenmishandeling en getuigd van niet een niet kundig hoefsmid...

Hij heeft hem ten eerste niet zelf vastgezet, maar dat heeft de eigenaar gedaan. Ten tweede is deze meneer al jaren hoefsmid en heeft al honderden paarden bekapt, inclusief de mijne, zonder enige klacht.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat hij een paard niet zonder aanleiding corrigeert en ook niet buitensporig. Mensen vinden het zielig dat hun paard een klap krijgt, maar staan niet stil bij de risico's die hij loopt. Enig idee of deze meneer iets naverteld als hij een klap tegen zijn hoofd krijgt van een paard? Of deze meneer uit zijn rolstoel komt als zijn nek en / of rug onherstelbaar beschadigd raakt tijdens uitoefenen van zijn beroep? Hebben we dan echt met z'n allen liever dan deze man wat overkomt dan ons paard...get real!

Nee...veroordelen...daar zijn we met z'n allen wel goed in dat is wel duidelijk...

Maar begin allemaal eens bij jezelf en voedt je paard eens zelf op en zeg niet bij een jong dier "voetjes oppakken, ik wacht wel tot de hoefsmid komt" om hem dan jou taak te laten doen en dan nog commentaar durven leveren ook nog...wat een trieste bedoening.

ookal zet de eigenaar het dier vast, ik blijf erbij dat hij eerder had kunnen merken dat het paard mis gebonden stond.
toch kan ik het niet verstaan hoe die eigenaar dat paard wel gebonden mag hebben dat het kan stikken Verward

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:15

Ik ga met bovenstaande mee. Het feit dat het paard verkeerd was vast gezet waardoor het bewusteloos neer viel is al een bijzonder verhaal apart natuurlijk. Er is toch een moment tussen het bewusteloos neervallen en dat die daarvoor tegen stribbeld o.i.d. Hij had toen naar mijn mening al moeten ingrijpen.
En verder om een paard met een hamer op zijn hoofd te slaan of waar dan ook omdat die bij moest komen.... daar gaat erbij mij niet in

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:22

squid schreef:

Mmm, ik schreef ook al over het feit dat niet alle paarden netjes zijn bij de hoefsmid. Het is triest hoeveel paarden zich daadwerkelijk misdragen bij de hoefsmid. Als hoefsmid kan je deze paarden heel simpel weigeren.
Maar "nee" tegen een vervelend paard, schijnt het mannelijk ego te krenken???

Neemt niet weg dat slaan zeker Not Done is! Slaan maakt dat het paard de volgende keer nog sneller en hardnekkiger in zijn "wangedrag" zal zijn en aldus gevaarlijker.
Ook voor de hoefsmid die toch een keer de hoeven nogmaals komt bekappen.
Ik heb nog nooit een paard mogen meemaken die idd goed op slaan reageerde, of daadwerkelijk braver werd na slaan.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:26

Even misschien een overbodig stukje uitleg over paarden slaan. Kijk naar het gedrag van paarden in het wild hoe die elkaar corrigeren...hebben jullie er wel eens eentje tegen de ander "foei niet doen" horen zeggen...of draaien ze elkaar de kont toe en meppen ze van zich af??
Kortom ik ben niet voor geweld, maar behandel een paard als een paard en niet als een mens, dat zorgt ook voor meer begrip van het dier en wellicht kan dan duidelijk worden dat zo'n dier zich door corrigeren zoals dat in de natuur ook gebeurt dient te onderwerpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:31

@squid
Ik ben de eerste die altijd zegt, voed zelf je paard op, dan hoeft de smid niet een keer grover te worden.
Op handelstallen heb ik ook verwende draken vast gehouden en ja die kregen wel eens terecht een schop of klap. En dat vind ik echt niet zielig. Niet eens een beetje.
Maar nooit, echt nooit heeft de smid op het hoofd geslagen.
En ook nooit met een hamer. Laat staan met een hamer op het hoofd Gestoord (toepasselijke smiley die gestoord heet)

edit: raar lopende zin veranderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:35

@Runningkawa
Ik ben het helemaal met je eens...maar het verhaal van op het hoofd slaan lijkt mij sterk gekleurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:37

Citaat:
Om het dier weer bij bewustzijn te brengen, gaf hij met de hamer een klap op het hoofd en de ribben van het paard. Net zoals je bij een mens een klap in het gezicht zou geven, verklaarde K. gisteren bij de economische politierechter.

Hij geeft toch zelf toe dat hij met de hamer op het hoofd heeft geslagen... en dat vind ik gewoon nooit goed te praten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:49

Citaat:
,,Iedere hoefsmid deelt wel eens een klap uit met de hamer.''

Lips are sealed Lips are sealed
Zou niet ontkennen dat mijn paard wel eens een schop onder z'n hol heeft gehad, maar met de hamer??!! Eikol.
En ookal zou het dier bewusteloos zijn geweest, ga je niet met een hamer slaan. Even iets anders als een klap in iemands gezicht.
Vraag me ook af hoe dat touw in godsnaam gezeten heeft. Toch best knap dat je met een paard vastzetten m knock out krijgt.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:56

Citaat:
Citaat:
Om het dier weer bij bewustzijn te brengen, gaf hij met de hamer een klap op het hoofd en de ribben van het paard. Net zoals je bij een mens een klap in het gezicht zou geven, verklaarde K. gisteren bij de economische politierechter.

Hij geeft toch zelf toe dat hij met de hamer op het hoofd heeft geslagen... en dat vind ik gewoon nooit goed te praten.

Het feit dat iets ergens gedrukt staat betekent niet dat het daadwerkelijk zo gegaan is en / of zo gezegd is. Dit kan ik uit eigen ervaring zeggen. Heb een voorval wel eens 'live' meegemaakt, maar toen ik het de volgende dag teruglas in de krant stond er echt iets heel anders...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:20

Ik heb nog nooit gehoord dat ee npaard bewusteloos raakt door een verkeerd bevestigd halstertouw. Laat die smid dat dan maar eens demonstreren, hoe dat gegaan moet zijn. Het is waarschijnlijker, dat hij het dier al had geslagen en dat het daarna is gaan hangen en daarbij misschien achterover is geklapt, o.i.d.. In elk geval is het verhaal van die smid niet erg logisch of waarschijnlijk. Enne... slaan, OK, maar met de hamer? Wel met de vlakke kant van een vijl of zo, maar nooit met de hamer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:33

mm
eerder stond er al gedrukt dat hij met een hamer had geslagen en nu in een bericht van uit zijn kant wederom... 1x wat anders oke, maar 2x?

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:35

Met een hamer op het schedel slaan om het paard weer bij bewustzijn te brengen......natuurlijk...ik geloof er geen bal van!!

Ieder gezond denkend mens weet dat je met een hamer meer schade aanricht dan dat het goed doet.

Deze man is gewoon door t lint gegaan. Persoonlijk vind ik nog dat hij er met een sisser van af komt.
Moet je in america doen....stoppen ze je in de nor! Of je nu uit de stad komt of uit een dorp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:39

Wat mij op valt is dat zoveel mensen de hoefsmid hun paard laten corrigeren, is dat niet de taak van de eigenaar? De hoefsmid komt om de hoeven te doen, opvoeden doe ik zelf wel en ik zorg dat hij voordat hij bekapt word al normaal luistert. Als ik al wil dat hij door een ander word opgevoed gaat hij wel naar een trainer.

Een dierenarts, een hoefsmid, een tandarts ect. geen van allen hoeft mijn paard te slaan als ze menen dat hij zich niet gedraagd, dat is mijn probleem en niet de hunne, is het paard in hun ogen toch te gevaarlijk weigeren ze hem maar te behandelen.

Mijn paard staat dan ook keurig overal stil, trapt niet, bijt niet en laat iedereen aan hem komen. En nee, zo is hij hier niet gekomen.

Dat het paard bewusteloos raakt, dat kan gebeuren (zou niet moeten) maar dat het slaan vervolgens door hem zelf word goed gepraat onder welke omstandigheid dan ook??

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:42

wie nog nooit een paard heeft geslagen die heeft er geen .
bij het op voeden moet je wel zorgen dat je de baas word.
en als je wacht tot er een hoefsmid komt en je dan nog moet beginnen met het leren van benen op beuren ben je een lui varken .
zorg dat je paard gewillig is als er een hoef smid moet komen

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:44

squid schreef:
Even misschien een overbodig stukje uitleg over paarden slaan. Kijk naar het gedrag van paarden in het wild hoe die elkaar corrigeren...hebben jullie er wel eens eentje tegen de ander "foei niet doen" horen zeggen...of draaien ze elkaar de kont toe en meppen ze van zich af??
Kortom ik ben niet voor geweld, maar behandel een paard als een paard en niet als een mens, dat zorgt ook voor meer begrip van het dier en wellicht kan dan duidelijk worden dat zo'n dier zich door corrigeren zoals dat in de natuur ook gebeurt dient te onderwerpen...

In de natuur kan zo'n paard die niet opgewassen is tegen de klappen van een ander vluchten....er is immers ruimte genoeg. Ik vind ook niet dat we te meuterig moeten doen. Maar laten wij mensen ons gewoon als mensen gedragen en zo beschaaft zijn niet helemaal los te gaan op een dier omdat je vind dat hij even niet mee werkt.
Een paard is zo geloelig dat hij een vlieg op zn rug voelt landen......dus een tik zonder gereedschap/zweep/etc. voelt hij ook echt wel!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:54

dekeizer schreef:
wie nog nooit een paard heeft geslagen die heeft er geen .
bij het op voeden moet je wel zorgen dat je de baas word.
en als je wacht tot er een hoefsmid komt en je dan nog moet beginnen met het leren van benen op beuren ben je een lui varken .
zorg dat je paard gewillig is als er een hoef smid moet komen

Ach, het is maar op welke manier je de baas wilt worden. Heb zelf een jonkie en ik sla hem eigenlijk nooit. Tong uitsteken
En hij is prima opgevoed, hoor, en echt geen sulletje. Haha!
Het is een paard van wie je het leiderschap moet verdienen, niet afdwingen. Want dan kun je het schudden. Haha!
Vanaf dat ik hem kreeg, ben ik heel wat issues tegen gekomen, die we stuk voor stuk zonder geweld hebben opgelost.
Dit is naar mijn idee en ervaring juist een kwestie van het aanleren van vertrouwen.

Mijn paard neemt heel vaak stemmingen van andere mensen over en DAN kunnen er inderdaad problemen ontstaan. Dan kun je dat afreageren op het paard (wat niet gaat gebeuren, want IK wil dat niet hebben) of je kunt jezelf aanleren om beter met paarden om te gaan, waardoor ze niet zo op jou reageren. Knipoog

Heb zo mijn eerste hoefsmid weggestuurd, omdat hij degene was die de problemen veroorzaakte met zijn gestress en ongeduld. De oorzaak lag echt niet bij mijn jonge paard, die nog heel puur reageert.
Degenen die erna kwam kan mijn paard los bekappen, hoor. Rara, hoe kan dat? Haha!

Dus wee degene die het normaal vindt om met een hamer te rammen (of met wat dan ook). Die kan meteen vertrekken. Boos!
Behandel mijn paard en mij met respect en je krijgt het terug.

Dat je een paard een keer corrigeert, a la (en iedereen doet dat op een andere manier).
Zo'n smid als dit die het normaal vindt om met een hamer te rammen, mag van mij direct uit zijn beroep gezet worden. Ja
Ik hoef die vent in elk geval niet in de buurt van mijn paard.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:17

scoxxx schreef:
squid schreef:

Mmm, ik schreef ook al over het feit dat niet alle paarden netjes zijn bij de hoefsmid. Het is triest hoeveel paarden zich daadwerkelijk misdragen bij de hoefsmid. Als hoefsmid kan je deze paarden heel simpel weigeren.
Maar "nee" tegen een vervelend paard, schijnt het mannelijk ego te krenken???

Neemt niet weg dat slaan zeker Not Done is! Slaan maakt dat het paard de volgende keer nog sneller en hardnekkiger in zijn "wangedrag" zal zijn en aldus gevaarlijker.
Ook voor de hoefsmid die toch een keer de hoeven nogmaals komt bekappen.
Ik heb nog nooit een paard mogen meemaken die idd goed op slaan reageerde, of daadwerkelijk braver werd na slaan.

je moet gewoon van het begin af tonen wie de baas is. als je je paard te veel toelaat wordt hij dominant, een paard leert snel aan wie hij moet gehoorzamen. akkoord dat je je paard mag straffen en terecht, maar niet met een hamer Duivel

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:18

runningkawa schreef:
@squid
Ik ben de eerste die altijd zegt, voed zelf je paard op, dan hoeft de smid niet een keer grover te worden.
Op handelstallen heb ik ook verwende draken vast gehouden en ja die kregen wel eens terecht een schop of klap. En dat vind ik echt niet zielig. Niet eens een beetje.
Maar nooit, echt nooit heeft de smid op het hoofd geslagen.
En ook nooit met een hamer. Laat staan met een hamer op het hoofd Gestoord (toepasselijke smiley die gestoord heet)

edit: raar lopende zin veranderd

volledig mee eens Pling

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:25

nou dit kn echt niet..
mijn hoefsmid heeft in de 8 jaar dat hij mijn paardje doet nog nooit uitgehaald. toen ze voor het eerst ging met nog geen jaar, hebben ze haar laten vallen me een praam om der neus.. ik was daar niet bij en ook pas 9 jaar maar gelukkig heeft mijn smid van nu het trauma er weer uitgekregen.. en is ze nog gewoon braaf. ik weet ook echt zeker dat hij nooit een klap uitdelen zal

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:55

nouja zeg, is die vent gek geworden ofzo Boos!
een corrigerende tik okee, maar een tik met een hamer Stoom uit je oren
En dan ook nog op het hoofd Stoom uit je oren
je paard moet idd wel opgevoed zijn en netjes z'n voeten optillen,
maar als een paard dat niet doet, geeft dat de hoefsmid geen recht om zo te handelen,
arm paard Ach gut

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:04

VValar schreef:
Dat zijn twee hele verschillende verhalen die je hier hoort. Weet niet goed welke ik moet geloven. Maar als het waar is wat de hoefsmid zegt, dan is het voorval inderdaad overtrokken en is dit een grote klap voor zijn reputatie. Daarentegen, mocht het andere verhaal de waarheid spreken, dan moeten ze die hoefsmid direct verbieden ooit nog een paard te bekappen.

Inderdaad twee verhalen, maar ik ben zo vrij om stevig te twijfelen aan de waarheid van de smid.
Een klap met een hamer geven om een paard bij te brengen??????????????????? Zoiets zegt al genoeg volgens mij. En dan ook nog op het hoofd??????????????? Sorry hoor, maar dan is er misschien een steekje los als je zo denkt een paard bij te moeten brengen. Bovendien, lag het paard op de grond, bewusteloos?? Lees er niks over.
Een duidelijk signaal naar deze man was/is gewenst, en heeft ie nu ook gekregen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:10

squid schreef:
@Runningkawa
Ik ben het helemaal met je eens...maar het verhaal van op het hoofd slaan lijkt mij sterk gekleurd...

Als je het zo gekleurd vind, dat walgelijke verhaal van bijbrengen met een klap met een HAMER op het HOOFD, dan ben je misschien nogal naief.
Dit soort dingen gebeurd echt! Triest maar waar. En als de bewuste smid het zelf verklaard tegenover de rechter, wat moeten wij dan nog gekleurd vinden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:16

squid schreef:
Citaat:

Wat probeer je nu goed te praten hier????? Krijg je er geld voor?
Dit zijn reacties op een uitspraak van de RECHTBANK! dus erg officieel en gedocumenteerd.
Hier valt niks goed te praten, het is geen roddelverhaaltje dat door een boze klant opgevoerd is, maar een heuse STRAFZAAK.
En alles wat je er verder bijhaald is erg leuk bedacht, maar er is ook zoiets als beroepsrisico
waar hij mee te maken heeft. En is een paard erg lastig dan is hij vrij om te vertrekken met de boodschap: Eerst opvoeden dat dier, daarna kom ik terug.
Bovendien gaat het niet om een klap met de vlakke hand of desnoods de vlakke kant van de vijl, nee, met een HAMER OP HET HOOFD!! En dat is gewoon niet goed te praten, en uiterst onprofessioneel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:40

squid schreef:
Citaat:

Ik weet niet waar jij op zo op reageert??? Omdat dit jouw hoefsmid is. Nou ga dan maar eens bij jezelf ten rade wat je met zo'n hoefsmid doet. Zegt meer over jou als over mij... Dan even over je commentaar: De eigenaar was er niet bij aanwezig en je praat hier over een enter. Is waarschijnlijk doodsbang geweest en dan op zo'n manier vastzetten? Als hoefsmid ga je daar dan op dat moment mee akkoord, anders zou je het niet toestaan of misschien heeft hij hem zelf wel zo vastgezet? Ik heb meer dan genoeg ervaring met jonge paarden. Heb zelf op dit moment een enter die om de 8 weken op een normale rustige manier wordt bekapt. ik ben er trouwens zelf altijd bij en houdt de paarden zelf vast. Jij hoeft mij op dat gebied niet de les te lezen. Kom dan maar eens een keer langs en dan zal mijn hoefsmid je laten zien hoe je een paard op een normale manier benaderd...