Hengst Andel van wisse dood gered

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Hengst Andel van wisse dood gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:31

belachelijk de dierenbescherming hoort het dier na een waarschuwing gewoon inbeslag te nemen,het lijkt jeugdzorg wel,is er nu helemaal geen enkele instantie die naar behoren functioneert??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:35

Och arm dier, fijn idee dat hij waarschijnlijk nu een nachtje in een warme stal staat.

Mensen zijn niet meer zo happig op het helpen wan andermans dier. Mijn paard (toen nog van andere eigenaar) heeft drie dagen met haar halster vast gestaan in een rol schapengaas. Buurtbewoners gaven haar wel een broodje maar verder niet. Ik had het paard al langer in de smiezen, er kwam nooit iemand bij haar, ze was erg mager, zo vies dat je de huid kon zien en dat met -10. Niet bijgevoerd. Ik ben naar haar baas gestapt en heb haar op stal alten ztten, nu is mijn oudje al weer 4 jaar bij mij. Ik snap ook niet zo goed, dat als je een beest er zo bij ziet staan, gewoon door kunt rijden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:38

En toch twijfel ik vaak aan dit soort berichten. Ik bedoel; een van mijn paarden ziet er ook niet goed uit. Hij vermagert erg snel. Maar elke winter gaat het beter. En hij krijgt toch echt gewoon voer. Er zijn echter zat mensen die het heel zielig vinden dat ik dit paard dag en nacht buiten laat staan en dat hij geen bakken vol brokjes krijgt.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg. Je hoort ook geregeld over mensen die waarschuwingen krijgen omdat hun paarden dag en nacht buiten lopen en onder de modder zitten. Maar dat zegt niet dat ze niet goed voor de dieren zorgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:41

Ik denk dat je als buurtbewoner het dier dagelijks ziet of misschien uitkijkt op de wei je wel een redelijk beeld kunt vormen. Vooral als het dier er al jaren staat en je het zienderogen achteruit ziet gaan.
Soms wordt er idd wel snel zielig geroepen, maar in dit geval niet denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:44

ik wel hoor,ik heb 3 maanden een paard gevoerd,alles zelf betaald,de dierenbescherming deed ook niets,het andere paard wat er stond is doodgegaan van de honger,(en toen ben ik die andere gaan voeren...)Op het moment dat ik de dierenbescherming in beweging heb kunnen krijgen ,en zelf meeging,lag er een op de grond,een paard van 6 jaar,gewoon uitgemergeld,en dan kan er in ene wel politie komen en een dierenarts,maar wel te laat.
Die andere hebben we kunnen kopen van de dierenbeul voor 1200 euro,het geld wat hij aan de rechtbank moest betalen vanwege het laten verhongeren van het andere paard.
In mei is hij daar weggegaan,ik zie hem nog regelmatig,een hele gelukkige dikke draver van 10.Ik begrijp mensen gewoon niet,geef z'on dier dan weg aan iemand die er wel voor zorgt,kan niet moeilijk zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:38

Goed staaltje journalistiek weer Haha! "uit z'n lijden verlost"?

Ik zit dan zo even die reacties te lezen van de site van de Telegraaf, maar daar erger ik me ook wel een beetje aan. Blijkbaar zijn paarden die buiten staan uberhaupt zielig en is het een paardonwaardig bestaan, ook al krijgen ze voldoende eten.

Wel fijn dat Andel nu geholpen is.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:42

@ladolcevita

Je hebt gelijk, we zijn al een tijdje bezig wij hebben ook voorgesteld om het paard over te nemen(de staleigenaar dan) maar ze weigert het papier over te geven. Ze nu ergens bij Rotterdam (wij in Nijkerk)en zegt haar paard voor het einde van het jaar op te halen en hem daar op het land te zetten met schaapjes!! Hij heeft nu een winterdeken van mij om omdat hij het koud had en zei geen geld heeft om ereen te kopen. Nu wil zei hem buiten gaan zetten!! Er zit al een slot op de box, maar dat vinden we ook een beetje gevaarlijk. Als er brand uit breekt.....

Ik vind dat de regels aangescherpt moeten worden, net zoals de ASPCA in America en Engeland. Als je niet voor je dier kan zorgen wordt hij gewoon weggehaald en een beter onderkomen gezocht. Het gebeurd hier teveel en er wordt niets aan gedaan. Na een paar jaar wordt dit paardje pas weggehaald, schandalig!!

Eigenlijk omdat wij goed voor dat paard zorgen, hij komt buiten, zijn voeten worden gedaan,zijn stal houden we schoon. Zegt de DB ''er is toch niets mis met dat paard''. Moeten wij dan gewoon toekijken?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:05

super dat hij is gered!
maar absoluut geen pluim voor de dierenbescherning, ze hadden veel eerder moeten in grijpen en dat doen ze heelaas te vaak, te laat komen.
het dier stond er al jaren zo bij en de eigenaar was al verschillende keren op de bon geslingerd dus in mijn ogen heeft andel te lang moeten lijden!
zonder die vrouw was hij waarschijnlijk al dood geweest, dus het is niet de dierenbescherming hier in nederland die zijn werk goed doet maar die ene vrouw die hem voerde!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:06

inderdaad een wat ongelukkige woordkeuze van de journalist

verder wel fijn dat er ingegrepen is ondanks dat die niet op sterven na dood ligt

helaas is de DB aan teveel regels gebonden
aid kan / mag meer doen

toch blijf ik het raar vinden dat her en der problemen zijn met de db door penny meiden gedrag
(shetlander zou op stal moeten swinters , of een deken op ...bv)
terwijl aan de andere kant bij zeer schrijnende gevallen er niet ingegrepen lijkt te kunnen worden

gelukkig heeft de verzorgende dame hier de mensen kunnen overtuigen
dat ZIJ er voor zorgde dat het dier nu niet op sterven na dood ligt
ipv de eigenaar ,

@Shanou ..zou rekening opmaken over de verzorging , stalling , voer , hoefsmid
van het afgelopen halfjaar , in een aangetekende brief
met als onderpand paard

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:23

het probleem met de dierenbescherming in nederland (en hier in frankrijk) is dat ze wel willen maar vaak niet kunnen(in dit geval niet,volgens de wet is het volgens mij mogelijk om na een paar waarschuwingen het dier weg te halen...)In Amerika heeft de dierenbescherming ongeveer de zelfde bevoegdheden als de politie,dat schiet wat meer op....Ik heb wel vaak de indruk dat de dierenbescherming niet altijd alles op alles zet voor het dier.
Ze kunnen ,als het erg genoeg is en de situatie niet verbeterd het dier inbeslag nemen,daar zijn ze soms toch iets te nalatig in,met alle gevolgen van dien.....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:31

Tja, de DB.
Zer zullen vast ook goed werk verrichten.
Maar ik heb een keer een aanklacht ingediend en er veranderde niks aan de situatie.
Keer op keer gebeld, en keer op keer;
We kunnen de paarden niet vinden,
We stonden bij de verkeerde paarden, bla.bla.bla..

Uiteindelijk zijn ze er dan wel geweest, maar was de situatie niet schrijnend genoeg om er iets aan te doen blijkbaar.

(KWPN paard met onvoldoende vacht zonder deken, zwaar vermagerd en ernstig lange hoeven, zonder beschutting op een open vlakte met harde wind en geen voedsel of water.)

Dan krab ik me toch echt achter de oren hoor

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:48

tja,je hebt gelijk hoor,ik heb ervan geleerd,ik ga eerst zelf eens dat dier voeren en eventueel met de eigenaar praten,hoewel daar vaak niet mee te praten valt.....Echte accute gevallen help je niet door de db te bellen,kan altijd nog...
Je kunt beter naar de eigenaar met een l.u.l verhaal van mag ik hem borstelen ofzo,en dan is gaan voeren voorzichtig aan.
Maar ja,ik heb niet echt mijn leeftijd mee,het is veel geloofwaardiger als een meid van 16 dat vraagt dan iemand van 43.
Overgens is de situatie pas schrijnend genoeg als het dier op de grond ligt en niet meer overeind kan,dan is het te laat,een uitgemergeld paard krijg je niet meer overeind,dan moet het ingeslapen worden,terwijl als je dan dus een dag of 10eerder ingrijpt en over gaat tot inbeslagname z'on dier gered is......

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:07

Idd Geerke!
Al is het wel verstandig om idd eerst met de eigenaar,als die bekend is, overleg te plegen over het voeren.

(Ik kan me herinneren dat mijn vroegere verzorg pony (nu eigen Haha!) werdt bijgevoerd door oude dametjes, met biks en brood en wortels ed, want het arme dier was drachtig en kreeg alleen maar gras dachten ze.

Mooi niet dus,ding was moddervet, en helemaal niet drachtig! Sigaar )

Nou is dat natuurlijk wel het tegenovergestelde van wat hier staat beschreven.
Maar voor hetzelfde geld is zo'beest juist herstellende.

Iig; you see my point Clown

axel_melisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:55

Ik kan echt niet begrijpen dat je een dier zo iets aan kan doen,. Gelukkig dat Margot Janssen hem gered heeft !