Dat zijn meestal niet de rustigste paardjes, is mijn ervaring. Het klinkt mij meer in de oren dat de ouders vast niet zoveel verstand van paarden hebben en maar wat hebben gekocht voor dochterlief. Veel paarden zijn gewoon te heftig of te sterk voor kinderen van die leeftijd
. En ja, ik snap wel dat zo'n paard dan het eigen initiatief gaat nemen bij zo'n kind. Je kunt het dit dier in elk geval niet kwalijk nemen, als een kind het leiderschap niet verdient, omdat de ervaring ontbreekt om goed met zo'n paard om te gaan. Hopelijk vindt dit paard snel een nieuwe eigenaar die wel met dit paard om kan gaan. Ik raad de ouders aan om een paard voor hun dochter te kopen die qua temperament en prijsklasse wat meer bij zo'n tiener past. (En ja, er zullen best tieners zijn die goed kunnen rijden en ook in de dagelijkse omgang goed met paarden kunnen omgaan, maar dat is meer uitzondering dan regel, is mijn ervaring
).
Veel te veel onkunde bij de kopers, veel verkopers die er misbruik van maken, en het dier wordt er op afgerekend. 
) hier niet weggaan. Je weet gewoon dat het anders fout loopt. Als ik een mak paard verkoop is ie ook mak, schaapmak, bomproef en perfect aan de hulpen. Daar zoek je een geschikte nieuwe eigenaar voor, je begeleid ze en staat altijd klaar als er problemen zijn. Maar dan nog gaat het fout. Zij weten het beter, hun instructeur zal het wel even voordoen, het liefste met grof geweld.
En die zijn met z'n allen de bak in gesprongen om "het wilde beest" te temmen?