Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:31

ingeo schreef:
geerke schreef:
kun je het niet vergelijken met diabetes?

nee, want bij diabetes is er juist te weinig insuline (en zijn de problemen ook totaal verschillend) Knipoog .

Dat is het probleem bij Diabetes type I, de vorm die op jonge leeftijd voorkomt(kort door de bocht).
Bij Diabetes type II, de "ouderdomssuiker", is er sprake van een te hoge glucose spiegel door het optreden van insulineresistentie. Er is dan ook een periode waarbij het lichaam de glucosespiegels nog op peil kan houden door de insulineaanmaak op te voeren(dus hoge insuline bij normale glucosespiegels in het bloed, net als in dit artikel beschreven wordt!), maar dit systeem gaat een keer falen. De gedachte is dat de alvleesklier waar de insuline gemaakt wordt uiteindelijk uitgeput raakt en dan treedt er een absoluut tekort aan insuline op, maar daar gaat dus een periode met insulineresistentie en een relatief tekort aan insuline aan vooraf.

Het metabool syndroom/Syndroom X dat bij mensen voorkomt heeft hier ook mee te maken. Deze mensen hebben bij overgewicht al wel te hoge insulinespiegels incl complicaties(oa hart- en vaatproblemen), maar kunnen met de hoge hoeveelheid insuline de glucosespiegels nog wel binnen de normale range houden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:36

ingeo schreef:
geerke schreef:
kun je het niet vergelijken met diabetes?

nee, want bij diabetes is er juist te weinig insuline (en zijn de problemen ook totaal verschillend) Knipoog .

In principe is het wel vergelijkbaar met diabetes, alleen de oorzaak is anders. Bij diabetes heb je een tekort aan insuline, bij insulineresistentie heb je wel insuline, maar de insuline doelwitcellen zijn verminderd reactief. Oftewel, er komt bij beide geen glucose in de cellen. Qua ziektebeeld zou ik niet weten of het vergelijkbaar is. Toen mijn pony bevangen was dronk ie wel heel veel, maar of dat een algemeen beeld is weet ik niet.

Gomir, je was me voor Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:37

hormonaal dus....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:42

geerke schreef:
hormonaal dus....

De schade komt door het hormoon insuline, maar de oorzaak van hyperinsulinemie en insulineresistentie(dat is vaak een kip-ei-verhaal) hoeft zeker niet hormonaal te zijn!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:43

Ik had er ook al eerder over gehoord.. maar desondanks blijft het een intressant stuk.. Dat van de fruitsuikers had ik nog nooit overnagedacht..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:44

Precies, kan komen door een magnesiumtekort, wat weer kan komen door een calciumteveel. En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer mogelijke oorzaken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:47

daar is men al langer mee bezig maar de meeste paardenhouders willen er gewoon niet aan.
Vele problemen komen weg bij een verkeerd voerbeleid of overbegrazing van percelen.
Veel wordt gedacht dat hoefbevangeheid komt door eiwitrijke weide maar dat een te kort gegraasde grasmat dat geen tijd krijgt om te herstellen ook problemen geeft in de trant van hoefbevangheid wordt dan veelal vergeten.
Verder het rijke voeren, de mens eet musli dus het paard ook. Ik proef alles zelf haal maar eens je hand door een bak met paardenmusli eerstens pikt en dat komt van de suiker en tweedens is het mierzoet.

Sober voerbeleid is veel beter. Zelfde probleem met het hooi, ineens was gewoon gortdroog hooi niet meer voldoende en moest het paard voordroog hebben. Maar de gisting en de schimmels die hierin ontstaan zijn gewoon slecht voor het paard.
vroeger toen de paarden nog keihard moesten werken was het voerbeleid niet zo verkeerd.

Overigens heeft HiPro in Vragender ook veel goede voersoorten en zijn er echt mee bezig.

Wij hebben overigens ook een paard dat een gigangtisch magnesiumtekort had. >Dat hebben we nu weer op peil met het juiste voerbeleid, maar dat blijft helaas wel een zorgenkind maar het magnesiumtekort hebben we gelukkig nu weer in orde in een goede magnesiumwaarde.

Paarden juist houden is zo gemakkelijk nog niet.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:52

Kafue schreef:
daar is men al langer mee bezig maar de meeste paardenhouders willen er gewoon niet aan.
Vele problemen komen weg bij een verkeerd voerbeleid of overbegrazing van percelen.
Veel wordt gedacht dat hoefbevangeheid komt door eiwitrijke weide maar dat een te kort gegraasde grasmat dat geen tijd krijgt om te herstellen ook problemen geeft in de trant van hoefbevangheid wordt dan veelal vergeten.
Verder het rijke voeren, de mens eet musli dus het paard ook. Ik proef alles zelf haal maar eens je hand door een bak met paardenmusli eerstens pikt en dat komt van de suiker en tweedens is het mierzoet.

Sober voerbeleid is veel beter. Zelfde probleem met het hooi, ineens was gewoon gortdroog hooi niet meer voldoende en moest het paard voordroog hebben. Maar de gisting en de schimmels die hierin ontstaan zijn gewoon slecht voor het paard.
vroeger toen de paarden nog keihard moesten werken was het voerbeleid niet zo verkeerd.

Overigens heeft HiPro in Vragender ook veel goede voersoorten en zijn er echt mee bezig.

Wij hebben overigens ook een paard dat een gigangtisch magnesiumtekort had. >Dat hebben we nu weer op peil met het juiste voerbeleid, maar dat blijft helaas wel een zorgenkind maar het magnesiumtekort hebben we gelukkig nu weer in orde in een goede magnesiumwaarde.

Paarden juist houden is zo gemakkelijk nog niet.

Helemaal mee eens Kafue!!

Mag ik vragen hoe je het magnesiumtekort hebt ontdekt, en wat jullie er precies aan hebben gedaan om het op peil te krijgen (en houden)?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:55

bij mijn paard was het wel hormonaal,te trage schildklier...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:56

Grappig. Magnesiumtekort is dus ook 1 van de dingen die de Pavoman noemde nav het grasonderzoek

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:04

Mac, wanneer wordt dat onderzoek van Pavo ongeveer gepubliceerd? Ben er wel erg benieuwd naar!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:07

WesseLady schreef:
Helemaal mee eens Kafue!!

Mag ik vragen hoe je het magnesiumtekort hebt ontdekt, en wat jullie er precies aan hebben gedaan om het op peil te krijgen (en houden)?
s

Dit paard krampte enorm op zijn spieren, stad en land afgeklept met hem maar iedereen zei wat anders heel veel geld armer natuurlijk. Totdat ik eigenlijk vanuit de humane geneeskunst de link tekort aan magnesium is krampen op de spieren doorlinkte naar het paard en hem er door onze veearts op heb laten onderzoeken. Een simpel bloedonderzoek,
En hij had een giga tekort aan magnesium. Dit magnesium zijn we bij gaan voeren en hebben een keer een stootkuur gedaan, wat eigenlijk mijn fout was ik had de dosering verkeerd begrepen en heb het paard twee keer per dag magnesium gedaan. Nu is het op peil en voeren we nog iedere dag magnesium bij.
Dit in combinatie met reliance van HiPro hier krijgt hij slecht drie maal daags 800 gram van en ruim gewoon goed gedroogd hooi.

Magnesium hebben we eerst in een vloeibare vorm gevoerd en nu zijn we op poeder overgegaan. Dat smaakt overigens naar druivesuiker dus hij vind het heerlijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:30

WesseLady schreef:
Mac, wanneer wordt dat onderzoek van Pavo ongeveer gepubliceerd? Ben er wel erg benieuwd naar!

Half januari, meen ik.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:11

he he.....en vervolgens maar eens kijken naar de suiker en zetmeelpercentages in onze paardenvoeders.....dat is schrikken.

Ruim 3 maanden geleden werd ik hier al op gewezen en in de diergeneeskunde in de USA zijn er vele onderzoeken gaande op dit vlak. Zo ook qua voeders. Sinds 3 maanden heb ik eindelijk een brok gevonden met een zeer laag suiker/zetmeel percentage, zeer gunstig voor sobere rassen. De resultaten zijn verbijsterend. Vooral bij de paarden die spierproblemen hadden door overgevoeligheid voor suiker/zetmeel/fructaan. Amazing, deze veranderingen.

En vele voederleveranciers promoten voer als zijnde speciaal voor sobere rassen, met lage waardes, maar kijk dan maar eens echt goed naar de waarden en de labels...dan schrik je echt.
Ben blij ben dit bericht op bokt en de uitkomsten van deze onderzoeken. Er is zoveel winst te behalen om ons voederbeleid eens onder de loep te nemen vanuit dit insuline punt bekeken. En ik onderstreep de reactie van een bokker die meldt dat Hipro hier serieus mee bezig is! Dat klopt als een bus.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:13

Gewoon interesse Tinkerlady, maar wat voer jij dan?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:28

ik heb er een met cushing en heb wat angst voor de daardoor voorkomende insulineresistentie, wij voeren nu de vito van marstall met laag suiker/zetmeel en dat gaat prima.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:12

HiPro heeft een speciale tinkerbrok misschien voert ze dat.
HiPro is er werkelijk goed mee bezig en heeft veelvuldig contact met veel gebruikers om het voer aan te passen aan de behoeft van de paarden.
Hipro heeft geweldig voer de performance en de reliance bijvoorbeeld zijn volledig geexpandeerd wat er voor zorgt dat je minder hoeft te voeren doordat het voer beter opgenomen wordt en de tandarts is ook niet meer nodig aangezien de paarden moeten kauwen ze eten ook rustiger en vinden het heerlijk.
>De paarden van ons staan nu ongeveer 8 maanden op HiPro voer en zien er geweldig uit en lopen goed in het werk.

OOk met betrekking van samenstelling is het prima. Ze hebben voer voor allerlei paarden, ook de paarden die weinig koolhydraten mogen en dergelijke. Olierijk voer, en op vraag maken ze ook voer.

Niet tegenstaand kun je het probleem niet alleen zoeken in brokken musli maar moet je ook naar de andere dingen kijken als hooi, voordroog en kuil is helemaal niet goed. Te veel appels wortels is ook niet goed maar altijd nog beter dan de musli met veel suikers.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:35

Kafue schreef:
Hipro heeft geweldig voer de performance en de reliance bijvoorbeeld zijn volledig geexpandeerd wat er voor zorgt dat je minder hoeft te voeren doordat het voer beter opgenomen wordt en de tandarts is ook niet meer nodig aangezien de paarden moeten kauwen ze eten ook rustiger en vinden het heerlijk.

laat de tandarts aub wel komen ook al ben je nog zo tevreden over je voer

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 04:11

garny95 schreef:
Kafue schreef:

laat de tandarts aub wel komen ook al ben je nog zo tevreden over je voer

Waarom ? De tandarts vind bij ons geen haken omdat de tanden goed juist afslijten met dit voer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:06

Fijn dat het eens onder de aandacht komt in "paardenland".
Zelf wist ik het al langer, maar komt ook omdat ik al behoorlijk lang met mijn paardje sukkel met hoefbevangenheid (en nooit eens een goede oorzaak kon vinden; dan ga je vanzelf op onderzoek uit).

Ik hoop ook dat de voederfabrikanten wakker worden hier in Nederland en dat er meer voeders als van oa Dodson en Horrell, Hippolyt en Spillers op de Nederlandse markt verkrijgbaar worden.

Nu moet ik 120 km rijden om aan een zakje paardenvoer te komen dat mijn paardje wel mag hebben (ik voer Safe & Sound).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:22

Er zijn nog steeds zo weinig mensen die daar van af weten. Ook mijn pensionhouder hoor, die weet best wat van paarden, maar eigenlijk gewoon te weinig. Een echte koeienboer, van koeien hoef je hem niets te vertellen.
Maar hij denkt nog steeds dat bevangenheid met eiwitten in het gras te maken heeft. Dat bv paarden ook met zoolkneuzingen van bobbelige bevroren grond bevangen kunnen raken, wist hij niet en ik denk ook dat hij dat stiekem helemaal niet geloofd.

Had al een keer een opmerking gemaakt dat suiker niet goed is voor paarden en dat daar ook bevangenheid door kan ontstaan, maar daar werd ook ongelovig op gereageerd.

Mijn ervaring is dat veel mensen eigenwijs zijn en zeker als je als burgermeisje met een boer in conclaaf gaat. Zij hebben altijd gelijk, maar vinden het vaak niet belangrijk om hun kennis uit te breiden, je wordt zo van tafel geveegd.

Dierenartsen die inentingen doen zouden met flyers zulke informatie moeten versturen, doen ze wel met ontwormen, maar met dit soort zaken dus weer niet. Dan pas wordt het serieus genomen. Zucht, jammer hoor.

Zij vinden dat ik teveel lees en te veel op bokt zit. Zijn vrouw deelt dan nog vrolijk krentebollen, bolussen, koffiebroodjes uit aan de paarden als ze weer een paar zakken oud brood van de bakker heeft gekregen.... en als ik haar vraag mijn paard dat niet te geven, zucht, kan ik soms nog wat uit zijn bak vissen als ik er toevallig ben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:22

genoeg ruwvoer voorkomt haken.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:28

gomir schreef:
geerke schreef:
hormonaal dus....

De schade komt door het hormoon insuline, maar de oorzaak van hyperinsulinemie en insulineresistentie(dat is vaak een kip-ei-verhaal) hoeft zeker niet hormonaal te zijn!

diabetes word veroorzaakt door het wegvallen van de produktie van bepaalde hormonen...is dat dan niet hormonaal??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:32

Lange tijd veel suiker eten en je hebt een constante hoge insuline spiegel in je bloed. Ook bij mensen is dit nl een gevaar. Hoeft niet hormonaal te zijn, kan iets zijn wat je je zelf aan doet door verkeerd te eten.

Op een gegeven moment denkt je lichaam dat die spiegel normaal is en zo hoog moet blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:39

in het engels is insuline resistentie hetzelfde als diabetes in horse
zoek maar op google,dus ik zit er helemaal niet naast met mijn vergelijking met diabetes.......

De hypothalamus,het piepkleine kliertje in het achterhoofd is verantwoordelijk voor de hormoonsignalen,en de schildklier..(simpel gezegd..)
De medici weten nog niet veel van de hypothalamus..
Bij lange tijd veel suiker te eten verstoor je de werking ervan,dat heeft weer met de pancreas te maken,de signalen en productie van hormonen word verstoord,zeker hormonaal dus...ingewikkeld hoor endocinologie...