Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:18

Tja, het zal wel aan mij liggen, hoor, maar wie koopt er voor een 14-jarige nou een paard van 12.000 euro? Clown
Dat zijn meestal niet de rustigste paardjes, is mijn ervaring. Het klinkt mij meer in de oren dat de ouders vast niet zoveel verstand van paarden hebben en maar wat hebben gekocht voor dochterlief. Veel paarden zijn gewoon te heftig of te sterk voor kinderen van die leeftijd Ja . En ja, ik snap wel dat zo'n paard dan het eigen initiatief gaat nemen bij zo'n kind. Je kunt het dit dier in elk geval niet kwalijk nemen, als een kind het leiderschap niet verdient, omdat de ervaring ontbreekt om goed met zo'n paard om te gaan. Hopelijk vindt dit paard snel een nieuwe eigenaar die wel met dit paard om kan gaan. Ik raad de ouders aan om een paard voor hun dochter te kopen die qua temperament en prijsklasse wat meer bij zo'n tiener past.

(En ja, er zullen best tieners zijn die goed kunnen rijden en ook in de dagelijkse omgang goed met paarden kunnen omgaan, maar dat is meer uitzondering dan regel, is mijn ervaring Knipoog ).

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:19

Heerlijk dat iedereen precies weet hoe het zit en wat hier achter zit zonder de kopers, de verkopers, het paard, het complete verhaal er achter te kennen... Waar hebben we uberhaupt nog een rechter voor nodig?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:21

Coby10 schreef:
Heerlijk dat iedereen precies weet hoe het zit en wat hier achter zit zonder de kopers, de verkopers, het paard, het complete verhaal er achter te kennen... Waar hebben we uberhaupt nog een rechter voor nodig?

natuurlijk geeft iedereen hier zijn/haar mening met behulp van de gegeven ingrediënten! Wat wil je dan op een discussie forum?? Dat iedereen maar zegt: ik wacht de rechter wel af..... wordt niet echt bijster interessant dunkt me.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:22

dat zijn ind goede sport paarden
maar ik vind het nogal jammer , dat ze dan zo bang is en drm
toch nog een pony koopt voor zoveel geld
dusja , eigen schuld zou ik zo zeggen
gr. liesbet

Jessygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:26

Tja, iedereen heb er natuurlijk een andere mening over. Ik denk niet dat we iemand aan kunnen wijzen, want er zal bij al de partijen wel wat mis gegaan zijn in de communicatie..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:27

oh ja dit verhaal.... ik zeg nog steeds terugnemen! de klik is er niet dus snel op zoek naar een nieuw baasje Ja

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:34

amondi schreef:
Coby10 schreef:

natuurlijk geeft iedereen hier zijn/haar mening met behulp van de gegeven ingrediënten! Wat wil je dan op een discussie forum?? Dat iedereen maar zegt: ik wacht de rechter wel af..... wordt niet echt bijster interessant dunkt me.

Dat is iets anders dan op basis van enkele gegevens meteen maar te concluderen dat dit veel te rijke ouders zijn die voor hun zwaar verwendde dochter een veel te goed paard kopen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:34

Onbegrijpelijk!

Is tegenwoordig dominantie al een reden om de koop te ontbinden?
Jongens waar zijn we met zn alle mee bezig.

Mensen verwachten steeds vaker dat een paard een auto is. Sleutel omdraaien en gaan.
Maar om auto te mogen rijden heb je een rijbewijs nodig. Om een paard te mogen kopen helemaal niets. Zo vaak heb ik mensen moeten wegsturen omdat ze een paard wilde te kopen dat voor hen te hoog gegrepen was. Hele ruzies heb ik er over moeten voeren omdat kopers dat niet wilde inzien.
Ja, zelfs een rechtzaak aan mijn broek gehad omdat ik een bepaalde hengst weigerde aan hen te verkopen. En dat terwijl ik de mensen tegen zichzelf (en het paard ook natuurlijk) in bescherming wilde nemen. Kopers kunnen zoooo koppig zijn en schatten hun ervaring vaak veel te positief in.

Waar is de tijd gebleven dat mensen eerst goed leerden rijden en dán pas een paard kochten.
Dat er instructeurs waren die mee gingen, de paarden voor reden en dan adviseerde het wel of niet te doen. Dan kan je als verkoper ook gericht advies geven. Of het zal gaan klikken en wat de bijbehorende begeleiding dient te zijn.

Nee, mensen kopen een paard, laden hem in, zijn thuis en zadelen op. Goh, dat het paard zenuwachtig is en daardoor zichzelf even van zijn slechtste kant laat zien komt niet in hen op.
En zelfs al is het paard wat moeilijker dan verwacht? So what? Haal er een goed instructeur bij en ga aan de slag. Daar leer je als ruiter van.

Nee zoals het tegenwoordig gaat! Boos! Veel te veel onkunde bij de kopers, veel verkopers die er misbruik van maken, en het dier wordt er op afgerekend.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:35

Pellie schreef:
oh ja dit verhaal.... ik zeg nog steeds terugnemen! de klik is er niet dus snel op zoek naar een nieuw baasje Ja

Dat is denk ik voor zowel paard als meisje wel het eerlijkst. En dan eens eerlijk naar haar eigen kunnen (en durven) gaan kijken en op zoek naar een passend, rustig paard...

Pensionnetje: Jij zegt wat ik bedoelde....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:40

Dit soort verhalen hoor ik ook in mijn eigen omgeving steeds vaker. Men koopt een paard, dit dier is op Z niveau op wedstrijden uitgebracht. Als dan thuis, inmiddels onder de nieuwe ruiter het appuyement niet vlekkeloos gaat dan is het een rotbeest en gaat hij z.s.m de verkoop weer in... Nou noem ik maar een dwarsstraat, maar het is zelfs zo dat mijn buurmeisje 1 keer is gebeten door haar nieuwe paard bij het aanbrengen van het hoofdstel. Een tand van het paard bleek een tijd eerder half afgebroken en daardoor lag haar hand helemaal open. Vervelend maar nu proberen ze dus van de oude eigenaar geld los te krijgen vanwege 'verborgen gebreken'. OMG
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 29-02-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:40

Je kent natuurlijk nooit het hele verhaal en niet van beide kanten dus ik ga mijn mening niet geven over wie gelijk heeft. Maarrrr: als ik een paard van 12000 euro ging kopen dan zou ik toch ietsje beter uitzoeken hoe dat paard precies was en dan liet ik het niet bij 2x uitproberen! Maar goed, ik koop geen paarden van 12000 euries. Die van mij heeft niet eens de helft gekost en daar heb ik al meer moeite voor gedaan om zeker te weten dat het een goede keus zou zijn!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:44

Onbegrijpelijk!

Is tegenwoordig dominantie al een reden om de koop te ontbinden?
Jongens waar zijn we met zn alle mee bezig.

Mensen verwachten steeds vaker dat een paard een auto is. Sleutel omdraaien en gaan.
Maar om auto te mogen rijden heb je een rijbewijs nodig. Om een paard te mogen kopen helemaal niets. Zo vaak heb ik mensen moeten wegsturen omdat ze een paard wilde te kopen dat voor hen te hoog gegrepen was. Hele ruzies heb ik er over moeten voeren omdat kopers dat niet wilde inzien.
Ja, zelfs een rechtzaak aan mijn broek gehad omdat ik een bepaalde hengst weigerde aan hen te verkopen. En dat terwijl ik de mensen tegen zichzelf (en het paard ook natuurlijk) in bescherming wilde nemen. Kopers kunnen zoooo koppig zijn en schatten hun ervaring vaak veel te positief in.

Waar is de tijd gebleven dat mensen eerst goed leerden rijden en dán pas een paard kochten.
Dat er instructeurs waren die mee gingen, de paarden voor reden en dan adviseerde het wel of niet te doen. Dan kan je als verkoper ook gericht advies geven. Of het zal gaan klikken en wat de bijbehorende begeleiding dient te zijn.

Nee, mensen kopen een paard, laden hem in, zijn thuis en zadelen op. Goh, dat het paard zenuwachtig is en daardoor zichzelf even van zijn slechtste kant laat zien komt niet in hen op.
En zelfs al is het paard wat moeilijker dan verwacht? So what? Haal er een goed instructeur bij en ga aan de slag. Daar leer je als ruiter van.

Nee zoals het tegenwoordig gaat! Veel te veel onkunde bij de kopers, veel verkopers die er misbruik van maken, en het dier wordt er op afgerekend.....

ben het heel erg met pensionnetje eens!
Laatst bijgewerkt door Shanedow op 29-02-08 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:45

Tja, paardrijden is een soort van tennis geworden. Iedereen wil het doen want het is HIP.
Dat paarden anders reageren als een tennisbal wordt vaak even vergeten.

Ik heb mijn makste paarden na verkoop zien veranderen in agressieve monsters.
Dan sta je met de tranen in de ogen. Dat het misschien aan de mensen zelf ligt komt niet in hen op.
Het paard is slecht en de verkoper corrupt. Voor mij reden nooit meer een paard te verkopen!
De kans dat het goed gaat wordt met de dag kleiner.

Dat ga ik mijn fokproducten echt niet meer aan doen. Dan maar geen veulentjes meer!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:46

Pensionnetje, jij hebt echt helemaal gelijk!! Tegenwoordig lijkt het wel een modegrill om meteen een rechtzaak aan te spannen als iemands nieuwe paard een keer omhoog komt of een bok geeft. De paarden delven het onderspit en van doorzetten heeft nog niemand gehoord.

Na het 1e jaar viel ik van mijn fjordenbaal. Ik brak mijn enkel en heb 20 weken gips gehad. Ik heb welgeteld 1 dag gedacht of ik hem niet beter kon verkopen ( de dag nadat ik was gevallen ) Nam het hem kwalijk, terwijl het mijn eigen schuld was!! Vorige eigenaar gebeld, ruim een uur een gesprek gevoerd en toen was ik weer bij mijn positieven. Heb er tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van dat ik er ook maar aan gedacht heb, zo oneerlijk van mezelf!!

Nu, 3,5 jaar verder, heb ik hem nog steeds, in het begin met buitenrijden scheet ik 7 kleuren, maar doorzetten, dat is belangrijk.

En doorzettingsvermogen zie je met paarden van zo'n prijsklasse steeds minder!! Duur paard onder de hol, en dan mauwen dat hij binnen een week niet meteen keurig in de houding loopt! Schop onder hun hol moeten dit soort ruiters hebben! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:46

Is helaas waar pensionnetje
Ik heb ook paarden gereden die echt geen pas verkeerd gezet hadden met het zadelmak maken, braaf parcourtje sprongen en later als onhandelbaar bestempeld werden
En zo ook paarden gereden die met die noemer op stal kwamen.
Waren alleen verkeerd begrepen paarden of strontverwende paarden...
En de ruiter...toch kocht een nieuw sportpaard boven het kunnen...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:52

Ik vindt dat iedereen hier overdadig en snel conclusies trekt. Om even wat dingen op een rijtje te zetten. Aangezien sommige blijkbaar echt zelf geen ouder zijn, of er zich niet in het ouderschap kunnen plaatsen.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat een dier bij dominantie terug gaat. Helemaal als je dochter van 14 er alka dag met plezier er heen moet gaan. Daarbij zijn 12.000 euri geen bedragen wat uitzondering is. Daar koop je echt geen grote topper voor.

Voor de verkopende partij erg vervelend. Maar ik had het dier gewoon terug genomen. Waarom moeilijk doen. Als het zo'n geweldig dier is ben je hem toch zo weer kwijt... Of is er wel meer aan de hand? Daarbij zou ik geen stront aan de knikker willen hebben. Stel dat er wel wat ernstigs gebeurt....

Al met al erg vervelend. Ik hoop dat er een passende oplossing word gevonden. En dat is dat het dier terug gaat.

Al kan ik me bij beide partijen wel wat voorstellen. Al hebben we het hier wel over een 14! jarig meisje wat met plezier de paardensport wil beleven. Geen volwassen persoon met jaren ervaring! Ik vind niet dat iemand ''schuld'' heeft. wat al eerder werd gezegd kan het best zo zijn dat het dier op nieuwe plek ''veranderd'' is. Maar dan nog is dit dus geen paard voor het 14 jarige meisje.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:54

Tallie_Ho schreef:
Pensionnetje, jij hebt echt helemaal gelijk!! Tegenwoordig lijkt het wel een modegrill om meteen een rechtzaak aan te spannen als iemands nieuwe paard een keer omhoog komt of een bok geeft. De paarden delven het onderspit en van doorzetten heeft nog niemand gehoord.

Na het 1e jaar viel ik van mijn fjordenbaal. Ik brak mijn enkel en heb 20 weken gips gehad. Ik heb welgeteld 1 dag gedacht of ik hem niet beter kon verkopen ( de dag nadat ik was gevallen ) Nam het hem kwalijk, terwijl het mijn eigen schuld was!! Vorige eigenaar gebeld, ruim een uur een gesprek gevoerd en toen was ik weer bij mijn positieven. Heb er tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van dat ik er ook maar aan gedacht heb, zo oneerlijk van mezelf!!

Nu, 3,5 jaar verder, heb ik hem nog steeds, in het begin met buitenrijden scheet ik 7 kleuren, maar doorzetten, dat is belangrijk.

En doorzettingsvermogen zie je met paarden van zo'n prijsklasse steeds minder!! Duur paard onder de hol, en dan mauwen dat hij binnen een week niet meteen keurig in de houding loopt! Schop onder hun hol moeten dit soort ruiters hebben! Boos!

Ik heb altijd de visie gehandteerd dat de echt moeilijke (en dan bedoel ik ook écht moeilijk of lees zéer slim Haha! ) hier niet weggaan. Je weet gewoon dat het anders fout loopt. Als ik een mak paard verkoop is ie ook mak, schaapmak, bomproef en perfect aan de hulpen. Daar zoek je een geschikte nieuwe eigenaar voor, je begeleid ze en staat altijd klaar als er problemen zijn. Maar dan nog gaat het fout. Zij weten het beter, hun instructeur zal het wel even voordoen, het liefste met grof geweld.
Dan raken paarden die altijd eerlijk behandeld zijn zwaar gefrustreerd en dan komt zelfs bij het makste paard het slechtste naar boven.

Maar nee, het paard deugt niet. Het wordt tijd dat rechters zich eens gaan verdiepen in wat een paard is.

Bij deze zijn ze uitgenodigd!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:57

Dit paard kwam bij de 2e keer rijden al overeind Pesionnetje. Niet na 2 weken. Dus lijkt me sterk dat het dier dan vereden of verpest is. Dat gebeurt je niet in 1 keer rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:00

Coby10 schreef:

Misschien moet men dan zo'n verhaal niet op een forum zetten? Haha!

Maar even zonder gekkigheid; ik ken zat van dit soort verhalen zonder dat het paard in kwestie al zoveel gekost heeft. In de afgelopen 3 maanden zijn er al 4 jonge meiden in mijn kennissenkring die niet met hun (vaak ook nog te jonge) paard om konden gaan met alle gevolgen van dien. Beestje wordt weer doorverkocht onder het mom van 'te sterk', 'onhandelbaar', 'gevaarlijk', terwijl het zo duidelijk is dat het aan de eigenaren zelf ligt. Maar ja, papa en mama dachten even een leuk paardje te kopen voor dochterlief. Er is zoveel onwetendheid bij zowel de ouders als de ruitertjes. Best veel paarden zijn geen kinderpaarden en veel kinderen/tieners hebben gewoon nog goede begeleiding nodig bij hun eigen paard.
Een paard is geen speelgoed (zeker niet eentje van 12.000 euro:Den ze zijn niet achterlijk. Als dit paard voorheen nooit overlast heeft gegeven en nu ineens wel, dan ligt dat toch echt aan zijn nieuwe baasje (als medische oorzaken uitgesloten zijn), lijkt mij.

Als dit mijn paard zou zijn geweest, zou ik hem waarschijnlijk terug nemen en een baasje met meer ervaring zoeken. Ik heb toevallig zelf geen paard van 12.000 euro, ik heb zelfs 'alleen maar' een grote pony, maar als ik hem zou verkopen (gaat niet gebeuren, hoor Knipoog ), gaat hij ook niet naar een 14-jarige. Daar walst die van mij zo overheen namelijk. Tong uitsteken
Is 'ie een beetje te sterk voor. Kinderen kunnen nou eenmaal vaak dat leiderschap niet uitdragen (en dan heb ik het over leiderschap zonder gebruik van dwang en geweld). En tja, er zijn nou eenmaal veel paarden die dan het eigen initiatief nemen, met alle gevolgen van dien...... Ik kan het het paard niet kwalijk nemen, in elk geval.

(En ik ben toevallig zelf ook een ouder Knipoog ).

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:00

Nadya schreef:
Tja, het zal wel aan mij liggen, hoor, maar wie koopt er voor een 14-jarige nou een paard van 12.000 euro? Clown
Dat zijn meestal niet de rustigste paardjes, is mijn ervaring. Het klinkt mij meer in de oren dat de ouders vast niet zoveel verstand van paarden hebben en maar wat hebben gekocht voor dochterlief. Veel paarden zijn gewoon te heftig of te sterk voor kinderen van die leeftijd Ja . En ja, ik snap wel dat zo'n paard dan het eigen initiatief gaat nemen bij zo'n kind. Je kunt het dit dier in elk geval niet kwalijk nemen, als een kind het leiderschap niet verdient, omdat de ervaring ontbreekt om goed met zo'n paard om te gaan. Hopelijk vindt dit paard snel een nieuwe eigenaar die wel met dit paard om kan gaan. Ik raad de ouders aan om een paard voor hun dochter te kopen die qua temperament en prijsklasse wat meer bij zo'n tiener past.

(En ja, er zullen best tieners zijn die goed kunnen rijden en ook in de dagelijkse omgang goed met paarden kunnen omgaan, maar dat is meer uitzondering dan regel, is mijn ervaring Knipoog ).

Paard van 12 000 euro kan juist wel heel braaf zijn!
Voor rustige, brave paarden die dan toch nog (redelijk) goed zijn, vragen ze juist super veel geld ! Juist voor zo'n kindjes met rijke ouders. Iemand zei ooit tegen me: als fokker, handelaar, ... -> probeer een paard te fokken, vehandelen voor de dochter van de dokter: moet super braaf en makkelijk zijn, maar wel net iets beter dan de rest. Denk eerder dat je met 12 000 euro dan zoiets zoekt, en dat dat ook de bedoeling was van die mensen.
Dus om dan meteen te zeggen dat een paard van 12 000 euro juist meer temperament ed moet hebben, vind ik juist totaal niet waar, zeker niet gezien hetgene waar ze naar opzoek waren.
Vind dus ook dat de eigenaresse dat had moeten vermelden, dat dit mss niet het juiste paard was, en andere mensen zeiden blijkbaar dat hij op wedstrijd ook al niet de rustigste was, dus ze wist het wel wsl...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:03

Tja, heel vervelend, maar ik snap niet dat je 'maar' 2x bent wezen kijken bij een paard van zoveel geld.... Maar goed, het is mijn probleem verder niet. Ik vind het triest dat het paard er de dupe van wordt. Dat vind ik veel triester dan deze mensen allemaal bij elkaar.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:04

Citaat:
Toen al wierp hij een paar keer zijn hoofd omhoog, een teken van ongehoorzaamheid.
Of dat er een vliegje in de weg zat... Ik ken geen enkel paardenmens die dit zou zeggen... Clown Een paard gooit een paar keer met z'n hoofd... en?

Citaat:
Met behoorlijk wat moeite kregen andere instructeurs het dier in bedwang.

Hoe moet ik dit voor me zien? Kind had les maar er stond nog een batterij reserve instructeurs te wachten?? Verward En die zijn met z'n allen de bak in gesprongen om "het wilde beest" te temmen?

Sorry hoor, maar ik vind dit stukje ook niet echt deskundig overkomen... Moeilijk om een mening te vormen over wat het paard nou echt gedaan heeft....

Edit: Voor 12.000 euro koop je momenteel echt geen topper hoor....

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:05

Citaat:
De instructrice die de jonge amazone begeleidde, achtte het niet veilig genoeg en haalde haar van het paard af. Met behoorlijk wat moeite kregen andere instructeurs het dier in bedwang.

Ligt het misschien aan de manier van rijden/trainen?? In bedwang dan vraag ik mij altijd af of mensen zich wel realiseren dat ze met een dier bezig zijn die ook een eigen wil heeft en dus op een bepaalde manier is gereden en misschien geen gepluk en getrek accepteerd!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:06

WinBinChes schreef:
Ik vindt dat iedereen hier overdadig en snel conclusies trekt. Om even wat dingen op een rijtje te zetten. Aangezien sommige blijkbaar echt zelf geen ouder zijn, of er zich niet in het ouderschap kunnen plaatsen.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat een dier bij dominantie terug gaat. Helemaal als je dochter van 14 er alka dag met plezier er heen moet gaan. Daarbij zijn 12.000 euri geen bedragen wat uitzondering is. Daar koop je echt geen grote topper voor.

Voor de verkopende partij erg vervelend. Maar ik had het dier gewoon terug genomen. Waarom moeilijk doen. Als het zo'n geweldig dier is ben je hem toch zo weer kwijt... Of is er wel meer aan de hand? Daarbij zou ik geen stront aan de knikker willen hebben. Stel dat er wel wat ernstigs gebeurt....

Al met al erg vervelend. Ik hoop dat er een passende oplossing word gevonden. En dat is dat het dier terug gaat.

Al kan ik me bij beide partijen wel wat voorstellen. Al hebben we het hier wel over een 14! jarig meisje wat met plezier de paardensport wil beleven. Geen volwassen persoon met jaren ervaring! Ik vind niet dat iemand ''schuld'' heeft. wat al eerder werd gezegd kan het best zo zijn dat het dier op nieuwe plek ''veranderd'' is. Maar dan nog is dit dus geen paard voor het 14 jarige meisje.

Ook ik ben een ouder van 2 pubers! Als ik als ouder kennelijk een inschattingsfout heb gemaakt met de aankoop van een paard dan zal ik daar een passende oplossing voor moeten vinden.
Het kind wil een paard, natuurlijk die mooie wedstrijdpony die net even te hoog gegrepen was.
Dan ga je om tafel zitten met hetzelfde kind en legt hem uit dat hij hulp nodig heeft.
Al moet er 5 keer per week een instructeur bij komen, moet hij helemaal vanvoren af aan leren rijden.
Dat is de consequentie. Indien je 12.000 euro uit kunt geven voor een paard bezit je voldoende vermogen om te investeren in lessen en passende begeleiding.

Ja, ook ik zit wel eens met kromme tenen als mijn puberzoon besluit dat hij inmiddels mans genoeg is mijn allerlastigste hengst te kunnen gaan rijden. Dan denk ik ook.....stel dat.....
Maar dan schep ik alle voorwaardes dusdanig dat er weinig mis kan gaan. Maar ik ga hem zijn groei niet ontnemen door hem ervan te weerhouden. Ook hij zal van zijn overmoedigheid moeten leren.
Zijn grenzen opzoeken. Want zonder je grenzen te verleggen kom je nooit een stap verder.

Mensen willen het ultieme wedstrijdpaard, een edel liefst volbloedtype want dat staat zo mooi.
Dat daar een bepaald temperament inzit dat vakmanschap behoeft wordt opzettelijk even aan de kant geschoven.

Met geld is het mooiste het beste paard te koop, maar niet de bijbehorende vakmanschap!
Daar moet je aan werken, voor afzien, je de blaren op je billen trainen. Letterlijk vallen en op staan, misschien zelfs wat breken.

Het enige dat ze breken is het paard, want dat voldeed niet aan de verwachtingen.
Als ze op de eerste de beste wedstrijd door eigen onkunde afgaan als een gieter is 12.000 euro een hoop centjes. Wat ze ze hadden willen stralen met oranje strikken en het paard heeft ze laten barsten, huppahtee weg ermee. Rotknol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:07

WBC,
met 1x verkeerd rijden kan een paard best omhoog komen hoor.
Paard laat zien dat hij wat feller is op nieuw terrein, meisje stapt gespannen op.
Knijpt door spanning met de benen, paard gaat daarop harder, meisje zet de hand vast omdat paard te hard gaat, maar blijft klemmen met het been, of nog wel meer...en hop, paard staat overeind