Paarden trappen grindpaden ‘in de kreukels’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Re: Paarden trappen grindpaden ‘in de kreukels’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:53

Dat is wel heel makkelijk gezegd. Een stuk verderop ligt een aangelegd bos met ruiterpaden. Maar aan die paden wordt dus geen onderhoud aan gepleegd. Ruiterpaden zoals je ze kent zijn het dus niet, het zijn stroken gras die af en toe gemaaid worden. En nu met de regen is het een grote modderpoel waar je niet doorheen kan rijden! Her en der ligt er wel een beetje zand, maar omdat de honden het zo leuk vinden om daar in te graven krijg je daar weer gevaarlijke kuilen. Als ze daar nu eerst daar de boel in orde maken zodat je nog ergens kunt rijden. Mogen ze van mij dat nieuwe park weer afsluiten!

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:02

Precies shcmarathon! Waar ik woon hebben we ook een klein recreatiebos met wandelpaden (waar je niet op mag) en een 'zogenaamd' ruiterpad. Dit ruiterpad wordt ook niet onderhouden en de paarden gaan tot ver over hun kogels in de blub. Dit is dus niet te rijden, maar op het wandelpad stappen mag ook niet van onze 'aardige' boswachter. Als ze nu ook eens het ruiterpad onderhouden dan heb je tenminste een alternatief!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:05

Ik heb daar vorige week bijna vast gezeten! Het is dat hij eruit sprong maar anders! Hij zakte echt ver weg!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:09

Inderdaad zouden er ruiterpaden worden aangelegd, jammer alleen dat het enkele ruiterpad dat er wel is, niet onderhouden wordt, en ook gewoon stopt. Er staat gewoon een bord einde ruiterpad! (das dan bij elkaar net geen twee km ruiterpad, bij sterke regen alleen geschikt voor zeepaardjes)En waar moet je dan heen? Omkeren dan maar?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:10

Misschien zouden ze de ruiterpaden dan eens in orde kunnen maken als ze zich eraan storen dat er ruiters gebruik maken van de andere paden. De ruiterpaden zijn (zacht uitgedrukt) onbegaanbaar. Er zijn bij mij meerdere verhalen bekend dat er paarden tot bijna aan hun buik wegzakten in de vieze drek van de ruiterpaden. Er is al meerdere malen een enquete ingevuld wat betreft de ruiterpaden, met de vraag of ze verbeterd kunnen worden, maar daar word nooit op gereageerd. Dus wellicht moeten ze verder kijken dan hun neus lang is, en de ruiterpaden eens in orde maken. Want dán bestrijden ze de oorzaak en is het hele probleem opgelost.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:15

Jammer dat sommigen niet zoveel respect hebben voor wandelpaden. Anderzijds moet men ook 'ergens' heen met de paarden, bij gebrek aan ruiterpaden. Maar dan hoef je nog niet op een zacht grindpad te galopperen. In Nederland zijn best veel ruiterpaden in vergelijking met België Lachen Waar mijn vzpaard staat, ben ik er nog geen enkel tegengekomen. In mijn gemeente ook niet. Bij ons is een buitenritje maken wat stappen en af en toe een drafje op de baan of in de berm. Aan de behoeften van het stijgende aantal ruiters wordt nog niet voldaan in ons landje, de plannen om ruiterpaden aan te leggen worden maar niet doorgevoerd... Gestoord (Niet tegenstaande dat er hier en daar wel zijn hoor)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:16

Ik zal eens kijken of ik van het weekend eens foto's kan maken van "Het ruiterpad".

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:21

Trek je dan wel je lieslaarzen aan? Knipoog Duivel

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:26

Euhm geef Jims wel lieslaarzen! Knipoog

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:31

ik ben het eens met beide partijen. Ik kom er ook vaak en de ruiterpadden zeker onder delft zijn drama. bepaalde stukken zelfs in de zomer blubber. Ik rijd niet over de grind stukken die zijn smal en dat vind ik niet nodig. Ik neem wel de harde fietspaden om over te stappen. Mij valt ook op dat er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel mest op ligt. Ook ik vind dit niet kunnen. Je voelt als je paard moet mesten, stop dan ff en draai hem boven de berm. Dat scheelt dan al een hoop ergernis. Maar om dit probleem echt op te lossen is er maar 1 mogelijkheid dat is onderhoud van de padden, maar dan vind ik ook wel dat de hondenmensen (ben er zelf ook een) hun honden niet meer op de paden moeten uitlaten wij niet op de voetgangerspaden hun niet op de ruiterpaden, want soms ontstaan er gevaarlijke situaties hier door.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:34

IKbenEllen schreef:
calimerootje schreef:
ik woon ernaast en zie ze af en toe met drie tegelijk lekker in een pittige galop over deze paden razen en ja je wilt niet weten hoe die paden eruit zien.

Bloos! In pittige galop over grindpad??? Nagelbijten / Gniffelen

Zowieso over een grindpad.. Verward

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:39

Jammer dat de ruiters het voor andere ruiters verpesten. Dit komt weer in het nieuws, en nooit wort er wat gezegd van de crossbrommers op ruiterpaden (of recreatie vissres die hun tent opzetten op een ruiterpad).

Ik heb hier in het recreatie gebied regelmatig last van "mensen" op de ruiterpaden. Al dan niet met tent, cross brommer, mountainbike of niet aangelijnde honden die in de achterbenen van mn paard hangen.
Maar dat komt nooit in het nieuws, en de ruiterpaden worden er ook niet beter op door hun.

Paarden over en frindpad weer wel, jammer hoor. Maar wel weer typisch nederlands!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:06

shcmarathon schreef:
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Een stuk verderop ligt een aangelegd bos met ruiterpaden. Maar aan die paden wordt dus geen onderhoud aan gepleegd. Ruiterpaden zoals je ze kent zijn het dus niet, het zijn stroken gras die af en toe gemaaid worden. En nu met de regen is het een grote modderpoel waar je niet doorheen kan rijden! Her en der ligt er wel een beetje zand, maar omdat de honden het zo leuk vinden om daar in te graven krijg je daar weer gevaarlijke kuilen. Als ze daar nu eerst daar de boel in orde maken zodat je nog ergens kunt rijden. Mogen ze van mij dat nieuwe park weer afsluiten!

En is dat dat een reden om wel op de wandelpaden te gaan rijden?
Ik dacht het niet...
Als je langs een drukke weg woont met nauwelijks berm, zoals veel mensen in de betuwe, dan kun je daar ook niet buiten rijden.
Je kunt dan een paar dingen doen: je paard op een plek stallen waar je wel buiten kunt en mag rijden, of gewoon niet buitenrijden...dat zijn de consequenties van je omgeving. Al hoeft dat neit altijd leuk te zijn natuurlijk.

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:57

een maandje geleden waren de meeste paden er ook nog niet dus toen werd er ook ergens anders gereden. Dus waarom nu wel over deze paden. Ik heb er daarstraks weer gelopen en aan de vlaardingse kant is het echt een vieze strontzooi. Het lijkt wel of er een hele kudde voorbij is gekomen die alleen daar hebben lopen mesten

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:13

Ik ben het helemaal eens met Liesje89, er is zelfs een site in het leven gebracht voor dit probleem, zodat mensen met een paard en in gebieden zoals dit hun beklacht of ideeen kwijt kunnen ( waaronder ik )
En naar mijn inziens doen ze er niets mee? misschien lezen, maar er wordt voor de rest geen aandacht aan besteed om daadwerkelijk wat aan de ruiterpaden in dit gebied te doen!
Het is gewoonweg jammer, want zo geeft de ene mens de ander de schuld en het cirkeltje is rond.
Conclusie er is niets gebeurd en er zijn mensen geergert!
Jammer want het zou zo veel beter kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:47

Ik hoor jullie mopperen over niet begaanbare ruiterpaden...opzich heb je dan nog geluk...
Hier achter me ligt 1500 hectare natuurgebeid. Daar mag je met een paard gewoon helemaal niet in..ook niet op een slecht ruiterpad...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:25

Wij hebben een eind rijden van de boerderij af wel een natuurgebied met ruiterpaden, maar de kortste en veiligste weg om er te komen is door een voor paarden verboden bos (terwijl de paden dáár juist kapot zijn gereden door shovels e.d.), en anders moet je een heel eind omrijden via de weg. Het toegestane rijgebied bij ons is wel heel mooi, alleen kun je er bijna alleen maar lange routes rijden, zeker als je bedenkt dat je ook nog hgeen en terug moet rijden. Nou zijn wij wel erg verwend geweest voorheen met een bos op een paar minuten afstand waar we heel veel keuze in paden en afstanden hadden, maar goed, dat wil niet zeggen dat ik waar we nu rijden maar gewoon de fiets/wandelpaden aan diggelen rijd.

EvillxBambii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:54

Wij hebben hier ook een paar ruiterpaden, maar daar word geen fl*kker aan gedaan ,

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:39

shcmarathon schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, ik rij daar ook (abtwoudsche bos) Zomers zijn die paden nog redelijk te doen (als je de hondenkuilen niet meeteld) Maar nu... 1 grote modder- en zuigbende!!
Ik heb vorig jaar een klacht ingestuurd, maar helaas tot op heden niets over gehoord, en dat terwijl je een melding krijgt dat je klacht binnen 8 weken wordt behandeld

Oproep voor ruiters in omgev Midden Delfland (Zuid-Holland)

Als ze de ruiterpaden wat beter zouden onderhouden dan hoeven de ruiters ook niet meer op het fietspad/grintpaden, Midden Delfland doet dit dus ook wel een beetje zelf vind ik

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:29

[/quote]
Dat wandelpad is inderdaad voor wandelaars, net zoals het fietspad voor fietsers is, en niet voor ruiters. Ruiters horen op het ruiterpad, en als dat er niet is in de berm of op de rijbaan van de weg.

Fietsers klagen dus net zo terecht als wandelaars wanneer hun paden stukgelopen/ondergemest worden door paarden.[/quote]

helaas is er geen rijbaan naast evenmind dat je de berm kan gebruiken het is in aanbouw dus naast het fietspad ligt alleen hopen aarde, maar goed het is niet fijn voor de wandelaars en fietser, er ligt echt heeeeeel veel mest,

ik gaat midden delfland vragen of ze ruiterpaden daar gaan aanliggen, zodat alle recreanten plezier ervan kunnen hebben, want nu is het gewoon zonde

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:01

Jammer dat de paden stukgereden worden. Erg asociaal!
Ook jammer dat mensen hun mest niet aan de kant schuiven.

Ik moet eerlijk toegeven dat wij hier ook regelmatig rijden in voor paarden verboden gebied, of via openbare fietspaden doorsteken van de ene rustige weg naar de andere. Maar als de paden slecht en nat zijn rijden we alleen stapvoets om geen schade aan te richten.
En als de paarden op voet/fietspaden/verboden bospaden/vlak voor huizen/opritten mesten, dan stappen we wel even af om het van het pad te schuiven in de berm of bosjes. Kleine moeite en scheelt veel klachten.

Zo kwamen we de boswachter ook eens tegen in het verboden bosje (anders moeten we langs een drukke, gevaarlijke klinkerweg naar de (60km landweg) ruiterroute, of over een schelpenfietspaadje) terwijl ik net was afgestapt om de mest opzij te schuiven.
Hij vroeg ons of we wisten dat we hier niet mochten rijden... Uhhh... Ja dus... Wij gaven aan niet met onze paarden langs de ernaast liggende weg te willen om veiligheidsredenen en hoewel hij ons wees op dat alternatieve fietspad iets verderop heeft hij ons niet bekeurd, maar wel gevraagd/op het hart gedrukt de paden niet stuk te rijden. Daar houden wij ons dus braaf aan...

Over de officiële ruiterroute aan de andere kant van die weg is zulke grof puin/grind gestort dat zelfs de fietsers bij plaatselijk belang hebben geklaagd omdat er niet te fietsen valt... Vroeger was het een prachtig onverhard pad waar je heerlijk rustig 6 tot 8 kilometer overheen kon rijden. Nu red je het zelfs met ijzers niet meer op bepaalde stukken.

Slecht onderhouden ruiterpaden komt ontzettend veel voor.
En ik snap eigenlijk ook niet waarom vele stevige zandpaden in het bos voor ruiters verboden terrein zijn terwijl ze met de bosbouw elk jaar alles helemaal aan gort rijden en zulke diepe sporen veroorzaken dat het niet meer begaanbaar is voor wandelaar en fietser en zelfs een paard er moeite mee heeft.
En dat wordt zelden (vlot) hersteld. Zulke schade veroorzaakt zelfs een losgebroken kudde olifanten nog niet... Leg dat dan maar eens uit aan een ruiter die gewoon lekker ontspannen een boswandeling te paard wil maken over geschikte stevige paden...

Ik ken weinig ruiters die er plezier uit halen om met paard door 20 cm gladde modder te ploegen met hun paard. Zulke stukken zijn erg vervelend als je die tegenkomt en als je er niet omheen kunt rijden wij er heel voorzichtig stapvoets doorheen in de hoop dat alles en iedereen heel blijft.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:25

Zo heb net een ritje van drie uur achter de rug om foro's te maken... Ben ze nu aan het uploaden en maak zo een apart topic ervoor!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:01

ik ben benieuwd ik was ook buiten en heb ook wat foto's gemaakt. Za; ze dan wel in jouw topic erbij zetten.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:06

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:27

Je foto's komen veel minder dramatisch over dan het werkelijk is Nagelbijten / Gniffelen