Bezorgdheid over paardenmishandeling in De Lutte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Bezorgdheid over paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:58

Ik vind het nogal straf dat sommigen zo'n uitgesproken mening hebben op basis van deze foto. Het stukje land dat zichtbaar is, is hier zo minimaal. Voor hetzelfde geld ligt daar nog anderhalve hectare droog land achter. Misschien ook niet. Wie weet?

Ik durf eerlijk zeggen dat een deeltje van ongeveer 20 vierkante meter in onze wei ook zo is. Maar achter dat stuk ligt anderhalve hectare droge wei + een verhard droog stuk. En ja, soms staan de dieren op dat stukje uit vrije beweging. Mishandel ik mijn dieren dan nog?

Wendy, mee eens. En ik vind niet de foto onvoorzichtig, maar ook het stukje zelf. Eigenlijk is er helemaal niets geconcludeerd of bewezen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:58

Oh jee mijn paard wordt dus ook verwaarloost. Hij is ook aan de magere kant en staat dagelijks op een blubberweide. Nou weet ik toevallig zeker dat hij het wel degelijk heel goed heeft. Maar je moet er toch niet aan denken je knollie dan met zo'n tekst op een of ander forum tegen te komen....

Helemaal niet naar buiten, dat is pas erg.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:02

Als ik onze paarden zó moest houden, wilde ik ze niet eens hebben.
Diep triest zou ik zijn als ik mijn paarden zo zou zien. Daar maar staand, niks geen lol, geen vreugdesprong. Wij willen onze paarden gelukkig zien, en op die ene foto zie ik één grote blub maar geen geluk. Mijn gevoel zeg dat er heel veel paarden zo gehouden worden, 24 uur per dag 'buiten' noemen ze dat, brrrr, geen één droog plekje om te liggen, mok creëerend. Veel mensen zouden geen eens paarden mogen hebben, velen weten niet eens wat de verzorging inhoudt Bloos arme dieren Ach gut
Laatst bijgewerkt door ArabianRanch op 17-02-08 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:02

er word een foto gepl;aatst waarbij bevestigd word wat er in het stukje geschreven word
maar het bevestigd helemaal niets, er word 1 klein onderdeeltje van een stuk land geshowd, met daarop paarden , die er trouwens aardig content uitzien

ik word er zelfs een beetje door geirriteerd
waarom?
omdat er ene gekleurd stukje geplaatst is met een gekleurd fotootje waardoor gelijk half bokt en weet ik het wie nog meer op zijn achterbenen staat terwijl je niet eens kunt weten hoe het er echt aan toe is daar omdat er maar een fractie van de situatie te zien is ...

de serieuze media lijtk tegenwoordig steeds schaarser te wordne en alle journalistiek lijkt wel tot te roddelblad journalistiek te vergaan

een dergelijk artikel zou geplaatst moeten worden als er bewijzen zijn
en liefst ook nog met degelijke beeld documentatie
pas dan wil ik over een oordeel gaan nadenken

benangelique

Re: Paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:05

femiaans schreef:
benangelique schreef:
zo slecht staan ze er toch niet bij? staan wel meer paarden zo in nederland.

Van dit soort opmerkingen word ik toch zó verdrietig...

waarom?

ik zou mijn paard ook nooit niet zo stallen, maar bij onze buren staan ze wel zo en op de een of andere manier hebben die paarden werkelijk nooit wat, zelfs geen mok! terwijl als die van mij 3 dagen in de modder heeft staan stampen ik gelijk een paard met dikke benen heb.
als ik puur afga op de foto, zie ik geen slecht verzorgde paarden. goed, de ondergrond laat zeker te wensen over, maar de paarden ansich zien er niet heel beroerd uit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:12

het beste is anders, maar mijn paarden staan er in natte tijden ook vaak zo bij. erger nog, ze hebben de keuze ook om DROOG te staan maar dat doen ze dus gewoon niet... dus ja, mishandeling is imo wel weer een heel groot woord. Ja dus, wie mij aan wil klagen mag een pb-tje sturen, dan geef ik je mijn adres even op.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:14

Die van mij hebben ook de keus om droog te staan of in de blub, en weet je, ze staan 95 % van de tijd op het droge deel.
('s nachts staan ze binnen, ik weet het, ik ben een dierenbeul!)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:29

Paar kuub zand erin op een gedeelte van het land, of een stuk betegelen en klaar is kees.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:32

Arabesk schreef:
Paar kuub zand erin op een gedeelte van het land, of een stuk betegelen en klaar is kees.

.. maar dan moet dit wel eerst gebeuren ... Knipoog

'paardenmishandeling' vind ik ook een groot woord, meer 'paardonterend' zou ik het noemen Bloos

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:13

Ze zien er niet ondervoed uit....
En als dit mishandeling is dan kan ik hier in de buurt nog wel een melding doen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:42

De pers heeft geroken dat 'paardenwelzijn' een hot item is om over te schrijven...

Van de foto kun je niet veel zeggen, behalve dan dat de dieren er niet ondervoed uitzien en inderdaad daar in de modder staan.

Staan die dieren 24/7 zo in de modder en hebben ze geen droge ligplek, is het inderdaad niet acceptabel. Maar wie weet staan ze zo een paar uur per dag lekker in de buitenlucht of zien we op de foto net niet die fijn opgestrooide schuilstal.

(ver)oordelen vanaf zo'n foto is wel heel makkelijk.
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 17-02-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:47

Dat stukje ziet er net zo uit als mijn uitloop thuis. Alleen heb ik nog 100m2 inloopschuur met betonnen vloer. En daar staan de paarden dan ook echt de hele dag vrijwillig in. Geen haar op hun hoofd denkt er aan om in de koude blub te gaan staan. En als ze al de blubber instappen , dan is het om een hoger, droog stukje uitloop op te zoeken.

Ook de pony's bij schoonvader (shetlander en Welsh) gaan niet vrijwillig in de koude blubber staan. Ze staan liever op het betegelde stuk voor de stallen of in de stal of...aan het hele uiterste einde van de wei waar het nog droog is.

Ik neem aan dat, als er geklaagd wordt over de erbarmelijke omstandigheden van de wei, de rest van de wei er ook zo uitziet. Anders is dit stukje met foto stemmingmakerij. De paarden zien er overigens niet ondervoed uit, dus ze zullen best wel verzorgd worden en wie weet...'s avonds misschien gewoon op stal worden gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:32

poekpoek schreef:
Deze foto is gemaakt op een zonnige dag nu het beter weer is.
De foto had 2 weken eerder gemaakt moeten worden, de vijver die er achter ligt liep gewoon door in de wei.

Citaat:
En die van mij staan af en toe ook zo in de modder. anders hebben ze in de zomer ook geen weide als ik ze daar nu in doe...

dit is de wei (zomers en in de winter)!!!

Het blijft voor sommige mensen moeilijk lezen,maar deze paarden staan blijkbaar continu zo.

Ik geloof dat het NH heet poekpoek ,zo je paarden houden.Blijkbaar doet een groot deel van bokt het en is het normaal Verward

Ik ben heel slecht voor mijn paarden die gaan gewoon s'nachts naar binnen en staan overdag in een welliswaar kale maar droge wei.Na veel regen staan er ook plassen in en ook zei lopen wel eens door de blubber maar ze hoeven er niet hun dag in door te brengen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:38

maar... het is tot dusver nog altijd niet bekend of de gehele weide zo is. dus het kan best NH zijn, of gewoon dat ze op stal gaan s'nachts, of dat er 100 meter van dit stuk gewoon een droog stuk weiland is Clown

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 01:11

Nou, zielig dat de paarden er zo bijstaan maar wat ik veel erger vindt zijn paarden die in een stal van 4 op 4 staan welk 1-2 keer per week gemest wordt, de amonniak en mest aan de benen lijkt me 10x erger.
Maar dat is natuurlijk ieder voor zich, mijn paarden staan winter en zomer op de weide, goed droog maar er zijn altijd wel natte plaatsen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 02:02

op de foto is overigens te zien dat het vertrapt nat zand is
je ziet kootholtes en hoeven ..
ideaal miss niet

hebben ze een inloop stal ? droogstuk ergens ?
de modder ansich vind ik nog meevallen MITS er dus of stal of ii droogstuk is en dat is zo niet te zien
ze zien er iig niet zielig gevoed uit

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 03:09

Aldewereld schreef:
Sorry hoor, maar paarden horen niet in de blub te staan. En voor de mensen die dit normaal vinden, die hebben wat gemist que kennis over de huishouding van paarden Frusty

Dan ben ik ook een dierenbeul mijn paard staat namelijk ook wel eens in de blubber.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:46

benangelique schreef:

Dit was de eerste reactie in dit topic.
Het gevaar van het hele natural gebeuren is dat men alles normaal vind zolang die dieren maar 24/7 buiten lopen, onder welke omstandigheden dan ook.
Want owee een paard op stal is dierenmishandeling, dit is er bij deze mensen gewoon ingestampt.
Kijk onder de naturals zitten net goed kenners als leken, dan bij de zg. 'normals'.

De leken bij de naturals zijn een probleem.
Vaak hebben ze hun eigen landje en het geloof predikt nu eenmaal: Een paard moet 24/7 buiten staan. Dus dat doen ze ook, wat er ook gebeurd.

Paarden van mensen die op een manege of pensionstalling staan krijgen in ieder geval nog de juiste verzorging, wat betreft voedsel ed. ook al zijn deze mensen leken.
En als ze bij willen leren zijn er voldoende mensen in hun omgeving die ze best willen vertellen dat hun paard de stal uit moet en beweging nodig hebben.

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:54

Elk paard staat wel eens in de blubber maar een week lang en dan ook nog geen eten dat is echt schande.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:00

Ik vind de paarden kwa uiterlijk er niet slecht uit zien.. Ik heb voor mijn paarden ( padock voormaat) ook een stukje waar ze de hele winter kunnen staan.. zodat ze hun energie kwijt kunnen.. dat is in natte periode's net zo nat als dit. Maar ik moet daar wel bij zeggen dat ze ook daar zelf weer uit kunnen lopen naar het betegelde stuk en de stal in etc.
Nu staan ze op het grote land een aantal hectare .. en het viel mij van de week op dat als ze niet te eten staan maar lekker te suffen dat ze in het kleine stukje modder wat er te vinden is staan te suffen.. is echt een plekje van 10 x 10 terwijl ze echt onwijs veel land hebben staan ze met zijn vieren in de blub Clown
Maar als dit hele land zo is van die paardjes is het wel zorgwekkend.. die van mij kunnen er zelf gewoon uit lopen.. kunnen zelf hun box in lopen etc. en snacht gaan ze op box alleen overdag kunnen ze zelf bepalen of ze hun box uit gaan Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:09

Ik vind dit geen geval van paardenmishandeling, daarvoor zien die paardjes er toch nog een beetje te goed uit. En tot hun enkels in de blubber waardoor ze niet meer kunnen bewegen? Vind ik erg overdreven als ik de foto zie. Als het hele weiland er zo uitziet, voert de eigenaar ze bij, anders zouden ze er wel anders uitzien. En daaruit concludeer ik dat de eigenaar wel degelijk voor zijn paardjes zorgt! Het verhaal is naar mijn mening een beetje overdreven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:24

Afbeelding

zo stonden mijn paarden er laats ook bij
ook flink geregend paar weken, lager stuk weiland
maar achteraan was eens tuk droog en schuilstal
kan je op deze foto ook niet zien

verder vind ik dat je niet kan beoordelen op deze foto, van begin pagina
je ziet niet of ergens droog stuk is en of word bijgevoerd, dus doe verder geen uitspraken over wel of niet zielig

( mijn paarden zijn die dag nog verhuisd, naar nieuwe wie die ik had, nog geen gras erop, was pas ingezaaid, dus heb paddock gemaakt, was bang dat nog meer zou regenen en de rest ook te nat zou worden)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:34

Ondanks dat de paarden wellicht bijgevoerd worden, denken de buren dus dat er sprake is van dierenmishandeling en ik vind het dus terecht dat de inspectie is ingeroepen om dit te controleren. ik houd er helemaal niet van om paarden maar een beetje te laten verkommeren in een koude natte weide. een schuilstal is het minste wat ze naar mijn mening ook nodig hebben.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:40

Lynn_nikita,

Als je jouw foto aan enkele mensen laat zien,zullen ook wel zeggen dat je je paarden mishandeld: je ziet geen droge plek en dat paard staat onder een deken om zijn ondervoedde toestant te verbergen.... Een opname die alleen de slechte dingen laat zien en waar mensen direkt een oordeel over hebben.
Dus inderdaad, aan hand van een foto kun je geen duidelijk oordeel geven. Wel weet ik dat deze paarden er conditioneel goed uit zien en de eigenaar dus niet de paarden aan hun lot over laat...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:45

shan schreef:
benangelique schreef:

Dit was de eerste reactie in dit topic.
Het gevaar van het hele natural gebeuren is dat men alles normaal vind zolang die dieren maar 24/7 buiten lopen, onder welke omstandigheden dan ook.
Want owee een paard op stal is dierenmishandeling, dit is er bij deze mensen gewoon ingestampt.
Kijk onder de naturals zitten net goed kenners als leken, dan bij de zg. 'normals'.

De leken bij de naturals zijn een probleem.
Vaak hebben ze hun eigen landje en het geloof predikt nu eenmaal: Een paard moet 24/7 buiten staan. Dus dat doen ze ook, wat er ook gebeurd.

hoho! ik ben absoluut geen NH-er of 'normal'! ik ben een zogeheten 'dressuurkakker', maar als ik paarden op vertrapt nat zat zie staan met hoeven en kootholtes zichtbaar, gaan bij mij nou niet bepaald de alarmbellen rinkelen.