Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:50

Mag ik hier nog even iets aan toevoegen? Ik woon in Zuidlaarderveen (Drenthe) in het buitengebied op een heel klein boerderijtje, met een mooie stal van 6 x 4,5 (met drie dubbele staldeuren er in en doorzichtige golfplaten op het dak en twee ramen, geweldig he?), en daaraangesloten een paddock van 20 x 15. GREAT, he? Maar mijn paard staat elders 24/7 in de wei. Ik heb die wei niet. En er wonen nu al twee jaren 2 grote varkens van bijna 200 kg in die mooie ruime stal en die geweldige paddock. Ze heten Nel en Oel, en ik kreeg ze toen ze 8 weken waren. Die kunnen daar wel leven. Niet een paard.

comtesse
Berichten: 147
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:54

Wat heerlijk toch dat men vanuit den Haag zo veel voor onze paarden voelen en vooral aan het welzijn ervan ineens gaan meedenken...

Even een aantal misstanden aan de kaak stellen,,,,de discussie opgang brengen,,, en alle voor en tegenstanders doen braaf wat ervan hun verwacht wordt.

wie is de lachende derde !!!!

Onze regering die ineens gevoel krijgt voor de o zo grote groep paardenhouders.

Willen zie die paarden echt helpen !!!!!

Of zijn ze gewoon weer opzoek naar een melk koe cq paard,
waar men weer hun toch al rijkelijk gevulde kas mee gaan spekken.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:55

‘’Het is een illusie te denken dat als je een weitje of een paddock naast je stal hebt, een paard gelukkig is wanneer het daarin de hele dag moet doorbrengen. Natuurlijk zal het zich iets meer kunnen bewegen dan in een kleine stal. Maar verveling neem je er niet mee weg. Een paard alleen is altijd treurig. Het gezelschap van een geit is vaak al voldoende om de ergste verveling en eenzaamheid op te vangen, maar eigenlijk moet een paard een maatje hebben’’, aldus bestuurslid Christine Bijl van de NBvH.

Eigenlijk ben ik het er wel mee eens, maar hoe gaan de mensen met andere hobbydieren met hun beesten om? Ik vind dat iedereen die een dier wil houden of het nu een paard, een hond, een schaap of wat dan ook is goed moet weten leren en beseffen wat de behoeften van zo'n dier zijn.

Ze doen nu net alsof alleen paarden vaak slecht gehouden worden, maar ik kan heel veel dieren bedenken die het minstens zo slecht en zo niet slechter hebben. Ook aan die misstanden moet echt serieus iets aan gedaan worden. Denk aan schapen die in een modderig weilandje staan te verpieteren, geitjes die eenzaam en alleen gehouden worden in een tuin, Ezels die ergens zielig in een klein weitje zonder afdak staan. Honden die de hele dag thuis zijn en vervolgens als de baas dan komt uitgelaten worden in de achtertuin of tot de eerste boom/lantaarnpaal. Nou ja voorbeelden te over.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:02

arno8 schreef:
Als paardenliefhebber zou je dit soort ideeën niet moeten bespotten, maar eens serieus na moeten denken of dit inderdaad kan bijdragen aan het welzijn van het paard.

Toch vraag ik het me af...Stel ik haal zo'n 'hoe verzorg ik mijn paard diploma' wat is dan de garantie dat ik ook iid die verzorging geef die het dier nodig heeft?
Als vb het rijbewijs. Tijdens je theorie leer je hoe hard je waar mag rijden, toch? Een paar keer 'Blik op de Weg' kijken is voldoende om te beseffen dat niet iedereen die lessen ten harte heeft genomen...
Als ze het dan toch doorzetten, laten ze dan ook diploma's maken voor andere huis/hobbydieren. Paarden zijn idd niet de enige dieren die soms aan het kortste eind trekken...
Ik denk dat een goede en eerlijke voorlichting (bv bij verkopers danwel manege oid) een beter idee is, zodat mensen wat meer inzicht krijgen in wat een dier écht nodig heeft.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:14

Okee, ik was niet duidelijk: zo een "vergunning" of "diploma" of zoiets, daar ben ik ook faliekant tegen. Dat zegt, inderdaad, NIETS. Waar ik VOOR ben, is voor regelgeving, in de Wet, dat is zer karig, wat betreft dieren. Ik heb meerdere dieren ik zou ook wel verhalen kunnen beginnen over de misstanden wat betreft varkens ... ik heb er immers zelf twee, kippen, honden die nooit .. etc. Maar dit gaat over PAARDEN. Regelgeving, wettelijk gezien zou naar mijn inzien, echt wel nodig zijn. NIET, een vergunninkje hier, diplomaatje daar, dat is gewoon niks, dus als daar iedereen tegen ageert, ben ik het met al die iemanden eens. Maar de Wet schiet tekort. Wat zijn nou eigenlijk de straffen ook! Stelt niets voor. Regels vanuit de politiek is het enige dat tegen de misstanden enigzins helpt. Natuurlijk weet iki net zo goed als de meeste (woedende) Bokkers, dat ook dat niet afdoende zal blijken te zijn, maar je moet ERGENS begionnen? Ik weet het, wij paardenmensen zijn voor een groot deel Vrijheidsvogels. We houden niet van fences, hekken, en betuttelingen. Hoe lang denken jullie eigenlijk dat (na het verplichte registreren van de paarden, d.m.v. chips etc., dat al ingevoerd is door de overheid) dat er belasting geheven gaat worden op het houden van een paard? Niet lang, geef ik je op een briefje. Is de overheid al JAREN mee bezig, uitzoeken hoeveel paarden er in Nederland (vast) zijn, registratieplicht, en dan natuurlijk belastingplicht. Kan niet uitblijven. Ik begrijp jullie woede wel, zover het betutteling en diplomaatjes en sh...vergunninkjes betreft. Maar algemene wettelijke regelgeving , daar kan toch niemand tegen zijn, tsja, je kunt wel debnken pffftt, haalt toch niks uit, maar toch beter iets dan nioets.

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:17

Geneuzel van de bovenste plank als we in dit land alles willen regelen met regels wordt er straks niks meer geregeld en onmogelijk nog te leven in dit land. Ik wordt zo langzamerhand niet goed van al die regeltjes. De wereld is niet in subdomeinen en regelgeving in te delen. Je weet dat je goed moet zijn voor je huisdier en je moet het dierenwelzijn behartigen als je een dier hebt. Doe je dat niet dan behoor je daarop gewezen te worden. Dit staat gewoon in de dierenwelzijnswet.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:26

Lekker makkelijk, over GENEUZEL gesproken. Natuurlijk gaat dit weer helemaal NIEMAND aan, waarom worden er dan toch steeds weer misstanden ontdekt. Ik zeg niet dat men mis wil doen, maar gewoon niet beter weet. Wat is er mis met een strengere regelgeving? IK word ook kostmisselijk van al die regeltjes, ik ben groot geworden in de zeventies, toen kon alles, maar het blijkt dus, dat dat niet werkt. Ik heb mensen gekend die gewoon stoelpoten met gaas aftimmerden, rondom, en daar dan een konijn in hielden. Natuurlijk wisten die mensen wel, dat dat niet de juiste manier was. Maar werden ze daar voor bstraft? KONDEN ze daarvoor bestraft worden? NEE dus. Kijk, Senja etc., als jij voor jezelf weet dat jij het allemaal zo goed doet, maak je dan verder niet druk, of ken jij geen mensen die het gewoon STOM doen met dieren. En wat duie Dierenwelzijnswet betreft: die werkt toch totaal niet, alsze de bil van je pony afsnijden, na haar verkracht te hebben, krijgen de daders een ... WERKstraf (als het nog even wil, op een Kinderboerderij). In wat voor wereld leef jij eigenlijk?

Anoniem

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:27

Hoe je het ook wend of keert, mensen blijven impulsaankopen doen. Of het nu om een konijn uit de dierenwinkel gaat of een paard. De helft denkt niet na over de aanschaf van een dier. Dat verander je niet met diploma's, regeltjes of wetten.
Men blijft dieren kopen voor het eigen plezier, zonder na te denken over het plezier wat een dier er uit haalt. Die mensen zijn gewoon dom en naief en ze zijn er nu eenmaal.
Men koopt een schattige pony voor het kleine kind of een konijn. Na verloop van tijd vindt het kind het niet meer leuk en de ouders hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel tov het dier. Dus dier verwaarloost of gaat naar het asiel, hopleijk niet aan een boom of verpietert op zijn weitje of stalletje. Dat noem ik domme, super egocentrische mensen. Die ik ook nooit zal begrijpen.
Ik denk niet dat zo'n diploma wat uithaalt, men weet de wet heus wel te omzeilen en wat voor examen moet je er voor doen?? Ik vind het wel goed dat dierenleed in de aandacht komt. Hopelijk worden mensen zich wat bewuster en verdiepen ze zich wat meer in het dier dat ze aan willen schaffen. Als mensen zich uberhaupt maar wat meer in het dier van aanschaf willen verdiepen, zou het denk ik al een hoop dierenleed schelen.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:32

Waarom zou je in GODESNAAM niet zo'n papiertje halen zeg?!
Je moet toch ook je rijbewijs halen? Wanneer je vervolgens rijdt als een idioot wordt je daar ook vroeg of laat op afgerekend. En gelijk hebben ze: je hebt toch immers GELEERD hoe het moest, dat staat toch op zwart en wit?
Vanzelfsprekend is het belangrijk dat er op naleving van regels toegezien wordt, en natuurlijk is het geen garantie dat er nooit meer misstanden zullen plaatsvinden. Ook weet iedereen dat nog duizenden andere diersoorten alleen maar de allerbeste behandeling verdienen en dat dit vaak ook nagelaten wordt.
Maar wees blij dat er strengere regels gehanteerd worden in de toekomst. Waarom zou je je hier nu tegen verzetten?
Dit is toch in het belang van het paard?
Wanneer je je hier zo openlijk tegen verzet roept dat bij mij vragen op.....

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:50

Ninx schreef:
Maar wees blij dat er strengere regels gehanteerd worden in de toekomst. Waarom zou je je hier nu tegen verzetten?

1. Ze werken niet. Er worden al decennia lang elke jaar strengere regels gemaakt en elk jaar moet men concluderen dat het niet werkt. Het antwoord erop is helaas erg dom meer van hetzelfde.
2. Vadertje staat haalt eerst verantwoordelijkheidsgevoel en de stimulans tot zelf nadenken weg bij de mensen. (Veel kinderen leren dit soort dingen niet meer op school en thuis ook niet, aangezien de ouders het vaak ook niet geleerd hebben of er nooit zijn.)
Om zich vervolgens verbaasd op het hoofd te krabben dat mensen kennelijk niet meer voor zichzelf kunnen nadenken, gevolgen inzien, etc.
3. De postbus 51 spotjes die er vervolgens bedacht worden zijn een belediging. Een volwassene moet niet aanspreken als een klein kind, dan doen ze zeker niet wat je wil.
4. In elke groep mensen zijn er domme, slimme. sociale, nadenkende, luie, gemene, naieve, etc. exemplaren te vinden. Wat voor regels je ook maakt al deze exemplaren zullen (gedeeltelijk) bereiken wat zij willen. Of en hoeveel schade ze daarbij aan derden berokkenen maakt de slechten niks uit, ookal riskeren ze een straf.

Dierenmishandeling in het algemeen:
Hiervoor zou de overheid echt eens zijn huiswerk moeten gaan doen. Veel dierenmishandelaars maken vroeg of laat de sprong naar een menselijk slachtoffer. De laksheid in straffen hiervoor brengt andere mensen in gevaar waarvoor de overheid door zijn functie verantwoordelijk is.

Anoniem

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:52

Ik verzet me er zekers niet tegen. Ik vraag me alleen af of het uiteindelijk het belang van het dier zal dienen en of naleving haalbaar is.
Als je weet hoe het moet, maar je doet het niet, dan baat het het dier niet. Als iemand komt controleren bij bijvoorbeeld een paard dat op stal staat 24/7 en de eigenaar zegt, hij staat normaal zeker 3 uur per dag op het land. Dan kunnen ze al niks meer.
Ik zou liever zien, dat een organisatie als bijvoorbeeld de dierenbescherming wat meer grip krijgt. Dat straffen op dierenmishandeling hoger worden, dan een tik op de vingers en een schamel bedrag. Volgens mij haalt dat meer uit dan een diploma voor het houden van paarden. Ik heb liever dat het benodigde geld daar in gepompt wordt.
Als je de programma's op animalplanet ziet, worden er al een stuk forsere straffen uitgedeeld dan in het softe (oe we willen niet op iemands tenen trappen) nederland.
Ik ben in principe voor elke vorm van het stoppen van dierenleed, maar ik weet niet of dit gaat helpen.

PS: ik vind de straffen in Nederland sowieso te soft. Als je voor het plegen van een ernstig delict 8 jaar krijgt, kun je wel nagaan dat, voor een in de ogen van de overheid minder vergrijp, zoals dierenmishandeling al helemaal geen noemenswaardige straf wordt uitgedeeld.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:56

Alleen als de Wet eerst verandert, dus: strenger wordt, op dit vlak, zou zo een papiertje zinnig zijn. Want als je vervolgens, na het halen van zo'n papier niet afgestraft kan worden als het fout gaat, dan heeft het toch geen zin.? Ik ben het in zoverre met de kwade melkkoe-roepers eens, dat dit "plan" alleen maar een manier blijft om mensen eld uit de zak te kloppen (net zoals die eeuwige strijd om alcohol en drugs en sigaretten terug te dringen, maar wel van overheidswege lekker accijnzen blijven heffen en innen). Straks moet je nog een rook of drink of weet ik veel bewijs halen, om het te mogen uberhaupt. Dat is toch waanzin, als de overheid aan de andere kant (en letterlijk: met de andere hand) klaar staat om de accijns aka belasting er over te innen? Zonder backup van strengere Wetgeving (jaja, is dus: REGELS van Overheidswege, hebben we er inderdaad al genoeg van!) heeft zo'n papiertje absoluut geen zin. En wie gaat het vervolgens allemaal controleren, dan? Er zijn nu al te weinig mensen om zelfs de simpelste dingen af te handelen. Dierenleed valt trouwens tot op de dag van heden absoluut niet eens in het STRAFRECHT, omdat een dier volgen de huidige Wet niet wordt gezien f beschouwd als een "levend wezen" maar als een "BEZITTING". Ook volgens de verzekeringen trouwens. Er moet gewoon iets aan de Wet veranderen, daar schiet je meer mee op dan inderdaad een nieuw uitmelkerijtje.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:38

idd; nu alle paarden verplicht gechipped zijn en een paspoort hebben, weten ze nu precies waar ze strax geld kunnen halen......

sandyQ

Berichten: 330
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:04

terpentijn schreef:
Ooit wel eens op YOUTUBE gekeken naar wat er zoals mis kan gaan bij mensen die ik-weet-niet-hoeveel paarden er op na houden maar dan gewoon even vergeten zijn, dat er hoeven bekapt moeten worden, ontwormingen, benen.... je kunt een paard gewoon in een klein land als Nederland toch gewoon niet langer dan en dag aan zichzelf (ik ga nu even uit van de weidegang) overlaten. In Amerika, waar de meeste misstanden op dit gebied plaatsvinden (wat ook geen wonder is, het is een IMMENS groot land, en alle STATES hebben weer een andere, meer of minder strenge wetgeving wat dieren betreft) is er veel meer mogelijkheid, om ergens achteraf een stuk 10 paarden er op na te houden , die niemand ooit ziet. Maar Nederland is heel klein. Ik, als zelfstandig ondernemer (kunstschilder, specialiteit dieren, en daarvan: paardenm: www. atelierterpentijn.com) hou ook totaal niet van al die regeltjes. zoals ik hier oook wel lees. Maar hebben wij niet makkelijk praten, WIJ, die dan beweren wel goed voor onze paarden te zijn? Kent niemand van jullie dan een schrijnend geval, op je stal, manege, waar dan ook, dat je dacht, in je hart: dit vind ik niks? Ga je dat dan zeggen tegen de verantwoordelijke mensen? Kennen jullie geen paarden, die 24/7 op stal staan, en er 1 x per dag uitgehaald worden om even "iets te doen"? Sorry hoor, maar ik vind dat er genoeg misstanden zijn, want dat betreft Nooit zelf gezien zeker? Of houden jullie er andere paardenwelzijnsnormen op na dan ik?



NEE er wordt niks gezegd ,das nou juist het punt,kennen jullie mijn topic nog over het veulen dat 24/7 in z,n box stond
toen vroeg ik of je er wat van zou zeggen en iedereen hoorde ik zeggen dat je beter niks kon zeggen want als je wat zegt ben je weer een bemoeial en niet iedereen houdt van bemoeials ,nou ik heb er wel wat van gezegd met als gevolg ruzie met de stalbaas en eigenaar van het veulen
de meeste mensen draaien hun kop om en zeggen niks of ze bellen anoniem ,nou IK NIET ,ik zeg er wat van en ik bel zeker niet ANONIEM maar ik bel wel !!!!
laat mij dan maar een bemoeial zijn maar ik stel een daad en niet alleen voor paarden maar ook voor andere dieren

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:06

Goed, ik zal het kort houden.

Ik ben VOOR betere voorlichting op maneges en aanverwante bedrijven (ook handelsstallen enz)
Ik ben TEGEN houdersbewijs ivm alle rompslomp
Ik ben VOOR houdverbod bij overtredingen/verwaarlozingen/mishandelingen.

Dat is even makkelijk? En nog uitvoerbaar ook!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:00

hmm, op zichzelf een leuk idee, schept ook weer een hoop werkgelegenheid. Maar waar blijft die toegevoegde waarde? Wie garandeert dat houders ondanks een diploma toch in de fout gaan. En wat te doen met al die mensen die al paarden hebben? Moeten die dan ook een houdersbewijs gaan halen of hun dieren worden bij opbod verkocht? Gaan we ook gelijk maar een verplichte APK voor paarden invoeren, wat geregistreerd kan worden in de chip? Ik weet het niet, volgens mij is dit het kind met het badwater weggooien. Ik heb het gevoel dat paardenleed op een veel betere manier aangepakt kan worden.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:31

misterA schreef:
Zo zo, die N.B.v.H. HEEFT EEN GEWELDIGE ONTDEKKING GEDAAN!!!! Go jij! Go jij!

Het is niet alleen de aanschaf van het paard, maar hij moet OOK te eten hebben en een stal.
Goed dat ze paardenhoudend Nederland daar op wijzen.
Hebben we toch nooit bij stil gestaan. Blond


Haha! *LOL*
En wat moet er in zo'n cursus aan bod komen dan? Gaan we dan een discussie houden over hoe het beste een paard te houden, of krijgen we een manier door de strot gedouwd? Lijkt mij weer een prachtvorm van geldklopperij.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:32

Ik ben juist heel blij dat er zoveel aandacht aan het welzijn van paarden besteed wordt. En zo'n bewijs lijkt me ook wel wat. Het zal altijd wel iets helpen aan het verbeteren van de omstandigheden van de paarden.
Wat ik niet zo goed snap is dan heel veel mensen hier dit allemaal maar onzin vinden. Er lopen ellenlange topics over paarden die de stal niet uitkomen of het andersinds slecht hebben. Iedereen spreekt er schande van en nu willen ze er wat aan gaan doen en dan is het weer niet goed Ach gut

Van mij mag er echt iets gebeuren want er is veel te veel dierenleed. Niet alleen bij paarden natuurlijk, maar ja, je moet toch ergens beginnen lijkt me.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:35

_Sigrid_ schreef:
Goed, ik zal het kort houden.

Ik ben VOOR betere voorlichting op maneges en aanverwante bedrijven (ook handelsstallen enz)
Ik ben TEGEN houdersbewijs ivm alle rompslomp
Ik ben VOOR houdverbod bij overtredingen/verwaarlozingen/mishandelingen.

Dat is even makkelijk? En nog uitvoerbaar ook!


Dit lijkt mij een stuk beter Lachen

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:44

Ben heel benieuwd hoe lang we nog met onze billen op een paard mogen plaatsnemen, want dat is natuurlijk ook erg zielig No Cheer

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:00

LDRD schreef:
Ben heel benieuwd hoe lang we nog met onze billen op een paard mogen plaatsnemen, want dat is natuurlijk ook erg zielig No Cheer


Laten we massaal al onze paarden los in de natuur om te kijken hoe lang ze het volhouden Huilen

Ik ben voor de aanpak van dierenleed, maar doe het dan op de manier van Amerika. Voer strengere regels in in plaats van het allemaal maar aan te kijken.
Laatst las ik een stukje over een paard wat ernstig verwaarloosd was, maar werd pas in beslag genomen door de dierenbescherming toen de DA gezegd had dat het paard nog maar 2 dagen zou leven als hij daar zou blijven staan.
Daar gingen mijn haren van overeind staan, temeer omdat het leed al maanden bekend was bij de instanties Boos!

Imo heeft een "diploma" totaal geen zin als er geen nieuwe wetten komen.

Anoniem

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:08

Idd Mistic, ze moeten harder worden in het beleid mbt dierenmishandeling. Hier in NL kan je een paard laten verhongeren en dan nog krijgt men alleen een vingertje: Stout, dat mag u niet meer doen hoor! En vervolgens lopen ze vrolijk verder en kopen ze weer een paard die hetzelfde lot tegemoet gaat. Frusty
En als je dan kijkt naar Animal Cops op Animal planet, daar worden die mensen tenminste aangepakt. Hup, 2 jaar de cel in en een boete van een paar duizend euro. Imo nog te weinig maar er word tenminste wel iets aan gedaan!

Als NL daar nu in godsnaam toch eens achteraan gaat dan zou dat een hoop ellende schelen voor de mensen die wél van hun dieren houden en alleen maar het beste met ze voor hebben. Mocht er ooit eens een speciaal team van de politie komen tegen dierenleed dan zijn er vast en zeker genoeg mensen die zich hiervoor zullen aanmelden, waaronder ik.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:11

Het is weer duidelijk hoe diep sommigen zich in dit onderwerp verdiept hebben en dan al met een mening klaarstaan...

Even voor de duidelijkheid:
De Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders(de vereniging die met dit idee komt) is geen overheidsinstelling. Het is dus niet de regering die met dit idee komt. Maar vandaag wordt gedebatteerd over dierenwelzijn, dus wie weet komt de regering toch nog met dit idee.

Nogmaals: ik weet ook wel dat er ergere problemen zijn, maar dat betekent niet dat je hier niets aan mag doen. Als je fietsband lek is, dan zeg je toch ook niet: "Nou, ik kan die band wel plakken, maar in Ethiopië lijden kindjes honger en dat is veel erger! Dus ik ga eerst daarheen om dat op te lossen en dan pas ga ik mijn fietsband plakken."

De mensheid kan meerdere dingen problemen tegelijk oplossen. Als de overheid zich maar op één probleem tegelijk zou richten, zou het niet echt opschieten.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:14

Je kan ook oplossingen maken voor problemen die er niet zijn hoor Rolleyes .

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:16

Een houderbewijs is een vorm van geld uit de zak kloppen. Niet meer en niet minder. Want wat doen mensen met de wetenschap dat een paard alleen in een weitje zielig is? Gaan ze daar met een houderbewijs anders mee om? Denk ik niet.

Dan moet je ook gaan controleren en handhaven. En daarvoor is geen geld. Dan moeten gemeenten hun verordening aanpassen. En die hebben er niet persé verstand van.

En dan moet je ook één lijn trekken: ook alle zielige koeien, fok en vleesvarkens met een groep een weitje aanbieden.

Goede voorlichting kan wel degelijk verschil maken Ja vaak is er ook sprake van onwetendheid... maar een houderbewijs.....


Een nietgoedwijs-bewijs zul je bedoelen.