Dat er meer toezicht moet komen op zadels daar ben ik het helemaal mee eens, want het is gewoon een lastige zaak, vooral als je paard wat afwijkt van het gemiddelde.....of 'szomers lang is in zijn bovenlijn en 'swinters kort.....of afwijkt door een oude blijvende blessure.....
Toch ben ik niet overtuigd van de kundigheid op dit gebied na de opleiding.....hoe moet je een gordijn recht ophangen in een scheve kozijn ???
Zodra ze dit tegenkomen gaan ze over op het verkopen van een nieuw zadel, omdat de andere zadel z.g. scheef ligt, terwijl dit zadel niet het probleem is maar het paard.....dus zal géén enkele zadel op dit paard 100% passend zijn....
Dan moet je werken met onderleggers en er alert op blijven dat je zelf recht blijft zitten en het zadel recht blijft, dus met regelmaat gecontroleerd !
Ik vind dat er een controle moet komen op de handel in 2e handszadels en bij maneges, dat duidelijk kapotte zadels ter plekke vernietigd mogen worden of een vaste adres van een beedigde persoon die het ter plekke kan kan beoordelen zonder winstbelag, dus eerlijk en zonder eigenbelang.....
iets waar je verzekerd kan zijn van wat je hebt/koopt/gebruikt (in de les op een manegepaard/pony ) om ruiter/amazone en paard te beschermen !!!
Er is zoveel rommel in de omloop en dat wordt al erger, juist omdat ze niet vernietigd worden maar doorverkocht.... !!!
Wel vind ik de reportage goed, die je kunt bekijken uit de bibliotheek, geeft een aantal duidelijke aanwijzingen over hoe wel en hoe niet.....wat paard en zadel betreft !