"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:32

Het is te treurig voor woorden.. Ik was al tegen de meisjes die met 13 jaar en 50 euro zakgeld in de maand een eigen pony willen gaan onderhouden zonder na te denken over alle gevolgen, maar kennelijk zijn er dus ontzettend veel mensen die niet nadenken bij het kopen van een paard.

Mijn paard staat alles bij elkaar ook meer uren op stal dan buiten ( hij komt een paar uurtjes per dag buiten ) maar daarintegen zorg ik wel dat hij op goed beslag staat, zijn wormenkuur op tijd krijgt en zijn prikkie 2x per jaar. Als de tandarts moet komen komt hij, en de osteopaat komt volgende week ook voor hem. Verder krijgt hij iedere dag voldoende hooi, brokken en aandacht. Uiteraard zou hij nog wel meer buiten mogen, maar die mogelijkheid heb ik nou eenmaal niet..

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:33

ellepel schreef:
Citaat:
Het SP-Kamerlid Krista van Velzen is zeer bezorgd en wil dat minister Verburg (Landbouw) eindelijk eens regels opstelt voor de sector. "Ik ben geschrokken van de vele dieren die uit verveling agressief zijn of constant in hun houten ruif staan te bijten." Tijdens het debat over de nota Dierenwelzijn komende maandag wil Van Velzen minister Verburg overhalen om bijvoorbeeld minimum oppervlaktematen in te voeren voor de box waarin paarden worden gehouden.

gewoon helemaal afschaffen die boxen!!
alle paarden verplicht in een wei met schuilstal Knipoog

En waar haal je al die weilanden vandaan dan denk je Verward

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:34

In welke krant staat het? Ik moet zo weg... dus ik lees vanavond de 15 pagina's wel door...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:34

De DB en de regering grijpen dit alleen maar aan voor de centjes. Gelet op de stijgende getallen met het oog op de paardenhouderij zou dit wel eens een melk koe kunnen zijn voor nieuwe regelgeving en bekeuringen. Ben het eens dat er dingen zijn die niet door de beugel kunnen. Heb zelf een jaar lang geprobeerd de DB aan te sturen over het verwaarlozen van 2 friezen, ze kwamen even voorbij rijden ze hebben niet gekeken naar de omstandigheden of ze wel voer kregen. Tot op een ochtend een paard dood voor over in sloot viel ja toen moesten ze wel om toch even het andere paard weg te halen. De DB zijn niets meer dan hypocriete hufters die aan zelf verrijking doen, neem maar eens een voorbeeld aan alle echte mensen die zich zorgen maken over een verwaarloosd paard, deze bijvoeren en dan nog doet de DB niets. Zodra ik ooit nog eens zo`n gast tegenkom krijgen ze van mij een draai om de oren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:35

mariekie schreef:

Zeker in dit land!! Heel het land word volgebouwt omdat "we" nog lang niet vol zitten..!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:37

Tallie_Ho schreef:
Mijn paard staat alles bij elkaar ook meer uren op stal dan buiten ( hij komt een paar uurtjes per dag buiten ) maar daarintegen zorg ik wel dat hij op goed beslag staat, zijn wormenkuur op tijd krijgt en zijn prikkie 2x per jaar. Als de tandarts moet komen komt hij, en de osteopaat komt volgende week ook voor hem. Verder krijgt hij iedere dag voldoende hooi, brokken en aandacht. Uiteraard zou hij nog wel meer buiten mogen, maar die mogelijkheid heb ik nou eenmaal niet..

Wat denk je dat jouw paard zou kiezen? Meer naar buiten of jouw aandacht?

Een betere plek is altijd te vinden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:37

Tallie_Ho schreef:
mariekie schreef:

Zeker in dit land!! Heel het land word volgebouwt omdat "we" nog lang niet vol zitten..!

In de hoekse waard land zat ja Slapen

Edit : Mijn pony loopt heel de dag buiten (in en uitloop Duivel ) s'nacht gaat de deur dicht...
Laatst bijgewerkt door mariekie op 25-01-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:38

Ik ben het wel eens met een aantal posters hierboven die noemen dat het toejuiche als er verplicht een schuilstal moet komen op weilanden waar paarden worden gehouden. Ik doe erg mijn best voor het welzijn van mijn paard, maar twee zomers terug (toen het zo heet was) stonden ze wel 13 van de 24 weg te blakeren in de volle zon. Dat vind ik een gemis.

Ik vind wel dat de DB de hand weleens in eigen boezem mag steken, want die geweldige LID van ze loopt ook weleens de kantjes eraf. Ken verschillende gevallen waarbij er geen bal gedaan wordt met een melding. 'We konden het niet vinden' vind ik dan nog de mooiste. Dan vraag je dat toch aan de melder? Ik ken zelfs een geval waarbij de melder aanbood om ze er naartoe te brengen en nóg gebeurde er niets.

Ik zie ze inderdaad ook niet echt actief lobbyen tegen de bio-industrie. Maar als er een mus wordt doodgeschoten is het mediapark van Nederland te klein.....ik ben helemaal vóór dierenbescherming, maar ik heb zo mijn bedenkingen bij dé Dierenbescherming....Ken ook nog een gevalletje waarbij een politiek spelletje ertoe leidde dat een organisatie doe nota bene niet aan de wettelijke eisen voldeed wél fondsen kreeg, maar degene die er wél aan voldeed níet. Dan krabbel ik me echt eens achter mijn hoofd als ik zoiets zie Nors opkijken

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:38

Ik ben blij dat er ook voor paarden regels komen, het een sluit het ander niet uit. Ik zie zoveel misstanden als ik bij mensen op stal kom...veulens achteraan alleen weggestopt met 3-4 maanden want ze worden afgespeend en verkocht (op 1 dag ook nog es) en dan is het diertje te wild voor de nieuwe baasjes en dus gaat het op stal. Of omdat het zo hoort...
Paarden die dagen op stal staan, mensen die de "potstal" misbruiken om nooit uit te mesten.

En dan rijtechnisch, daar schieten tranen van in je ogen...3jarigen die in een krul worden getrokken, dieren die uit paniek door het hek gaan omdat ze pijn hebben en toch maar moeten met allerlei dwangmateriaal.
Naja we kennen de voorbeelden allemaal, geen van ons doet het zelf Lachen Maar als je ook hier op bokt rondkijkt zie je ze toch regelmatig voorbijkomen, dan ben ik het met bv een Huertacilla eens: hou geen paard als je niet kan voldoen aan zijn basisvoorwaarden: buiten spelen, contact met soortgenoten, hoefverzorging, deugedelijk materiaal, goed eten en een schone schuilplek of stal.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:40

Juist Pauline!
Met jou kan ik praten! Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:43

hilden1971 schreef:
De DB en de regering grijpen dit alleen maar aan voor de centjes. Gelet op de stijgende getallen met het oog op de paardenhouderij zou dit wel eens een melk koe kunnen zijn voor nieuwe regelgeving en bekeuringen. Ben het eens dat er dingen zijn die niet door de beugel kunnen. Heb zelf een jaar lang geprobeerd de DB aan te sturen over het verwaarlozen van 2 friezen, ze kwamen even voorbij rijden ze hebben niet gekeken naar de omstandigheden of ze wel voer kregen. Tot op een ochtend een paard dood voor over in sloot viel ja toen moesten ze wel om toch even het andere paard weg te halen. De DB zijn niets meer dan hypocriete hufters die aan zelf verrijking doen, neem maar eens een voorbeeld aan alle echte mensen die zich zorgen maken over een verwaarloosd paard, deze bijvoeren en dan nog doet de DB niets. Zodra ik ooit nog eens zo`n gast tegenkom krijgen ze van mij een draai om de oren.

Ik heb ook een keer de DB gebeld en ruzie gekregen met dat mens. Er staat een shetlandpony een stukje buiten het dorp waar ik woon. Dit diertje is een hengst, welke echt al tenminste 10 jaar helemaal alleen staat. Daarnaast is het echt een worst op pootjes ( kan van de wormen komen of omdat mensen hem volstoppen, dat laat ik in het midden ) hij heeft GEEN schuilstal, niet in de zomer, niet in de winter. Er is geen vers drinkwater, maar hij drinkt uit de sloot en de hoeven van het dier zijn om te janken.

Ik: Mevrouw, die pony staat daar alleen en hij heeft alleen een sloot om uit te drinken.
Zij: Ja maar shetlanders zijn net als schapen, die kunnen wel tegen een stootje, die hebben geen schuilstal nodig!! En hij heeft toch een sloot om uit te drinken?
Ik: Mevrouw, het beest staat er alleen, wat nou als de sloot bevriest? En moet hij geen prikjes of wormenkuur? Zou u niet graag droog slapen als pony zijnde?
Zij: Het valt vast wel mee hoor!! ( betuttelende toon )
Ik: (inmiddels pissig, ze wilde echt niet gaan kijken!! ) Ik heb je naam en je telefoonnummer, als dat dier met zijn pootjes in de lucht ligt, geef ik uw naam door aan de plaatselijke krant en trek ik de naam van de DB door het slijk, jullie laten hem verpieteren!!
Zij: *stilte* We gaan wel even kijken..

Binnen 2 dagen iemand langs geweest, vent een uitbranden, inmiddels staat pony er weer op dezelfde manier bij.. Ze houden geen controle na 1 keer uitbrander geven. Er zijn meer mensen geweest die geklaagd hebben, maar het dier word gewoon aan zijn lot over gelaten..

De DB krijgt van mij geen cent meer bij collecte, ze doen er geen moer mee!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:44

Wendy schreef:
Wat denk je dat jouw paard zou kiezen? Meer naar buiten of jouw aandacht?

Een betere plek is altijd te vinden.

Mijn paard komt een aantal uren per dag buiten, maak je maar geen zorgen hoor, ik geloof dat ik beter niks had kunnen zeggen, het is nooit genoeg bij sommige bokkers Knipoog

mariekie schreef:

Hoe bedoel je dit? Verklaar je nader? Knipoog Krijg een beetje het idee dat ik hier word afgekat Knipoog Ook in de hoekse waard waar een hele hoop grond is kan je niet overal je paard kwijt hoor! Knipoog Het meeste is gewoon landbouwgrond waar je je paard niet zomaar op mag knallen, was het maar zo!! Haha!
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 25-01-08 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:50

Pauline, ik ben het ook helemaal met je eens!! Ja

Daarbij snap ik niet dat sommige mensen het paardenleed gaan vergelijken met zoiets ergs als de bio-industrie. In mijn ogen is het met beiden slecht gesteld!!! Net zoals met diverse andere dieren in dit land en op deze wereld. Durf gewoon eens kritisch naar je paardenhobby en/of paardensport te kijken en verleg de aandacht niet meteen naar nog een ander onderwerp, wat ook verschrikkelijk is. Vind ik zo zwak. Rolleyes

Ik ben het er ook helemaal mee eens, dat als je een paard niet kan bieden wat hij echt nodig heeft (dus bv. voldoende weidegang, veel beweging, sociaal contact, goede verzorging, goed eten, veel liefde en aandacht), maar je hem vooral houdt vanwege je eigen egoistische redenen, je dan gewoon geen paard mag hebben!! Ik hoop op keiharde regels, zodat die nare toestanden voor eens en voor altijd verleden tijd zijn (maar dat zal wel weer een droom zijn). Scheve mond
Aanpakken die ellende en goed ook!! Go jij! Go jij!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:52

Nadya schreef:
Ik ben het er ook helemaal mee eens, dat als je een paard niet kan bieden wat hij echt nodig heeft (dus bv. voldoende weidegang, veel beweging, sociaal contact, goede verzorging, goed eten, veel liefde en aandacht), maar je hem vooral houdt vanwege je eigen egoistische redenen, je dan gewoon geen paard mag hebben!! Ik hoop op keiharde regels, zodat die nare toestanden voor eens en voor altijd verleden tijd zijn (maar dat zal wel weer een droom zijn). Scheve mond
Aanpakken die ellende en goed ook!! Go jij! Go jij!

Je hebt gelijk!! Haha! maar, wat zijn de criterea? Waar ligt de grens vraag ik me dan af. Ik denk echt dat als de lat grandioos hoog gelegd zou worden, er een serieus paardenoverschot en een flink land tekort in Nederland zal ontstaan Knipoog

Niet dat ik het niet belangrijk vind hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar wanneer is iemand slecht voor zijn paard en wanneer is het een kwestie van net een uurtje, of 2 uurtjes te kort buiten? Kortom: Wanneer ben je een slechte eigenaar, en wanneer gaat het om alleen wat korter buiten?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:54

Citaat:
Veel paarden en pony's mishandeld
Uitgegeven: 25 januari 2008 08:55
Laatst gewijzigd: 25 januari 2008 09:37

DEN HAAG - In Nederland worden veel paarden en pony's mishandeld. De Landelijke Inspectie Dierenbescherming (LID) wil dat minister Gerda Verburg (Landbouw) daartegen actiever optreedt.

De LID kreeg vorig jaar 2000 meldingen over paarden en pony's waarvan eigenaren de verzorging verwaarlozen, bevestigt woordvoerder Niels Dorland een bericht in De Telegraaf van vrijdagochtend.

Dat is niet altijd boze opzet. "Tegenwoordig heb je voor een paar tientjes een paard of pony. Mensen beseffen niet hoeveel geld zij vervolgens kwijt zijn aan een goede verzorging en voer."

Oplossingen

De overheid doet daar volgens de LID te weinig aan. "Verburg heeft de sector opgeroepen om met oplossingen te komen, maar dat is te passief", zegt Dorland.

"De overheid moet mensen veel actiever voorlichten en meer controleren of de regels voor dierenwelzijn worden nageleefd."

De Tweede Kamer debatteert maandag over de nota Dierenwelzijn. Dan komt de kwestie aan de orde. Verscheidene fracties maken zich zorgen over het welzijn van paarden en andere dieren.

bron: http://www.nu.nl

Ik las het ook net. Echt verschrikkelijk. Maar wat ze zeggen is wel waar over dat je voor weinig geld een paard koopt en vervolgens weet men niet wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb wel eens met een paar ouders staan praten, die een pony voor hun dochter wilde kopen. Want: 'O het is zo leuk!' En dan vooral een shetlander, want: ' Die zijn zo schattig!' Ik heb toen een tijdje staan praten, en toen bedachten ze dat een paar extra lessen hun dochter ook een plezier kon doen, en dat scheelde enorm veel tijd en geld e.d. Dus die ouders wisten echt niet waar ze aan begonnen. Ik snap dat niet zo goed. Je zoekt toch eerst uit wat het inhoud voordat je zo'n uitgave doet?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:56

Tallie_Ho schreef:
mariekie schreef:

mariekie schreef:

Hoe bedoel je dit? Verklaar je nader? Knipoog Krijg een beetje het idee dat ik hier word afgekat Knipoog Ook in de hoekse waard waar een hele hoop grond is kan je niet overal je paard kwijt hoor! Knipoog Het meeste is gewoon landbouwgrond waar je je paard niet zomaar op mag knallen, was het maar zo!! Haha![/quote]

Ik kat je niet af, maar waarom zeg je dan dat er weilanden genoeg te creeren zijn als dat bij jullie in de 'polder' niet eens te verwezenlijken is?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:57

mariekie schreef:
Ik kat je niet af, maar waarom zeg je dan dat er weilanden genoeg te creeren zijn als dat bij jullie in de 'polder' niet eens te verwezenlijken is?

Nee joh, dat heb je verkeerd begrepen ROFL Ik deed een sneer naar de Nederlandse regering die het hele land vol bouwt met huizen!! Haha! Daar had ik het over Tong uitsteken Ik heb het wellicht wat onduidelijk neer gezet Haha!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:06

Willen we echt overal regels voor gaan opleggen. Ik snap dat je bepaalde regels kan opleggen; grootte van de box, soort box etc. Maar ik woon in de randstad en ik kan zeggen dat de mogelijkheden tot weilanden hier beperkt zijn. Mijn paard staat zomers wel op het land (uur of 4) en 's winters niet (ik zal alvast een helm opzetten want ik krijg zo vast een aantal bokkers over me heen) dan gaat hij enkel een half uurtje los met andere paarden en wordt gereden. 's winters gaat het land namelijk dicht om weer aan te groeien anders hebben de paarden zomers een modderpoel. Maar goed zelfs het aantal uur buiten zou je kunnen vastleggen, waarbij je stallen op bepaalde plaatsen praktisch uitsluit. Daarbij moeten dan een aantal (hoeveel hangt af van de maten van de boxen e.d.) bestaande stallen compleet opnieuw gebouwd worden dus zullen er heel veel stallen verdwijnen wegens geldgebrek. Waar die paarden dan heen moeten geen idee, maar gelukkig bedenkt de minister dit allemaal en niet ik.

Maar rijtechnische regels lijkt me heel lastig opstellen want daarmee verplicht je uiteindelijk een rijmethode. Ik weet niet hoe je gaat vaststellen volgens welke methode iedereen moet gaan rijden; dus western, naturals, dressuur, springen, sgw etc. Dan kun je inderdaad zeggen het rijden moet diervriendelijk zijn, maar dan heb je eigenlijk niks gezegd. De bitlozen vinden het feit dat ik er wel in bit in heb niet diervriendelijk. Ik vind de zogenaamde Anky/hyperflexi/rollkurmethode nog steeds een absoluut onprettig gezicht (niet dat ik hier een discussie over wil ontketenen enkel een voorbeeld). Een aantal tientallen jaren terug werd het voorwaarts neerwaarts rijden, wat op het moment toch als behoorlijk diervriendelijk wordt beschouwd, gezien als dieronvriendelijk. Dus hoe ga je 1 norm voor diervriendelijk rijden formuleren. Ik zie het niet gebeuren en houdt er rekening mee dat dit ook nog aan de hand van feiten beoordeeld moet kunnen worden door iedere rechter of die nou op het gebied van paardrijden een leek is of niet.

Dan als laatste zag ik langskomen een verbod op hulpteugels. Ik ben hier heel simpel in; gebeurd dat dan lijden de goede onder de kwade. Ik gebruik mijn hulpteugel af en toe als hulp en dat heeft voor mijn paarden het gewenste effect, namelijk dat ze sneller en makkelijker begrijpen wat mijn bedoeling is en dat ik dus niet in de tijd dat ze het niet begrijpen een probleem oplopen als een blokkade in de rug door minder goed lopen (maar waarschijnlijk zal ik op grond hiervan wel niet kunnen rijden). Daarbij gebruik ik mijn hulpteugel eerlijk (hangt door als hij niet nodig is) en zovelen met mij en inderdaad zovelen ook niet met mij. Maar moet het verboden worden omdat bepaalde mensen er misbruik van maken? Daarbij zijn alle hulpteugels even erg; martingaal, elastiek, touwtjes, slof. Als je 1 uitbant moet je ze allemaal uitbannen. Het aantal slofruiters valt ten opzichte van het aantal martingaalruiters compleet in het niet.

Regels leuk bedacht maar ik zie nog een heleboel praktische problemen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:13

Tallie_Ho schreef:
Je hebt gelijk!! Haha! maar, wat zijn de criterea? Waar ligt de grens vraag ik me dan af. Ik denk echt dat als de lat grandioos hoog gelegd zou worden, er een serieus paardenoverschot en een flink land tekort in Nederland zal ontstaan Knipoog

Dat tekort aan land is er in feite toch allang? Maar omdat er geen regels voor het houden van paarden zijn, is het alleen maar minder zichtbaar Knipoog

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:14

De regering is gek!!

Er is geen ruimte meer voor kinderspeeltuintjes laat staan voor paardenweides.

En verbod op hulpteugels? Najah, ik zou niet zonder mijn spoortjes en slofje kunnen hoor!

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:18

1 paard hjeeft 0.5 hectare nodig om zig het hele jaar te kunnen vermaken met grasjes.
Hoe gaan ze dat realiseren? zeker in de randstad? straks komt er nog een verbodt op paarden houden in de randstad Huilen van het lachen

se moeten eens kijken bij de handelaren, wat daar gebeurd.
en niet fokken met paarden met stalgebreken. want in hout knagen is niet altijd een vorm van verveling, ze nemen dit ook over van moeders.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:18

[/quote] gewoon helemaal afschaffen die boxen!!
alle paarden verplicht in een wei met schuilstal Knipoog[/quote]

[quote="Juffertje"]Er is geen ruimte meer voor kinderspeeltuintjes laat staan voor paardenweides.
[quote]

Dat bedoel ik.

Als ieder paard een weiland met een schuilstal mot hebben moet de paarden populatie in Nederland eerst erg gaan slinken Sigaar
Laatst bijgewerkt door mariekie op 25-01-08 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:20

fiislief schreef:
en niet fokken met paarden met stalgebreken. want in hout knagen is niet altijd een vorm van verveling, ze nemen dit ook over van moeders.

Dat is dus onzin....

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:21

Wendy schreef:
fiislief schreef:

Dat is dus onzin....

waarom is dit onzin

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:21

Ooh maar Mariekie daar is de Nederlandse regering heel gewiekst in hoor.....

Men gaat paardenbelasting heffen, de mestuitvoer verhogen, etc etc en de paardenhoeveelheid slinkt vanzelf.