Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaroDor
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:28

Ze leggen de lat veel te hoog! arme dieren

So0p_
Berichten: 2864
Geregistreerd: 17-06-05

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:31

Gatsie!

JacordeX

Berichten: 85
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Eindhoven

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:34

Kokopelli"[quote="Henkjan schreef:
Dit is echt erg! Schrok me hier kapot!

Nog even voor de mensen die eventing zielig vinden voor de paarden mijn mening:
Waarom is het zielig dat paarden hieraan meedoen?
Dressuurpaarden die hun benen openhalen is geen nieuws meer. . .
Als ik paard was, zou ik liever op mijn 10e moeten worden afgemaakt, omdat ik m'n been heb gebroken in een cross, dan dat ik op m'n 24e in de stal als dressuurpaard zou overlijden!



zou helemaal geen sportpaard willen zijn Lips are sealed[/quote]

Mijn dressuurpaard staat anders de hele dag vrij en blij in zijn wei met de gelegenheid naar binnen te gaan als meneer dat wenst... en heeft nog nooit zijn benen open gehaald door het beoefenen van de dressuursport. En nee, ik als ´dressuurruiter´vind het ook niks hoor, een paar 24 uur op stal. Maar ik geloof toch echt dat dat een andere discussie is... Mijn sportpaard heeft het goed.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:38

Wordt vast weer zo'n uitzichtloze discussie Clown
.. Misschien dat het ene paard stierf aan een hartaanval.. de andere dieren hebben idd wel heel veel pech gehad, het is goed dat er onderzoek volgt, maar vind nu niet dat de eventing ineens zo gebaarlijk en roekeloos is; voor hetzelfde geld is dit gewoon enorm domme pech! Scheve mond

Onderzoek afwachten... Knipoog

JacordeX, eventingpaarden hebben het ook goed anders halen ze dat nivo niet eens. Vaak zijn ze mentaal veel happier dan die paarden die alleen maar in een krulletje dressuur moeten uit oefenen, wegens de spanning en afwisseling.

Ik zou liever eventingpaard zijn dan dressuurpaard hoor!
(Is trouwens wel leuke vraag; zal er topic over maken, zal vast wat los maken Haha! )..

(Topictitel: Liever dressuurpaard zijn dan eventingpaard? En waarom?...)
Laatst bijgewerkt door detour op 16-03-08 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:46

Henkjan schreef:
Dit is echt erg! Schrok me hier kapot!

Nog even voor de mensen die eventing zielig vinden voor de paarden mijn mening:
Waarom is het zielig dat paarden hieraan meedoen?
Dressuurpaarden die hun benen openhalen is geen nieuws meer. . .
Als ik paard was, zou ik liever op mijn 10e moeten worden afgemaakt, omdat ik m'n been heb gebroken in een cross, dan dat ik op m'n 24e in de stal als dressuurpaard zou overlijden!

Heerlijk, zo'n ongenuanceerde uitspraak, weten we dat ook weer.

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:47

_rosita_ schreef:
Arme beesten....
Kan alleen maar medelijden hebben met die dieren, die vragen tenslotte er niet om om aan dit soort gebeuren mee te moeten doen.,

Over het algemeen vinden die paarden het geweldig.

Wel erg naar wat er is gebeurd zeg.

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:49

detour schreef:
Wordt vast weer zo'n uitzichtloze discussie Clown
.. Misschien dat het ene paard stierf aan een hartaanval.. de andere dieren hebben idd wel heel veel pech gehad, het is goed dat er onderzoek volgt, maar vind nu niet dat de eventing ineens zo gebaarlijk en roekeloos is; voor hetzelfde geld is dit gewoon enorm domme pech! Scheve mond

Onderzoek afwachten... Knipoog

JacordeX, eventingpaarden hebben het ook goed anders halen ze dat nivo niet eens. Vaak zijn ze mentaal veel happier dan die paarden die alleen maar in een krulletje dressuur moeten uit oefenen, wegens de spanning en afwisseling.

Ik zou liever eventingpaard zijn dan dressuurpaard hoor!
(Is trouwens wel leuke vraag; zal er topic over maken, zal vast wat los maken Haha! )..

(Topictitel: Liever dressuurpaard zijn dan eventingpaard? En waarom?...)


Dat bedoelde ik dus! Knipoog

Lilly79
Berichten: 234
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Oirschot

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:00

Jeetje wat erg.
Vorig jaar zelf mee gemaakt. Een goede vriendin van mij (Tina Richter uit duitsland) is naar en val met haar paard tijdens een eventing wedstrijd overleden...

Dit is idd een uitsichtloze discussie, dit zijn allemaal topruiter en paarden die precies weten wat ze doen.
Ik zal dan ook liever een paard in een topsportstal willen zijn, daar krijg je alles wat je nodig hebt en het word professionel voor je gezorgd...

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:16

de val van Tina kan ik me nog wel herinneren, was ook een heel naar ongeluk.

Hopelijk knapt Darren weer op en houdt hij niet teveel over aan zijn letsel.

Ontzettend vervelend dat er, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, nu toch weer twee nare ongelukken gebeurd zijn.

nikita73
Berichten: 841
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:16

Altijd naar om te lezen, Verdrietig

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:19

Dit wens je niemand toe maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Toch vind ik de eventing een mooie sport. Als er geen volledige toewijding en vertrouwen is vanuit het paard naar de ruiter en vanuit de ruiter naar het paard kan je deze sport niet beoefenen en tot hoog niveau brengen! Het paard moet dus wel plezier hebben in zijn doen.
En ook ik zou liever een eventing paard zijn. Liever buiten crossen dan mijn hele leven niet meer zien als een ring met witte hekjes.. (wel over de echte topsport gesproken.. salinero, power en paint enz.)

paars

Berichten: 5656
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:38

Goh wat erg....Afschuwelijk om mee te maken als eigenaar/ruiter, maar ook als toeschouwer. Zo te lezen zijn de paarden gelukkig snel overleden. Hopelijk komt de gewonde ruiter er ook weer bovenop.

Rozanne

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:50

Jesus..
Abormaal.. Zou er dan niet eens naar dat parcour gekeken moeten worden?
Arme paarden..
Laatst bijgewerkt door Rozanne op 16-03-08 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:51

Het is reuze eng om dat voor je te zien gebeuren zoiets. Dan heb ik gelukkig nog geen ernstige dingen gezien / meegemaakt.
Vorig jaar 'alleen maar' een paar ruiters in de int. en de nat. er af zien vliegen. Je weet wat je moet doen als hindernisjury maar dan ben je blij dat je met zn tweeën zit!

@ Rozanne: jou reactie voegt ook echt iets toe zeg..

Rozanne

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:55

Jouwe wel dan.. Pff, kijk naar de andere reacties. Staan ook online'rs bij.
Tis een forum, je mag toch gewoon een reactie plaatsen?

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:00

Ja want ik heb hiervoor ook al gereageerd. Staat op pagina 1.
OoappeloO schreef:
Waarom heeft opeens iedereen iets tegen eventing? Verward
Ik vind het een beetje ver gaan om een hele sport af te maken voor rot sport en zo onverantwoord omdat er helaas 3 ernstige incidenten plaats vinden..
Neemt niet weg dat er natuurlijk goed onderzocht moet worden hoe en wat.
Hopelijk komt de ruiter er snel boven op!

En beide reacties hebben wel een bijdrage lijkt mij zo..

Rozanne

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:03

Bij jou komt het er alleen maar op neer, dat eventing geen zielige sport is.
Het is maar hoe je het bekijkt, de lat kan te hoog gelegd worden door ruiters, en zoveel ongelukken (doden) op 1 evenement, dat zie ik niet bij dressuur gebeuren.

Maar ik heb nooit gezegt dat ik iets tegen eventing heb.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:15

Niet mijn sport, denk dat deze vorm van sport misschien aangepast moet worden met oog op mens en dier. Hoe?? kan ik niet zeggen te weinig ervaring met deze vorm van sport.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:19

wat vreselijk zeg!!

maar de paardensport is nou eenmaal een gevaarlijke sport. of je nou recreatief dressur springen of eventing doet. het blijft een risicovolle sport en het blijft altijd een dier waar je op zit en die kan altijd vallen of een been breken of zelf plotseling overlijden.

wietse1905
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-03-08

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:23

Het is weer erg treurig dat dit weer is gebeurd. Ik vind het alleen niet corrcet dat de eventing weer in een negatief daglicht word gezet. Ik vraag me af wat de doodsoorzaak van het eerste paard is geweest, want die is niet gevallen in een sprong of iets dergelijks.

In nederland worden heel veel SGW's georganiseerd. Als je het aantal incidenten door het seizoen heen bekijkt dan loopt dat echt wel los. Ondanks dat blijft ieder slachtoffer, paard of ruiter, er een te veel. In Nederland wordt er dan ook veel onderzoek gedaan naar het veiligheidsmaatregelen en zijn wij toonaangevend met betrekking tot de breekboom.

Wat ik jammer vind is dat de meeste ongelukken gebeuren in het buitenland met combinaties waarvan je je wel eens afvraagt of die uberhaupt wel in een wedstrijd thuis horen. Lijkt mij dus verstandig om de richtlijnen internationaal eens beter te bekijken.

Verder zou het leuk zijn als er ook eens positief nieuws gemeld wordt over Eventing, want dat lees je nergens. Studio Sport zend ook alleen maar uit als het mis is gegaan. Je zou het misschien niet zeggen, maar het gaat ook wel eens gewoon goed..........

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:27

Och, dit is alweer de zoveelste discussie over hoe 'sielugh' eventing wel niet is.
De meeste mensen weten helemaal niets van eventing, ze zien alleen de ongelukken die op de tv worden uitgezonden. Leuk nieuws over eventing wordt zowat nooit gemerkt.
Het is geen onverantwoorde sport, vaste hindernisssen zijn veiliger dan losse hindernissen. Losse balken kunnen tussen de benen komen, en dan ben je echt een stuk verder van huis. De paarden weten dat de hindernissen niet meegeven, ze kunnen er in nood nog op afzetten. Tevens worden er breekbomen gebruikt in de eventing, zie http://www.bokt.nl/wiki/Breekboom
Als je eens op een SGW gaat kijken, zal je zien dat alle paarden eontzettend veel plezier in het crossen hebben. En als ze niet willen, dan doen ze het ook echt niet.
Verder is de discussie Eventing: gevaarlijk of niet te voeren in dit topic: [SGW] Eventing... en ongevallen

JacordeX

Berichten: 85
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Eindhoven

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:31

Henkjan schreef:
detour schreef:
Wordt vast weer zo'n uitzichtloze discussie Clown
.. Misschien dat het ene paard stierf aan een hartaanval.. de andere dieren hebben idd wel heel veel pech gehad, het is goed dat er onderzoek volgt, maar vind nu niet dat de eventing ineens zo gebaarlijk en roekeloos is; voor hetzelfde geld is dit gewoon enorm domme pech! Scheve mond

Onderzoek afwachten... Knipoog

JacordeX, eventingpaarden hebben het ook goed anders halen ze dat nivo niet eens. Vaak zijn ze mentaal veel happier dan die paarden die alleen maar in een krulletje dressuur moeten uit oefenen, wegens de spanning en afwisseling.

Ik zou liever eventingpaard zijn dan dressuurpaard hoor!
(Is trouwens wel leuke vraag; zal er topic over maken, zal vast wat los maken Haha! )..

(Topictitel: Liever dressuurpaard zijn dan eventingpaard? En waarom?...)


Dat bedoelde ik dus! Knipoog


Gelukkig spreek ik alleen voor mijzelf en mijn eigen paard en niet voor die duizend andere waar ik niets van weet en niet elke dag mee maak........

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:33

gomir schreef:
Ontzettend vervelend dat er, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, nu toch weer twee nare ongelukken gebeurd zijn.



inderdaad, ik schrik er echt van Verdrietig

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:37

Alleen de negatieve stukjes uit het bericht zijn vertaald en hier neer gezet Nagelbijten / Gniffelen Niet dat er zo veel positiefs in het orginele stuk staat, maar het is veel neutraler geschreven. In het nederlandse bericht had in iedergeval wel kunnen worden geplaatst wie de gelukkige winnaars waren.

Al mijn respect voor de redactie leden die hier altijd zo veel tijd in steken, maar ik constateer héél vaak fout vertaalde of op andere toon vertaalde nieuws berichten...
En in dit soort gevallen wordt een bepaalde tak van de paarden sport nu niet echt neutraal belicht.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:41

Vreselijk inderdaad... maar ongelukken kunnen altijd gebeuren... Misschien dat het bij bv de dressuur minder opvalt omdat geblesseerde paarden niet worden uitgebracht. Hier gebeuren de ongelukken ín de wedstrijd en is dat direct zichtbaar, hoeveel 'dressuurpaarden' staan wel niet geblesseerd?! Zullen er ook aardig wat zijn!

Als het dier door bv hartstilstand ineens ineenzakte, dat had ook in de wei of op de trailer kunnen gebeuren.
En dat bewegen na de val, kan het niet ook zo zijn dat het gewoon stuiptrekkingen zijn en het dier wel gewoon dood was?

In ieder geval vreselijk dat het gebeurd is, maar ik vind niet dat de eventing daarom zo afgekraakt hoeft te worden Lachen