Drachtig ex-renpaard doodgeschoten in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carolovejebe

Re: Drachtig ex-renpaard doodgeschoten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:47

waarom denk deze persoon aan het geld dat hij er ingestoken heeft
ok dat zou ik ook doen maar eerst aan het paard hoor

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:48

Jeetje, echt zielig voor de eigenaar en het paard Verdrietig

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:40

Nou ik hoop inderdaad dat het niet alleen om geld ging ik vind ook dat de eigenaar erg nuchter reageerde..

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:53

petraaken schreef:
Ik heb zelfs zo'n vermoeden dat er op de omliggende landerijen helemaal geen jachtoestemming is van de eigenaren of de huurders van die weides en stukken land.

Vaak is er denk ik inderdaad geen toestemming. Mijn ouders hadden 30 jaar geleden 20 ha land wat deels aan de bosrand was gelegen. In het bos zat veel wild. Met grote regelmaat struinden er tot grote woede van mijn ouders zonder toestemming jagers over de weilanden. Ook buur-weilanden werden zonder toestemming bezocht. Jagers die zich doorgaans na heftige discussie pas lieten verwijderen. Een aantal malen werd er een poging tot drijfjacht gedaan, d.w.z. dat het wild vanuit de omliggende bossen ons land op gejaagd werd en daar stonden dan een paar lafbekken op een rij langs de bosrand met het geweer in de aanslag om het wild af te schieten. Na twee keer zo'n drijfjacht verijdeld te hebben waren waren mijn ouders het zo ongelooflijk zat dat ze het hele stuk landbouwgrond tot vogelreservaat hebben laten uitroepen opdat er ook wettelijk/strafrechterlijk tegen op getreden kon worden. Een paar buren volgden het voorbeeld. Deze bescherming ging prima samen met de agrarische bestemming. Het plaatsen van de borden van vogelreservaat heeft geholpen. Blijkbaar was het duidelijk dat de situatie bewust was gemaakt om aangepakt te kunnen worden en werden de bezoeken daarmee toch wat te on-aantrekkelijk.

Te gek voor woorden dat paarden of andere dieren en ook mensen het risico lopen door een verdwaalde kogel geraakt te kunnen worden. En dubbel zo triest dat dit veulen op een gruwelijke manier vermoord is.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:13

Volgens mij moet he tmoegölijk zijn, aan de hand van de kogel de eigenaar va nhe tgeweer te vinden. ALle geweren zijn toch geregistreerd, dus kunnen ze nagaan, wie er in de buurt zo'n geweer heeft e nda nvergelijken. En dat soort idnge nkijg je alleen gedaan als je over geld plraat, want een paard is altijd nog een "zaak" en geen persoon. Helaas. De eigeanaar moet aangifte doen van vernieleing va neifgendom en van landvredebreuk en daar heb je echt geen vogelreservaat voor nodig. Niemand mag zomaar zonder toestemming op andermans land rondlopen, zeker niet als er een hek omheen zit. De eigenaar van het land heeft meestal ook nog de jachtrechten, al moet wel uitgezocht worden, hoe dat precies is geregeld. Maar een paard doodschieten mag zeker niet en dat moet je kunnen uitzoeken, wie dat geweest is.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:31

Albert schreef:
Hazen en ander klein wild worden met hagel geschoten. Reeën en zwijnen komen volgens mij zo vlak onder Antwerpen niet voor. Dat het paard doodgeschoten is is schandalig, maar ga nu niet als een kip zonder kop stemming lopen maken en jagers de schuld geven.
Een afgeketste kogel dan?
Hoe groot is de kans dat een verdwaalde kogel een paard in het hoofd treft en heb je wel eens de schedel van een paard gezien; je moet echt heel goed richten om er doorheen te schieten, dat kàn bijna niet per ongeluk.

ik ken een paard die een stuk van de boven kant van zijn oor kwijt was,doordat het paard in de wei werd geraakt door een zweefvliegtuigje, dat zal je toch ook niet geloven rare dingen gebeuren.
ik denk niet dat deze meneer er baat bij had om zelf het paard om te brengen.
het was al een oudere merrie die bij zijn vorige baas al niet meer drachtig wou worden,dus ik denk niet dat de merrie nog heel veel waarde had kwa handel dan.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:24

Jeeh, zal dit toeval geweest zijn konijn/paard?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:28

Dit is idd behoorlijk bizar nieuws!

Vraag me dan ook af of het stomme pech is of niet... Ziek

Een drachtig paard verliezen is afschuwelijk. Verdrietig

Had deze man nou nog afstammelingen van haar of waren die van andere mensen?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:38

ik krijg toch heel sterk mijn vraagtekens bij afgedwaalde kogel......
Waarop moet ie dan zijn afgeketst? Er zijn weinig dingen waar een kogel op afketst, dus ik kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat dit een bewuste actie is.
Ja dat durf zelfs ik rechtstreeks te beweren zonder bewijs.

(concurenten?)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:26

verdwaalde kogel ja ja,
wel heeeeeel toevallig....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:39

@knooopje, op hazen en konijnen jaag je met hagel..
In 1 patroon zitten heel veel kleine ronde kogeltjes en 1 zo'n kogeltje kan nooit en te nimmer een paard doden.
Zelfs met een vol schot klein wild hagel red je dat echt niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:29

tja, dat wilde ik net zeggen, waar ze mee jagen op konijnen en hazen, krijg je echt geen paard mee om hoor.
Hier in de omgeving word ook erg veel gejaagd, tot nog toe heb ik er zelf niet veel last van, ik maak wel eens een praatje met 1 van de jagers die hier ook in de buurt woont.
Vorige week had ik wel echt een moment van, owja, toen liepen ze met 6 jagers over ongeveer 4 hectare land op zoek naar konijntjes, wij waren met bezig met de houtversnipperaar wat echt een behoorlijk lawaai geeft hihi, dus die konijnen waren al lang en breed vertrokken.
1 van mijn buren en ik hebben aangegeven dat we niet willen dat ze door de wei lopen en tot nog toe houden ze zich daar gelukkig keurig aan.
Ik heb uitgelegt dat de paarden ervan kunnen schrikken en dat ik hoop op hun begrip.
Zo schijnt er in het verleden wel eens een kat gesneuvelt te zijn aan jagers, ik heb nu gevraagd of ze er op willen letten en dat wanneer ze een kat schieten per ongeluk, ze me dit willen laten weten.
Ik denk dat ik op deze manier meer bereik dan wanneer ik boos op ze af loop.

Ik vind het verhaal van het paard maar een heel raar verhaal, eng idee zeg, je paard doodgeschoten vinden in je wei, bah, moet er niet aan denken.

Joyce

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:20

Goh, een konijn is toch wel een slag kleiner dan zo'n groot paard. Maar oh wat ver-schrik-ke-lijk!!!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:14

Urielle schreef:
Dat vind ik wel erg insinueren hoor Haha!
Wat moeten ze dan schrijven: de eigenaar lag urenlang snikkend over zijn paard en is daarna onder kalmerende middelen afgevoerd naar het eveneens diepbedroefde thuisfront. In België is twee weken algehele rouw afgekondigd. Clown

ROFL

Vind het ook maar een vreemd verhaal.. Sluit me aan bij Albert, een paard doodschieten met hagel.. Erg apart!

Suzanne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:52

hoe groot is de kans nu dat een kogel ergens tegen aan kaatst, van koers verandert en dan het paard precies in het hoofd raakt... ik betwijfel of dit wel een ongeluk was... Heb medelijde met de eigenaar, en het paard.