Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odifix
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:29

Citaat:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Ben het helemaal met je eens, dit is ook het eerste wat ik dacht. Trouwens een molen is geen speeltuin! Het kind had daar helemaal niet mogen komen.
Ook erger me vaak aan kinderen op stal, onze stal ligt in een bosgebeid, dus veel wandelaars en dagjes mensen. ze lopen de hele dag door de stallen bij goed weer, met kinderwagens en ja zelf fietsen! komen ze mee door de stal. dus ik roep altijd, pas op die van mij trapt! en weg zijn ze weer. Want ik als eigenaar van het paard ben verantwoordelijk als mijn paard een ander iets aandoet. Dus ik doe altijd alsof mijn doodgoeie brave merrie een wilde furie is! Duivel

Ik vind het triest voor de ouders, je kind verliezen is ergste nachtmerrie als ouder zijnde, ik heb zelf ook 2 kinderen in dezelfde leeftijd als het jongetje Huilen

Maar de manegehouder verdient zo'n zware straf echt niet!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:30

Belachelijk.

Een schadevergoeding is zeer zeker op zijn plaats, maar dood door schuld vind ik veels te ver gaan.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:33

Kweetnietje1 schreef:
larrylurex schreef:
Ik ben het met je eens: een manege is GEEN speeltuin!!
Super gevaarlijk rondrennende kinderen en paarden.


Een manege is een openbare gelegenheid en zodoende is eigenaar aansprakelijk. Moet hij het spul maar beveiligen.


En daarom hangen op bijna alle stallingen poster met de risicofactoren van het betreden van het terrein. Dus dat schade aan je spullen en jezelf niet voor rekening komen vna de stalling..


Ik hoop met heel mijn hart dat de man dit ook ergens duidelijk zichtbaar had hangen want dood door schuld is veel te hoog. En joran maar vrij rondlopen hier nederland..

Tegen justitie: GA BOEVEN VANGEN! en geen onschuldige mensen een hard leven bezorgen...

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:34

terorita schreef:
kleine kinderen niet toe laten op je bedrijf!
zeker peuters en kleuters niet..
die horen gewoon niet thuis op een paarden bedrijf

Ik was 9 toen ik op paardrijles ging, en in vergelijking met mijn nichtjes was ik al vrij 'oud' maar ik mocht niet eerder van de dokter ivm. ziekte.
Ik weet niet precies hoe oud de meeste kinderen zijn als ze voor het eerst leren paardrijden, maar hiermee stel je dus een leeftijdsgrens.
verography schreef:
En daarom hangen op bijna alle stallingen poster met de risicofactoren van het betreden van het terrein. Dus dat schade aan je spullen en jezelf niet voor rekening komen vna de stalling..

Dat helpt geen zak je kan die bordjes wel om de meter ophangen maar uiteindelijk helpt het niets.

Kweetnietje1

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-12-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:35

verography schreef:
En daarom hangen op bijna alle stallingen poster met de risicofactoren van het betreden van het terrein. Dus dat schade aan je spullen en jezelf niet voor rekening komen vna de stalling.....



Heeft geen enkele zin dergelijke borden.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:35

verography schreef:
En daarom hangen op bijna alle stallingen poster met de risicofactoren van het betreden van het terrein. Dus dat schade aan je spullen en jezelf niet voor rekening komen vna de stalling..


Ik hoop met heel mijn hart dat de man dit ook ergens duidelijk zichtbaar had hangen want dood door schuld is veel te hoog. En joran maar vrij rondlopen hier nederland..

Tegen justitie: GA BOEVEN VANGEN! en geen onschuldige mensen een hard leven bezorgen...


Die eigen risicobordjes zijn ook niet rechtgeldig, had dus niets uitgemaakt aan de mening van de justitie.

Alleen jammer dat justitie hier een boeman voor zoekt bij iemand anders dan de ouders.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:36

Helemaal met Corine eens.
Vreselijk als zoiets gebeurd op je bedrijf, maar natuurlijk ook als het je kind is...

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:36

Ook ik. Supererg voor de ouders van dit ventje maar dan nog - ik zie hier op de manege ooit kleine broertjes/zusjes van kinderen uit de les, los rondrennen. Zo tussen de paardenbenen door, overal achterlangs, voorlangs, schiet overal maar tussen... Ouders zitten dan lekker in de kantine aan een bakkie leut en denken dat de kinderen geen kwaad zullen kunnen. Ik stuur ze meestal terug naar hun moeder met de mededeling dat ze zonder moeder de kantine niet meer uit moeten komen... vandaag of morgen wordt er een keer een geraakt door een hoef of een paar tanden, en dan moet je de ouders horen.
Ik ben moeder, zoals de meesten wel zullen weten. Echt niet dat mijn kinderen zo los rondrennen op stal, levensgevaarlijk. Nee, ik zou het heel luullig vinden als de manegeeigenaar hiervoor veroordeeld werd!

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:37

dood door schuld vind ik wat extreem. nalatigheid vind ik het wel maar ook van de moeder.

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:38

Ten eerste heel erg dat het is gebeurt, maar het is toch de verantwoordingheid van de moeder, waarscheinlijk nam zei zelf ook het kind mee naar de manege, arme man!

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:38

Nicolletje schreef:
Ik was 9 toen ik op paardrijles ging, en in vergelijking met mijn nichtjes was ik al vrij 'oud' maar ik mocht niet eerder van de dokter ivm. ziekte.
Ik weet niet precies hoe oud de meeste kinderen zijn als ze voor het eerst leren paardrijden, maar hiermee stel je dus een leeftijdsgrens.
.



het is ook moeilijk hier een grens aan te geven
welke leeftijd mag wel en welke mag niet
een kind van 9 die op les gaat, komt daar niet alleen heen neem ik aan.
komt met een ouder/verzorgende.
ik neem aan dat dit jongetje niet kwam om paard te rijden??
dan behoren de ouders dit kind in de peiling te houden.

vecindario

Berichten: 137
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Houten

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:39

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Ik ben het helemaal met je eens corine....ik vindt het belachelijk dat de manege eigenaar dood door schuld krijgt. En trouwens het is toch (hoogstwaarschijnlijk) een CE goedgekeurd product???? Waarom krijg je dan nog de schuld!!! Maneges zijn geen kinderspeelplaatsen dus hou ze in het oog!!!

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:40

Mistic schreef:
verography schreef:
En daarom hangen op bijna alle stallingen poster met de risicofactoren van het betreden van het terrein. Dus dat schade aan je spullen en jezelf niet voor rekening komen vna de stalling..


Ik hoop met heel mijn hart dat de man dit ook ergens duidelijk zichtbaar had hangen want dood door schuld is veel te hoog. En joran maar vrij rondlopen hier nederland..

Tegen justitie: GA BOEVEN VANGEN! en geen onschuldige mensen een hard leven bezorgen...


Die eigen risicobordjes zijn ook niet rechtgeldig, had dus niets uitgemaakt aan de mening van de justitie.

Alleen jammer dat justitie hier een boeman voor zoekt bij iemand anders dan de ouders.


Oh oke, dat wist ik niet. Waarom zijn deze dan niet zodaning rechtsgeldig. Er word duidelijk aangekondigt dat betreden op eigen risico is. Men hangt toch niet voor niets die borden op?

sarah_m
Berichten: 1331
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:41

Mistic schreef:
Belachelijk.

Een schadevergoeding is zeer zeker op zijn plaats, maar dood door schuld vind ik veels te ver gaan.


zelfs een schadevergoeding vind ik niet gepast. Inderdaad misschien nalatigheid...
Die man is al genoeg gestraft doordat het uberhaubpt gebeurd is

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:42

sneu voor de manege eigenaar en in mijn ogen volledig onterecht...
heb dat toen ook al geroepen, kind in kwestie heeft niks ook maar in de búúrt van die stapmolen te zoeken.
Hoop voor de manege eigenaar dat de rechter dat ook erkend

efaa

Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Brabant

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:42

ik vind het heel erg voor de ouders, maar als je kinderen hebt vind ik dat je daa zelf verantwoordelijk voor bent, dat jongetje hoort daar niet te spelen.
ik vind het belachelijk dat die man vervolgd wordt hij heeft het kind er toch niet in geduwd. Dat kind is daar zelf gaan spelen en dan moeten de ouders opletten, dat da wel eens mis gaat en niet altijd kan zie je maar weer. Het is heel tragisch.

quintusgl

Berichten: 4471
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:44

Nalatigheid ok, maar dood door schuld???? Lijkt wel of het rechtsysteem op hol is. Heel erg voor de ouders, maar ik denk dat het ongeval de manege-eigenaar ook zeker een blijvend trauma heeft bezord.
Kinderen blijven kinderen en zien zo goed als geen gevaar. Dat is dan ook de reden dat ik geen les aan kinderen geef........En mocht een van de lessers (ouderen) hun kinderen meenemen, dan mogen ze van mij niet in de buurt van de paarden etc komen als er geen volwassene bij is. Het zal je het maar overkomen dat je voor een degelijk ongeval (wat wel ernstig is afgelopen) in de gevangenis kan komen.........

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:45

wie is er hier nou nalatig? De ouders toch? Aangezien het kind uberhaubt bij die stapmolen in de buurt kan komen....

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:47

Dat bedacht ik mij net ook: hebben die ouders niet de plicht op hun kind te letten?

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:48

Als moeder zijnde hoor je zelf je kind in de gaten te houden, wat moet een kind van 6 bij een tredmolen?
Ga dan naar een speeltuin en laat een kindje niet alleen op een z'on terrein met materiaal een paarden...
Dat het materiaal niet veilig was okee, en daar een boete opkomt is opzich te begrijpen maar dood door schuld?? Nee dat vind ik veel te ver gaan!

Kweetnietje1

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-12-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:48

verography schreef:
Oh oke, dat wist ik niet. Waarom zijn deze dan niet zodaning rechtsgeldig. Er word duidelijk aangekondigt dat betreden op eigen risico is. Men hangt toch niet voor niets die borden op?


In de hoop dat domme mensen hen inderdaad niet aansprakelijk stellen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:52

terorita schreef:
een kind van 9 die op les gaat, komt daar niet alleen heen neem ik aan.

Ik was al heel jong zelfstandig, dus ik ging op een gegeven moment alleen Bloos Maar dat waren ook andere tijden dan nu.

En rondrennen enzo, zo'n kind ben ik nooit geweest.
stef schreef:
wie is er hier nou nalatig? De ouders toch? Aangezien het kind uberhaubt bij die stapmolen in de buurt kan komen....

Ik vind dat ook. In het restaurant waar ik werkte ook veel last gehad van rondrennende kinderen, zelfs IN de keuken waar hete soep en LOEI hete slakken worden bereid. Als je de ouders dan aansprak dat het gevaarlijk was, reageerden ze onderhand alsof IK degene was die maar moest opletten.
Als ik ooit per ongeluk een kind voor zijn leven had verminkt met hete soep, dan waren de gevolgen voor mijzelf niet te overzien geweest. Dat beseffen de ouders zich echt niet.
Maar het is weleens gebeurd dat ik opzij moest springen met hete soep omdat een kind ineens opdook en het gevolg was meestal dat ik dan maar de hete soep over mijn eigen handen kreeg. Beter ik, dan het kind.

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:52

Zijn die bordjes niet rechtsgeldig??? nou lekker duidelijk dan...

Tja verschikkelijk voor de achterblijvers,! maar het is inderdaad geen speelplaats.
NL is zoo vreemd met straffen meestal vind de ik de straffen te mild maar dit vind ik het tegenovergestelde!!! te zwaar. die man kan dadelijk de tent sluiten....

passepartout
Berichten: 572
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:56

Ik ben het ook helemaal met de TS eens.
Ouders blijven m.i. eindverantwoordelijk voor hun kroost en op een plaats als een manege hoort geen loslopende peuter , kleuter of ander onvolwassen onnadenkend wezen thuis.
Je laat je kind toch ook niet alleen in een park waar een vijver is.
Lekker makkelijk om een ander de schuld te geven.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:59

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Mij krijg je in elk geval niet over je heen. Je hebt gelijk! Het is heel simpel om je eigen onoplettendheid op een ander af te schuiven. Kinderen horen gewoon niet te spelen op zo'n terrein.
Zo kunnen alle maneges straks hun deuren wel sluiten. OF het is niet meer te betalen omdat ze zoveel kosten moeten maken met alle regeltjes waar ze aan zouden moeten voldoen om te voorkomen dat iemand iets doms doet. Net zo iets als dat je op de verpakking van de wasdroger en magnetron moet zetten dat je er je huisdier niet in kunt drogen??????