Scum schreef:Dat zou wel interessant zijn ja. Koudbloeden worden over het algemeen niet ingezet voor de rensport/SGW. En als je ze al ziet, dan niet in de hogere rubrieken (waarbij ze een hoger tempo moeten opbrengen over een langere afstand).
Ik vraag me nu ook af of het in de rensport vaker voorkomt op korte of lange afstanden.
Het gaat om ZWARE INSPANNING, niet om de duur daarvan (afstand is dus geen criterium). Ook koudbloeden leveren zware inspanningen bij trekwedstrijden bv, waar ze enige tonnen moeten verslepen, of als ze in de bosbouw werken. Onderschat het werk van een trekpaard aub niet.
Het gaat bij Volbloeds feitelijk om een zwakte van de longblaasjes en de aderwanden van de fijne aderen. Die (kunnen) knappen bij overspanning. Als een en ander "vlesiger" en veerkrachtiger is, gebeurt dat niet. Bij de Volbloed met name zijn ze byonder fijn van wanden. Overigens is er een hoogstwaarschijnlijk een genetische factor, dus het zal in bepaalde lijnen vaker voorkomen dan anderen, maar dit is nog niet verder onderzocht naar mijn weten.
Overigens kan een longbloeding ook ontstaan blokkades in de bovenste luchtwegen die vrij ademen tegengaan, reden waarom het paard met de gebroken nek wellicht een longbloeding kreeg. Wat dus los staat van een aanleg of eventuele verzwakking wat het andere paard wellicht had.
Ik bedoel, het zijn wel twee longbloedingen die de doodsoorzaak waren, maar werden de longbloedingen ook door hetzelfde veroorzaakt?
Er zijn ook immuunproblemen die longbloedingen kunnen veroorzaken.
Ook bronchitis kan littekens achterlaten die problemen kunnen veroorzaken (reden waarom een paard dat hoest- door long problemen- zich nooit in mag spannen)
Overigens zijn er bedrijven die beweren middelen (medicijnen etc) te hebben die longbloedingen kunnen verkomen.
In Oosterse landen gebruikt men van oudsher Foene Griek (Fene griek) om de longen en bloedvaten te helpen.
Citaat:
exercise-induced pulmonary hemorrhage.
Traces of blood can be found in about 60% of horses after racing. Less than 1% of these bleed from the nostrils. See also epistaxis.
epistaxis
Feit is dat veel paarden niet zulke heel gezonde longen hebben (ook een gevolg van luchtvervuiling, ozon, bv). Dit merk je dan verder niet bij normaal werk, maar bij inspanning gaat het dan mis.
Paarden kunnen totaal onopgemerkt longbloedingen hebben. Ze zijn dan even wat stugger om te rijden. Het is eigenlijk niet vaak fataal.
Ik zoek nog even door naar relevante onderzoeken.