KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Re: KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:21

Sjonge wat een stemmingmakerij hier en wat makkelijk om te gaan k*&^nkeren op de KNHS...! Denk je nu echt dat het de KNHS interesseert als ze wat Enduranceleden verliest? Ze hebben ruim 180.000 leden en daarvan zijn er maar 900 Enduranceruiter. Die paar honderd maken enorm veel uit natuurlijk Gestoord Oh ja, want dan verliest de KNHS haar macht over ons... jeah right Rolleyes Jullie kijken te veel 'goede' films! Lips are sealed

Even voor de duidelijkheid; de KNHS behartigt de belangen van de paardensport in NL en zij is het enige officiele orgaan die ook rechtstreeks in gesprek kan met de overheid. Dit is enorm belangrijk omdat er steeds meer druk komt vanuit de politiek om de paardensport veel strengere regels op te gaan leggen. De KNHS is er o.a. om aan de politiek (aan meestal leken dus) uit te leggen wat wel of niet zielig is voor een paard. Zo'n landelijk orgaan heb je hard nodig omdat je als klein clubje niks in de pap te brokkelen hebt op bestuurlijk niveau.

Het feit dat de KNHS wilde wedstrijden verbiedt heeft niets te maken met het uitbreiden van haar eigen machtsimperium. Maar heeft alles te maken met de angst dat 'wilde wedstrijden' het imago van de paardensport in NL schaden. Problemen die zich voordoen op een 'wilde wedstrijd' komen in de pers (voeden weer de bezorgdheid vanuit de politiek) en hebben een rechtstreeks schadelijk effect op de KNHS.

Wat hierboven in het bericht staat is niets meer en niets minder dan een bezorgdheid om loze kreten die de NER heeft geuit. Als de NER nu eerst eens uit ging leggen wat ze wil, ipv in het wilde weg dingen te roepen dan hoeven we dit soort discussies helemaal niet te voeren.
Laatst bijgewerkt door bella24 op 16-02-08 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:33

Bella24 kennelijk interesseert het de KNHS wel. Anders zouden ze niet zo'n eveneens stemmingmakend berichtje plaatsen.

Overigens is het niet zo dat de KNHS de enige organisatie is die rechtstreeks in gesprek kan met de overheid. Dat zou namelijk de fundamenten van onze rechtstaat aantasten. Het recht van vereniging is vrijwel onaantastbaar, en zo ook het verbod op monopoliseren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:36

En wat nou als er gewoon mensen aan deel willen nemen en er ook gewoon officials zijn die bereid zijn hetzelfde te doen?
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat er dan nog zo ´wild´is aan een wedstrijd georganiseerd door een andere vereniging.
Hadden we niet vroeger en de NBVR en de KNF en de NKB, allemaal met doel dezelfde wedstrijden te organiseren?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:41

Anya schreef:
Bella24 kennelijk interesseert het de KNHS wel. Anders zouden ze niet zo'n eveneens stemmingmakend berichtje plaatsen.

Overigens is het niet zo dat de KNHS de enige organisatie is die rechtstreeks in gesprek kan met de overheid. Dat zou namelijk de fundamenten van onze rechtstaat aantasten. Het recht van vereniging is vrijwel onaantastbaar, en zo ook het verbod op monopoliseren.

En welk officieel orgaan ken jij die ook rechtstreeks in gesprek is met de overheid met betrekking tot de paardensport?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:54

De KNHS is niet heilig...

Als de KNHS zo van mening verschilt met de gemiddelde enduranceruiter, dan kan de KNHS ook niet namens hen spreken naar de overheid toe. En denken ze hetzelfde, waar maakt de de KNHS zich dan druk over?

De KNHS is er om de verschillende takken van paardensport te verenigen in datgene wat ze delen. En niet om de verschillende takken samen te persen tot één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:58

Wie beslist eigenlijk of een wedstrijd wild is? Dat er zogenaamde "wilde wedstrijden" bestaan? Wie heeft dat verzonnen?
De KNHS?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 01:31

Er zijn verschillende organen. En waar ze niet in gesprek zijn kunnen ze het aanvragen. Ministeries zijn geen gesloten bolwerken waar je niet binnenkomt. Daar werken gewoon mensen. En die kun je bellen, mailen.

En het is wél zo dat naarmate je meer leden hebt, overheden de neiging hebben belangengroepen seriezer te nemen, maar de KNHS is gewoon een belangengroep. Net als de fokkers, de hobbyhouders, de vrijetijdsruiters, etcetera.

Voordat je dit soort monepolieposities claimt zou ik me eerst eens gaan verdiepen in de wijze waarop beleid tot stand komt. Dat kan bijvoorbeeld uitstekend gebeuren door agendavorming. En die komt van verschillende kanten. Niet alleen van de grootste club. Dat zou het draagvlak namelijk ernstig beperken.

Maar verder ga ik die discussie met jou niet aan. Jij gelooft heilig in de KNHS en haar positie. Ik niet. Ik vind dat de KNHS behoorlijk last krijgt van grootheidswaanzin en de effecten daarvan zich uiten in dictatoriaal gedrag. Dat krijg je als je denkt dat je de hele paardensport vertegenwoordigt. Ooit luisterde de KNHS naar de leden zo heb ik begrepen. Dat tijdperk is wat mij betreft voorbij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 02:11

Anya schreef:
Ik vind dat de KNHS behoorlijk last krijgt van grootheidswaanzin en de effecten daarvan zich uiten in dictatoriaal gedrag. Dat krijg je als je denkt dat je de hele paardensport vertegenwoordigt. Ooit luisterde de KNHS naar de leden zo heb ik begrepen. Dat tijdperk is wat mij betreft voorbij.

Helemaal mee eens. O wee als je als organisatie de kont tegen de krib gooit en buiten de KNHS om wilt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 02:30

joyce B schreef:
Ik vind al een tijdje dat de KNHS met haar verbod op deelname aan " wilde" wedstrijden riekt naar dictatoriaal gedrag. Wat maakt het uit als er " eigen" ritten of wedstrijden worden georganiseerd en waarom zouden KNHS leden hier niet gewoon aan mee mogen doen? Ik vind het een belachelijke regel...

Dierenwelzijn? Mooie uitleg, maar waarom zou je je eigen leden dan straffen als ze ook aan andermans activiteiten mee willen doen? (onderlinge wedstrijden etc) Volgens mij zijn ze bang voor " valse concurrentie" Wie hebben die regel bedacht?

Mee eens ja. Sinds afgelopen jaar start ik af en toe eens een menwedstrijdje, 'wilde wedstrijden' ja, want heb nog niet de tijd e.d. gevonden om startkaart aan te vragen en ja, je moet toch ergens mee beginnen. Toch zou ik graag eens een startkaart aanvragen en écht officieel gaan starten.
Maar dan mag ik alle lokale 'wilde wedstrijden', waar het juist zo gezellig en leuk is, blijkbaar niet starten nee, volgens de KNHs.

Weetje? dan hebben ze mooi PECH, want ik rijd gewoon wat ík wil, en dat laat ik zéker niet bepalen door de KNHS............

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 02:40

bella24 schreef:
Even voor de duidelijkheid; de KNHS behartigt de belangen van de paardensport in NL en zij is het enige officiele orgaan die ook rechtstreeks in gesprek kan met de overheid. Dit is enorm belangrijk omdat er steeds meer druk komt vanuit de politiek om de paardensport veel strengere regels op te gaan leggen. De KNHS is er o.a. om aan de politiek (aan meestal leken dus) uit te leggen wat wel of niet zielig is voor een paard. Zo'n landelijk orgaan heb je hard nodig omdat je als klein clubje niks in de pap te brokkelen hebt op bestuurlijk niveau.

Goh, zoals jij praat over onze democratische rechtsstaat klinkt het toch bijna als een gesloten, censuurachtig stelsel.
Ik ken de statuten van het KNHS niet, maar denk niet dat het politiek onderhandelen met onze overheid nou hun grootste doel was om na te streven.
Daarbij zijn er nog tál andere wegen naar Rome, en mocht ik het ergens niet mee eens zijn, dan weet ik wel de weg naar het betreffende bestuursorgaan te vinden en te bewandelen, en niet alleen ik, maar velen anderen en ook organisaties.

Te stellen dat we de KNHS dus nodig hebben om tussen ons, paardenmensen, en de tegenwoordig in het algemeen al toch zo 'overbezorgde overheid' te bemiddelen, is in mijn ogen klinklare onzin.

Johnny125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:11

Geweldig dat mensen een club oprichten naast die dictatoriale KNHS met hun overvloed aan regels en verplichtingen. Hopelijk gaat iemand het initiatief ook nemen om een nieuwe dressuurclub te starten zoals de vroegere ZZGP. Dat liep zoveel beter dan hoe het nu gaat bij de KNHS. Bovendien is de KNHS alles belachelijk duur aan het maken om de paardensport te beoeffenen !

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:32

bella24 schreef:
Even voor de duidelijkheid; de KNHS behartigt de belangen van de paardensport in NL en zij is het enige officiele orgaan die ook rechtstreeks in gesprek kan met de overheid.

Dit is niet correct. De sectorraad paarden kan ook direct in gesprek met de overheid.

Citaat:
De paardenhouderij reorganiseert zich. Waren er drie jaar geleden nog zo’n 50 op zichzelf staande organisaties die ieder aan hun eigen belangenbehartiging bij de overheid deden, vandaag de dag is dit er één: de Sectorraad Paarden met vertegenwoordigers uit fokkerij, sport, ondernemers en werknemers. 'Nederland verandert van landbouw- naar recreatielandschap, een kans voor de paardensector. Nu de krachten gebundeld zijn en het paard op de politieke agenda staat, is het belangrijk klaar te zijn voor Den Haag en Brussel!', aldus Verburg.

Bron: https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs ... p_pfe_id=0

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:57

Misschien dat de KNHS in gesprek kan gaan met de NER wie weet denken ze er dan anders over. Het komt op mij nu wel over dat ze bang zijn voor hun eigen positie. Ik vind de regels bij de KNHS zelf ook te strak. Zoals tenue voor dressuur terwijl met springen je veel meer mag. Concurrentie voor de KNHS lijkt me heel gezond dus ben benieuwd. Je hebt namelijk weinig keus als wedstrijdruiter dat zie ik graag anders. De vereniging die wordt opgestart waarbij je wat meer vrijheid hebt van kleding e.d. daar zou ik wel voor kiezen. Al die regeltjes we hebben er al zoveel in Nederland. Ik denk wel dat het belang van het paard bovenaan moet staan en die regels vind ik wel goed. Ook dat je zoveel winstpunten moet rijden vind ik wat teveel, was vroeger anders. En dat je bijvoorbeeld 1 startkaart hebt en daar elk gewenst paard mee mag uitbrengen ipv voor elke combinatie een startkaart moet aanvragen wat lang duurt voordat je dat binnen hebt. Krijg je meer combinaties wat me alleen maar leuker lijkt voor de sport. Of een startkaart per paard waar iemand anders dan ook een officiële wedstrijd mee kan gaan rijden. Bijvoorbeeld als je een verzorgster heb die paar wedstrijden wilt rijden.
Iets soepeler systeem daar ben ik dus voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:15

Anya schreef:
Weten we meteen hoe bepaalde heren aan die wijsheid komen Knipoog

En de Sectorraad Paard als gesprekspartner voor de overheid is ook al genoemd las ik.

Natuurlijk is het handig voor een overheid om met een beperkt aantal (grote) clubs te praten over beleid, maar wat de KNHS doet is het omdraaien en zich opwerpen als de 'enige echte' club waar de overheid mee zou mógen praten. En zo werkt het dus niet.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:04

DubbelDun schreef:
Anya schreef:
Weten we meteen hoe bepaalde heren aan die wijsheid komen Knipoog

En de Sectorraad Paard als gesprekspartner voor de overheid is ook al genoemd las ik.

Natuurlijk is het handig voor een overheid om met een beperkt aantal (grote) clubs te praten over beleid, maar wat de KNHS doet is het omdraaien en zich opwerpen als de 'enige echte' club waar de overheid mee zou mógen praten. En zo werkt het dus niet.

De KNHS is de belangrijkste partij binnen de Sectorrraad Paard. Ik heb overigens nergens gezegd dat de KNHS de enige club is die met de overheid mag praten maar wel de belangrijkste club die dit (dankzij haar omvang) kan en doet. Ik zie de KNHS niet als heilig instituut en heb ook kritiekpunten. Meer concurrentie zou goed zijn maar die zal er niet komen door zo'n kleine nieuwe vereniging binnen de Endurance.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:58

bella24 schreef:
De KNHS is de belangrijkste partij binnen de Sectorrraad Paard. Ik heb overigens nergens gezegd dat de KNHS de enige club is die met de overheid mag praten maar wel de belangrijkste club die dit (dankzij haar omvang) kan en doet.

Wie voert het secretariaat van de sectorraad paarden? Dit is niet de KNHS. Naast de KNHS hebben er nog een aantal grote spelers zitting in de sectorraad paarden, zoals onder andere LTO. De LTO is toch een partij die een grote invloed heeft op het beleid van de regering en dan niet alleen voor de paarden als ook voor de andere agrarische sectoren.

Daarnaast ben ik het ermee eens dat je geen voorstander moet zijn van een versnipping van hippisch nederland. Collectiviteit draagt bij aan eensgezindheid en dan wordt je inderdaad als een serieuze gesprekspartner gezien. Indien er, zoals hier gesteld wordt, een grote behoefte is aan een marktpartij voor de KNHS zal dit op grotere schaal gerealiseerd moeten worden.

Tot slot, de KNHS is en blijft een vereniging met een democratisch gekozen bestuur wat een verplichting is volgens de Nederlandse wet. Dus wij allen kiezen onze bestuurders, eerst de afdelingsbestuurders, die op hun beurt weer de hoofdbestuuders kiezen. Mocht er echt zo'n grote behoefte zijn aan wijziging van regels, dan moeten we dat binnen de KNHS ook voor elkaar kunnen krijgen. Is dit niet het geval, dan is de behoefte blijkbaar toch niet zo groot.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:02

Ik persoonlijk vind het helemaal niet erg als de KNHS eens een keer wat moet gaan doen aan ledenbehoud.......... want hoe deze organisatie omgaat met zijn leden is op zijn minst betreurenswaardig te noemen, en ze komen ermee weg omdat het de enige vereniging is waar je officieel mag starten.... bizar eigenlijk

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:12

femkepullens schreef:
..... Is dit niet het geval, dan is de behoefte blijkbaar toch niet zo groot.

Of je hoort tot een minderheid die niks in de melk te brokkelen heeft en zich maar moet schikken naar de grote dressuurdiscipline. En minderheid als mennen, endurance of western (wat nu op de nominatie staat om ingelijfd te worden)>

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:23

KiWiKo schreef:
Ik persoonlijk vind het helemaal niet erg als de KNHS eens een keer wat moet gaan doen aan ledenbehoud.......... want hoe deze organisatie omgaat met zijn leden is op zijn minst betreurenswaardig te noemen, en ze komen ermee weg omdat het de enige vereniging is waar je officieel mag starten.... bizar eigenlijk

Het lijkt me idd hoog tijd dat er wat tegengas voor het KNHS komt. Zowieso het feit dat ze hier op deze wijze op reageren zet mensen toch aan het denken. Als het ze niet zou boeien waarom dan deze waarschuwing naar buiten brengen.

Volgens mij is iedereen vrij om te gaan en staan waar zij willen, bij wie of wat te starten, wanneer en tegen welke condities. Wie denkt de KNHS wel dat zij is? Laten we wel wezen, zonder leden geen KNHS! Zij bestaan dus bij de gratie van hun leden. Misschien moeten de leden zich dat eens wat meer realiseren. ..?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:17

Vind het jammer dat de KNHS een dergelijke vereniging/initiatief zo negatief op de kaart probeert te zetten. Aangezien de oprichter van de NER zelf vervent enduranceruiter is en ex-bestuurslid van de KNHS-EV. Hij weet wel degelijk waar hij over praat en heeft wel degelijk het welzijn van het paard voor ogen (regelementen zullen niet veel verschillen op gebied van welzijn voor het paard). Jammer dat de KNHS dit aandraagt als argument waarom dit initiatief geen doorgang zou mogen vinden.
ECHTER de regels die de KNHS organisaties oplegt die endurancewedstrijden willen organiseren zijn in het verkeerde keelgat geschoten en DIE regeltjes worden dus niet opgelegd bij de NER (dat je bv als organisatie die maar 1x per jaar een wedstrijdje organiseert een stichting moet worden enzo).
Zo heb ik het althans begrepen.

Ik wordt beetje kotsmisselijk van de KNHS en de monopolipositie, begint beetje op de WOII te lijken met zo'n manneke met klein snorretje die ook anderen zijn wil oplegde en iedereen die ertegen was met de grond gelijkmaakte (letterlijk). Ik verlang terug naar de tijd dat je als ruiter nog keuze had bij welke bond je je aansloot, nu heb je maar 1 keus en het is slikken of thuis in de bak hupsen en nooit niks kunnen qua wedstrijden. Vraag me af of 1 organisatie leden een dergelijk verbod op kan leggen.

Laat de KNHS eerst maar eens hand in eigen boezem steken als het om het welzijn van het paard gaat. Want daar schort het ook nogal aan, zoals de toegestane bitten die gebruikt mogen worden op wedstrijden en allerhande hulpmiddelen terwijl harnachement wat paardvriendelijker is niet toegestaan is. Dan verschuilen we ons achter de FEI (waar een basisruiter toch nooit mee te maken krijgt).

Van mij mag de NER er komen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:26

bella24 schreef:
Problemen die zich voordoen op een 'wilde wedstrijd' komen in de pers (voeden weer de bezorgdheid vanuit de politiek) en hebben een rechtstreeks schadelijk effect op de KNHS.

.

Moet de eerste berichtgeving eerlijk gezegd nog tegenkomen over iets wat op een "wilde" wedstrijd zou zijn gebeurd en negatief zou zijn voor de KNHS.
Prima dat er gediscuseert wordt over de NER en hun plek in paardrijdens nederland maar plaats dan wel als KNHS zijn de juiste argumenten en gooi het niet op welzijn van het paard want bij de endurance staat dat (wilde wedstrijd of niet, KNHS-EV of NER) meer bovenaan dan welke tak van paardensport dan ook. Want ook bij de NER worden de paarden veterinair gekeurd en begleid en worden dezelfde normen gehanteerd als bij de KNHS-EV.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:06

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10662&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl]
Voor het imago van de paardensport is het van het grootste belang dat welzijn van paarden in de sport gewaarborgd wordt. Naast reglementering gebeurt dit vanuit de KNHS door middel van voorlichting en de inzet van dierenartsen en gekwalificeerde officials tijdens wedstrijden. Minder regels betekent minder controle en minder mogelijkheden om in te grijpen als het dierenwelzijn in gevaar zou komen.

ROFL

laat me niet lachen

daar voor waarschuwen, maar Coby van Baalen gewoon zó laten gaan

Bovendien kots ik van hun monopolie positie.

Alleen al daarom heb ik zin om lid te worden van die nieuwe vereniging Pling Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:07

Joh dat was ook maar heel eenmalig zo longeren, en dan kan het écht geen kwaad Scheve mond
Dierenwelzijn me hoela.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:10

Het ontbreekt de KNHS aan zelfkritiek. Als je wijst met je vinger, wijzen er altijd nog drie naar jezelf Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:11

he, ik had hier gisteren ook gereageerd, maar mijn reactie staat er niet meer bij?

nahja, t kwam er op neer dat ik nog weinig ervaring heb met de knhs, maar dat alles alleen maar negatief is tot nu toe. ik denk ook dat het niet erg is dat er wat concurrentie komt. laat ze maar wat doen om hun leden te behouden. en dan bedoel ik niet de ander de grond in boren, want dat heeft geen nut. dat heb ik tenminste altijd op school geleerd (vertegenwoordiger werd ik o.a. voor opgeleid.) je meot de ander noemen om wat zij goed doen, maar dan bewijzen dat jij NOG beter bent...