Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:52

In het onderzoek is blijkbaar ook vastgesteld dat er weinig verschil is te meten tot een max. belasting van 20%. Pas boven de 20% was er verschil te merken.
Maar aangezien het onderzoek is uitgevoerd onder maar 8 paarden vraag ik me ernstig af hoe betrouwbaar het is.
Op basis van dit onderzoek zou je zelfs de conclusie kunnen trekken dat paarden meer gewicht kunnen dragen dan eerder werd aangenomen....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:52

Thumber schreef:
Dus als ik het artikel goed begrijp is 50 kg écht te zwaar voor een Shetlander?
In dat geval EINDELIJK bewijs dat mijn buurmeisje écht niet meer op haar shetlander kan Whoosh!

Maar ik mis in dit artikel inderdaad de uitzonderingen. Voor welke paarden/pony is dit berekend? geldt die percentage voor elk paard of wordt het percentage steeds minder naarmate het paard zwaarder is? (bijv 30% voor shetjes en bijv 12% voor grote KWPN-ers?)

Laatste alinea van het artikel:
Citaat:
Er werd ook bekeken of paarden met een zwaardere bouw minder last hadden van het overgewicht van de ruiter. De onderzoekers keken naar de schofthoogte van het paard, de bouw van het paard en de stand van de benen. Zij kwamen tot de conclusie dat de zwaarder gebouwde paarden slechts iets beter bestand zijn tegen het overgewicht van de ruiter.

Het staat nogal vaag omschreven, maar volgens mij zit er tussen 12% en 30% wel meer verschil dan slechts iets.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:55

Zag op de site van Bartels iemand van 160 kilo op een trekpaard zitten (medewerker van Rayman is laat). Ik heb zelf 130 kilo gewogen en daarmee manege lessen gereden. Uiteraard wel rekening houdende met het paard. Nu ruim 20 kilo lichter merk ik dat vooral IK er gemak van heb. Het paard loopt er niet anders van(scheelt ook enorm dat ik niet dagelijks hetzelfde paard rijd). Ja hooguit omdat ik makkelijker meega met de beweging. Uiteraard zal e.e.a. invloed hebben op slijtage etc., net zoals mijn knieen eerder stuk zullen zijn.
Het ziet er wel naar uit dat paarden meer kunnen hebben dan we dachten en pony's minder.
Wat mij ook belangrijk lijkt, en wat momenteel veel aandacht krijgt, is de conditie van de ruiter. Een fitte ruiter heeft een paard meer aan dan een minder fitte.
Interessant onderzoek wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:57

ik ben 100 rijdt op een merrie die best groot is

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:57

mijn vriend rijdt ook wel eens op mijn paardje, die heeft idd geen overgewicht maar is een lange jongen van meer dan 80 kg. Mijn paard is 1.59 en zal niet super zwaar zijn, volgens die 15% mag hij er niet op rijden maar volgens mij heeft mijn paardje er weinig probleem mee zo af en toe ze is net zo actief bij hem als bij mij Knipoog
ik snap wel dat het niet verstandig is met 180 kg op een paard te gaan zitten, maar aan de andere kant moet je eens nagaan hoeveel een paard kan trekken in een kar...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:58

Wel eens is natuurlijk anders dan dagelijks en intensief. Ik denk dat daar ook verschil in zit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:59

Trekkracht belast anders dan draagkracht!

Riemke

het abstract van het onderzoek: (sorry in het engels)
Citaat:
To answer the question of whether horse height, cannon bone circumference, and loin width can be used
as indicators of weight-carrying ability in light horses, eight mature horses underwent a submaximal mounted standard exercise test under four conditions: carrying 15, 20, 25, or 30% of their body weight. Heart rate
was monitored, plasma lactate concentration was determined in jugular blood samples pre-exercise, immediately
post-exercise, and 10 minutes post-exercise, with serum creatine kinase activity determined at the same
times as plasma lactate concentrations, with additional samples collected at 24 hours and 48 hours post-exercise.
Muscle soreness and muscle tightness scores were determined using a subjective scoring system 24 hours
before and 24 hours after exercise. Heart rates remained significantly higher when the horses carried 25 and 30%
of their body weight. Plasma lactate concentrations immediately and 10 minutes after exercise differed when
horses carried 30% of their body weight compared with 15, 20, and 25% weight carriage. Horses tended
to have a greater change in muscle soreness and muscle tightness when carrying 25% of their body weight, and
a significant change in soreness and tightness scores was found in horses carrying 30% of their body weight.
Loin width and cannon bone circumference were found to be negatively correlated to the changes in muscle
soreness and tightness scores. In conclusion, the data suggest that horses with wider loin and thicker cannon
bone circumference became less sore when carrying heavier weight loads.

Voor de liefhebber heb ik ook de volledige publicatie in PDF, stuur maar een pb met je emailadres bij interesse Lachen
Laatst bijgewerkt door Riemke op 03-03-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Liezel1 schreef:
Sodera schreef:
30%? Dus een paard van 600 kg heb je het dan over 180 kg...
Dat is ook nog al wat Nagelbijten / Gniffelen... Dan pas je toch niet eens meer op een paard??
20% is dan ook nog 120 kg....

Denk trouwens dat dit ook nogal logisch is Nagelbijten / Gniffelen..

zo ver had ik het nog niet eens doorberekend...
gemiddeld KWPN-er weegt zon 600kg? ik heb geen idee eigenlijk....

Ik dacht dat ik een rekenfout maakte... Mijn paard weegt 680 kilo. 25% daarvan is toch echt 170 kilo... Dat doe ik hem niet aan hoor.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:02

interessant.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:03

ik heb een quarter van 1.52 en 525 kg zwaar, ben zelf 100+kg, rij er al meer dan 10 jaar op rond (westernzadel weegt ook nog wel wat) en paard mankeert nog steeds niks, die hadden ze in het onderzoek mee moeten nemen.... Lachen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:04

Ja als ik bereken voor die van mij. D-pony van 1.47 weegt tussen 400 en 450 kilo. Dan zou ik als ik 12% doe maar op 48 kilo uitkomen (dat vind ik wel erg weinig) terwijl als ik 20% doe dan kom ik op 80 kg uit wat ik dan wel weer een goed maximum streefgewicht vind. Oke alles beneden de 80kg zal prettiger zijn.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:06

ja trekkracht is wel heel anders maar dan kunnen paarden behoorlijk wat trekken, dan ben ik wel benieuw wat dan een maximum is enzo...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:06

wordt hier regelmatig gezegd.. "overgewicht" maar er zijn
mensen van rond de 100 kilo zonder overgewicht hoor...
En nee, ik haal de 100 kilo niet...

Overigens kleinschalig onderzoek..

Wel fijn om te horen dat mijn fjord vermoedelijk niet instort met
mij op haar rug.. Terwijl ik haar toch intensief en veel rij!!!
(Maar ja, dat vermoeden had ik na 5 jaar al... )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:07

En dan blijkt toch maar weer dat een paard meer kan hebben dan menigeen denkt... Denk dat er ook een heeeeele hoop mensen zich vergissen in het gewicht van iemand.
Er wordt hier gedaan alsof je met 120 kilo iemand bent die niet meer op een paard komt en waggeld als een eend, ik denk dat je raar op zal kijken hoeveel mensen 120 kilo wegen waar je dat totaal niet van verwacht.

Overigens vind ik nog steeds dat met welke norm je dan ook je altijd moet blijven kijken naar het paard.Een paard met een zwakke rug kan volgens de normen misschien 100 kilo makkelijk hebben, maar dat zal echt niet zo zijn en zo zijn er tig uitzonderingen. Vaak zijn dit soort onderzoeken en normen een vrijbriefje voor mensen om te kunnen zeggen " mijn paard kan het makkelijk aan, dat is bewezen" .

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:08

In het artikel staat dus ook dan paarden met bredere lendenen en dikkere onderbenen (tussen knie en kogel (voorbeen)) aanzienlijk meer gewicht kunnen dragen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:08

ik ben toch van mening dat de bouw van een paard wel verschil maakt.
voor zover ik weet kan een pony met brede borst, korte benen en een korte rug meer dragen dan een even zware maar ranke lange pony.
de mate van training weegt m.i. ook mee.
maar idd, meer dan 25% van het ideale gewicht van het paard lijkt me wel meer dan genoeg voor een paard, om te dragen.

begint nu te twijfelen, zou ik (60 kilo) te zwaar zijn voor grote D vz pony?
ik ga toch eens zijn gewicht meten binnenkort

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:10

Ik vraag mij, net zoals Bar, af in hoeverre dit onderzoek betrouwbaar is.
Bovendien is dit 1 onderzoek en 1 onderzoek zegt nog niet zoveel.
Maar net zoals de onderzoekers zeggen is er meer onderzoek nodig over dit onderwerp.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:17

Marigold schreef:
ik ben toch van mening dat de bouw van een paard wel verschil maakt.
voor zover ik weet kan een pony met brede borst, korte benen en een korte rug meer dragen dan een even zware maar ranke lange pony.
de mate van training weegt m.i. ook mee.
maar idd, meer dan 25% van het ideale gewicht van het paard lijkt me wel meer dan genoeg voor een paard, om te dragen.

begint nu te twijfelen, zou ik (60 kilo) te zwaar zijn voor grote D vz pony?
ik ga toch eens zijn gewicht meten binnenkort

Heb zelf een D van 1.47 die weegt iets over de 400. Kijk anders maar in profiel of die dezelfde bouw heeft. Weeg zelf iets over 50 en tante wat rijd is in de 60 en kan beide goed aan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:23

pff hoe zwaar is een newforester? (breder type)
en wat kan hij dan tillen? volgens dit

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:24

hier ook even een zware dame Haha!
Zelf heb ik een flinke Tinker van ongeveer 580-600 kilo, waar ik mezelf altijd en eeuwig te zwaar op vindt.
Kom op zo'n 17 a 18% uit overigens.
M'n zusje heeft ook een Tinker, ongeveer net zo zwaar, heel ander type (qua bouw als in de kop), rij ik daar op heb ik niet dat idee zo erg.

Nou las ik afgelopen weekend een artikel in de nieuwe Ros, heel toevallig OOK over zwaardere ruiters.

Nou en daar stond van alles in waarvan ik dacht "oooow jeee, heeeelemaal een verkeerd paard" voor de zwaardere ruiter.

Daar werd gezegd, dat je als zwaardere ruiter, HET BESTE het type paard kunt hebben (volgens mij hoor, helemaal 100% weet ik het niet meer)
hoger op de benen, niet al te lange rug, beter geen zwaar gebouwd/type paard wat van zichzelf al wat moeilijker loopt.

Dus juist GEEN zwaarder gebouwd paard als een Tinker/Belg of ?? voor de zwaardere ruiter.

Zo zie je door de bomen het bos toch niet meer Knipoog

Ben 22 kilo kwijt, maar zal stug weer doorgaan met afvallen Knipoog ROFL

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:28

misschien ook wel handig om te vermelden..
dat een zwaarder gebouwd paard..
(ze worden toch al dik van het ademen van de lucht
van eten...)
in nederland ook nog wel eens te dik is.. dus overgewicht heeft..
(overigens lopen er ook genoeg dikke "gewone"
paarden rond.. ook zonde..)
train dat er nou eens af... dat scheelt voor zo'n dier
ook al de nodige kilo's die hij mee moet slepen..
(en die kilo's sleept hij dag en nacht mee!!!)

Tja en een belg is ook wel een erg zwaar gebouwd ras..
waar toch niet zo heel veel mensen op rijden..
Wel stoer trouwens!! als je er wel op rijdt!

tinkers worden natuurlijk veel meer bereden, en die heb
je in allerlei vormen en maten..
goed in conditie en te vet.. dik en dun, groot en klein.. bla bla

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:32

Sjolvir schreef:
misschien ook wel handig om te vermelden..
dat een zwaarder gebouwd paard..
(ze worden toch al dik van het ademen van de lucht
van eten...)
in nederland ook nog wel eens te dik is.. dus overgewicht heeft..
(overigens lopen er ook genoeg dikke "gewone"
paarden rond.. ook zonde..)
train dat er nou eens af... dat scheelt voor zo'n dier
ook al de nodige kilo's die hij mee moet slepen..
(en die kilo's sleept hij dag en nacht mee!!!)

Tja en een belg is ook wel een erg zwaar gebouwd ras..
waar toch niet zo heel veel mensen op rijden..
Wel stoer trouwens!! als je er wel op rijdt!

tinkers worden natuurlijk veel meer bereden, en die heb
je in allerlei vormen en maten..
goed in conditie en te vet.. dik en dun, groot en klein.. bla bla

daar heb je wel gelijk aan!!
Je ziet het veel, ook bij Tinkers (en helaas die van mij nu ook), dat ze vaak megavet zijn.
Wordt op de een of andere manier door "liefhebbers" anders tegenaan gezien als bij bijv. wat luxere paarden.

Wij hadden een merrie, een kruising FriesxHaflinger, toen ze net bij ons was laten keuren. Zei de da dat ze minstens!!! 100 kilo moest afvallen ... daar sta je niet eens bij stil, maar hoeveel paarden zullen er niet met gemak 50-100 kilo overgewicht hebben en inderdaad, daar lopen ze 24/7 mee rond ...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:35

Mmm, dan moeten heeeeel veel endurance-paarden het wel heel slecht hebben Knipoog
Nu ben ik zelf vrij klein en 59 kilo op een 400 kilo volbloed arabier + zadel = 10 kilo + kleren een schoenen.
Ik blijf wel onder die 20%. Ik ken heel veel enduranceruiters die hier waarschijnlijk boven komen qua percentage en die paarden doen het super op de 160 km.
Ik vind het onderzoek niet representatief erg vreemd opgezet (welke testruiter weegt nu 120 kilo?) en als zodanig onbetrouwbaar...

Er was, meen ik, eens een (wetenschappelijk?) onderzoek c.q. bewering dat niet zozeer het gewicht als negatief zag, maar het extra gewicht in vet die een fractie van een seconde "naveert"/ nabeweegt wat een dubbele belasting voor het paard zou zijn.
Maar ik kan me niet meer exact heugen waar ik dit gelezen heb Bloos

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:45

intressant om te lezen. Gelukkig hebben wij er nooit last van in onze sport. Knipoog
Maar een 10 kilo zadel vinde ik wel erg zwaar..