Pony’s staan in ondergelopen weiland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:15

Nouja ideaal is het natuurlijk niet, maar mensen roepen altijd gelijk zo hard dat het over mishandeling gaat. En als je het zo leest lijkt het inderdaad ook erger.
En daaagen in het water is ook een beetje overtrokken denk ik. Ik schat zo in dat de pony's mischien 1,5 dag in het water hebben gestaan. Nogmaals dat hoort natuurlijk niet, maar zware verwaarlosing en mishandeling vindt ik wat overtrokken.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:17

Het is maar hoe je het bekijkt....

Je zou zelf maar eens 1,5 dag in het koude water staan...zonder alternatief...kijken hoe je het noemt als het om jezelf zal gaan Lachen

(geen aanval naar iemand persoonlijk, je is gewoon bedoeld als algemeen voor mensen die zeggen...valt wel mee, verplaats je er eens in)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:25

1.5 dag in het water was het dan ook 1.5 dag zonder eten? Neem aan dat de eigenaar niet langs was geweest in die tijd bedoel zo laat je je beestjes niet staan als je dat constateerd...

Jolliegirl

Berichten: 33036
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:26

pony's zijn niet van suiker, hier staan ze ook vaka in de blubblub
máár, er zit één maar aan... heir hebben we redelijk droge plekken!
En dat ontbrak daar... ja dat is sneu als ze er bijna 2 dagen staan...

Water zat... maarja eten.. staat niets over bij.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:32

Natuurlijk jullie hebben gelijk dat 1,5 dag in water staan niet hoort, maar je kent de omstandigheden niet. Er wordt de suggestie gedaan dat "die generatie" makkelijk zijn met dit soort dingen. Wie weet heeft die man alles in het werk gesteld om die pony's te verhuizen maar mocht dat niet baten. Vergeet niet dat de toegangswegen tot het perceel niet met de auto begaanbaar zijn omdat die ook onder water staan. Wellicht is de man slecht ter been en kan hij niet door het hoge water banjeren. Nogmaals wij weten de omstandigheden niet en je kan niet zomaar zeggen dat het mishandeling is.

Overigens kunnen de pony's vandaag waarschijnlijk weer terug, het water is inmiddels behoorlijk gezakt.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:36

Ik vind het wel goed dat er steeds meer op het welzijn van paarden (dieren) wordt gelet. Hopelijk heeft de man een droog plekje voor de pony's.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:55

wat een water daar bij jullie!
Hier waren ook al sloten, beekjes en fietspaden overstroomd (en dus afgesloten)
Gek genoeg droogde mijn bak en paddock juist weer op Tong uitsteken

Als het weiland echt helemaal onder water staat en die pony's kunnen er niet uit, dan is dat echt heel sneu, inderdaad beetje marrum gevoel...
Het is wel zo dat het heel snel kan gaan...

Hopen dat de pony's inmiddels een droog plekje hebben gekregen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:44

Goh ik heb mijn paarden net weggehaald bij een pensionstal waar ze ook nergens droog konden staan en op de betonplaten stond een laag poep en drab waar de paarden tot hun enkels in verdwenen....

Lijkt me veel erger dan dit, zeker omdat de man de pony's heeft weggehaald.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:08

goed dat ze weg moesten,
in het water staan lijkt me niet zo fijn.

leuke straatnaam ook.
de DB vond het vast schokkend. Haha!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:35

wow, mijn dorp staat in het voorpagina nieuws Clown
die foto van Kafue herken ik wel waar dat is, dat zijn de wielanden van ter Denge Ja
de straat uit het bericht komt mij zo bekend voor?

Ik ken helaas de dinkel als een beek die zeer snel buiten de oevers treed, daar kun je echt niet van op aan. Hoe vaak we bij ons wel niet hele sloten aan het overstromen hebben omdat de dinkel ( 100 meter van ons huis) het niet aankan.
3X raden waar dat water heengaat...juist.. het weiland Clown

Shoshanna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:09

Dit hoor je tegenwoordig echt steeds vaker. Boos!
echt niet normaal meer. Ach gut

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:33

rowo schreef:
Je weet idd de reden niet waarom die beestjes daar nog liepen. En vaak (ik ken er iig genoeg) doen er nogal makkelijk over als het weiland onder water staat, vooral de oudere generatie.

Neemt niet weg dat het sneu is, maar mishandeling vind ik idd ook wel erg overdreven.


Mijn 2 fjorden staan ook in zon weiland Ja, (Ze gaan 2 nachten per week op stal, om hoeven te drogen)
Maar ze staan liever buiten dan binnen, dat is echt te merken aan ze. Breken de boel af smorgens.

Ze staan op sommige plekken tot de knie in de blubber, maar vind mezelf absoluut geen dierenmishandelaar !
Soms kan gewoon niet anders

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:48

runningkawa schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt....

Je zou zelf maar eens 1,5 dag in het koude water staan...zonder alternatief...kijken hoe je het noemt als het om jezelf zal gaan Lachen

(geen aanval naar iemand persoonlijk, je is gewoon bedoeld als algemeen voor mensen die zeggen...valt wel mee, verplaats je er eens in)


Amen!

Belachelijk dit, meerdere dagen nog wel!
Dat slappe gemiep over die man was miss. wel slecht ter been of al op leeftijd en volgens sommige hier die dit allemaal wel mee vinden vallen bah, als je dieren hebt dan zorg je er maar goed voor of je regelt andere mensen die dit voor je kunnen doen of neem dan helemaal geen dieren.

Ik vind dit pure mishandeling, klaar!

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:12

Alles kan anders amber..het is maar wat je er als mens voor doet.

Maar jij hebt het over sommige stukken, dan ga ik er vanuit dat er ook droge stukken zijn?

Zoniet...vlug wat er aan gaan doen.
Vrachtwagen zand doet bijv al wonderen.
Dan kun je 1 stuk echt verhogen, daar ook droog voeren.

Paarden horen gewoon niet 24/7 op stal, maar ok geen hele dagen in de blub. Dat ze naar buiten moeten, ja logisch, maar wij als mens willen die dieren , dan moeten we er ook goed voor zijn. Dus die omstandigheden creeeren.

Kan me er dus ook verschrikkelijk over opwinden dat er mensen zoals waar dat berichtje over geschreven is er zo gemakzuchtig mee om gaan...verkoop ze dan en hou een paar goudvissen...

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:13

manie schreef:
Joh lekker natural, is hartstikke goed voor je beest Clown


Zo is dat, beter dan de hele dag in een stal met lekker droog stro Tong uitsteken

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:46

Wat sneu voor die pony's. Hopelijk staan ze er nu wat droger bij. Die eigenaar had veel eerder maatregelen moeten nemen. Als het zoveel regent dan ga je toch even wat vaker kijken hoe je beesten erbij staan, en als je zelf niet kan dan vraag je of iemand anders dat even voor je doet lijkt mij.

Ik zie wel meer paarden hele dagen alleen in de blubber staan, die hebben geen droge plek meer over om te liggen en kunnen amper lopen door de drek. Dat vind ik persoonlijk ook niet normaal. Hele dagen op stal is ook niet goed maar dit is weer het andere uiterste.
Mijn paarden lopen al met een boog om een plasje heen, die vinden het vreselijk als ze de hele dag in de blubber zouden moeten staan. En dat wil ik ook zelf niet.

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:54

runningkawa, we hebben geen droge stukken, wel stukken dat alleen hoefjes in de blubber staan.
Het is niet goed te praten, maar ik sta bij een boer en die houd zijn Fjord (profiel) al 10 jaar zo. Ga hem maar is gek maken dat er zand bij moet komen.

Ik kan misschien geen pension betalen waar ze droog staan, maar dit wel..En om dan te zeggen dat ik dan maar goudvissen moet gaan houden vind ik erg grof gezegt, want Fjordy en mijn eigen hebben niks te klagen voor de rest.

Ook blijf ik er bij dat er vaak te voorzichtig met paarden word omgegaan. Ze zijn niet van suiker.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:01

Mag jij grof vinden, het blijft mijn mening...als je geen geld hebt om een paard te zetten zoals het hoort, hoor je hem niet te kopen...sorry, maar zo denk ik erover.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand een paard koopt en niet wacht tot hij ouder is en dan pas een paard koopt als die persoon het dan wel kan betalen. En kun je het dan nog niet...jammer, dan niet...

Ik wil ook zoveel dingen, net als iedereen...maar geen geld, dan is het er ook niet...

En ik ga er zeker niet voorzichtig mee om alsof ze van porselein zijn...maar geef ze wel wat ze verdienen.
En mijn paarden verdienen meer dan een bubber rotzooi...

Edit Je is algemeen en voor ieder die zich er zelf in vind passen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:03

Ik ben het helemaal met je eens Amber_ , maar als je dit zo op bokt zet kun je voorspellen dat er mensen erg boos op reageren.
Ik ga het niet goed praten dat die pony's zo in het water stonden, maar om het gelijk dieren mishandeling te noemen vind ik weer iets anders.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:05

Hoe moet je het dan noemen?

In de natuur liggen bergen en dalen, daar kiest een paard ook nu de dalen niet maar gaat droog staan...het zijn geen amfiebieën

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:17

dat snap ik, maar gezien de leeftijd van de eigenaar en het snelle rijzen van het water, snap ik dat de paarden in dat weiland stonden. Ik zeg niet dat het gezond is voor ze, of dat ze er moeten blijven staan.... maar om gelijk het woord dierenmishandeling in de mond te nemen vind ik wat overdreven.

Nederland heeft nou eenmaal geen bergen en dalen. Zouden er daarom geen paarden in nederland gehouden mogen worden?

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:25

runningkawa schreef:
Hoe moet je het dan noemen?

In de natuur liggen bergen en dalen, daar kiest een paard ook nu de dalen niet maar gaat droog staan...het zijn geen amfiebieën


Ik ben het volledig met je eens. Op het moment dat ze een keuze hebben tussen droog staan cq liggen, dan vind ik het een heel ander verhaal. Een paard (ook de sobere rassen) zijn geen varkens en horen dus niet in de blubber!

@Amber; je kunt toch zelf ook een paar m³ zand laten brengen. De kosten hiervan vallen best mee en voor je paarden is het vele beter en prettiger dan in de blubber staan.

@Oslo-girl; ben met je eens dat soms het rijzen van water je soms kan verrassen. Maar ik vind het ook opvallend dat er direct een proces-verbaal is opgemaakt. Volgens mij krijg je dat maar zo niet, duss????
De leeftijd van deze man is natuurlijk onzin. Op 64 jarige leeftijd ben je nog niet eens met pensioen en zou je dus theoretisch gezien nog gewoon deelnemen aan het arbeidsproces!

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:29

Als die man zelf niet in staat was om naar zn pony's te gaan dan had ie op zn minst iemand anders kunnen vragen om even te gaan kijken.

Ik heb zelf ook 3 paarden en die staan elke dag buiten maar nooit in de blubber. Je kunt er zelf heel veel aan doen om er voor te zorgen dat ze er droog bij staan. Een vracht zand is echt niet zo duur.

Eleven

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Gorinchem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:52

Zoals ik dus lees kan het gebeuren dat de Dinkel overloopt, dan kan die man er toch ook weinig aan doen dat zijn weiland binnen 4 uur volstaat met water. Dat is iets wat de natuur doet en waar je zelf weinig tegen kunt doen. Hij beter van te voren kunnen bekijken of dit vaker gebeurt en er dan voor kiezen om de pony's misschien toch een ander plekje aan te bieden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:56

Maar in het nieuwsbericht staat dat de pony's er al dagen zo bijstonden en er meerdere meldingen van gemaakt zijn of lees ik het verkeerd??