Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eilander schreef:Amen....
x_Marr schreef:Ik heb het over de vraag van spekkjienfu
Die heeft het over de paardenverhuren.
Kendra schreef:Zelfde idee - hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft het bedrijf gekocht, het is zíjn bedrijf, híj moet er van leven. Ook al zou hij er caravans in willen zetten..
SusanH schreef:Vind het dan wel vreemd dat het dan op het naastgelegen -en veeel kleinere- Vlieland wel uitkan, rijles aan de eilandjeugd en inzet van paarden voor begeleide buitenritten aan badgasten. Maar wellicht zit het verschil hem er wel in dat die manege gerund wordt door paardenmensen?
Voltigeur schreef:Kendra schreef:Zelfde idee - hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft het bedrijf gekocht, het is zíjn bedrijf, híj moet er van leven. Ook al zou hij er caravans in willen zetten..
Inderdaad. Of het leuk is voor de plaatselijke kinderen is natuurlijk een andere zaak. Maar ik denk dat dat het minste van zijn zorgen is... Feit is dat ie een rendabel bedrijf wil.
Kijk, ik heb effe een beetje gegoogled:
Aantal inwoners: 4.698 (1 januari 2007). (officieel cijfer van de site terschelling.nl)
Hoeveel van die 4.698 inwoners zijn kinderen? En hoeveel vallen binnen de leeftijdscategorie waarover sprake voor rijlessen? En hoeveel daarvan willen/mogen ook effectief rijlessen nemen? Ik denk dat het om een zéér klein aantal gaat. De huidige eigenaar wil van zijn zaak leven (een hotel) en de inkomsten daarvan zullen heus niet van de lokale bevolking komen, maar eerder van buiten het eilandje. Een hotel runnen vraagt veel werk en tijd (een meer als voltijdse dagtaak) en dat er geen tijd meer over is om er een (ev. kleine) manege bij te runnen begrijp ik ook volkomen. Als je iemand in dienst moet nemen die het voor jou doet en die gaat bijvoorbeeld 1250 euro netto per maand verdienen, dan moet je om een 0-operatie te hebben (dus nog geen winst) minimum 2 tot 3 maal zoveel aan inkomsten hebben (want zoveel kost een personeelslid aan een baas). En dan heb ik het enkel over het loon, daarbij komen nog eens de kosten van piste-onderhoud, krachtvoer, ruwvoer, stro, hoefsmid, dierenarts, etc.
Tel alles maar eens op en bekijk dan nog eens het standpunt van die eigenaar...
Yvonnelind schreef:Jammer dat zo iemand de kans heeft gekregen om zo'n superleuk bedrijf (niet qua wat het oplevert aan financien misschien, maar wel qua werk en voldoening voor veel mensen) over te nemen...
Die chantage naar degemeente toe (ik wil mijn alleenrecht op een manege op dit eiland alleen opgeven als ik een x aantal kamers erbij krijg) vind ik ook bespottelijk en ik begrijp de gemeente best dat ze daar geen gehoor aan geven. Ik neem aan dat hij wist wat hij kocht, toch? Jammer dat de paarden en de kinderen op het eiland weer de dupe zijn van zoiets.