Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Re: Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:23

Lusitana schreef:
Procent gewijs komt het meer voor bij Volbloeds. Bij renpaarden zijn longbloedingen vrij algemeen. Bij SGW gebruikt met graag Volbloeds of paarden met een groot percentage Volbloed. De kans is dan dus groter, dat ligt niet aan de sport.

Dat laatste blijft voor mij een beetje de vraag: het is ook een algemeen feit dat net volbloed paarden en paarden met een hoog percentage volbloed in deze zware sporten worden ingezet. Dus wat is de oorzaak dat longbloedingen meer bij volbloeds voorkomen: is het hun constitutie of komt het door het feit dat ze percentueel gezien vaker in de zware topsport worden ingezet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:26

Dat is een interessante vraag. Dan zou je moeten kijken of het minder voorkomt bij warmbloeden in dezelfde discipline, en of het opok percentueel vaker voorkomt bij volbloeden in andere disciplines.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:39

De aanleg is in het paard aanwezig, dit is allang bewezen. Het is niet het soort sport/training die het zuiver op zichzelf veroorzaakt.

Deze paarden lopen ook als recreatie paarden risico.

Een warmbloed heeft ook een volbloed percentage. Deze voldoen niet als controle groep. Je moet dus zuiver tegen koudbloeds meten. Longbloedingen zijn niet algemeen in koudbloeden.

Ik kan vanavond wel met wat artikelen komen over het fenomeen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:51

Dat zou wel interessant zijn ja. Koudbloeden worden over het algemeen niet ingezet voor de rensport/SGW. En als je ze al ziet, dan niet in de hogere rubrieken (waarbij ze een hoger tempo moeten opbrengen over een langere afstand).

Ik vraag me nu ook af of het in de rensport vaker voorkomt op korte of lange afstanden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:53

Lusitana schreef:
Een warmbloed heeft ook een volbloed percentage. Deze voldoen niet als controle groep. Je moet dus zuiver tegen koudbloeds meten. Longbloedingen zijn niet algemeen in koudbloeden.

Ik kan vanavond wel met wat artikelen komen over het fenomeen.

Volbloedpercentage varieert, en zit vaak wel wat verder terug in de bloedlijn, dus daar zou je wel iets over moeten kunnen zeggen. Maar graag, lijkt me interessant.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:26

Eventing is nou daarom ook niet bepaal mijn sport

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:28

srauwers schreef:

daarom is geen reden, als je van de trap af valt ben je snel beneden

Dat zei mijn moeder altijd als ik als kind geen goed antwoord gaf, maar alleen maar "daarom" zei....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:51

Een eeuwigheid in de B dressuur modderen, das leuk voor een paard!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:09

Verschrikkelijk dat het gebeurd.
Alleen ben ik nou ook wel benieuwd naar de omstandigheden, waardoor het van het weekend ineens 2 x is voorgekomen.
Ook ik geloof niet zomaar dat het paard, dat zijn nekwervels heeft gebroken, dat dat 'zomaar' is, terwijl hij wel een longbloeding heeft.

Verder wel erg interessante discussie met interessante info.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:46

Morgen eens overleggen met onze dierenarts. Of hij informatie heeft over longbloedingen.

We hebben het eens meegemaakt tijdens een evenement waar we als veterinair team aanwezig waren. Paard ging ook ineens aant zwalken en stortte zo in het publiek. Ook een longbloeding.

Zalt morgen eens navragen mbt tot aanleg, omgevingsfactoren, soorten paarden ed Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:49

Scum schreef:
Dat zou wel interessant zijn ja. Koudbloeden worden over het algemeen niet ingezet voor de rensport/SGW. En als je ze al ziet, dan niet in de hogere rubrieken (waarbij ze een hoger tempo moeten opbrengen over een langere afstand).

Ik vraag me nu ook af of het in de rensport vaker voorkomt op korte of lange afstanden.

Het gaat om ZWARE INSPANNING, niet om de duur daarvan (afstand is dus geen criterium). Ook koudbloeden leveren zware inspanningen bij trekwedstrijden bv, waar ze enige tonnen moeten verslepen, of als ze in de bosbouw werken. Onderschat het werk van een trekpaard aub niet.
Het gaat bij Volbloeds feitelijk om een zwakte van de longblaasjes en de aderwanden van de fijne aderen. Die (kunnen) knappen bij overspanning. Als een en ander "vlesiger" en veerkrachtiger is, gebeurt dat niet. Bij de Volbloed met name zijn ze byonder fijn van wanden. Overigens is er een hoogstwaarschijnlijk een genetische factor, dus het zal in bepaalde lijnen vaker voorkomen dan anderen, maar dit is nog niet verder onderzocht naar mijn weten.

Overigens kan een longbloeding ook ontstaan blokkades in de bovenste luchtwegen die vrij ademen tegengaan, reden waarom het paard met de gebroken nek wellicht een longbloeding kreeg. Wat dus los staat van een aanleg of eventuele verzwakking wat het andere paard wellicht had.
Ik bedoel, het zijn wel twee longbloedingen die de doodsoorzaak waren, maar werden de longbloedingen ook door hetzelfde veroorzaakt?

Er zijn ook immuunproblemen die longbloedingen kunnen veroorzaken.
Ook bronchitis kan littekens achterlaten die problemen kunnen veroorzaken (reden waarom een paard dat hoest- door long problemen- zich nooit in mag spannen)

Overigens zijn er bedrijven die beweren middelen (medicijnen etc) te hebben die longbloedingen kunnen verkomen.
In Oosterse landen gebruikt men van oudsher Foene Griek (Fene griek) om de longen en bloedvaten te helpen.

Citaat:
exercise-induced pulmonary hemorrhage.
Traces of blood can be found in about 60% of horses after racing. Less than 1% of these bleed from the nostrils. See also epistaxis.

epistaxis

Feit is dat veel paarden niet zulke heel gezonde longen hebben (ook een gevolg van luchtvervuiling, ozon, bv). Dit merk je dan verder niet bij normaal werk, maar bij inspanning gaat het dan mis.

Paarden kunnen totaal onopgemerkt longbloedingen hebben. Ze zijn dan even wat stugger om te rijden. Het is eigenlijk niet vaak fataal.

Ik zoek nog even door naar relevante onderzoeken.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:52

ik heb onlangs een strandrit met mijn paard gemaakt. Idd even een vette rengalop gedaan, opeens begon mijn paard te hoesten. ( tijdens het stappen na het rengalloperen) en zag ik wat bleke slijm/bloed uit zijn neus komen...het was minimaal, maar ik ben me lam geschrokken. Ik rij mijn paard intensief voor de dressuur, maar dit was blijkbaar te veel voor hem... Bloos! ik wist niet dat ze er ook aan kunnen overlijden. Bloos

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:15

euhm... heb het hier weten gebeuren bij een recreatief gereden paard, is tijdens de galop in mekaar gezakt. Dus om nou gelijk sgw in een slecht daglicht te stellen...

Ben igg blij dat de oorzaak nu gekend is, ik denk zelfs niet dat je 'rare' omstandigheden moet gaan zoeken bij de wedstrijd zelf. Hoe uitzonderlijk ook, dit kan gewoon stom toeval zijn dat 2 paarden dit op dezelfde dag, op dezelfde wedstrijd, voorkrijgen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:52

miss_jumpy schreef:
srauwers schreef:

Dat zei mijn moeder altijd als ik als kind geen goed antwoord gaf, maar alleen maar "daarom" zei....

kinderachtig hoor,zij mag ook haar mening geven,of je het er nu mee eens bent of niet

erg triest voor de paarden,laat dit nou niet weer op een zoveelste discussie uitlopen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:59

Snoevie schreef:
miss_jumpy schreef:

kinderachtig hoor,zij mag ook haar mening geven,of je het er nu mee eens bent of niet

erg triest voor de paarden,laat dit nou niet weer op een zoveelste discussie uitlopen.

Oh ik heb juist heel graag dat mensen hun mening geven. Maar ik heb geen idee waar ze naar verwijst met "daarom"!
Het is zo'n rare opmerking midden in een discussie over longbloedingen.

Dus vandaar mijn reactie, ik hoop dat hij/zij de volgende keer iets meer uitleg geeft dan alleen maar daarom!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:14

oke,duidelijk.
maar ik denk niet dat dit een discussietopic moet worden,mensen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:47

ik lees net dat een van de paarden,mergent,gestorven is aan een longembolie,een klotje in de ader die de longslagader heeft verstopt,waardoor er juist geen bloed meer liep....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:33

waar heb je dat gelezen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:19

the horse.com,wel even lid worden,kost niets,krijg je iedere dag wel medische nieuwtjes...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:22

ik ga eens kijken.
/add
boeiende site Ja

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:11

Er is een verschil tussen longbloeders en neusbloeders...
Neusbloedingen komen wel vaker voor en daarom wordt ook afgeraden om tegen (sterke) wind in te galopperen. Een scherp zandkorreltje in de lucht maakt zo een opgezette ader open. Maar neusbloedingen kan je zien en elk paard is daar gevoelig voor.

Longbloedingen zie je niet... vandaar dat er een autopsie voor nodig was. Bij een longbloeding gaat het bloed naar binnen en normaal gesproken dus niet naar buiten, en vernietigt longweefsel. Met minder longweefsel heeft een paard minder capaciteit om zuurstof op te nemen en dus minder sportprestaties.
Niet elk paard (en dus ook niet elke volbloed) is er gevoelig voor, het is een erfelijke afwijking. En paarden die nooit tot het uiterste worden gevraagd zullen er ook geen last van hebben (vandaar dat volbloeds "de naam" hebben maar dat is oorzaak en gevolg omdraaien).
Door goede prestatiepaarden (die die prestaties dus kunnen leveren omdat ze geen longbloeders zijn) met goede prestatiepaarden te kruisen zou je het erfelijke probleem er dus uit kunnen kruisen... maar helaas, de Amerikanen steken daar (onbedoeld) een stokje voor.

Een duur renpaard dat een bloeder blijkt te zijn, mag volgens het Amerikaanse regelgevingsysteem Lasix gebruiken. Lasix werkt preventief. Het vervelende is hierbij dat het individuele paard is geholpen, maar het ras niet - want als de onderdrukte bloeder succesvol is, geeft hij zijn of haar genen (in de fokkerij) door aan de volgende generatie. Daarbij dus ook de genen die hem/haar tot longbloeder maakte...

Zo'n paard is buiten Amerika dan niet in de sport bruikbaar, want Lasix is alleen in Amerika toegestaan. In Europa verlaat een bloeder de rensport door de zijdeur (en kan als recreatiepaard nog heel gezond oud worden).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:06

Hoewel er al twee weken niet gereageerd is in dit topic wilde ik deze link toch even melden. Dit kwam ik tegen (terwijl ik eigenlijk iets anders zocht).

why do horses lungs bleed?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:14

daar ga ik eens voor zitten, maar het BITLESS jumped out at me Knipoog