paars schreef:@Nobbygaard: Toch logisch dat mensen bellen in zo'n geval? Moet je alleen maar blij mee zijn! Die mensen geven om je paard. Zien 'm met zere benen op een kale wei staan. Briefje bij het land met wat uitleg erop en desnoods een tel. nummer kan al wonderen doen.
Vind het alleen maar goed dat mensen iets melden als ze zich oprecht zorgen maken om het welzijn. Dat daar dan onwetendheid aan ten grondslag ligt, dat is snel duidelijk (en onwetendheid, dat is iets anders dan domheid, zoals hier eeder werd gemeld). Een paard in een kletsnatte wei, zonder droog stuk, daarvan vind ik ook dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en moet zorgen voor een droog stuk. De inspectie is er om het voor de dieren die niet kunnen praten op te nemen en er helaas veel mensen zijn die hun dieren slecht behandelen. Daarvan lezen we ook de voorbeelden vaak in het nieuws. Als de inspectie dan met wat tips een onwetende eigenaar kan helpen, is dat toch prima? Ze mogen dagelijks bij ons langskomen hoor, niks te vrezen.
Vind het altijd zo vreemd dat mensen met een wei die een blubzooi is zeggen van: kan ik toch niks aan doen??? Dat kan je wel! Verplaats de paarden dan, stort zand bij, maak met betonplaten een droog stuk. Voortdurend in de blub staan is niet goed voor de hoeven en lopen in zware prut is slecht voor de pezen. Het zal alleen maar natter worden in NL, dus neem je maatregelen! Teveel modder in de vacht geeft risico op regenschurft en andere narigheid. Hooi bijvoeren op blubber geeft kans op zandkoliek. Zorg gewoon goed voor je paarden, geef ze weidegenootjes, eten, drinken, een droge plek om te liggen en te schuilen en medische verzorging als ze dat nodig hebben. Sommige mensen hebben wel een paard, maar eigenlijk niet voldoende geld voor goed weidebeheer, een goeie schuilstal, veearts etc.
Nobby stond dus niet meer zere benen om de wei, omdat ze er tegenaan zat. Ze was nog steeds een vrolijk goed lopend paard, alleen was ze te dik en moest ze dus snel nodig afvallen voordat het dus wel te laat zou zijn en ze er last van zouden hebben. Het ging voor die mensen er puur om dat ze vonden dat het dier zou verhongeren. En er hing dus aan het hek een heel groot bord met niet voederen. Ik reed in die tijd ook dagelijks elke ochtend en elke avond een uur om haar dus zo snel mogelijk te laten afvallen en ook dat melden ze dus aan de dierenbescherming zonder eerst aan mij te komen vragen waarom ik dat deed (terwijl ze dus wel geconstateerd hadden dat ik het deed en dus makkelijk me hadden kunnen aanspreken op het moment dat ik aan het rijden was). Ik vind het dus juist van die mensen slecht dat ze niet eerst verder bij de eigenaren gaan informeren voordat ze iets overhoop gaan halen.