Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:41

Als je graag kennis wilt maken met de herdershond dan kun je idd bij ons onaangekondigt komen Lachen
En dat zou niet uit wantrouwen zijn in hoe ik mijn paarden houd, maar ik hoef geen vreemde zonder toezicht op het erf.
Met wat pech zijn je zadels weg. Je weet gewoon niet wie er komt.

Dat mensen bijv een half uur eerder komen, dat is niet direct een vreemde tip.
Maar gewoon zo maar komen...helaas. Poort is op slot.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:47

En toch is het paard in dit verhaal echt een "zaak". Wanneer ik een super braaf paard had wat goed doorgereden was en daarom ook zijn geld waard is, verkoop en ik hoor dus dat het absoluut niet goed gaat, dan neem ik het paard terug en zoek een geschikterer koper voor mijn paard. Wanneer het me echter alleen om het geld gaat, wil ik er zo snel mogelijk van af en ook met onwaarheden. Het spreekt totaal niet voor de verkoper dat die het paard niet wil terugnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:49

mmmm... ken ook echt brave paarden die bij hun rijder zo verkl**t werden, dat is ze na 2 maanden ook niet meer terug zou willen.

Ik zeg niet dat dat hier ook zo is, maar dat is wel wat er ook gebeurd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:56

ja maar dan gaat toch je eigen reputatie eraan. Dan wil toch nooit iemand meer een paard van je kopen. Dan neem je hem als het ware "verkloot" weer terug, maar je reputatie is gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:57

De stal waar ik eerst reed is daardoor de reputatie niet kapot, die hadden wel meer crediet opgebouwd Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:01

Ja Kawa, ik heb het aan den lijve ondervonden.

Dat maakt deze kwesties altijd zo moeilijk te beoordelen juist.

Ook mij is eens verweten dat ik een staatsgevaarlijk paard verkocht heb.
Dit paard was de grootste sul van stal die ik met gemak in mijn eentje zadelmak gemaakt heb. Liever en braver kan je ze niet bedenken. Potentiele kopers hebben wel eens gesuggeerd dat ik hem gedrogeerd zou hebben Verdrietig .
Omdat ik niet alles kan houden is hij verkocht en dat ging mij zeer aan het hart. Hij is voor een heel zacht prijsje weg gegaan, omdat ik dacht dat ik het juiste tehuis voor hem gevonden had.
6 Weken later werd ik gebeld dat hij door de draad heen gegaan was, 2 paarden zeer zwaar toegetakeld had, de eigenaresse geslagen had en op stal zichzelf in zijn borst en benen beet tot bloedens toe. Ze eisten dat ik hem terug nam.
Ik heb dat uiteraard niet gedaan, want ik had weinig trek in een paard dat inmiddels tamelijk verkloot was.

Wat ik met dit voorbeeld maar bedoel is dat het kennelijk zeer goed mogelijk is om in 6 weken tijd een sukkel in een draak te laten veranderen.

Ik heb er nog buikpijn van hoor Huilen .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:07

crossmonster schreef:
Wat die doping betrefd, een paard van dat geld, die laat je toch bloed trekken bij de keuring??

Er zijn nog wel meer methoden om een paard braaf te krijgen en waarbij het niet in het bloed te zien is. Twee dagen geen water geven schijnt hetzelfde effect te hebben. Dan gaat het paard ook nog aan de handen likken en dan denken de kopers dat het paard hun lief vindt ...

Lijkt me dat de kopers een goede kans hebben omdat er nu zoveel getuigen zijn, Wel vind ik het vreemd dat ze zich pas na een aantal maanden zich meldden.

345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:18

De reden dat de getuigen nu pas met een verklaring zijn gekomen is denk ik omdat er voor de zitting eigenlijk weinig bekend was van het hele voorval.
Door Bokt is het bekend geworden en zijn mensen gaan reageren.
En die verklaringen zijn vast niet zomaar door een buurman geschreven.
De advocaat van de kopers zal niet voor 'joker' willen gaan als die verklaringen niet waar blijken te zijn.

Maar wat ik begrijp is dat de rechter uitspraak heeft moeten doen op de gegevens die hij had op het moment van de zitting. en na die zitting hebben zich een aantal getuigen gemeld.

De verkoopster had natuurlijk kunnen weten dat er veel mensen dit paard kennen van wedstrijden e.d.

En dat de verkoopster dat paard voor 12.000 euro verkocht heeft is haar goed recht. Al had ze hem voor 50.000 verkocht dan had daar nog niemand over gevallen denk ik. Maar dat ze dit paard als oerbraaf verkoopt terwijl ze weet dat hij niet heel braaf is en dat daar echte ongelukken van kunnen komen, dat begrijp ik niet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:34

LDRD wat is er volgens jou dan gebeurt in tussentijd met dat paard ? Hebben die mensen hem zo mishandeld dat hij zo is geworden ? En als het paard je aan het hart ging en je hebt er nu nog buikpijn van dan zou ik hem persoonlijk verklööt en al terugnemen, voor het paard......

De zaak liep al voordat dit op bokt geplaatst werd, en daarna hebben zich mensen gemeld en ik ga er van uit dat ze dat gedaan hebben omdat dit echt niet door de beugel kon.

@Leitz is zo'n onlangs geregistreerde account die in totaal 2 berichten geplaatst heeft alleen maar over dit onderwerp en als klap op de vuurpijl de indentiteit van een betrokkene beken heeft gemaakt zonder toestemming en dus met kwade bedoelingen. Die was hier dus ook al te vinden. Blijkbaar is daar iets mee want die account staat nu op inactief.

Bovenstaand zet deze zaak ten opzichte van de verkoopster niet in een beter daglicht is mijn mening. Verder ga ik met Voltigeur mee.

Wat iedere keer vergeten word is dat deze kopers dus wel de tijd hebben genomen en onderzocht hebben of de fout niet bij hunzelf lag. Echter ervaren ruiters en zelfs instructeurs die niet onzeker zijn hebben ook grote moeite met het paard zoals in het eerste artikel word aangegeven. Dat ze dus eerst naar zichzelf en het paard hebben gekeken alvorens weer de verkoper te contacteren spreekt mijn inziens in hun voordeel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:43

345 schreef:
De reden dat de getuigen nu pas met een verklaring zijn gekomen is denk ik omdat er voor de zitting eigenlijk weinig bekend was van het hele voorval.
Door Bokt is het bekend geworden en zijn mensen gaan reageren.
En die verklaringen zijn vast niet zomaar door een buurman geschreven.
De advocaat van de kopers zal niet voor 'joker' willen gaan als die verklaringen niet waar blijken te zijn.

Maar wat ik begrijp is dat de rechter uitspraak heeft moeten doen op de gegevens die hij had op het moment van de zitting. en na die zitting hebben zich een aantal getuigen gemeld.

De verkoopster had natuurlijk kunnen weten dat er veel mensen dit paard kennen van wedstrijden e.d.

En dat de verkoopster dat paard voor 12.000 euro verkocht heeft is haar goed recht. Al had ze hem voor 50.000 verkocht dan had daar nog niemand over gevallen denk ik. Maar dat ze dit paard als oerbraaf verkoopt terwijl ze weet dat hij niet heel braaf is en dat daar echte ongelukken van kunnen komen, dat begrijp ik niet.

De advocaat van de verkoper kwam anders tijdens de zitting al met de mededeling dat het paard op wedstrijden niet zo braaf zou zijn ik quote uit het nieuwartikel:
Citaat:
Maar advocaat Maat kwam met beoordelingen van het gedrag van het paard tijdens wedstrijden. Daaruit zou blijken dat het dier vóór de verkoop ook al dominant was.

op 28-02 is de zitting geweest, op 29-02 kwam het bokt.

Als het paard een KWPN-er is en dus ook V-jaargang, geen ervaring heeft op wedstrijden is het toch niet zo vreemd dat het dier anders reageerd op een wedstrijdterrein?
Dier zal ook eerst km's moeten maken .... die van mijn dochter was de eerste wedstrijden ook niet zo lief op concours... en toch is het een super braaf dier thuis, op de vereniging en nu ook op vreemde/onbekende locaties... dier moet ook wennen aan nieuwe dingen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:02

Ik wil ook niet zomaar mensen op mijn erf hebben.
In een advertentie zou ik nooit mijn adres zetten. Dat kunnen mensen krijgen als we een afspraak hebben gemaakt. En als er een afspraak is gemaakt, dan zorg ik dat ik thuis ben en tijd heb om die mensen te ontvangen en het paard te tonen. Zonder afspraak grote kans dat het paard en/of ik niet thuis zijn.

Ook bij grote stallen vind ik het onfatsoenlijk om onaangekondigd langs te gaan. dan kun je ook netjes bellen of men tijd voor je heeft. Eventueel kun je achter houden voor welk paard je precies wilt kijken, maar melden dat je graag meerdere paarden wilt bekijken. Lijkt me stug dat een grote stal alle paarden iets toe zal dienen? Iets eerder komen is natuurlijk wel slim. Of bij een 2e bezichtiging bijvoorbeeld 's morgens vroeg afspreken, dan is de kans dat het paard al gereden is eerder op de dag niet zo groot.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:52

Perrokai schreef:
LDRD wat is er volgens jou dan gebeurt in tussentijd met dat paard ? Hebben die mensen hem zo mishandeld dat hij zo is geworden ? En als het paard je aan het hart ging en je hebt er nu nog buikpijn van dan zou ik hem persoonlijk verklööt en al terugnemen, voor het paard......

Als ik dat nou eens wist wat er gebeurd is.....
En nee, verkloot terugnemen was voor mij geen optie. Dit was een prijzig sportpaard, die door deze actie geen dubbeltje meer waard was en altijd een paard zal blijven met een verhaal. Er zijn grenzen voor mij, hoe erg ik het ook vond.
Hij is de handel in gegaan en kort daarop alsnog voor goed geld naar de States gegaan. Hopelijk heeft hij daar de gelegenheid gehad voor een 2e kans.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:59

Als het je echt aan het hart gaat en je hebt de mogelijkheid dan nam ik het paard verkloot nog terug. Maar ik vind ook niet dat je er altijd standaard van uit moet gaan dat een verkoper enorm veel om het paard geeft. Is een mooie gedachte maar niet de realiteit.

Alane, de wedstijdcommentaren waren idd wel beschikbaar op de eerste zitting maar de overige bewijzen die er nu zijn dus nog niet, die zijn dankzij bokt en misschien de krant wel gekomen. Daar is niets mis mee.
Ik ga er wel van uit dat deze mensen zich melden omdat er iets niet in de haak is aan het verhaal en niet omdat ze et zo zielig vinden voor het meisje of toevallig allemaal op wraak uit zijn ofzo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:17

pfff het zou zo mijn verhaal kunnen zijn van het paard wat ik vorig jaar heb gekocht Ach gut en niks is er erger om een paard te kopen wat al voor jou verpest was!
hoop van harte voor ze dat ze het hoger beroep winnen!
persoonlijk vind ik het ook aardig stom van de verkoper om zo'n beest aan een bange ruiter te verkopen! puur geldkwestie en blij dat ze em kwijt waren denk ik Ach gut

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:28

Tja, het niet aangekondigd mogen langs komen getuigt niet echt van een grote gastvrijheid. Als ik een paard te koop heb en er komt onverwacht een koper langs en ik ben thuis, dan zal die mens ontvangen worden, kan die het paard bezichtigen en eventueel rijden. Dat noem ik service, transparantie, eerlijkheid én gastvrijheid naar de koper toe.
Ik zou 't niet in mijn kop kunnen krijgen iemand aan 't hek te laten staan omdat ie niet vooraf gebeld had...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:29

nee, ok, maar dat is één ding...
als je fulltime werkt, zit je niet te wachten op mensen die ongevraagd op je erf rondwandelen als je zelf niet thuis bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:29

Dan ben jij dus thuis....
Alsof iedereen dat de hele dag is

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:38

Liezel1 schreef:
als je fulltime werkt, zit je niet te wachten op mensen die ongevraagd op je erf rondwandelen als je zelf niet thuis bent...

precies!

ik zou er ook een hekel aan hebben als mensen zomaar op de stoep staan hoor... alleen al om het feit dat je dan met andere dingen bezig bent en hun niet had verwacht!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:59

Aanbellen mag altijd, maar ongevraagd en onuitgenodigd mijn terrein oplopen echt niet. Heft niets met gastvrijheid te maken, maar met onfatsoen van die potentiele koper... zou lachen zijn, omdat ik een advertentie plaats en een paard te koop heb staan kan iedereen zijn/haar fatsoensnormen opzij zetten en mijn privacy schenden omdat zij zo wantrouwend zijn (zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten)
Ze mogen mijn paard op iedere lokatie uitproberen, alle keuringen toegestaan, etc... als dat niet voldoende is.. helaas pindakaas.

@Perrokai: ik wil ze de kost niet geven die iedere kans aangrijpen om een ander te grazen kunnen nemen...

Het is gewoon een rotsituatie voor beide partijen...
verzet op een coupon kan zoveel inhouden...
slechte/opvallende dingen blijven je langer bij dan een braaf paard op een concours... 1-tje die een keer bokkend door de ring gaat blijft je langer bij.. maar betekend niet gelijk dat het paard dat altijd doet of nog steeds doet.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:08

Ik vraag mij af of jullie eigenlijk wel lezen wat ik schrijf... Of willen jullie 't niet lezen wat er staat om toch maar jullie gelijk te kunnen halen?????? Zal ik mezelf nog eens citeren?????? Ja dus, want sommigen willen mij hier dingen in de mond leggen die ik niet gezegd heb.
Citaat:
Zeg, ik mag toch aannemen dat als iemand bij je langs komt en je bent er niet, de persoon in kwestie de beleefdheid heeft om niet zomaar overal te gaan rondneuzen. Hetgeen hier gezegd wordt dat je het niet leuk vindt dat wildvreemden op je erf lopen als je er niet bent, dat getuigt dan ook weer van wantrouwen naar de eventuele kopers...

...Ben je op dat moment niet thuis, dan komen die later wel terug.

Daarmee bedoel ik dus dat jullie ervan uitgaan dat als je niet thuis bent, de kandidaat-kopers zomaar een beetje rond gaan lopen kijken bij jullie. Ik ga ervan uit dat een beetje opgevoed persoon dat dus niet doet.
Kom je bij mij langs en ben ik thuis, dan zijn jullie welkom. Ben ik er niet, dan heb je pech en zal je terug moeten komen.
Dus stop nu aub met dat zeuren dat je geen wildvreemden wil die zomaar de boel lopen te onderzoeken wanneer je niet thuis bent.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik de hele dag thuis ben, want dat is ook niet zo. Ik heb ook niet gezegd dat een ander de hele dag thuis is.
Jullie willen gewoon koste wat kost gelijk halen. Het lukte niet voor de volle 100% met wat de discussie begonnen was (eerlijk of oneerlijke verkoper) en dan gooien jullie het maar doodleuk over een ander boeg en proberen mij woorden in de mond te leggen over vreemde kopers die ongevraagd op het erf komen rondneuzen. Tja, ik denk dat zoiets meer zegt over jullie dan over mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:09

gaat ie een beetje? Ach gut

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:14

Het is altijd zonde dat koper pas achteraf hun informatie gaan inwinnen.
In dit geval ook heel jammer zoveel leed had voorkomen kunnen worden.

Jammer genoeg zijn er veel stallen die pruttel verkopen voor spectaculaire prijzen en waar de bewijslast enorm moeilijk ligt.
Ik vind het ook een hele moeilijke materie waarin de koper ook vaak erg bedrogen uitkomt.

Vaak met keuringsrapporten en al er bij maar ook daarin blijkt meer dan eens dat het geld meer spreekt dan het dier of de koper.

Ik hoop maar dat beide partijen er goed uitkomen en dat de verkopende partij een beste douw krijgt als dit werkelijk allemaal waar is. Ik hoop dan ook dat in de toekomst in vol vertrouwen de paardenmarkt kan gaan en dat dit vertrouwen eens te meer niet beschaamd gaat worden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:31

Citaat:
@Perrokai: ik wil ze de kost niet geven die iedere kans aangrijpen om een ander te grazen kunnen nemen...

Nee ik ook niet, maar dat geld voor beide partijen.

Daar komt bij de trainer van het paard, de instructeur en noem maar op, zouden die allemaal op deze kans hebben zitten wachten om de verkoopster eens flink een hak te gaan zetten ? Dus dat zijn toevallig allemaal erg slechte mensen dan zeg, zulke ken ik gelukkig niet veel. Of is het misschien
omdat ze denken, potverdorie heeft ze dat paard waar ze zelf al niet mee om kon gaan wat gewoon gevaarlijk was aan een onzeker kind van 14 verkocht. Misschien hebben ze ook kinderen. Ik ga er niet van uit de de wereld zo enorm verrot is als jij nu zegt. Dat deze mensen eens lekker de verkoopster te grazen willen nemen om geen enkele reden dan ook.....

Laat het duidelijk zijn dat ik gegeven de informatie op hand van de kopers ben, maar dat ik ook vind dat de verkoopster hierna nog een leven moet hebben. Zoals meerdere al zeggen, hoe vaak gebeurt dit, heel erg vaak dus. Ik heb het zelf meerdere keren zien gebeuren voor mn neus, de verkoper er op aangesproken die ontkende en dan ga je het gezinnetje voorzichtig wat wijzer maken terwijl ze hun eerste paardje kopen, maar die vertrouwen op de verkoper.......en die maakt er misbruik van. En je moet nog uitkijken ook, als een handelaar dit door heeft komt hij nog achter je aan ook.
Alleen niet alles komt in de krant of op bokt. En soms is er een oplossing zonder daarvoor naar de rechter te hoeven. Maar als je toch 12000 euro uitgeeft mag je toch wel wat verwachten of niet, beetje nazorg misschien, service ??? Is dat teveel gevraagd ? Garantie misschien ??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:25

@ Voltigeur....

ik heb ze meegemaakt... mensen die op míjn terrein rondliepen omdat ik iets te koop had staan.... later werd mij dat door de buren gemeld, dat er mensen an het rondkijken waren geweest....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:27

@ Perrokai:
Ik kan jou volledig volgen. Maar maak je geen illusies, als men een paard verkoopt waarvan men weet dat het een moelijk handelbaar dier is, dan zal je sowieso op weinig nazorg en service moeten rekenen.
Niet iedereen is even goed (ervan uitgaande dat de verkoopster in dit geval fout is).
Mocht ik een moeilijk handelbaar paard hebben dat ik te koop aanbied, dan zou ik het er echt wel bijvertellen wat de problemen zijn of kunnen zijn. En mocht ik ruiter genoeg zijn (wat ik dus niet ben) zou ik eventueel de kopers achteraf nog wat persoonlijk begeleiden. Of toch tenminste de raad geven om die of die trainer, instructeur, lesgever of wat dan ook een tijdje onder de arm te nemen tot men het paard min of meer kent.
Wat die prijs betreft kan ik inderdaad niet zeggen of die al dan niet gerechtvaardigd is. Het kan heel goed zijn dat het paard echt wel potentieel heeft om een goed sportpaard te worden. Dat het door zijn karakter moeilijk uit het dier te krijgen is door een niet zo zelfverzekerd 14-jarig meisje is natuurlijk andere koek. Zeker als er al mensen die het paard kennen durven te getuigen dat het beest door de vorige eigenaar (verkoopster) al bijna niet te rijden viel (blijkbaar zelfs niet onder professionele begeleiding).

En wat de commentaar van ik-weet-niet-direct-meer-wie betreft dat de verkoopster achteraf ook nog een deftig leven moet kunnen leiden (zo stond het er toch min of meer): Tja, je moet maar 2 keer nadenken voor je iemand in de zak zet. Als je correct handelt hoef je geen schrik te hebben dat je naam in een negatief daglicht zal komen te staan en dat je lange tijd na een voorval er nog steeds zal op aangesproken of zelfs op afgerekend zal worden.
Boontje komt om zijn loontje.
Wie wind zaait zal storm oogsten.
Wie z'n gat brandt moet op de blaren zitten.