Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Re: Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:32

Hoefslag kan ook nog, zoek dat artikel er eens bij, dan wordt er een hoop meer duidelijk.

M.i. was er met de pony niets aan de hand, maar de combinatie klikte niet, de pony staat nu in de wei en zij willen hem daar houden, volgens hen schort er wel een hoop op rijtechnisch gebied met de pony en hebben zij bedacht dat hij eigenlijk niet meer bereden zou moeten worden en istie met pensioen gestuurd..zoiets was het.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:38

De hoefslag heb ik niet, misschien wil iemand voor me scannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:58

Insider schreef:
Dit zelfde kind zit nu op Da Vincy die voorheen in het A-kader zat. Regelmatig worden scores van nog geen 60% behaald.
Je kunt je afvragen of het wel echt aan de pony lag of dat het kind gewoon niet goed genoeg kan rijden.
Maar dat laatste zien de meeste ouders niet in.

Als ze zo verstandig waren geweest om bij Coby te blijven trainen voor een periode dan hadden ze kunnen zien of het inderdaad een goede combinatie had kunnen worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:38

Ik zou niet weten in welke hoefslag het stond,en kan met de zoekmachine op de internetsite ervan ook niks vinden.
Misschien dat ik het toch ergens anders heb gezien?

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:39

Ten eerste is dit een zaak die aangespannen is door Dhr Trachsler en niet door Tara
vind het dus niet terecht dat zij hier zo onderuit gehaald wordt.

Tara is lid van onze vereniging en heeft onlangs nog met mij dochter een equipewedstrijd gereden.
Zij is een meisje met veel talent en Da Vinci staat op een trainingsstal 1,5 uur van Tara haar
huis omdat ze daar dagelijks de juiste begeleiding krijgt.
Dat ze nauwelijks boven de 60% rijd is onzin , zij heeft Da Vinci in 17 weken van het
L naar het Z2 met dik winst gereden .
Afgelopen regiooutdoor kampioenschap was zij kampioen-M2 en op de hippiade was zij 4e.
Lijkt me dat je dan toch zeer regelmatig boven de 60% moet rijden.

Wat er met de pony precies is kan ik ook niet vertellen maar reken deze toestand haar
vader aan en niet Tara zelf dat is maar een meisje van 13 jaar die heel hard haar
best doet met haar pony.

In de paardenhandel is het nu eenmaal de regel dat de koop ongedaan gemaakt kan worden
indien het betreffende paard/pony niet aan de gestelde eisen voldoet.
Mits deze uiteraard is gekocht bij een professionele handelaar en de koper heeft
voldaan aan zijn onderzoeksplicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:42

De Hoefslag van 11 oktober is het geloof ik.
Ik heb hem wel, maar geen scanner, en volgens mij heb ik het blad uitgeleend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:43

Maar als de pony het wel kan, maar de ruiter niet, dan voldoet de pony wel aan de eisen.
Alleen er is geen klik.
En dat is geen schande als je een bepaald paard niet aan kunt en een ander wel, al lijken sommige dat wel te vinden.
Er zijn gewoon altijd paarden waarmee je niet over weg kunt, of je nu 13, 23 of 33 bent.
Dat is het risico van een paard kopen Lachen
Ik vind dat niet onder een verborgen gebrek vallen, maar een ruiter die, ook al doet ze haar best, nog niet ver genoeg is voor die pony.
Misschien over een paar jaar wel als ze weer meer geleerd heeft Lachen

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:54

Daarom ga je dus naar een profhandelaar omdat zij wel kunnen oordelen of de pony
bij de aankomende ruiter past .
Verkoper is verplicht zich daarin te verdiepen , dus als de pony te veel mans is voor de ruiter
dan is dat een inschattingsfout van de verkoper.
Dan heeft de koper het recht de koop te ontbinden
De koper heeft de plicht de pony te keuren voor aankoop mits dat ddor verkoper
nog niet gedaan is.

Vind het alleen niet terecht dat Tara hier zo onderuit gehaald wordt en alle vooroordelen
kloppen dus van geen kant!!

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:57

valiantS schreef:
Daarom ga je dus naar een profhandelaar omdat zij wel kunnen oordelen of de pony
Verkoper is verplicht zich daarin te verdiepen , dus als de pony te veel mans is voor de ruiter
dan is dat een inschattingsfout van de verkoper.
Dan heeft de koper het recht de koop te ontbinden
nog niet gedaan is.

Vind het alleen niet terecht dat Tara hier zo onderuit gehaald wordt en alle vooroordelen

ben ik het wel mee eens Pling
tara zelf kan hier niks aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:58

Hoezo wordt ze onderuit gehaald?
Ze kan de pony niet aan, dat is toch niet erg?
Ze is pas 13, dus nog een heel leven om te leren en dan nog kun je nooit elk paard rijden. Niemand kan dat Lachen

Ook een prof handelaar kan dat niet altijd zien.
Zoals eerder gezegt, vaak gaat het in het begin wel goed.
Pas later krijgt het paard door dat hij dingen kan flikken...maar dan is hij al verkocht

En dat is iets wat ik dus ook meerdere malen met eigen ogen heb gezien.
Niemand heeft daar schuld aan vind ik.
De ruiter niet, maar ook de verkoper niet. En ik vind dan dat de koper pech heeft, dat heb je nu eenmaal als je met dieren omgaat en ze koopt Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:07

runningkawa schreef:
Ook een prof handelaar kan dat niet altijd zien.
Zoals eerder gezegt, vaak gaat het in het begin wel goed.
Pas later krijgt het paard door dat hij dingen kan flikken...maar dan is hij al verkocht

En dat is iets wat ik dus ook meerdere malen met eigen ogen heb gezien.
Niemand heeft daar schuld aan vind ik.
De ruiter niet, maar ook de verkoper niet. En ik vind dan dat de koper pech heeft, dat heb je nu eenmaal als je met dieren omgaat en ze koopt Lachen

Op zich ben ik dat helemaal met je eens.
Maar helaas zijn er altijd kopers die er een rechtzaak van maken, en dan is de verkoper (als die proffessioneel is) verplicht de pony terug te nemen. Want volgens de wet had de verkoper moeten zien dat het niet zou gaan klikken, dat is zijn werk.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:12

Cayenne schreef:
De Hoefslag van 11 oktober is het geloof ik.
Ik heb hem wel, maar geen scanner, en volgens mij heb ik het blad uitgeleend.

Ik kan wel even kijken Lijst
gevonden..
nu nog even zoeken en scannen Knipoog

Stuk in de hoefslag van 11 okt

Daar staat dus in dat ze én die 20.000 willen zien, maar de pony niet terug gaan geven, omdat ze bang zijn dat deze net zo behandeld gaat worden als P&P.
Hmm.. ik vind het heel apart..
Ze sloegen het advies van Coby immers ook in de wind.."behoefde vakkundige begeleiding".

Los van dat ben ik het wel met RK en voorgangers eens..dit is nou eenmaal het risico.
Maar als het echt zo is, wat Asjemenou zegt, dat een proffesionele handelaar moet kunnen zien of het klikt ja of nee, dan staat Coby imo in haar recht, ze heeft immers gezegd dat het wel zou kunnen klikken, met als voorwaarde die vakkundige begeleiding..
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 28-12-07 13:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:15

Mensen vergeten vaak dat een combinatie een bepaalt nivo heeft en niet het paard/pony alleen.
Echter wordt alleen het paard/pony verkocht, dus zonder de ruiter.
In dit geval is de pony verkocht voor 20.000 en konden ze hem terug doen voor de helft... je kunt je afvragen waarom zo'n waarde vermindering?

Daarnaast ben ik vanmening dat je een paard/pony niet kunt vergelijken met een paar schoenen: past het wel?
Je mag van een koper in deze prijsklasse en een pony zoekt met behoorlijk wat capaciteiten verwachten dat hij/zij ook een goed beoordelingsvermogen heeft of het niet te hoog gegrepen is voor de ruiter.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:36

valiantS schreef:
dan is dat een inschattingsfout van de verkoper.Dan heeft de koper het recht de koop te ontbinden
nog niet gedaan is.

Dit is echt volstrekte nonsens. Er is werkelijk geen enkele regel die de verkoper een inschattingsplicht geeft ofzo, en die een inschattingsfout afstraft met de mogelijkheid tot ontbinding van de overeenkomst. Een verkoper heeft op geen enkele wijze de plicht de koper van een koop af te houden als hij denkt dat het niet klikt. De koper is een (ook in juridische zin) zelfstandig en volwassen handelende persoon en jegens hem heeft de verkoper geen zorgplicht die erin bestaat dat hij de koper van de aankoop af moet houden. Natuurlijk kan je als verkoper in bepaalde situaties beter zeggen: goh, jij/ruiter bent nog niet zo ervaren, dit is toch wel een paard met een uitgebreide handleiding, zou je niet liever op een ander paard eerst het klappen van de zweep leren. Daarmee kan je soms een procedure als deze voorkomen, maar het is echt geen plicht jegens een koper. Dat zou toch ook te gek voor woorden zijn!

De reden voor ontbinding van de overeenkomst is als het gekochte niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan redelijkerwijs mocht hebben. Dan heb je als verkoper de plicht een juist beeld te scheppen. Verder gaat de verplichting niet.

Dan nog dat keuren: ook: geen enkele verplichting. Je bent knap onhandig bezig als je een paard niet laat keuren bij de aankoop (ook als verkoper overigens, maar dat terzijde), maar als je dat niet doet, moet je het zelf weten.

Het is niet verstandig allerlei standpunten aan te halen alsof deze waar zijn, als je dat niet zeker weet. Daarmee help je allerlei spookverhalen de wereld in.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:58

Suzanne F. schreef:
Ja dat zou mooi zijn, wel de 20.000 terug maar de pony houden?
Dat zal toch wel niet?

Thanks to born2bcrazy is het artikel gescand en daar staat het toch echt?

Van de zotte dus, dit hele verhaal.
Ik koop een auto maar ben er totaal niet tevreden mee en dan wil ik mijn geld terug, maar de auto blijft in de garage staan want ik rijd er toch niet in. Rolleyes
Een pony is geen auto, maar wel een "product" Er staat een markt voor, compleet met vraag en aanbod, je betaalt geld en daar krijg je iets voor en dat verschilt niet met een andere koop.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:59

je zal ze de kost geven die zeggen: tsja, het paard is nu alleen nog een kostenpost, dus wij offeren ons wel op om hem bij ons te houden. Maar we hebben wel schade en er moet wel een nieuw sportpaard komen.....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:34

Insider schreef:
Als ze zo verstandig waren geweest om bij Coby te blijven trainen voor een periode dan hadden ze kunnen zien of het inderdaad een goede combinatie had kunnen worden.

Hadden ze daar zeker kunnen leren hoe ze een toppony moeten bijzetten tijdens het longeren. Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:54

Tja, een vreemde gang van zaken als je pony wilt houden en toch het bedrag terug wilt zien. Dan zou ik zeggen, als je hem wilt houden, schik je dan in je verlies.
Goede begeleiding is erg belangrijk, zeker bij kinderen. En paarden kunnen om allerlei redenen van gedrag veranderen. Dat is moeilijk voorspelbaar.
Dat de verkopers niet het hele pony willen terugbetalen kan ik me voorstellen. De eigenaresse heeft waarschijnlijk bemiddelings en trainingskosten betaald, dus die 20.000 is niet geheel in haar zak terecht gekomen en omdat de pony nu "trucjes"heeft ontdekt en in de wei staat te niksen, zal het ook tijd (dus geld) kosten de pony weer goed door te rijden zodat hij weer netjes na te rijden is door een volgend kind.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:58

In ieder geval hoop ik dat ze aan de gemoedstoestand van de pony blijven denken en ze hem niet alleen in de wei laten staan maar hem lekker aandacht blijven geven.

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:03

Maar Coby heeft toch een handelstal? Dan mag je de pony binnen een half jaar terug brengen als er iets met de pony is. Tenzij je particulier bent. Dan heb je pech..

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:29

Zonde dat zo'n goeie pony 'met pensioen' wordt gestuurd! Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:35

Rare mensen, die kopers.
Als Coby uitgebreid advies geeft, en die mensen volgen het niet op... is het echt hun eigen probleem...
Belachelijk dit...
En zonde van die pony. Dat ze haar niet terug willen doen, snap ik ook niet, denk niet dat paarden op Stal van Baalen een slecht leven hebben, hoor...
Als ze het niet eens waren met de trainingmethode van Coby, hadden ze sowieso niet via haar een pony moeten zoeken...

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:41

Ik kan niet goed tot een mening komen. De standpunten van de beide partijen zijn nogal tegenstrijdig. Ik vind het niet normaal dat een pony verkocht word zonder dat erbij verteld wordt hoe hij reageerd.
Maar ik snap ook niet hoe iemand zomaar even een pony koopt van 20.000 euro. Naar mijn weten probeer je hem dan wat vaker uit. En de eis van de kopers om het geld terug te krijgen en de pony te houden is natuurlijk echt van de zotte.
Want dan zijn er heel wat mensen die rijk gaan worden met zo`n handeltje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:48

Blacklight: Coby heeft wel adviezen gegeven over de training, wat ik uit het gescande artikel begrijp is er wel degelijk informatie gegeven....
Maar goed, je weet ook niet of de verkoper de kans heeft gehad... sommige mensen WILLEN geen advies...

Ik krijg een beetje het idee dat dit het soort mensen zijn die het allemaal zelf wel weten en niet iets willen aannemen...

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:51

Yamcha schreef:
Rare mensen, die kopers.
Als Coby uitgebreid advies geeft, en die mensen volgen het niet op... is het echt hun eigen probleem...
Belachelijk dit...
En zonde van die pony. Dat ze haar niet terug willen doen, snap ik ook niet, denk niet dat paarden op Stal van Baalen een slecht leven hebben, hoor...
Als ze het niet eens waren met de trainingmethode van Coby, hadden ze sowieso niet via haar een pony moeten zoeken...

Ben het hier mee eens. Waarom koop je een pony bij Coby van Baalen als je het niet eens bent met haar manier van trainen?
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
De waarde-daling van 50% vind ik wel veel, maar goed zij zetten zo'n beestje met pensioen, dan levert hij idd minder op.
Zou het erg vreemd vinden als hij straks én de pony én het geld krijgt.