Amazone en paard aangevallen door hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles9

Re: Amazone en paard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:21

Ja dat bedoel ik toch ook??
Luisterd je hond NIET goed, dan loop je met je hond aan de riem en niet los.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:22

Niet leuk om mee te maken, maar het kan gebeuren.
Wellicht dat de hond weggelopen is.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:25

mamamika schreef:
PFf, het zal je maar gebeuren.
Bij ons in het bos lopen op dagen met heel mooi weer ook echt heel veel mensen met honden.

Ik rem bij voorbaat al af en passeer mensen met honden in stap en heb eigenlijk voor zulke gevallen ook eigenlijk altijd een lange zweep bij me.
Heb er namelijk al 2x gebruik van moeten maken.

Groetjes Natasja

Je hoort altijd in stap te passeren, of ze nu wel of geen hond bij zich hebben
edit: sorry, was al eerder gezegd.
Laatst bijgewerkt door winnitou op 08-01-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:31

Ik vind dit ook wel wat overdreven. Meteen maar afmaken? Een hond die niet luisterd en een paard aanvalt hoeft van mij echt neit afgemaakt te worden. Het bos is van alle mensen en niet alleen van ons.

Die mensen gaan toch ook niet zeggen dat als een paard aan de kletter gaat van maak maar af. Straks komt mn hond onder zn poten? Of mischien wel een kind?

Wat Redrumfox doet vind ik het beste. gewoon afstappen en kijken wat de hond doet.

Bekijk het ook even vanuit de honden liefhebbers die het waarschijnlijk ook niet leuk vinden dat er paarden langs komen gedraaft of gegalopeerd. Toon dus gewoon begrip voor elkaars situatie en blijf rustig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:34

liedje89 schreef:
(doorrijden als er een hond met je mee rent is trouwens niet zo heel handig, je kan iets alleen achtervolgen als het vlucht en alleen als je iets aan het opjagen bent is het doel om het te vangen)

Dat klopt maar ik ga echt niet meer stoppen voor iedere loslopende hond.
Als het een vrolijk beest is wat gezellig meerent dan mag dat van mij tegenwoordig. Het baasje passeer ik uiteraard altijd in stap maar als we er voor bij zijn en we zijn toe aan een galopje..dan gaan we ook. Op een mooie dag in het bos kan je wel stil blijven staan.

Effect is ook altijd erug leuk Fiiicky, HIER! Ficky zit Neeee stop FIIIIICKYYYYY!!!!!!! ROFL Haha!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:35

Een beetje meer rekening met elkaar houden, en je aan de regels houden, paarden op ruiterpaden, honden aangelijnd waar het moet en waar het nodig is, geen wandelaars en spelende kinderen op ruiterpaden (mijn grote ergernis).

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:42

Og, alweer..

Ik vind het echt belachelijk, als honden zomaar zonder baasje in de bossen lopen, en zeker als ze ook nog eens bijten. Ik heb hier ook een hond, die helemaal niets tegen paarden doet. (zie ava) Natuurlijk wel als het paard gericht naar hem toe komt (in de wei ofzo) dan blaft hij, maar verders niet.

En mijn verzorgpaard staat al 3 jaar op een hondenkennel, met al het geblaf en het onder haar door geloop.. Maar zij geeft er niet zoveel om.. Als we op buitenrit een hond zien (vrij open bossen) dan wordt er meteen stil gestaan, totdat we het baasje zien en hij/zij ons zodat die de hond bij houdt, en dan rijden we weg. Heb nog niet mee gemaakt dat er een hond op mij afkwam, maar de honden hier zijn allemaal wel gewend met paarden, hier is het namelijk echt een honden- en paardendorp, dus da's wel fijn. In de bossen hier zijn overal ruiterpaden, dus we komen vaak zat honden en mensen tegen, die we áltijd in stap passeren..

Als het met mijn paard en mezelf zou gebeuren, zou ik ook de hond slaan. Maar ik zou het toch niet over mijn hart kunnen krijgen om die hond ook af te laten maken! Nee, nooit..

Dat geldt ook voor mijn hond, ik weet toch zeker dat die niet wordt afgemaakt als deze oooooit bijt (wat hij nooooit zal doen!)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:49

Op het moment dat mijn hond losloopt en iemand mij passert met paard hou ik hem vast tot dat de ruiter en paard op een goede afstand zijn. Dit doe ik niet omdat ik ben bang dat mijn hond wat doet want die is nog bang van een schaap. Maar gewoon uit beleefdheid. Zij zorgen dat ik geen last heb van hun en ik zorg ervoor dat ik hen niet tot last ben.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:51

Pfff alweer zo'n drama Scheve mond

De amazone heeft goed gehandelsd, ik heb ook om die reden een zweep bij me buiten.
Hopelijk kunnen ze straks zonder angst weer naar buiten...

Pebbles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:54

Oke die reactie van mij van het afmaken is wat te heftig.
Maar nog vind ik het levensgevaarlijk dat zo'n hond losloopt, er zullen echt wel meerdere loslopen ik kijk het ook altijd wel af wat ze doen.
Maar ik blijf liever zitten op mijn paard vind dat ik dan toch meer controle heb.

Als ik zoiets hoor dan gaat het bij mij koken hoor! Boos!
Ik let altijd op ruiterpad en als ik met mijn hond wandel netjes aan de lijn het is een jack russel dus een stropertje op en top Clown

En klopt, het bos is van iedereen, maar soms is het respect wel ver te zoeken.
Hier in bossen hebben we ook te maken met quads die het leuk vinden om over het ruiterpad te gaan.
Maar die kun je moeilijk raken met de zweep omdat ze van die helmen op hun hoofd hebben Knipoog

keane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:55

Redrumfox schreef:
maar als het een hond is die meteen naar mij of naar Pardusz hapt of gromt dan kan hij een knal krijgen.

wel eens eraan gedacht dat er honden zijn die grommen en blaffen omdat ze erg bang zijn en zo "stoer en groot" over willen komen ? Zou niet erg aardig zijn als ze voor hun angst gestraft worden door jou. Knipoog
Pebbles9 schreef:
En dan nog als ze hun hond los hebben lopen dan verwacht ik wel dat die hond dermate luisterd dat hij niet gaat rond sjouwen.
Zo niet dan aan de riem, doe ik met mijn hond ook.

dus jouw hond luistert in ELKE situatie naar je, ook als zijn instinct hem zegt iets te doen ?
liedje89 schreef:
Ik vind het jammer dat zoveel honden en paarden eigennaar geen rekening met elkaar houden, vooral met het opvoeden van de hond als je een hond op jonge leeftijd gewoon overal kennis mee laat maken is zoiets te voorkomen. .

niet iedereen heeft die mogelijkheid, bijvoorbeeld als je een dier krijgt dat wat ouder is.
Ik snap je opmerking wel maar ruiters houden ook nooit rekening met hondeneigenares dus ik vind het allemaal maar erg dubbel
Robsi_Vigaro schreef:
.

Bekijk het ook even vanuit de honden liefhebbers die het waarschijnlijk ook niet leuk vinden dat er paarden langs komen gedraaft of gegalopeerd. Toon dus gewoon begrip voor elkaars situatie en blijf rustig.

mooi gezegd
ik ben niet specifiek "voor" de hondeneigenaren, zeker niet, ik heb beide gehad dus kan me ook van beide kanten indenken.
Als een hond moet luisteren en dat niet altijd doet moet hij maar aan de riem wordt hier gezegd, hier ben ik het helemaal niet mee eens. Als je als ruiter in zo'n gebied waar honden losmogen gaat rijden weet je dat er een risico is dat er honden loslopen en dat die honden achter je paard aangaan. Je kan ook zeggen dat je pas buiten moet gaan rijden als je je paard voor 100% onder controle hebt. Dat wordt dan weer niet gezegd, heel apart Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-08 02:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:04

Rij ook vaak in het Spanderswoud en daar barst 't van de loslopende honden. Wanneer ze echt vervelend worden dan keer ik m'n paard om en ga achter de hond aan. Paard vind 't leuk en hond schrikt zich rot Knipoog Maarre, als wij als ruiter onze paarden zo slecht onder controle hadden als de meeste mensen hun hond gebeurden er echt de grootste ongelukken.....

Pebbles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:06

@keane: dieren zijn nooit voor 100% te vertrouwen, dus dan kun je nooit buiten gaan rijden met je paard of je hond los laten lopen.
Een paard die kun je nooit voor 100% onder controle hebben het is en blijft een vluchtdier en een hond blijft een jager

Haha dat kan ik misschien ook proberen ja achter de hond aan gaan!
Leuke oplossing!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:09

Pebbles9 schreef:

Nog een tipje voor de ruiters, keer je paard om met zijn hoofd naar de hond toe.
Voor de meeste honden is dat bedreigend genoeg om weg te rennen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:11

keane schreef:
Redrumfox schreef:
maar als het een hond is die meteen naar mij of naar Pardusz hapt of gromt dan kan hij een knal krijgen.

wel eens eraan gedacht dat er honden zijn die grommen en blaffen omdat ze erg bang zijn en zo "stoer en groot" over willen komen ? Zou niet erg aardig zijn als ze voor hun angst gestraft worden door jou. Knipoog

Nou als een hond als een gek op mij afrent met tanden ontbloot etc. dan lijkt het me duidelijk dat dat geen grootspraak is. In ieder geval neem ik geen risico en krijgt hij gewoon een schop zo gauw hij iets wil flikken.

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:12

Pebbles9 schreef:

En dat geld dan toch netzo goed voor je paard?
heb jij je paard niet onder controle moet je niet in het bos gaan rijden.

Er is van beide kanten geen respect voor de ander.
Die hond had niet mogen bijten, maar misschien had die hond wel een reden om te bijten. Het verhaal is te half half om echt een conclusie te kunnen trekken.

Iedereen wil graag gebruik maken van de stukjes natuur die nederland nog heeft, dus als jij op een paard zit, geeft jou dat niet meer recht dan de beste man/vrouw die zijn hond daar uitlaat.

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:14

Mijn paard heeft een keer een hond doodgetrapt toen ik erop zat Verdrietig ik was aan het stappen, hond kwam op me afgescheurd ging in z'n staart hangen en baf.1 klap was al voldoende...ben nog nooit zo geschrokken. "gelukkig" naam de eigenaresse van de hond en 'positief' op en zei dat het z'n eigen schuld was en dat we maar door moesten rijden omdat onze paarden totaal in stress waren. Terwijl mijn paard super rustig en lief is met honden en er nooit van schrikt. Maar als ze gaan bijten...Zo lang je ergens rijd waar ook honden loslopen blijft het een risico. Mijn ervaring is dat veel hondenbezitters zich niet realiseren hoe gevaarlijk het voor ruiter,paard en hond kan zijn als ze op je af rennen.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:18

ik schrik er ook iedere x van als ik zulke verhalen hoor.
Ik ben al een keer in het ziekenhuis beland door zo'n loslopende hond die achter mijn paard aanging. nu ik chinook heb is het ook wel eens gebeurd maar ik draai nu meteen om als dat gebeurd en let echt heel erg op (ben vaak meer bezig om te kijken of ik mensen met honden zie dan met lekker buiten rijden) Ook ben ik als de dood dat zo'n loslopende hond mijn paardje zou bijten het is dan toch een slechte ervaring voor een paard en die van mij is soms al wat paniekerig met bepaalde dingen. het is toch eigelijk niet normaal dat wij als ruiter daar bang voor moeten zijn. ik heb zelf ook 3 honden waar er 1 van een border collie is.ze gaat wel eens mee naar stal ook vanaf pups af aan maar ik moet toch echt opletten want ze blijft een drijver.
de andere twee zijn jackies maar die durf ik zelf niet eens los te laten in de omgeving waar ik paarden kan verwachten.ben veelste bang dat mochten ze er achter aangaan ze getrapd worden of dat ik de schuldige ben dat er een ruiter valt.

misschien kan je dat alleen maar zeggen als je ruiter bent of zoiets naars hebt meegemaakt. het lijkt wel of bepaalde honden bezitters in het bos of park met ruiterpad het niet snappen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:19

Amnero schreef:
Iedereen wil graag gebruik maken van de stukjes natuur die nederland nog heeft, dus als jij op een paard zit, geeft jou dat niet meer recht dan de beste man/vrouw die zijn hond daar uitlaat.

Hier heb je zeker gelijk in, maar dan moeten ook beide partijen zich goed gedragen: in stap naderen en passeren, en de hond aanlijnen als hij niet goed luisterd en/of niet gewend is aan paarden (een hond die dagelijks tussen de paarden loopt doet natuurlijk niets).

Net zoiets vind ik het rijden op wandelpaden: ik doe het ook vrijwel dagelijks, maar ik rijd altijd zoveel mogelijk aan de zijkant en dus niet op het pad maar in de greppel. Zeker als je ijzers hebt moet je daar aan denken, op die manier maak je de paden helemaal kapot wat hinderlijk is voor wandelaars. Ik zie wel eens dames langs galoperen of draven midden over het pad, dan denk ik ook van hallo waar zijn we nou mee bezig?

Op die manier blijft het voor iedereen leuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:22

Pebbles: er was helemaal geen baas in de buurt, wellicht is die hond gewoon ontsnapt of ergens bang van geworden en gevlucht, weet jij veel...
je oordeel via internet geven is zó makkelijk....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:25

Amnero schreef:

Het is de zoveelste keer dat iemand hier uit de buurt tijdens het rijden wordt aangevallen door een hond. Het barst van de loslopende honden hier in de bossen en op de hei. Het gaat hier niet om meer recht, het gaat er om dat iemand daar rijdt en dat er een hond een paard en ruiter lastig valt, zelfs met bijten.
Hoe je het ook went of keert, bijtende honden zijn gevaarlijk. Ik zou nooit afstappen, want ik ben niet dol op vreemde honden en daarbij schopt mijn paard vanzelf wel als zo'n hond te dicht in zijn buurt komt. Het zegt mij genoeg dat de eigenaar van die hond nergens te vinden was, want loslopende honden zonder eigenaren zijn verboden in dat gebied.
Als je je hond niet bij je kan houden, moet je hem gewoon aangelijnd houden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:28

stef schreef:
Pebbles: er was helemaal geen baas in de buurt, wellicht is die hond gewoon ontsnapt of ergens bang van geworden en gevlucht, weet jij veel...

Dat zelfde geldt voor jou.

Hoe kan jij nou bepalen of die hond bang was of gewoon agressief? Wij waren er allemaal niet bij.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:28

keane schreef:
Robsi_Vigaro schreef:
.

mooi gezegd
ik ben niet specifiek "voor" de hondeneigenaren, zeker niet, ik heb beide gehad dus kan me ook van beide kanten indenken.
Als een hond moet luisteren en dat niet altijd doet moet hij maar aan de riem wordt hier gezegd, hier ben ik het helemaal niet mee eens. Als je als ruiter in zo'n gebied waar honden losmogen gaat rijden weet je dat er een risico is dat er honden loslopen en dat die honden achter je paard aangaan. Je kan ook zeggen dat je pas buiten moet gaan rijden als je je paard voor 100% onder controle hebt. Dat wordt dan weer niet gezegd, heel apart Knipoog

onder controle of niet, normaal gesproken braaf of niet het is en blijft een risico.

bijv. in het amsterdamse bos waar ik eerst jaren heb gestaan daar heb je veel lange ruiterpaden. doordat het altijd zo druk is zou je eigenlijk nooit kunnen draven of galoperen.
het engste vind ik paden waar dan een stuk bosje tussen zit en dan een voetpad.leuk die onverwachtse honden opeens op het ruiterpad.

bijv. eergister had ik opeens een jogger met een hond op het ruiterpad in het diemerbos.
(terwijl wij als ruiter niet op het voetpad of fietspad mogen Boos! )
maargoed ik riep van kan ik je passeren.
ze stopte, hond ook. maar zij wou natuurlijk ook verder rennen en ik verder draven.ik dus ook aandraven. ik keek eerst achterom, hond bleef gewoon bij de baas.

de baas leek ook geen riem bij haar te hebben dus ik dacht nou het is veilig om aan te draven. toch hoorde ik 10 meter achter mij die vrouw haar hond terug roepen.
ik draaide dus om richting de hond, hond meteen pleite gelukkig.
maartoch......ik vond op dat moment eigenlijk dat dat niet nodig hoefde te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:32

xx_Horsiex schreef:
stef schreef:

Dat zelfde geldt voor jou.

Hoe kan jij nou bepalen of die hond bang was of gewoon agressief? Wij waren er allemaal niet bij.

Als je mijn bericht nu eens leest en zoekt wat de betekenis is van het woordje WELLICHT...
Ik zeg niet dat het zo is, ik was er idd niet bij, ik zeg alleen dat het goed kan

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:33

Je hoeft niet zo opvliegend te reageren, ik vind alleen dat je altijd zo makkelijk naar anderen wijst. Daarom reageerde ik.