Stapmolentraining veulens geen grotere kans op peesblessure

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Stapmolentraining veulens verkleint kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:55

Een veulen gewoon 24 uur per dag in een loopstal met paddock zetten
Dan heeft ie 24 uur per dag beweging, dat is beter als 4 die uurtjes...
Als ik soms zie hoe mensen met paarden omgaan
Verbaast het me niet echt, dat er veel peesblessure's voorkomen...

Te jong en te hard aan het werk zetten.
Te kort in en uit stappen.
5 munuten in en uitstappen is echt veel te weinig.
Te lang wachten met de hoefsmid (maximaal 6 weken)
verkeerd beslag (te lange teen)
Te weinig beweging (24 uur op stal is niet gezond voor de spieren en pezen)
En dan ook nog een half uurtje losgooien zodat het paard uit zijn dak gaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:57

Citaat:
Hierdoor zou je kunnen denken dat regelmatige intensieve beweging bij veulens de pezen laat wennen aan de extra belasting, waardoor je ook op latere leeftijd minder kans hebt op schadelijke effecten.

Waarom dan niet andersom..
De grens verleggen wanneer een paard gestart mag worden??
En waarom moeten veulens in de molen, laten we beginnen als ze 2 of 3 zijn, dat is vroeg genoeg..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:58

RianneH schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor. Mij is altijd geleerd, je moet de hypothese ontkrachten, je weet pas of het zo is alles is aan gedaan om het tegendeel te bewijzen.
Gevaar van zo'n publicatie is, buiten het feit dat dit nou niet echt wetenschappelijk geformuleerd is, is dat mensen het verkeerd lezen en hun veulen in die stapmolen smijten. Terwijl er verder helemaal niets bewezen is.
En idd daarnaast, maar 4 uren op de wei? Arme veulens..

De hypothese van de onderzoekers was dat er bij de veulens geen schadelijke effecten gevonden zouden worden. Aangezien er bij volwassen paarden bij eerdere onderzoeken wel schadelijke effecten waren gevonden was dit een gedurfde hypothese. De onderzoekers geven zelf aan dat er geen effecten, zowel positief als negatief, gevonden zijn. Dat is waar iedereen nu over valt en daarom denk ik dat het wel meevalt met mensen die naar aanleiding van dit onderzoek ineens hun veulen in de stapmolen zullen smijten, en zelfs al doen ze het dan valt daar dus geen negatief effect van te verwachten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:03

Tja, kijk om je heen en zie hoe sommigen met (jonge) paarden omgaan en ik verbaas me niet dat ze dan problemen krijgen...... Laat die dieren gewoon 24/7 buiten in een vaste groep. Niet zo watterig ermee doen.
4 uurtjes buiten? Stapmolen? Zijn ze gek geworden? Laat die dieren toch gewoon veulen zijn en niet meteen al afstompen door saaie rondjes te moeten lopen. Gestoord

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:07

femmefatale1 schreef:
Citaat:
Hierdoor zou je kunnen denken dat regelmatige intensieve beweging bij veulens de pezen laat wennen aan de extra belasting, waardoor je ook op latere leeftijd minder kans hebt op schadelijke effecten.

De grens verleggen wanneer een paard gestart mag worden??
En waarom moeten veulens in de molen, laten we beginnen als ze 2 of 3 zijn, dat is vroeg genoeg..

Als je me quote, doe dat dan volledig. Knipoog Als je goed gelezen had had je gezien dat uit eerder onderzoek is gebleken dat training bij volwassen paarden een negatief effect heeft op de pezen. Als je begint met volwassen dieren ben je te laat en daarom is dus onderzocht of het helpt om dieren die nog niet volwassen zijn voor te bereiden op latere training. Dat is nog niet bewezen, maar de verwachte negatieve effecten zijn uitgebleven en dat stemt hoopvol.

Overigens wil ik niet de indruk wekken dat ik het een goed idee vind om veulens intensief te trainen. Het frustreert me alleen dat zoveel mensen dit onderzoek niet goed (willen) begrijpen vanwege 'ow maar dat is toch zo zielig'-overwegingen. Het komt op mij over alsof er wel degelijk over dit onderzoek is nagedacht en het lijkt mij een zinvolle aanvulling op eerder onderzoek.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:09

femmefatale1 schreef:
Als ze dan toch peesproblemen willen voorkomen, laat ze er dan voor zorgen, dat de paarden niet gelijk met 3 jaar volop in te zware training gaan.... dáár komen de peesproblemen van..!!!

Wat een stom onderzoek zeg..
Dat ze met dat onderzoek ook niet alle veulens vast op ijzers hebben gezet ivm slijten van die kleine zachte hoefjes...!!
Het gaat echt weer nergens over Verdrietig

Hier ben ik het mee eens. Paarden die met 5,6 jaar al in de Z zitten. Vindt men het gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:09

maar een jong paard buiten traint zichzelf toch?
Alleen is het in om alles maar binnen te laten staan...nee dat traint niet Lachen
En dan met de 3 moeten ze ineens 5x in de week een uur aan de bak...nee dat is niet oke

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:13

Precies, dat is ook wat ik heel veel om me heen zie. Die dieren staan erg veel binnen en vervolgens moeten ze op 3-jarige leeftijd aan de bak. En dat gaat vaak allemaal veel te snel, want ja, presteren, presteren, presteren, anders heb je toch niet aan het paard? Gestoord
Dan vinden ze het gek dat het fout gaat...... No Cheer

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:19

runningkawa schreef:
maar een jong paard buiten traint zichzelf toch?
Alleen is het in om alles maar binnen te laten staan...nee dat traint niet Lachen
En dan met de 3 moeten ze ineens 5x in de week een uur aan de bak...nee dat is niet oke

Dat is ook min of meer wat in de samenvatting van het onderzoek wordt gezegd, namelijk dat intensieve training op volwassen leeftijd een negatief effect heeft op de pezen. Daarnaast zou je uit dit onderzoek kunnen halen dat je de pezen van veulens niet snel zult overbelasten. Kortom, (veel) beweging kan voor de pezen van een veulen geen kwaad en heeft mogelijk een positieve invloed op de pezen in het verdere leven. Nergens in dit onderzoek wordt eenzame opsluiting in een stal gepromoot.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:23

Naast dat ik me idd ook afvroeg wat dit onderzoek toevoegd of bewijst oid (niks imo) vroeg ik me ook af hoe ze dit hebben gedaan: "Zij evalueerden de microscopische structuur van de oppervlakkige buigpees."
Is hier toevallig iemand die mij kan uitleggen hoe je een oppervlakkige buigpees onder een microscoop kan leggen zonder het veulen iets aan te doen??

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:28

mm nou heb ik dan toch een vraagje misschien offtopic maar hier worden de stapmolen genoemd en peesblessures dus vandaar dat ik het erop waag.
Mijn paard heeft een blessure aan zijn steunpees,hij moet 8 weken boxrust en 2x 20 min aan de hand stappen op harde ondergrond.
Je kan je voor stellen dat een 4jarige die al hoog in het bloed staat niet bepaald de makkelijkste is om aan de hand te stappen als hij lang op de box staat.
Dus ik zet hem nu in de stapmolen die binnen staat.
Ik heb het zand eruit gehaald en hij stapt nu onder harde ondergrond.
Dit gaat zeker erg goed.
Verder ben ik er 3x perdag en probeer alles zodat hij zich niet alleen voelt.
verder ziet hij andere paarden die ook binnen staan.
turrlijk heb ik liever padock rust alleen is hij altijd een spring in het veld geweest en een lollig type buiten.
Waarschijnlijk voor 99% zeker is zijn blessure ook in de wei door zijn lompigheid gebeurd.
Maar ik lees hier nu dat een stapmolen ook teveel aan belasting kan leiden.
dus vraag ik me af of ik nu al 6 weken goed bezig ben geweest?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:38

goeroe schreef:

Als je me quote, doe dat dan volledig. Knipoog Als je goed gelezen had had je gezien dat uit eerder onderzoek is gebleken dat training bij volwassen paarden een negatief effect heeft op de pezen. Als je begint met volwassen dieren ben je te laat en daarom is dus onderzocht of het helpt om dieren die nog niet volwassen zijn voor te bereiden op latere training. Dat is nog niet bewezen, maar de verwachte negatieve effecten zijn uitgebleven en dat stemt hoopvol.

Overigens wil ik niet de indruk wekken dat ik het een goed idee vind om veulens intensief te trainen. Het frustreert me alleen dat zoveel mensen dit onderzoek niet goed (willen) begrijpen vanwege 'ow maar dat is toch zo zielig'-overwegingen. Het komt op mij over alsof er wel degelijk over dit onderzoek is nagedacht en het lijkt mij een zinvolle aanvulling op eerder onderzoek.

Ok, ik quote je even helemaal, wat je wilt... hihi..
Ik had alleen die zin over genomen omdat ik daar even op wilde inhaken..
Ik ben het er nl mee eens dat de overgang van weide paard tot 3 jaar en dan volop trainen, best een grote impact heeft op een dier. Zowel mentaal als lichamelijk.
En ben het er ook wel mee eens dat men met 2 jaar heus wel wat met een paard mag gaan doen, hoeft niet zwaar te zijn overigens!
Maar aan de andere kant vindt ik ook dat een paard wat beleerd is, veel te snel aan het echte werk moet, simpelweg omdat men moet presteren..

Beweging is zo ontzettend belangrijk voor een jong paard, en hierbij vind ik ook die 4 uur op de wei te kort!!!

Was overigens geen aanmerking op je hoor!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:42

Lise81 schreef:
Naast dat ik me idd ook afvroeg wat dit onderzoek toevoegd of bewijst oid (niks imo)

Dit onderzoek toont aan dat intensieve beweging zoals die schadelijk is bij volwassen dieren geen negatieve effecten heeft op de pezen van veulens. Het heeft dus geen zin om veulens te 'sparen' omdat je ze niet snel zult overbelasten (dit gaat over pezen! Knipoog ). Vervolgonderzoek zal hopelijk meer duidelijkheid verschaffen over de vraag of intensieve training van veulens peesblessures op latere leeftijd kan voorkomen. Hiervoor zul je paarden dus over langere tijd moeten onderzoeken en dat zou onzinnig zijn geweest als uit dit onderzoek naar voren was gekomen dat intensieve training bij veulens ook al schadelijke effecten heeft. Dit onderzoek geeft aanleiding om dit verder te onderzoeken en is in mijn ogen daarom nuttig.

Lise81 schreef:
vroeg ik me ook af hoe ze dit hebben gedaan: "Zij evalueerden de microscopische structuur van de oppervlakkige buigpees."
Is hier toevallig iemand die mij kan uitleggen hoe je een oppervlakkige buigpees onder een microscoop kan leggen zonder het veulen iets aan te doen??

Ik kan je dat niet uitleggen en ik denk ook niet eens dat het kan. Vork

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:44

Goeroe, dat maakt idd al het één en ander duidelijk... Komt bij mij alleen weer de vraag hoe die volwassen paarden uit de eerste proef als veulen zijnde werden gehouden en getraind. Dat is dan imo ook relevant...

Goede tip trouwens, van dat onderzoeksrapport. Ik zal vanavond eens zien of ik een leuk tekstje in elkaar gedraaid krijg, wie weet krijg ik ze gek genoeg om me dat te mailen Lachen

Het is nl wel interessante materie...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:58

femmefatale1 schreef:
Ok, ik quote je even helemaal, wat je wilt... hihi..
Ik had alleen die zin over genomen omdat ik daar even op wilde inhaken..
Ik ben het er nl mee eens dat de overgang van weide paard tot 3 jaar en dan volop trainen, best een grote impact heeft op een dier. Zowel mentaal als lichamelijk.
En ben het er ook wel mee eens dat men met 2 jaar heus wel wat met een paard mag gaan doen, hoeft niet zwaar te zijn overigens!
Maar aan de andere kant vindt ik ook dat een paard wat beleerd is, veel te snel aan het echte werk moet, simpelweg omdat men moet presteren..

Beweging is zo ontzettend belangrijk voor een jong paard, en hierbij vind ik ook die 4 uur op de wei te kort!!!

Was overigens geen aanmerking op je hoor!!

Over dat quoten bedoel ik anders. Lachen Wat ik bedoelde is dat je me quotte en daarop reageerde met 'waarom dan...' terwijl de reden elders in mijn reactie stond vermeld. Knipoog Overigens was mijn opmerking daarover ook niet vervelend bedoeld, gelukkig vat je het ook niet zo op. Lachen

Wat dus uit dit onderzoek naar voren komt is dat je een veulen niet snel te veel zult belasten omdat de schadelijke effecten die je wel bij volwassen dieren ziet bij veulens niet optreden, althans niet bij dit onderzoek. Het is onmogelijk op grond daarvan te bepalen welke trainingsintensiteit bij elke willekeurige leeftijd het beste is. Wat pezen betreft zul je een volwassen paard in elk geval sneller overbelasten dan een veulen. Of training van een veulen nuttig is voor de pezen op langere duur is nog niet duidelijk. Bovendien bestaan paarden uit meer dan alleen pezen en zijn er dus andere dingen waar de meeste mensen rekening mee willen houden (zoals de rest van het lichaam en natuurlijk de mentale ontwikkeling).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:12

Sylvia schreef:
Goeroe, dat maakt idd al het één en ander duidelijk... Komt bij mij alleen weer de vraag hoe die volwassen paarden uit de eerste proef als veulen zijnde werden gehouden en getraind. Dat is dan imo ook relevant...

Dat ben ik met je eens. De grote vraag nu is of intensieve training van veulens (zonder onmiddellijke positieve of negatieve effecten op de pezen) invloed heeft tijdens het verdere leven. Als deze dieren op volwassen leeftijd even gevoelig zijn voor peesblessures als dieren die niet zijn getraind als veulen heeft het dus nog geen zin om daar tijd en geld in te steken. Als de paarden uit het eerdere onderzoek als veulen allemaal al intensief werden getraind hoeven we dus niet langer naar het antwoord te zoeken, maar ik denk niet dat dat het geval is geweest.

Sylvia schreef:
Goede tip trouwens, van dat onderzoeksrapport. Ik zal vanavond eens zien of ik een leuk tekstje in elkaar gedraaid krijg, wie weet krijg ik ze gek genoeg om me dat te mailen Lachen

Ik ben benieuwd of het lukt, ik geef je een goede kans.

Judje

Re: Stapmolentraining veulens verkleind kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:41

RianneH schreef:
In de wei en in een groep is sociaal ook beter. Denk niet dat het welzijn van het veulen verbeterd in een stapmolen..
Maar als ik het zo lees, bewijst het hele onderzoek niets. Alleen dat de veulens door de stapmolentraining géén extra blessures oplopen. Imo, niet echt een toevoegend onderzoek..

Heb hier niks op aan te vullen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:45

naar mijn mening is het voor veulens nog steeds het beste om in een groep of in de opfok, met soortgenootjes en leeftijdsgenootjes lekker 24/7 per dag buiten te lopen met een inloopstal of schuilstal erbij....

ik zie het al gebeuren, over een week schieten hier de topics weer als paddestoelen uit de grond:
"Help, mijn stalgenootje zet haar veulen 4uur per dag in de stapmolen omdat onderzoek heeft aangetoond dat de stapmolen goed is voor veulens...."

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:26

Apple schreef:
Bijzondere conclusie als ze zeggen dat er geen verschillen zijn, maar daarnaast het wel aanbevelen Verward

4 uur per dag op het land voor een veulen vind ik ook wat weinig.

Ook het eerste wat mij opviel. ALs het toch weinig tot niets uitmaakt kunnen die beesten net zo makkelijk buiten staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:31

Ik heb een paard dat in een vergelijkbaar onderzoek heeft meegedaan. Van jongs af aan met beleid in de trainingsmolen geweest, maar daarnaast was er ook 24/7 mogelijkheid tot beweging (voor zover ik weet weidegang in het weideseizoen en uitloop + loopstal in de winter). Dit paard had voor het zadelmak maken al duidelijk meer spieren dan andere paarden van dezelfde leeftijd (logisch, want die zijn niet getraind). Ook had ze op dat moment al een zeer goede conditie. Ik denk dat die goede conditie + sterkere spieren de kans op blessures drastisch verminderen. Dit paard had overigens op 7-jarige leeftijd zeer goede rontgenfoto's en een uitstekend klinisch keuringsrapport en is tot nu toe volledig vrij van blessures gebleven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:49

Het is al veel eerder bij volbloeden een keer onderzocht. Pezen 'verharden' maar tot het derde jaar. Daarna worden ze nooit meer sterker, maar blijven gelijk of worden slechter.
Training (stappen) op harde bodem voor het derde jaar kan daarom bijdrage aan extra sterke pezen. Dat moet echter wel gecombineerd worden met dag en nacht weidegang, want een ander onderzoek wees uit dat ook 24/7 buiten tijdens de eerste 4 maanden ook veel betere pezen geeft (aanhechtingen) daarna maakt het nog maar weinig verschil. Daarom zijn vroege veulens ook vaak 'breekbaarder' omdat ze meer binnenstaan. Veulens zowel laten ontploffen uit stal en geforceerd laten bewegen (met de moeder laten meelopen met rijden bijvoorbeeld) is juist weer heel erg slecht voor de aanhechtingen.
Conclusie: Veulens 24/7 naar buiten minimaal het eerste jaar. Na 1 jaar langzaam aan het wandelen op de harde ondergrond opvoeren en ontploffingen door stalmoed vermijden. Dan heb je een paard met een goede basis voor pezen. Voor spieren hoef je echt niet vroeg te beginnen. Bij roelofs hebben ze die test ook gedaan. Paarden o p2 jarige leeftijd trainen hebben wel in eerste instantie een voorspronh op hun driejarige soortgenootjes, maar die halen dat binnen enkele maanden al weer in. Dus veel wandelen, weinig trainen met de jonkies.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:36

Ik moet zeggen dat door de uitleg van Goeroe het voor mij wel al duidelijker is. Vind het punt van Sizzle zeer interessant en een beter onderzoek als deze.

Wat mij vooral stoort is dat er bepaalde dingen gewoon helemaal niet lopen. De normale groep veulens hebben 4 uur per dag ruimte om te bewegen, de onderzoeksgroep, 4uur + stapmolen. Vind ik al niet meer vergelijkbaar aan elkaar. De tijd dat de ene groep in de stapmolen verblijft, zou de andere buiten moeten zijn. Want dan kan je pas wat zeggen over de beweging.
Daarnaast zou ik heel graag het onderzoek verder willen zien. Dus die paarden, op latere leeftijd, hoe zit het dan met die pezen.
En als laatste Tong uitsteken Misschien is het onderzoek op zich niet zo verkeerd en ook niet zo bedoeld, maar als het op deze manier naar buiten wordt gebracht, zonder verdere uitdieping en verklaring, loopt het in mijn ogen te veel kans om een trend te worden. Want helaas kijkt niet iedereen verder dan zijn neus lang is en geloofd men meteen wat er geschreven staat.

Hoewel het onderzoek, mits goed uitgewerkt (heb het nog niet gelezen) natuurlijk wel een aanvulling op de draf- en rensport kan zijn.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:59

hmm ja de pezen zullen dan wel sterker worden, maar je maakt de gewrichten van zo'n jong dier er vast niet beter op door ze te laten stappen/draven op een volte in de stapmolen! ze zeggen toch niet voor niets dat voltes e.d belastend is voor de gewrichten.....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:05

silverbrumby schreef:
hmm ja de pezen zullen dan wel sterker worden, maar je maakt de gewrichten van zo'n jong dier er vast niet beter op door ze te laten stappen/draven op een volte in de stapmolen! ze zeggen toch niet voor niets dat voltes e.d belastend is voor de gewrichten.....

daarom had ik mijn vraag al eerder gesteld hierboven,maar helaas nog geen meningen over gehoord.
dus graag reageer aub even zodat ik ook weer wat leer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:06

weet je wat ik niet snap......... dat als dit onderzoek negatief uit was gepakt voor de stapmolen, dat dit dan gelijk als absoluten en enige waarheid was bestempeld.........