Vrouw overlijdt na botsing met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Vrouw overlijdt na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:39

runningkawa schreef:
Maar wat zijn omliggende weiden?
Direct aangelegen weide? Of weide 2 km verderop?

Heel vaak ligt een snelweg niet midden in een dorp of stad dus zou je juist verwachten dat het er met vuurwerk relatief rustig is.

En net wat je zegt, moeilijk vinden een ander stukje. En paarden zijn toch vaak weer het rustigst op hun eigen bekende stekje Lachen Tenminste die van mij wel Lachen

En hoe lang heeft de eigenaar die paarden al? Als het al jaren goed gaat en nu niet...?
We weten gewoon te weinig, alleen dat er iemand verongelukt is. En dat is meer dan verschrikkelijk.
Maar toch zijn paarden bij de snelweg egoistisch Verward

Sorry maar snap dat verband gewoon niet...
Ik zie het als een ongeval wat vreselijk is. Maar imo geen schuldige zijn.
(ja de mensen die perse moeten knallen)

Ja dat is waar, we weten heel weinig.. Ik probeer alleen te denken wat ik zou proberen in zo'n situatie.. Maar wie weet hebben die eigenaren dat al geprobeerd.

Alleen denk ik, dat een echt super goede hoge en sterke omheining toch voldoende moet zijn om een paar in de wei te houden.. Waar ze niet over heen en doorheen kunnen.. Dan kunnen ze zich zelf misschien in een paniek situatie verwonden..Maar geen ongelukken veroorzaken.

Sja, van mij mag dat vuurwerk wel afgelast worden hoor.. Al die bange dieren om me heen.. Verdrietig

delerium

Dus omdat mensen al jaaaaren knallen moeten de paarden maar ineens van hun plekje weg? Omdat mensen het teveel moeite vinden om net op dat stukje niet te knallen?!

Kan het er niet mee eens zijn... mensen moeten hun verantwoording nemen. En die ligt nog altijd op z'n minst bij fatsoenlijk met dieren omgaan. en knallen bij een wei vind ik daar een tegengesteld voorbeeld van.

slimmerik

Als eigenaar van paarden ben je hoe dan ook schuldig tenzij iemand de paarden eruit heeft gelaten. Het feit dat ze zijn ontsnapt heeft ook te maken met een onvoldoende afrastering.

Als je paarden bang zijn voor vuurwerk heb je er maar voor te zorgen dat ze er niet mee in aanraking komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:42

Helemaal met delerium eens, beter verwoord dan wat ik heb gedaan Ja

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:43

Mensen moeten idd hun verantwoording nemen voor hun paarden ja.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:45

slimmerik schreef:
Als eigenaar van paarden ben je hoe dan ook schuldig tenzij iemand de paarden eruit heeft gelaten. Het feit dat ze zijn ontsnapt heeft ook te maken met een onvoldoende afrastering.

Als je paarden bang zijn voor vuurwerk heb je er maar voor te zorgen dat ze er niet mee in aanraking komen.

amen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:46

delerium schreef:
Dus omdat mensen al jaaaaren knallen moeten de paarden maar ineens van hun plekje weg? Omdat mensen het teveel moeite vinden om net op dat stukje niet te knallen?!

Kan het er niet mee eens zijn... mensen moeten hun verantwoording nemen. En die ligt nog altijd op z'n minst bij fatsoenlijk met dieren omgaan. en knallen bij een wei vind ik daar een tegengesteld voorbeeld van.

dus omdat de mensen nieuwjaar willen vieren moeten ze maar weg van huis?
wat een onzin zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:48

Onvoeldoende afrastering? Hoe weet jij dat nou?
Ik heb paarden wel eens door verschillende draden zien gaan..ff tellen..4 draden en toen stonden ze op de weg... (gelukkig niks gebeurd verder, was ook niet met nieuwjaar)

En van vuurwerk weghouden?
Als andere etters ineens aan komen knallen en anders niet?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:59

Als mensen vuurwerk willen houden doen ze dat maar op een plaats waar dieren er geen last van hebben?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:59

Ondanks dat ik het vreselijk vind, vind ik het ook verschrikkelijk dom dat er toch nog mensen zijn die hun paarden met oud en nieuw gewoon in de wei laten staan. Het vuurwerk wordt steeds geftiger.
Maar zeer betreurenswaardig voor nabestaande en eigenaar paard.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:03

Niemand weet precies wat er gebeurd is, dus allerlei scenario's bedenken die het beste bij jouw argumenten passen heeft geen zin.

Feiten zijn dat het vantevoren duidelijk is dat er vuurwerk afgestoken wordt met oud en nieuw. Ik ben er ook niet blij mee, is pure rotzooi, maar het gebeurt. Daar heb je mee te leven.

Vuurwerk + een paard in een wei naast een snelweg is geen goede combinatie.

Aan het eerste valt weinig te doen in je eentje, dus moet je als eigenaar van je dier je verantwoordlijkheid nemen en zorgen dat je paard op een veilige plaats komt te staan, waar de kans op ongelukken het kleinste is. Het lijkt me zeer duidelijk dat dit niet in een wei langs de snelweg is (ook al staat het paard daar normaal altijd).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:05

delerium schreef:
Als mensen vuurwerk willen houden doen ze dat maar op een plaats waar dieren er geen last van hebben?

Als mensen dieren willen houden moeten ze er voor zorgen dat ze ze ook goed houden!
Vooral met het vuurwerk in de buurt. Als eigenaar van de paarden zou ik me enorm schuldig voelen iig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:07

Het kan toch ook zijn dat de eigenaar juist het paard naar deze plek verhuisd had, omdat dit een rustige plek was? Langs de snelweg wonen over het algemeen weinig mensen, en wordt er dus weinig vuurwerk afgestoken. Misschien doet hij het wel elk jaar zo, maar waren er nu opeens mensen die wel op die plek vuurwerk gingen afsteken.

En een paard op stal zetten die normaal nooit op stal staat is vragen om problemen. Dat beest zit al in de stress voordat er ook maar één knal te horen is. Als het echt losbarst breekt hij de tent af.
De wei is zijn bekende omgeving, en kan hij rennen. Maarja, als het een vreemde wei is waar hij normaal nooit staat, weet hij niet zo goed waar de omheining staat, en knalt hij er sneller doorheen.

Hier in de omgeving is het trouwens onmogelijk om vuurwerk af te steken zonder dat er paarden last van hebben. Maar gelukkig beginnen ze al vroeg met carbid, dus zijn de paarden er al redelijk aan gewend als het 12 uur is.
Veel mensen weten ook niet dat paarden er zo bang van zijn, en wat er dan allemaal kan gebeuren. Net zoals in het verkeer.

Het is een vreselijk ongeluk, maar ik hoop dat 112 ervan geleerd heeft, en voortaan wél komt als er paarden op een drukke weg lopen. (Heb ik slechte ervaringen mee).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:07

@PlukenKrul
Maar juist langs een snelweg is het betreft vuurwerk vaak rustig.
Daar heb je niet zo snel los lopende pubers met strijkers...die lopen meestal in het centrum Lachen

@slimmerik
Dus alles moet maar wijken voor mensen die moeten knallen...

Hoop echt dat dit er ooit doorkomt Ja
[NM] Raadslid wil algeheel verbod afsteken vuurwerk

dan weet je ook dat je paard in het buitengebied veilig is...
Nu met alle knallende debielen weet je niks.
1 hoeft het maar lollig te vinden die in de wei te mikken en het is gebeurd...

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:10

Hmmm een sterke afrastering wil ook niet altijd helpen... ik heb ooit een paard dat helemaal in paniek was gewoon een ijzeren hek eruit zien lopen dus of dat nou de oplossing is.... ik denkt het niet

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:12

Ik zou mijn paard niet langs een snelweg willen hebben lopen (nooit niet overigens). Dan heb je er totaal geen zicht op toch? En iedere gek kan erbij komen. Qua vuurwerk zou je inderdaad verwachten dat het op zo'n plek minder is, maar er hoeft maar één gek te zijn...

Brrr... moet er niet aan denken.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:20

@plukkenkrul: Wie zegt dat je er totaal geen zicht op hebt?? genoeg boerderijen die langs de snelweg staan hoor, misschien woont de eigenaar zelf ook wel daar langs de snelweg

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:24

Ik zal het nieuwsbericht even verduidelijken. Ik woon in de gemeente waar de paarden ontsnapt zijn, mijn vader is brandweerman en was uitgerukt naar het ongeval.

Er waren 3 paarden bij het ongeval betrokken. Ze stonden op een weide naast een spoorweg, in de 'groene boorden' van Zele. Aan de rand van de gemeente. De eigenaar had gemerkt dat de paarden onrustig stonden door de vele knallen (er waren echt een pak knallen bij ons, er werd heel veel vuurwerk afgestoken). De eigenaar ging kijken, toen plots de paarden door de draad renden, het weggetje naast de spoorweg op. Hij is daarop direct gevolgd met de paardenvrachtwagen en had de politie verwittigd. De paarden zijn zo'n 2km ver gelopen, de gracht over en de afrit van de autosnelweg op. De eigenaar heeft 1 paard kunnen onderscheppen, maar een personenwagen is tegen een ander paard geknalt. Dit paard heeft het niet overleeft, evenals een meisje van 20 jaar. 2 andere inzittenden zijn er nog steeds erg aan toe, 1 jongen van 27 is in levensgevaar. Een andere wagen is tegen een ander paard geknald, de auto ging overkop, maar de inzittende is er levend uitgeklommen. De zware tol van dit ongeval: 1 vrouw dood, 2 mensen zeer zwaar gewond, 2 paarden dood.
De aanleiding van dit ongeval is het vuurwerk.

edit: De paarden stonden dus niet gehuisd direct naast de snelweg.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:27

En dan allemaal maar weer roepen dat de eigenaar onverantwoordelijk was..... Nou dit klinkt mij niet echt onverantwoordelijk, mensen hebben altijd weer lekker snel hun woordje klaar ook al weten ze niet eens precies wat er gebeurt is.....

Echt vreselijk dit allemaal, wat een wonder nog dat de bestuurder van die andere auto er nog levend uitgeklommen is

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:27

Nu is het duidelijk. Bedankt Djeenie.

Direct afschaffen dat vuurwerk, liever vandaag nog dan morgen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:30

Dat denk ik ook PlukenKrul. Het is onverantwoord dat mensen zomaar vuurwerk gaan afsteken, het is en blijft enorm gevaarlijk.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:32

Djeenie dank jewel, 2 paarden dood, 1 mens, 1 in levensgevaar......wat een drama!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:32

Whitepanther schreef:
En dan allemaal maar weer roepen dat de eigenaar onverantwoordelijk was..... Nou dit klinkt mij niet echt onverantwoordelijk, mensen hebben altijd weer lekker snel hun woordje klaar ook al weten ze niet eens precies wat er gebeurt is.....

Echt vreselijk dit allemaal, wat een wonder nog dat de bestuurder van die andere auto er nog levend uitgeklommen is

Ik blijf erbij dat paarden die onrustig zijn niet in de wei horen met oudejaarsnacht maar blijft een triest ongeluk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:35

Bedankt voor het verduidelijke van het verhaal.. Nu blijkt dus dat de paarden al wat afgelegen stonden en dan de eigenaren de paarden nog netjes hebben gecontroleerd. Tragisch ongeluk.. Ik ben sowieso ook voor het afschaffen van vuurwerk, aangezien het sowieso de natuur geen goed doet.

@Slimmerik: Dat ben ik inderdaad met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:39

Bedankt voor de opheldering. Ja

Idd gewoon een iegenaar die wel naar zijn paarden om keek.
En soms weet je niet dat ze onrustig zijn.

Ik heb dit jaar ook knallen gehoord, zo énorm hard. Zo hard heb ik ze iig bij ons nog nooit gehoord.
Dat kan wel net teveel zijn en waar ze anders rustig blijven nu totaal in paniek raken.