De natte winter zorgt voor natte voeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steph74

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:04

En ook natuurlijk Piecon, Dendrofleur, Abeltje,Tommie6600 en Elcid bedankt voor het begrip en het meedenken!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:05

Bij ons is het ook zo'n natte bende.
Wij wonen op leemgrond en een paar dagen regen maakt het hier gelijk al een drek zooi.
Paarden gaan 's nachts wel naar binnen, maar overdag gaan ze dus op de weide.
Er is een stukje wel droger maar daar gaan ze nauwelijk staan. De heren verkiezen het om "tot aan hun enkels" in de drek te staan.
Ook wij hebben de DA geraadpleegd wat te doen.
Die heeft ons verteld dat het drama zo groot nog niet is, als je ze maar heeeeeeel goed controleerd op mok en dergelijke. Voor een goede hoornwand is blubber zelfs geen probleem.
Voor onze Trakehner wordt zelfs blubber aanbevolen en hebben we in droge periodes zelfs blubber gemaakt.

Je laat je paarden regelmatig controleren dus denk ik dat je van een rotsituatie het beste maakt.
Tuurlijk is die drek niet fijn, maar je doet er veel aan om het leed zo goed mogelijk te beperken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:08

Citaat:
Paarden gaan 's nachts wel naar binnen

Maar dat is wel een groot verschil Ja
Paarden die lekker kunnen liggen.
Droge voeten kunnen krijgen.
Of dat binnen of buiten gerealiseerd wordt maakt niet uit...maar wel een must

[SV] Paard buiten in modder = dierenbeul?
Ook een leuk topic Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:26

Ik ben er absoluut voor om je parden buiten te houden, zomer en winter, maar vind dit behoorlijk extreem...
Er is echt geen cm droog, of droog... nou ja, dat hou je soms écht niet tegen, maar geen plekje waar ze niet wegzakken in de blub.

Tegels leggen en ophogen is allemaal wel heel makkelijk gezegd, dat mag niet overal... niet van de gemeente, maar ook vaak niet van de landeigenaren.

Staan wel erg leuke knolletjes tussen... Heb nog wel een droog plekje over voor een leuke ruin Tong uitsteken

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:54

Wanneer ik die foto`s bekijk kun je wel wachten op drogere tijden maar daarmee krijg je echt geen goede grasmat meer. Dat veld is helemaal verrot getrapt. Sorry maar zo zou ik mijn paarden er niet bij laten staan. Het gras begint al te groeien dus zorg gewoon voor een andere weide, en deze op de foto`s kun je dan mooi doorzaaien en aanrollen. Ik wens de mensen succes voor hunzelf en hun paarden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:05

zorg gewoon voor een andere weide.....hmmmm trek hem even van de plank zou ik zeggen Knipoog.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:28

Nouja als de paarden verder goed verzorgd worden vind ik het niks aan!
Mijn paarden staan ook in de modder omdat er natuurlijk gras moet overblijven voor in de zomer.
Maar er is bij 0ns een heuveltje wat heel droog is & daarom ook nog wat droog Plus ze kunnen zo de stallen in lopen waarom maken deze mensen ook geen bilt in het weiland een laag heuveltje dat word bijna niet nat dus de paarden zakken ook niet weg& kunnen tenminste dan ook nog droog staan Bloos

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:20

runningkawa schreef:
Als jij je land kent weet je of het daar snel nat is...daar hoef je geen paard voor neer te zetten omdat te weten.
Ik weet in welke wei ze ik in de winter wel en niet kan zetten.
Zou ik ze perse in de natte wei moeten zetten door omstandigheden weet ik dat ik daar heel snel maatregelen moet treffen vóórdat het te laat is.
Maar ja, idd bokt... je mag mensen niet wijzen op hun fouten...dat de schuld eens bij hunzelf zoeken...ipv maar gaan mopperen dat andere vooroordelen hebben Lachen
Dat is idd bokt.

Wel knap dat je dat al weet met 4 berichten Haha!

Ik vind dit een beetje onzin. Vorig jaar had ik 3 paarden en geen centje pijn. Nu heb ik er 5 en het is een en al blubber. Wij hebben dezelfde grond als de buren en ook zij hebben geen problemen met 3 paarden. Voordat je weet dat het een puinhoop wordt ben je al te laat en kan je het het volgende seizoen pas anders gaan doen. Of je nou grondkennis hebt of niet. Paarden lopen nou eenmaal alles kapot, zeker met ijzers onder, maar in ieder geval komen ze buiten en dat kan je van veel paarden niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:24

En jij kan niet bedenken dat als je er meer paarden opzet dat het eerder stuk is?
Dat is toch pure logica.
Sorry... kan dat echt niet begrijpen.
Dat is niet om lüllig te zijn....maar snap dat gewoon niet.
En zo is het ook eerder stuk als het paarden zijn die veel rennen, ipv paarden die veel rustiger zijn.

Ja ze komen buiten en dat vind ik zeker een pluspunt.
Ben fel tegenstander van 24 uur op stal.
maar ik ben ook fel tegen een paard een zeepaard laten zijn voor 24 uur.

Er is genoeg tussenin.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:17

ze heeft toch al geschreven dat de paarden al verplaatst zijn naar een nieuw stuk grond en dat ze er nu beter bij staan.
ze heeft er dus wel wat aan gedaan.
ik blijf er ook bij: beter in de blub dan op stal.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:48

Steph, moedig van je om hier een reactie te plaatsen. Gelukkig hoeven we niet allemaal dezelfde mening te hebben en moet je gewoon oppikken wat je kunt gebruiken en achter je laten waar je niets mee kunt. Inderdaad hopen op beter weer al zit dat er voor morgen iig niet in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:09

Als je zand op water(ige modder) gooit krijg je drijfzand. Heb dat zelf bij ons thuis gezien toen we de grond om lieten zetten terwijl het modderig was en de grondwaterstand hoog was. We hebben er maanden last van gehad dat de ondergrond verraderlijk zacht was en gevaarlijk ivm wegzakken. (je zou het natte dan al af moeten graven tot een harde laag en daarop droog zand storten.

Kan me voorstellen dat wanneer een land alleen voor het hooien gebruikt is dat je dan niet goed weet hoe de bodem zich 's winters houdt. Er hoeven geen plassen op te staan om een slechte structuur te hebben. (onze veen op zandgrond is daar mooi voorbeeld van) Zolang de paarden er niet op lopen ziet de wei er dus prachtig uit, maar zodra er sprake is van puntbelasting door lopende of zelfs rennende paarden dan is de grasmat snel aan poeier.

Maar als je dat ziet gebeuren is het natuurlijk wel belangrijk zo snel mogelijk een andere oplossing te vinden.

Goed dat ze nu weer droog staan, en ik hoop voor jullie dat dit land het beter houd en niet binnen no-time er ook zo slecht bij ligt als het eerste stuk. Een groep paarden kan dat namelijk heel snel voor elkaar hebben... Je zit dan weer met hetzelfde probleem en dan heb je nog minder gras voor het voorjaar.
Als het hier te nat is staan ze dus alleen op het zand en de bestrating zodat ze zodra het weer wat droge is in het gras kunnen. Dat herstelt dan ook veel sneller dan wanneer het aan poeier gelopen is en droogt ook veel sneller en beter op dan een kapot gelopen weide.

Sterkte.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:02

Ik heb een paddock die nu ook meer zwembad is dan zand.
Mijn paarden staan daar 24/7 in. Wel heb ik aan het begin van de paddock een stuk verhard dmv stelconplaten (plaat is 2m bij 2m en er liggen er 16 dus een stuk van 8m bij 8m)
Maar ondanks dat ons shet op het droge kan staan kiest ze ook vaak om gewoon uren in "het zwembad" te staan.
Stelconplaten kun je nu ook laten leggen zelfs met natte ondergrond, is bij mij ook gedaan. Eerst zand storten, daarna de platen gelegd en de platen aan de zijkant gestut tegen weg glijden door paaltjes de grond in te drukken, doet een loonwerker zo met de machine.
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.
Ik vind 24/7 buiten heel goed mits ze met droge benen kunnen staan.
Ook ik heb helaas geen onderdak, krijg geen vergunning van de gemeente om te bouwen. Maar wel heb ik aan de rand schuttingen geplaatst zodat ze wel in de luwte kunnen staan.
Gaat prima zo.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:35

Ja het is een groot probleem op dit moment
Laatst bijgewerkt door piecon op 16-03-08 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:37

runningkawa schreef:
En jij kan niet bedenken dat als je er meer paarden opzet dat het eerder stuk is?
Dat is toch pure logica.
Sorry... kan dat echt niet begrijpen.
Dat is niet om lüllig te zijn....maar snap dat gewoon niet.
En zo is het ook eerder stuk als het paarden zijn die veel rennen, ipv paarden die veel rustiger zijn.

Ja ze komen buiten en dat vind ik zeker een pluspunt.
Ben fel tegenstander van 24 uur op stal.
maar ik ben ook fel tegen een paard een zeepaard laten zijn voor 24 uur.

Er is genoeg tussenin.

Ik heb er 2 ponies bij gezet zonder ijzers. Ze lopen ook niet te rennen of zo. Tuurlijk snap ik ook wel dat met meer paarden het land eerder stuk is, maar zó erg, nee...anders had ik het niet gedaan. Maar het is nu te laat. Vanmiddag gaan ze lekker weer een paar uur de drab in en ze kunnen op de verhoging staan als ze droog willen staan. Als het weer beter wordt gaan we wel kijken wat we er aan kunnen doen. Er zijn op dit moment geen andere opties. En als ik eens goed om me heen kijk dan zie ik op dit moment niet anders met meerdere paarden. Als de paarden verder goed verzorgd worden en ook binnenkomen heb ik er geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:41

Maar jij hebt een ophoging en ze gaan er voor een paar uur op?
Begrijp ik uit dit laatste bericht?
Wat is dan het probleem? Lachen Imo geen hoor.

Nogmaals voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen modder. Ik ben niet tegen paarden die er modderig uitzien en niet dagelijks gepoetst worden.
Ik ben tegen geen enkel droog plekje 24 uur per dag.
Een paard is geen amfibie. Dan was zijn bouw wel anders geweest. Haha!
Heeft ook niks met natuurlijke behoeftes te maken.

En voor de volgende duidelijheis, een paard 24 uur op stal is net zo slecht.
Gewoon wat er tussen in, of een droge plek als ze wel 24 uur buiten staan

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:44

tsja, nat land heeft iedereen nu denk ik. waar indi staat is ook bagger. veel minder dan vorig jaar. ik wist ook niet dat dat ene land waar ze nu staat zo droog bleef. t schijnt dat daar een longeercirkel is geweest ooit en dus een hoop zand in is gekiept. nu was het alleen bij de ingang van de wei erg nat, dus daar ook een hoop zand in gestort. nu bleek die hoop niet genoeg te zijn, want het is alweer baggerklei. doe je niets aan...

en mensen, jullie kunnen haar wel blijven aanvallen, maar ze weet het nu wel. het land is nat, maar wat willen jullie nou? dieren zijn gezond en worden goed verzorgd. kom op he! ga moeilijk doen om iets dat helemaal niet zo erg is. er zijn ergere situaties hoor, en dat wordt dan weer normaal gevonden! ik vin deen paard die de hele winter op stal staat zieliger!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:47

Ikenindi, ik ben het totaal niet met je eens dat deze bagger niet erg is...
als paarden 24-7 buiten lopen is het bijna niet mogelijk droog land te hebben, maar deze bagger.....
Er zijn absoluut ergere situaties, dat ben ik met je eens, maar betekend niet dat dit dan ineens niet belangrijk is,
Ik ben absoluut een voorstander van je paard lekker 24-7 op de wei laten, maar niet in dit soort omstandigheden. Ook al krijgen de dieren voldoende te eten en worden ze goed verzorgd, ze zakken echt in het hele stuk tot hun enkels weg in de drap.

Steph, wel moedig dat je zelf een reactie hier plaatst overigens.... Laten we met zn allen maar heel hard hopen op de zon en de drogere periode...
Snap ook dat deze paarden niet op stal kunnen, kan de mijne ook niet, dus een behoorlijk moeilijke situatie..absoluut!
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 16-03-08 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:49

Dendrofleur en JoyceB; dank jullie wel, ik hoop op snel droog weer; ben er net weer geweest, zijn helemaal jolig van het nieuwe gras, kijken wat meewarig naar het hooi dat ik heb neergelegd (gras is veel lekkerder), de muesli ging er natuurlijk wel in. Weer alle beentjes gecontroleerd (dat zijn er 32....), maar nog steeds geen mok of rotstraal! En verdorie het regent natuurlijk weer......we gaan toch proberen de komende dagen iets te maken wat droog blijft, een verhoging met betonplaten of zo, zoals Auks al zei, dat kan dus ook op blubberondergrond? Dan ga ik dat zsm regelen, want als het deze week weer zo blijft regenen is dit stuk straks ook weer bagger......dank voor de tip, Auks!

Maar ook dank (bijna) iedereen voor de begripvolle reacties; en laten we met zijn allen, niet alleen voor mijn paarden maar voor al die andere paarden die goddank wel buiten mogen komen maar dan in de blubber staan, op snel voorjaar met véél droge en zonnige dagen...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:51

Citaat:
we gaan toch proberen de komende dagen iets te maken wat droog blijft, een verhoging met betonplaten

OK dan!

Kunnen ze iig lekker droog eten en staan.
Blij dat je toch wat doet met de berichten in dit topic

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:53

_rosita_: dat is niet waar, ze staan niet overal tot hun enkels in de blubber; vooral vooraan, waar de foto's zijn gemaakt, is het erg. Aan de hele rechterkant, waar ze dus ook veel staan en gevoerd worden, zakken ze absoluut niet weg. Nogmaals, ik vind het ook niet ideaal, maar aan het weer kan ik niets veranderen helaas; als je mijn berichten goed hebt gelezen, weet je dat we er constant mee bezig zijn en dat ik alle opties die ik heb ,ook onmiddellijk uit ga voeren; en daarnaast zou je dan ook gelezen moeten hebben dat ze inmiddels van dit stuk af zijn en in een droger, groen stuk staan......

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:54

_rosita_ : zag nu net je edit, dank je wel, toch een beetje begrip dus......Ik duim met je mee!

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:05

[quote="Steph74"]Dank je wel Chevejo, voor je begrip. We duimen voor droog weer en dan kunnen we het goed in orde maken![/quote]

En dat is moeilijk in ons kikkerlandje het is belangerijk dat ze kunnen eten en dat hebben ze vandaag helpt het nie maarja ze zeggen alles komt goed suc6 ermee

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:06

Het is bar en boos, de laatste tijd... Wij staan op een droog stuk, maar door het *censuur* weer van afgelopen maanden is dit stuk ook behoorlijk nat. Bah!

TS: goed dat je wat maatregelen gaat nemen (of hebt genomen).

En over de discussie 'op stal of in de blub': ik vind de reactie van kaotictjinta wel een goede: Goed controleren, DA er af en toe bij. Imo een veeeeel beter alternatief dan glad geschoren met een dekentje op stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:08

Waarom telkens van het ene uiterste in het andere uiterste vallen?
Beide is gewoon niet goed.