Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Paardenliefhebbers voelen zich beledigd door de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:48

En wat wil je daar mee zeggen Arabesk.
Dat iedereen zijn paarden op jou manier moet gaan houden??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:15

Misschien is die controlefreak achtige houding van de Nederlandse regering en andere belangenorganisaties een manier om het gevoel te krijgen nog ergens grip op te hebben. Immers, de meeste mensen willen graag voldoen aan regels en wetten.

het is dan wel sneu, dat diegene die er lak aan hebben, er juist voor zorgen dat er zogenaamd strengere regels nodig zijn.
Misschien dat in Nederland wat meer de nadruk moet liggen op handhaven van de bestaande wetten en regels in plaats van telkens weer nieuwe wetten en regeltjes te bedenken...

Dan lijden de goeden tenminste ook niet onder de kwaden!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:46

Ik heb zo iets van Och ze hebben de koeien gehad, de varkens, de kippen.
Nu zijn wij aan de beurt.
Ik weet 1 ding, en dat is dat ze in dat Den Haag niet goed snik zijn.
Ze doen alles voor geld, want daar komt het meestal op neer.
Boos!
Als 1 paard of pony slecht wordt verzorgd of behandeld, dan doen we het ineens allemaal.
Ze mogen bij mij wel eens komen kijken Knipoog

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:46

joyce B schreef:
Misschien is die controlefreak achtige houding van de Nederlandse regering en andere belangenorganisaties een manier om het gevoel te krijgen nog ergens grip op te hebben. Immers, de meeste mensen willen graag voldoen aan regels en wetten.

het is dan wel sneu, dat diegene die er lak aan hebben, er juist voor zorgen dat er zogenaamd strengere regels nodig zijn.
Misschien dat in Nederland wat meer de nadruk moet liggen op handhaven van de bestaande wetten en regels in plaats van telkens weer nieuwe wetten en regeltjes te bedenken...

Dan lijden de goeden tenminste ook niet onder de kwaden!

??? Nederlandse regering bestaat niet meer

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:08

Nogmaals...Wie de schoen past....

Ik voel me echt niet aangesproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:12

Natuurlijk krijg je dit zoort tegen publicaties...de pensionplaatsen zonder paddock schrikken zich rot.
Natuurlijk moeten die zeveren over hoe goed ze het doen en dat een paard best de hele dag opgelosten kan staan.

net als de mensen die zeggen dat een blubber wei zonder plekje droog goed is...die gaan ook van alles beweren nu.

Het wordt hoog tijd voor regelgeving

En ja, de db neemt nu weinig paarden in beslag...als er eens goed regels zouden komen kon dat aantal wel eens schrikbarend omhoog gaan...want nu mogen ze niks (en doen dan ook geen moeite)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:17

DinkeyGirl schreef:
Beetje krom. En helemaal als ze het gaan hebben over seminars, clinics en work shops. Hoeveel mensen denken niet dat ze hun paarden het beste geven wat er is, terwijl die dieren nog steeds 22,5 uur per dag in een box van 3x3 staan maar wel met de duurste setjes en supplementen in de watten gelegd worden.

Als de overheid zich er dan toch mee wil bemoeien, laat ze dan eens kijken naar de natuurlijke leefomgeving van het paard, en wat het PAARD nodig heeft. En laat ze daar dan regels over maken, ipv chippen verplicht te stellen en onzin als bovenstaand uit te kramen.
Weet je wat beetje krom is: iedere keer dat gekakel over Natuurlijk dit en natuurlijk dat. Lang lang geleden werd het paard huisdier. Alle paarden die wij hier in nederland hebben, worden in gevangenschap geboren, niet in de vrije natuur dus.
Je kunt niet meer terug naar Natuurlijk. Het paard is huisdier, net als de hond, die niet meer op jacht hoeft voor zijn eten. dus wat is nou toch dat natuurlijk waar men de mond over vol heeft.
Is dat: laten rotten op een nat stukkie land, beetje gras en zelf afslijtende hoeven?. Of is dat op stal met beweging door rijden, longeren, stapmolen? Of : 's nachts op stal, overdag buiten in de wei, alleen buitenritten met een bitlooshoofdstel? En zo zijn er eindeloos veel variaties te bedenken.
Stop met dat gemakkelijke NATUURLIJK gedoe. Want wat is dat dan????????? Dat weten al die paardenliefhebbers zelf niet eens. Kijk maar hier op Bokt op de verschillende fora. Ze vliegen elkaar in de haren over ongeveer alles. En iedereen heeft natuurlijk gelijk:):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:31

CharleyT schreef:
Weet je wat beetje krom is: iedere keer dat gekakel over Natuurlijk dit en natuurlijk dat. Lang lang geleden werd het paard huisdier. Alle paarden die wij hier in nederland hebben, worden in gevangenschap geboren, niet in de vrije natuur dus.
Je kunt niet meer terug naar Natuurlijk. Het paard is huisdier, net als de hond, die niet meer op jacht hoeft voor zijn eten. dus wat is nou toch dat natuurlijk waar men de mond over vol heeft.
Is dat: laten rotten op een nat stukkie land, beetje gras en zelf afslijtende hoeven?. Of is dat op stal met beweging door rijden, longeren, stapmolen? Of : 's nachts op stal, overdag buiten in de wei, alleen buitenritten met een bitlooshoofdstel? En zo zijn er eindeloos veel variaties te bedenken.
Stop met dat gemakkelijke NATUURLIJK gedoe. Want wat is dat dan????????? Dat weten al die paardenliefhebbers zelf niet eens. Kijk maar hier op Bokt op de verschillende fora. Ze vliegen elkaar in de haren over ongeveer alles. En iedereen heeft natuurlijk gelijk:):)

Wat een misvatting weer dat natuurlijk houden zo makkelijk is. Maar goed, dat is een andere discussie.

Gedomesticeerde paarden hebben nog gewoon natuurlijke (oorspronkelijke) behoeften, ze zijn er ook nog steeds op gebouwd om o.a hele dagen te grazen en lopen. Daar kan best op ingespeeld worden, helemaal natuurlijk kan niet bij gedomesticeerde paarden, maar wel zo veel mogelijk, en daar valt weidegang in een kudde o.a onder. Dat moet ook te realiseren zijn met sportpaarden, maar het gebeurd nauwelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:39

Idd
Ik heb mijn paarden ook op stal hoor, maar ook elke dag veel uren buiten
En waarom, idd, een paard is nog steeds niet veranderd in veel opzichten
Waarom bijv stalbenen?
Juist ja, paad heeft nog steeds beweging nodig om afvalstoffen kwijt te raken.
Waarom moet je gaan lopen met koliek?
Juist ja, de darmen werken pas goed bij beweging.

Vanmorgen had zanda een dik been, door gisteren een wondje op gelopen te hebben. Het was toen niet dik dus was me niet opgevallen.
Nu staat hij alweer een poos buiten, het wondje is viezig, dus straks nog een keer goed afspuiten, maar het been is niet meer dik en warm. Door het lopen kunnen de afvalstoffen goed weg.

Gelukkig heb ik voorheen sportpaarden gereden die ook dagelijks buiten liepen.
Ik heb ook altijd geleerd, op elke stal, dus niks naturals, dat dat hoorde en moest.
Daar bleven ze gezond door en fris tussen de oortjes.
En wat ik daar geleerd hebt vind ik nog steeds
(en k rij met ijzers en zadel en bit en wedstrijden en de hele zooi dat niet natural is, dus daar heeft het niks mee te maken, zulk laag argument bij niet beters te zeggen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:51

Waar ik bang voor ben is dat het allemaal weer op de schouders gaat komen van de mensen die het voor hun beroep doen, dus de grotere stallen die zich al scheel betalen aan al de regeltjes.
Kijk alleen al eens naar de opslag van de mest. Ik moet een waterdichte mestput hebben en het liefst ook nog met een deksel erop. Kosten van leeghalen...schrik niet...135 euro per keer en hij wordt 3 keer per maand leeg gehaald. Tel uit je winst!
Boeren hier in de buurt gooien het gewoon op een grote hoop een jaar lang en verspreiden het over het land in het voorjaar.
Nu willen ze voor de paarden boxen van min. 3 bij 3 , prima zaak natuurlijk, maar wie gaat al die mensen die er voor nodig zijn om te controleren betalen? Juist, jij en ik!
Weet je wat een veel beter idee is?? Al die mensen die hun paard niet goed verzorgen ( en dan bedoel ik echt niet goed verzorgen ) paard in beslag nemen en een hele hoge boete, of de gevangenis in , net als in Amerika.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:34

De mens zelf heeft ingebroken in de natuur van het paard.
En nu is het niet meer verantwoord tegenover het dier om het zo te zeggen weer terug te donderen.
Menig huispaard zoals het nu eigenlijk is kan ook zelf niet meer overleven.
De mens zelf heeft die natuur verziekt.
Tja al die organisatie's die dit weer allemaal naar de natuur willen zetten, weten niets eens hoe je met paarden om moet gaan, dus wat willen we.
Weer een stel malloten die de dienst uit gaan maken. Verward
Tuurlijk denkt iedereen dat ze het allemaal goed doen.
Maar alles kan beter.
Overal heb je altijd dit soort gesprekken.
Dat is niet eens zo erg, maar veroordelen is iets anders Knipoog
Alleen die politiek gaat zich op vlakken bemoeien waar ze zich eigenlijk niet mee zouden moeten bemoeien.
Met een grote maar:::: Wel als het om de welzijn gaat, dan MOETEN ze eigenlijk wel ingrijpen.
Dat is ook niet meer dan normaal.
Een pony die gewent is in de wei, is niet erg, ook al staan ze in het water, maakt dat ook niet uit.
Maar zorg dan wel dat er ook een plek is waar ze droog kunnen staan.
Zelf heb ik al vele malen meegemaakt dat een paard of pony lekker in een open stal kon gaan liggen, heerlijk in het stro,
alles er op en er aan.
Maar nee hoor, pony lief vind het in die spetterende regen en het natte land veel prettiger.
Dus dat is wel iets wat het diertje zelf kan bepalen.
Zolang je , je dier zelf kan laten bepalen wat het wil, is daar niets mis mee Knipoog

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:38

aerdenhout1 schreef:
Waar ik bang voor ben is dat het allemaal weer op de schouders gaat komen van de mensen die het voor hun beroep doen, dus de grotere stallen die zich al scheel betalen aan al de regeltjes.
Kijk alleen al eens naar de opslag van de mest. Ik moet een waterdichte mestput hebben en het liefst ook nog met een deksel erop. Kosten van leeghalen...schrik niet...135 euro per keer en hij wordt 3 keer per maand leeg gehaald. Tel uit je winst!
Boeren hier in de buurt gooien het gewoon op een grote hoop een jaar lang en verspreiden het over het land in het voorjaar.
Nu willen ze voor de paarden boxen van min. 3 bij 3 , prima zaak natuurlijk, maar wie gaat al die mensen die er voor nodig zijn om te controleren betalen? Juist, jij en ik!
Weet je wat een veel beter idee is?? Al die mensen die hun paard niet goed verzorgen ( en dan bedoel ik echt niet goed verzorgen ) paard in beslag nemen en een hele hoge boete, of de gevangenis in , net als in Amerika.

De goede lijden altijd onder de kwaaden, maar de kosten zijn nergens op te verhalen.
Het kost allemaal erg veel geld, zeker met al die mileueisen tegenwoordig.
MILEU, die diezelfde mensen helemaal verziekt hebben.
Wij zijn ook zoals anderen een grote melkkoe voor al die instantie's.
Want als wij er niet waren dan hadden we weer een aantal werkelozen. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:34

aerdenhout1 schreef:
En wat wil je daar mee zeggen Arabesk.
Dat iedereen zijn paarden op jou manier moet gaan houden??

Nee hoor niet precies hetzelfde, wel ongeveer.

Lijst

- 24/7 toegang tot ruwvoer
- sociaal en lichamelijk contact met tenminste één soortgenoot (en niet alleen snuffelen door tralies heen)
- veel beweging(svrijheid)

Valt toch wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:52

Da's best te doen Lachen

Ga verder met RK mee. Een paard hoort gewoon een aantal uren perdag buiten te komen met een ander paard Lachen

Is gezellig en ze blijven er happy van en lekker fris Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:50

die " veel bewegingsvrijheid" is meestal het grootste discussiepunt... Daar zijn namelijk nogal veel variabelen in Tong uitsteken

Ik vind dat bij mij aan alle voorwaarden voldaan wordt, met bij erg slecht weer een beperking in die bewegingsvrijheid omdat ze dan 's nachts niet in hun paddock met loopstal staan, maar in hun open stallen omdat anders niet elk paard droog kan liggen.

Veel mensen vinden een ruime box en alleen overdag een aantal uur buiten al veel bewegingsvrijheid.

En gelukkig steeds minder mensen vinden het normaal dat een paard in de winter (of zelfs het hele jaar door) alleen de stal uit komt om even uit te bokken en te rijden/longeren of in de trainingsmolen te staan.

En mensen die hun paarden maanden achtereen in de box laten staan zijn hopelijk inmiddels bijna uitgestorven...