Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:13

wizewo schreef:
Maar ik denk dat als je je kind door de lucht ziet vliegen dat je dan wel anders piept. Wie zegt dat dat nooit meer kan gebeuren? Het paard "verdedigt" zijn veulens wel maar ja...als je wil voorkomen dat ie het zeker nooit meer doet zal hij voltijds op stal moeten en of dat nu zo een fijn lot is en dan nog, een kind kan ook de stal in kruipen (zeg niet dat je kinderen altijd in de gaten kan houden, je kan je best doen, maar er zijn zo van die momenten...). Ik denk dat je gewoon niet meer met een gerust hart je paard achter kan laten. Ik denk ook dat je reactie richting dit paard gaat veranderen waardoor de kans bestaat dat ie veel "gevaarlijker" wordt. Ik zou mijn paard niet meer recht in de ogen kunnen kijken. Als je moet kiezen tussen je kind en je paard, is de keuze snel gemaakt, denk ik.

Daarbij, ik kan ook bedenken dat er intens verdrietige ouders met meute lynchers kunnen komen opdagen. Dan heb ik liever dat het in alle rust door mijn eigen hand is.(moest het mijn kind niet zijn)

Je weet ook niet hoe dat paard algemeen is he. Wat je ook zegt, een normale reactie vind ik het absoluut niet.

Ik kan de reactie echt begrijpen, ze willen het risico niet lopen dat het nog een keer gebeurt, maar ik ben wel dolgelukkig dat mijn ruin verzot is op kleine kinderen en al eens een ontsnapte peuter heeft "opgevangen"(zo zachtaardig en voorzichtig terwijl het anders soms zo een ruwe lomperik is).

Je weet te weinig om te zeggen dat het onzin is...Als een hond bijt, schreeuwen ze ook dat ie afgmaakt moet worden. (lang niet altijd mee eens) maar er is een heel verschil om je hand tussen een bijtende hond te steken dan om je te bemoeien met een "gevaarlijk"paard. Ik weet echt niet wat ik zelf zou doen, maar ik begrijp het echt.

helemaal mee eens. Ik kan er goed in komen dat het paard is afgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:14

Suzan1 schreef:
voor mij zijn kinderen meer waard, als een hengst of welk ander paard ook.

Ja?
Die snap ik ff niet?

Ouders letten niet op, kind wordt daar de dupe van... verschrikkelijk, er is niks ergers.
Maar het paard had in 18 jaar tijd nooit iets verschrikkelijks gedaan, waarom moet hij dan dood?
Omdat de ouders niet op kunnen letten?
Nee
Hadden ze toch een probleem gehad als het mijn paard was geweest, die was echt niet afgemaakt....

Ik ben het dus ook niet eens met het stukje van Wiezewo...
Omdat de ouders niet opletten moet het paard maar dood?

Maak dan desnoods je weide zo af dat er geen peuter in kan .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:16

Beetje zielige actie om het paard af te maken, maar niet geheel onverwacht. Ik heb hier 2 hengsten ( en 1 ruin) lopen en waarschuw mensen met kleine kinderen en honden om die niet bij de paarden te laten komen. Vooral onze 2,5 jarige cutting gefokte paint is nog erg speels en wil graag "cutten", dat doet hij met de kippen, die kennen het spelletje, maar met een klein kind ( of hond) weet ik niet wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Maar de dieren zijn absoluut niet gevaarlijk, maar nu eenmaal geen kinderspeelgoed!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:18

bterlaan schreef:
Hengsten zijn nu eenmaal speels en een paard heeft geen weet van goed en kwaad. Ik vind het misdadig, een paard af te maken omdat de ouders even niet opletten. Dat paard kan er niets aan doen, had zeker niet de bedoeling, het kleintje te doden en waarschijnlijk heeft hij het niet eens gedood, maar is het kind gewoon ongelukkig tercht gekomen na zijn luchtreis. Als een hengst je bij de kraag pakt, ben je nog niet gelijk dood, tenslotte. Een paard is geen roofdier, dat, als het eenmaal bloed heeft geproefd, weer zal aanvallen. Dit dier wilde gewoon spelen. Als het een hond was geweest, had ik het terecht gevonden, maar bij een hond zit er aanvals-instinct achter. Bij een paard niet. Erg laf om je eigen fouten op een onschuldig dier af te wentelen. Maar zo is de mens nu eenmaal. Boos!

Je weet niet hoe hij het kind heeft vastgepakt. het blijven dieren. hij zal niet gedacht hebben, he die kleine gaan we eens voorzichtig vastpakken en hier buiten zwieren. Stel dat hij hem wel degelijk bij zn nek heeft vastgenomen (lees: vastgebeten), dan tilt hem enkel op die plek al op. het kind moet daarvoor nog niet eens ongelukkig terecht gekomen zijn. En dat het spelen was, onzin vind ik. Paarden kunnen wel degelijk in de verdediging gaan. Al was het maar voor zn veulens of wat dan ook. Je kent de hengst niet he. dus vind ik dat je daar maar moeilijk over kan oordelen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:21

Kun je aan het paard uitleggen waarom je na 18 jaar ineens een stuk afstandelijker bent? Lijkt me mentaal een geseling. Voor jezelf omdat je de moordenaar van je kind ziet, voor het paard omdat zijn mens zo anders is. Wil je een paard van minstens 18 met mogelijks wel wat kwaaltjes en zo een geschiedenis in een handelaarscircuit doen terecht komen? Een paard heeft snel een reputatie en lang niet iedereen reageert er op zoals het hoort. Als je een paard zo lang hebt en het beest nu een reputatie heeft, kan je jezelf niet garanderen dat het goed terecht komt, maar ik kan ook begrijpen dat je het niet meer bij je kunt/wilt hebben. Dan zijn er niet veel opties meer he...

Kleine kinderen niet meenemen naar de paarden, is niet altijd zo mogelijk als ze aan huis staan he...

Overigens kan ik me herinneren dat mijn opa een verhaal aan het vertellen was met zijn rug naar mij toe (was aan het afwassen) en ik liep als kleine peuter naar binnen...(opa had niks door) maar ik had even goed naar buiten kunnen lopen naar de paarden. Er is voor een kind echt zo weinig nodig om aan de aandacht te ontsnappen. Even telefoon opnemen, even de overkokende aardappels redden...je zou er paranoia van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:24

Je kunt wel je weide zo afmaken dat de kinderen er niet in kunnen....
Ik heb geen hengsten en geen kinderen, maar toch kun je hier niet zo de wei in...
Heeft kind van familie eens gedaan...kwam huilend binnen...want ja probeer je het wel zit je met de ijzeren poort op de stroomdraad Duivel

En nee, een paard afmaken omdat jezelf fout was... kun je je dat jezelf verantwoorden. Jezelf nog ooit in de spiegel kijken?
Omdat jezelf je rommel gewoon niet op orde hebt?
Waarom moet een beest alstijd het onderspit delven als mensen gewoon stom zijn?

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:25

Het is wel onwijs erg dat het kindje dood is,, Maar vind het heel erg dat de hengst hier voor afgemaakt is Boos! Frusty Gestoord
Laatst bijgewerkt door chanora op 21-12-07 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:26

Als mijn paard op deze manier een kind gedood had zou ik hem nooit meer recht in de ogen kunnen kijken. Ook al was het misschien niet zo bedoeld, ik zou hem niet meer vertrouwen. Hem verkopen zou ik ook niet willen, stel dat hij het nog eens doet, dat vergeef je jezelf nooit.
In dit geval had ik dezelfde keuze gemaakt. Hoe hard het ook is.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:26

Ja maar moet de hengst dan gewoon dood? Vind het een erg moeilijke beslissing voor de ouders. Ze hebben deze toch genomen.
Wij hebben als mens al zoveel macht over een dierenleven. Een dier voldoet niet dus hup dood.
Ik denk dat dit een hoop mensen stoort! De hengst zal niet zachtzinnig geweest zijn. Maar als je weet dat je hengsten hebt wat doet je kind daar dan? Het blijven dieren en dieren zullen altijd uit instinct reageren en dat is in veel mensen ogen
"onvoorspelbaar!"

Als je kinderen hebt en je hebt een boerderij maak deze dan Kindproof of in ieder geval zoveel mogelijk. Niets is moeilijker dan een kind in de gaten houden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:30

Nou ja dit is echt idioot Boos!
Ouders letten niet op hun kind en het paard wordt daar de dupe van, onbegrijpelijk
Ik zou zeggen deze mensen zijn geen paarden én geen kinderen waard!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:32

Mork schreef:
Ja maar moet de hengst dan gewoon dood? Vind het een erg moeilijke beslissing voor de ouders. Ze hebben deze toch genomen.
Wij hebben als mens al zoveel macht over een dierenleven. Een dier voldoet niet dus hup dood.
Ik denk dat dit een hoop mensen stoort! De hengst zal niet zachtzinnig geweest zijn. Maar als je weet dat je hengsten hebt wat doet je kind daar dan? Het blijven dieren en dieren zullen altijd uit instinct reageren en dat is in veel mensen ogen
"onvoorspelbaar!"

Als je kinderen hebt en je hebt een boerderij maak deze dan Kindproof of in ieder geval zoveel mogelijk. Niets is moeilijker dan een kind in de gaten houden.

Ik denk niet dat dit voor hen een moeilijke beslissing was. Het gaat trouwens om hun kind. Ik denk dat je eerst zelf kinderen moet hebben om je hierin te kunnen 'inleven'.Ik zou denk ik wel hetzelfde gedaan hebben want moet je dan elke dag weer opnieuw dat paard zien, elke dag weer opnieuw herinnert worden aan die vreselijke situatie. Of anders moet je hem verkopen. Ik denk niet dat er veel geinteresseerden zullen zijn in een paard wat 18 is, hengst, en dat een kind heeft gedood.Trouwens dan moet hij weg uit het leven wat hij al zolang gewend is. dan is hij een beetje cru gezegd veel beter dood vind ik. Veel zal hij er niet van geweten hebben.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:33

Tja, het blijven inderdaad dieren. Ik kan me best voorstellen dat je het paard niet meer wil zien het heeft toch en stukje van je leven verwoest. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat je hem niet wil verkopen, stel je voor hij doet het nog een keer. Dan voel je je daar ook nog extra schuldig over.
En iedereen die zelf kinderen heeft, weet ook dat kinderen watervlug zijn, 1 sec. kan genoeg zijn voor ze om weg te komen. En kinderen niet meenemen naar paarden, vind ik een beetje overdreven, zo leren kinderen ook niet wat ze moeten doen bij dieren.
Mijn kinderen gaan regelmatig mee naar de paarden. De jongste (2) laat ik in de buggie zitten en de oudste (5) weet ondertussen dat ze niet zomaar de wei in mag lopen.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:34

Ik begrijp dat veel mensen het een belachelijke actie vinden om het paard dan maar af te maken maar uiteindelijk hebben de ouders en eigenaren van het paard daar helemaal geen keus in hoor want het staat gewoon in de wet. En de wet houd geen rekening met het natuurlijke gedrag van paarden en of het kind wel of niet in de paddock hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:36

Waarom zou hij het nog een keer doen?
In die 18 jaar tijd was er niks mis met dat paard..
Maar omdat de ouders hun kind niet in het oog kunnen houden (wat ik kan begrijpen) maar ook een ondeugelijke hengsten weide hebben moet een dier dat al jaren braaf is geweest maar dood....

Dat dier was echt wel verkoopbaar....en geen dieren meer voor die ouders...goed plan Ja

Staat er in de wet als een dier een kind wat daar niet hoort te zijn dood ook dood moet?
Waar staat dat in de wet?

En knappe jongen die hier Kawa af kwam maken als een ander niet op hun kroost let...hele knappe jongen...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:38

Misschien waren er in di 18 jaar nog geen kleine kinderen in de buurt van de hengst geweest!
Ik denk ook dat je als ouders je paard soms te veel vertrouwd, zeker als je hem al zolang hebt, hou je minder rekening met de onberekenbare factors bij dieren

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:39

Het is maar hoe je het bekijkt. Deze hengst heeft een fijn leven van 18 jaar gehad. Dat zou na dit gebeuren nooit meer hetzelfde zijn geworden. De veranderde houding van zijn baas begrijpt hij niet. Hij heeft een 'stempel' dus als hij verkocht was, waar was hij dan terecht gekomen? Ook vanuit het paard gezien denk ik dat in deze situatie een juiste keuze is gemaakt.
En daarmee beweer ik beslist niet dat alle dieren die niet aan verwachtingen voldoen gedumpt of dood moeten...... Maar in dit geval kan ik de keuze van ouders/eigenaar goed begrijpen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:41

wizewo schreef:
Kleine kinderen niet meenemen naar de paarden, is niet altijd zo mogelijk als ze aan huis staan he...

wat een lading .....

vooral als ze aan huis staan kan en moet je zelf zorgen voor een degelijke afrastering Boos!

als hier kindjes kwamen spelen zorgde ik ook altijd dat de paarden absoluut niet
bij de kinderen konden komen en andersom

mijn kleine is nu iets ouder (9) en weet dat hij niet de paddock in mag
soms ben ik daar bezig en mag hij helpen
dan blijft hij braaf voor het hek wachten tot ik zeg kom maar
en mijn volle aandacht heb voor de paarden in combi met hem

voor deze tijd hadden wij een paard maar vooral ook een KIND PROEF hek !
als ouder ben je daar verantwoordelijk voor !
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:43

Ik weet niet waar het staat en eigenlijk ook niet helemaal hoe het in Australie gaat maar in Nederland moeten dieren die mensen doden afgemaakt worden. En zoals ik al zei, de wet houd volgens mij geen rekening met het natuurlijke gedrag van paarden en of het kind wel of niet in de paddock hoort. Heel sneu voor de dieren maar zo gaat het.
Laatst bijgewerkt door Refresh op 21-12-07 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Een kind oppakken en rondschudden, dat zou ook puur spelgedrag kunnen zijn van een hengst (die misschien wel alleen stond en dus dolgraag wat wilde doen..)
Absoluut doodzonde van zo'n paard.... hoe verschrikkelijk het ook is voor de ouders van het kind.

Esmeralda

even een opmerking als moeder zijnde:
hoe goed jij oplet als ouder, hoe waakzaam je bent. Dit ongeluk zou ten alle tijden bij iedereen kunnen gebeuren. Een kind is zo vlug als water, jij kijkt links en rechts gaat het ervandoor. Zeg dus nooit dit zal mij niet gebeuren. En dan het geleuter van laat geen kinderen bij paarden. Ja hallo waar hebben wij allemaal als kind leren rijden????????? Juist op een manege bij paarden!

Persoonlijk zou ik dus ook dat paard afmaken, het is tenslotte de moordenaar van me kind. Ongeacht of het eige schuld is of niet. Kan je bij een kind 18mnd wel spreken van eige schuld! Nu roepen er dus direct gelijk een aantal, die ouders hadden moeten opletten, lees dan even terug bij het eerste stukje wat ik schreef

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:44

Ddees schreef:
En kinderen niet meenemen naar paarden, vind ik een beetje overdreven, zo leren kinderen ook niet wat ze moeten doen bij dieren.
Mijn kinderen gaan regelmatig mee naar de paarden. De jongste (2) laat ik in de buggie zitten en de oudste (5) weet ondertussen dat ze niet zomaar de wei in mag lopen.

Je kan ze gerust meenemen maar dan moet je ze wel continu in de gaten houden en dingen zoals poetsen samen doen.
Maar ik zie in de praktijk anders.....en soms is het gewoon wachten tot er wat gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:44

Genoeg mensen die dat paard zonder enige angst durven kopen hoor Ja

Al de mensen in het topic die het al bullshit vinden dat hij is afgemaakt...en dat is al de meerderheid.

idd nickyu
Heb je kinderen, dan gewoon de wei fatsoenlijk afmaken.
Ik heb het gedaan voor de honden. Als ik erbij ben is het niet erg, maar als ik niet op kan letten wil ik die niet in de wei hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:45

Refresh schreef:
Ik weet niet waar het staat en eigenlijk ook niet helemaal hoe het in Australie gaat maar in nederland moeten dieren die mensen doden afgemaakt worden. En zoals ik al zei, de wet houd geen rekening met het natuurlijke gedrag van paarden en of het kind wel of niet in de paddock hoort.

Hier geloof ik niks van...

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:45

Het is echt afschuwelijk om zo je kind te moeten verliezen, door je eigen paard nog wel, die je al zo lang hebt...

Ik vind het afmaken ja of nee helemaal afhankelijk van wat er precies gebeurd is. Deed de hengst dit uit speelsigheid en kwam het kind gewoon ongelukkig terecht toen het op de grond landde of was hij echt agressief en viel hij het kind aan?

In de eerste situatie is het gewoon domme pech geweest, maar in de laatste situatie lijkt me het wel een heel moeilijk geval worden...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:46

Tja, wat is degelijk, een betonnen muur met een groot slot erop?
Kinderen zijn heel vindingrijk, als ze er perse bij willen komen, vinden ze wel een manier.