Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

klien

Re: Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:55

dierentuinen hebben toen massaal geprotesteerd en mochten in sommige gevallen uiteindelijk toch vaccineren Lachen Als je niets doet, dan lukt het zeker niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:58

dit is niet preventief ruimen he, dit is besmet ruimen Lachen dat is wat anders dan je voorbeeld uit de zoo Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:00

Tja, als het paard is besmet en er is op dat moment geen vaccin voor te vinden, dan........helaas! Dan zal ook ik droevig maar reeël zijn. Om het paard niet te laten lijden en geen andere dieren te laten besmetten uiteraard.

Nu maar hopen dat we bespaard blijven dan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:04

vreselijk zal het worden als het hierkomt.verschil tussen paard en koe. bij koeien heeft een baas 100 koeien bij paarden is het bijna een op een. Volgens mij zijn er best veel boeren geweest die het probeerde tegen te houden hoor.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:08

Inderdaad vreselijk als het hier zou komen.
Ik zou er niet aan moeten denken, dat mijn 2 paardjes er aan zouden moet overlijden, vreselijk. Ik zou er inderdaad ook voor strijden en ze zouden toch echt langs mij moeten. Ik laat toch niet zomaar mijn paardjes dood gaan, als er toch nog een geneesmiddel is..
Blijf toch hopen, dat die ziekte hier echt niet komen gaat!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:10

splash1999 schreef:
vreselijk zal het worden als het hierkomt.verschil tussen paard en koe. bij koeien heeft een baas 100 koeien bij paarden is het bijna een op een. Volgens mij zijn er best veel boeren geweest die het probeerde tegen te houden hoor.

Tuurlijk, denk alle boeren. Maar uiteindelijk als ze komen, dan kun je het niet tegenhouden hoor of je er nu met een hark staat of niet. Heb je nog een lekkere boete bij

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:12

het is simpel... of we beginnen een actie tegen wél vaccineren of het ontwikkelen van en vaccin wat wel kan in europa, of we zijn te laat als het uitbreekt.

Want de argumenten voor ruimen en niet vaccineren zijn als gewoonlijk weer van economische aard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:13

Paardenpest bedreigt Europa

Onderzoekers in Groot-Brittannië zoeken sponsoren voor onderzoek naar de Culicoide (mug), verspreider van de Afrikaanse Paardenpest. Dankzij de klimaatveranderingen kunnen de muggen zich gaan vestigen in Europa. Bij besmetting overlijdt tot 90% van de geïnfecteerde paarden.

De symptomen van Afrikaanse Paardenpest zijn koorts, zweten, energiegebrek en overdreven speekselen. De incubatietijd is ongeveer 7-14 dagen. Een geïnfecteerd, op het oog gezond paard, kan binnen vier uur overlijden.

Het Afrikaanse Paardenpest virus is verwant aan Blauwtong, een ziekte die door dezelfde mugjes wordt overgebracht. In 2006 was dit virus in onder meer Nederland en België actief. Onderzoekscentra zijn een vaccin tegen Blauwtong aan het ontwikkelen. De enige verkrijgbare vaccins tegen de Afrikaanse Paardenpest zijn ontwikkelt in Afrika en mogen (nog) niet in Europa worden toegepast.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:14

splash1999 schreef:

Weleens bij stilgestaan dat er bij koeien ook een fokkerij is die soms al generaties lang van vader op zoon met dezelfde bloedlijnen werken?

Verder zijn er ook een boel boeren geweest die de ellende niet aankonden en zich in de lege stal van kant gemaakt hebben.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:17

Dus Anya, jij denkt dat we moeten gaan strijden voor het legaliseren van het vaccin en daar niet te lang mee moeten wachten?
Hoe doe je zoiets, zou een massale handtekeningen actie vanuit bokt iets uithalen bij het ministerie van landbouw?

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:18

katiavl schreef:
splash1999 schreef:

Tuurlijk, denk alle boeren. Maar uiteindelijk als ze komen, dan kun je het niet tegenhouden hoor of je er nu met een hark staat of niet. Heb je nog een lekkere boete bij

Maar ze hebben het wél gedaan! Ze hebben er wél de moeite voor genomen om het te doen!! Knipoog

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:21

Een veehouder is weldegelijk gek met zijn dieren lijkt me. Anders kan je niet de hele dag met dieren bezig zijn. Ze zullen in de meeste gevallen wat nuchterder denken dan een paardenbezitter die slechts een paard heeft om voor te zorgen. Maar de veehouders hebben destijds heel hard gevochten en ook hun bedrijf nog eens kapot zien gaan.
Maar ik geloof niet dat die hier nu veroordeeld hoeven te worden. Het gaat er nu om wat gedaan kan worden lijkt me Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:22

Jeetje ik laat het daar ook niet zomaar bij zitten. Lekker makkelijk ruimen, dat doen ze toch ook niet bij mensen.

Ik snap alleen het volgende niet uit dat wikipedia artikel. Dat vaccin is niet legaal, en het werkt alleen als de paarden in de omgeving ook geent zijn? Wat heeft die enting dan voor zin?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:26

klien schreef:
Hoe doe je zoiets, zou een massale handtekeningen actie vanuit bokt iets uithalen bij het ministerie van landbouw?

Nu al aan de bel trekken werkt zeker!

De minister/ministerie moet duidelijk gemaakt worden dat een paard een andere positie inneemt in onze maatschappij dat een koe of een schaap. Niet dat het maar goed is om koeien/schapen af te maken uit economische belangen. Maar een koe/schaap dient vaak nog als slachtdier; melk, huid en vacht wordt er van gebruikt. De positie van het paard is in die jaren zodanig veranderd dat je imo niet meer kan spreken van boerderijdier/vee. Dat zal ook de reden zijn dat het ruimen van deze dieren ontzettend veel weerstand zal gaan krijgen mocht het ooit zover komen. Het geld dat in de paardenhouderij omgaat is ook ontzettend veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:27

klien schreef:
Dus Anya, jij denkt dat we moeten gaan strijden voor het legaliseren van het vaccin en daar niet te lang mee moeten wachten?

Dat wil ik ook wel weten Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:28

Een handtekeningen actie alleen werkt niet, je moet ze ook overtuigen dat het anders kan. Bied een alternatief.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:30

sammie ik ben t helemaal met je eens. maakt u kennis met mijn hooivork Vork

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:31

Citaat:
Tegen Afrikaanse Paardenpest bestaat een vaccin, maar dat mag alleen bij een uitbraak worden toegepast. Sterker nog: bij een uitbraak is noodvaccinatie verplicht.

Dus als 1 paard bij mij op stal het krijgt kan de rest wel gevaccineerd worden. Of heb ik dit nu fout en moet het hele bedrijf geruimd worden en worden de paarden in de omgeving(misschien wel heel nederland) gevaccineerd.

Overigens snap ik niet dat de regering dit vaccin niet geregistreerd wil maken. In de paardenhouderij in nederland gaat toch heel wat geld om.

Citaat:
De symptomen van Afrikaanse Paardenpest zijn koorts, zweten, energiegebrek en overdreven speekselen. De incubatietijd is ongeveer 7-14 dagen. Een geïnfecteerd, op het oog gezond paard, kan binnen vier uur overlijden.

Zo dat is niet mis...het is nog snel gebeurd ook. Vriendjes zijn?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:33

Ja dat snap ik nu ook niet helemaal, hoe dat zit met dat vaccin. Ik wil ook strijden voor een alternatief.. wie heeft er verstand van politiek..!? En is het daadwerkelijk een gevaar voor Europa, of maken we ons voor niks zorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:37

Ik denk zeker dat er gevaar is...dezelfde mug die blauwtong veroorzaakt...en blauwtong is er volop geweest afgelopen jaar

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:40

Oh jee.. *schiet in de stress*.. Ik vind dat echt niet relaxed, vooral als het binnen 4 uur gebeurt is, vooral om sommige mensen niet dag en nacht bij hun paard zijn.
Paardrijden is een officiele sport, ze kunnen die dieren niet zomaar ruimen toch!?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:43

Allemaal een mail sturen naar de Partij voor de Dieren,..........Bij het vorige topic ook gedaan en kreeg als antword dat ze er een punt in de kamer van gaan maken.
Daarintegen kunnen we helaas niets doen aan het ruimen bij uitbraak. Dit is een wet uit Brussel.......

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:47

Wat is het mail adres van de Partij voor de Dieren?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:53

Je moet naar de site: partijvoordedieren.nl. Dan naar contact en daar kun je de mail versturen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:05

Ik zou dit ook niet roerloos aan kunnen zien.. Oh wat een verschrikkelijke gedachte om zoiets mee te moeten maken.. Verdrietig
Hier wordt dan ook met een hooivork gezwaait Vork