Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Hierdoor zou je kunnen denken dat regelmatige intensieve beweging bij veulens de pezen laat wennen aan de extra belasting, waardoor je ook op latere leeftijd minder kans hebt op schadelijke effecten.
RianneH schreef:Je hebt helemaal gelijk hoor. Mij is altijd geleerd, je moet de hypothese ontkrachten, je weet pas of het zo is alles is aan gedaan om het tegendeel te bewijzen.
Gevaar van zo'n publicatie is, buiten het feit dat dit nou niet echt wetenschappelijk geformuleerd is, is dat mensen het verkeerd lezen en hun veulen in die stapmolen smijten. Terwijl er verder helemaal niets bewezen is.
En idd daarnaast, maar 4 uren op de wei? Arme veulens..
femmefatale1 schreef:Citaat:Hierdoor zou je kunnen denken dat regelmatige intensieve beweging bij veulens de pezen laat wennen aan de extra belasting, waardoor je ook op latere leeftijd minder kans hebt op schadelijke effecten.
Waarom dan niet andersom..
De grens verleggen wanneer een paard gestart mag worden??
En waarom moeten veulens in de molen, laten we beginnen als ze 2 of 3 zijn, dat is vroeg genoeg..
femmefatale1 schreef:Als ze dan toch peesproblemen willen voorkomen, laat ze er dan voor zorgen, dat de paarden niet gelijk met 3 jaar volop in te zware training gaan.... dáár komen de peesproblemen van..!!!
Wat een stom onderzoek zeg..
Dat ze met dat onderzoek ook niet alle veulens vast op ijzers hebben gezet ivm slijten van die kleine zachte hoefjes...!!
Het gaat echt weer nergens over
runningkawa schreef:maar een jong paard buiten traint zichzelf toch?
Alleen is het in om alles maar binnen te laten staan...nee dat traint niet
En dan met de 3 moeten ze ineens 5x in de week een uur aan de bak...nee dat is niet oke
goeroe schreef:Waarom dan niet andersom..
Als je me quote, doe dat dan volledig.Als je goed gelezen had had je gezien dat uit eerder onderzoek is gebleken dat training bij volwassen paarden een negatief effect heeft op de pezen. Als je begint met volwassen dieren ben je te laat en daarom is dus onderzocht of het helpt om dieren die nog niet volwassen zijn voor te bereiden op latere training. Dat is nog niet bewezen, maar de verwachte negatieve effecten zijn uitgebleven en dat stemt hoopvol.
Overigens wil ik niet de indruk wekken dat ik het een goed idee vind om veulens intensief te trainen. Het frustreert me alleen dat zoveel mensen dit onderzoek niet goed (willen) begrijpen vanwege 'ow maar dat is toch zo zielig'-overwegingen. Het komt op mij over alsof er wel degelijk over dit onderzoek is nagedacht en het lijkt mij een zinvolle aanvulling op eerder onderzoek.
Lise81 schreef:Naast dat ik me idd ook afvroeg wat dit onderzoek toevoegd of bewijst oid (niks imo)
Lise81 schreef:vroeg ik me ook af hoe ze dit hebben gedaan: "Zij evalueerden de microscopische structuur van de oppervlakkige buigpees."
Is hier toevallig iemand die mij kan uitleggen hoe je een oppervlakkige buigpees onder een microscoop kan leggen zonder het veulen iets aan te doen??
femmefatale1 schreef:Ok, ik quote je even helemaal, wat je wilt... hihi..
Ik had alleen die zin over genomen omdat ik daar even op wilde inhaken..
Ik ben het er nl mee eens dat de overgang van weide paard tot 3 jaar en dan volop trainen, best een grote impact heeft op een dier. Zowel mentaal als lichamelijk.
En ben het er ook wel mee eens dat men met 2 jaar heus wel wat met een paard mag gaan doen, hoeft niet zwaar te zijn overigens!
Maar aan de andere kant vindt ik ook dat een paard wat beleerd is, veel te snel aan het echte werk moet, simpelweg omdat men moet presteren..
Beweging is zo ontzettend belangrijk voor een jong paard, en hierbij vind ik ook die 4 uur op de wei te kort!!!
Was overigens geen aanmerking op je hoor!!
Sylvia schreef:Goeroe, dat maakt idd al het één en ander duidelijk... Komt bij mij alleen weer de vraag hoe die volwassen paarden uit de eerste proef als veulen zijnde werden gehouden en getraind. Dat is dan imo ook relevant...
Sylvia schreef:Goede tip trouwens, van dat onderzoeksrapport. Ik zal vanavond eens zien of ik een leuk tekstje in elkaar gedraaid krijg, wie weet krijg ik ze gek genoeg om me dat te mailen
RianneH schreef:In de wei en in een groep is sociaal ook beter. Denk niet dat het welzijn van het veulen verbeterd in een stapmolen..
Maar als ik het zo lees, bewijst het hele onderzoek niets. Alleen dat de veulens door de stapmolentraining géén extra blessures oplopen. Imo, niet echt een toevoegend onderzoek..
Apple schreef:Bijzondere conclusie als ze zeggen dat er geen verschillen zijn, maar daarnaast het wel aanbevelen![]()
4 uur per dag op het land voor een veulen vind ik ook wat weinig.
silverbrumby schreef:hmm ja de pezen zullen dan wel sterker worden, maar je maakt de gewrichten van zo'n jong dier er vast niet beter op door ze te laten stappen/draven op een volte in de stapmolen! ze zeggen toch niet voor niets dat voltes e.d belastend is voor de gewrichten.....