Lucerne hooi zorgt voor minder maagzweren prestatiepaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Lucerne hooi zorgt voor minder maagzweren prestatiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:43

Mac schreef:
Kun jij die balen nog makkelijk krijgen ElCid? Een vriendin van mij nl niet ...

Ik heb net eens even gebeld, maar het schijnt inderdaad zo'n beetje "op" te zijn door de slechte oogsten. Het is nog wel in zakken verkrijgbaar, maar de grote balen zijn schaars aan het worden.
Ik ga proberen om nog wat in te slaan voor volgend jaar.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:02

Pellie schreef:
tuurlijk lucerne voeren.... Rolleyes vraag me af wat de oorzaken zijn van al die miljoenen paarden die een maagzweer hebben, da's toch niet normaal? kunnen ze daar niet beter iets aan doen ipv de ge-eikte symptoombestrijding?

te weinig ruwvoer is de oorzaak

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:03

Dat is het niet alleen, want veulens hebben ook maagzweren en die eten nog geen ruwvoer.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:59

maar wel veulenbrok. is zo'n maagje al helemaal niet op berekend.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:15

rianne67 schreef:
Ik ben ook van mening dat wanneer een paard onbeperkt hooi kan eten, minder last zou moeten hebben van maagzweren. Al kan ik dat natuurlijk niet aantonen Knipoog

mee eens een paard eet van nature bijna de hele dag door en loopt daarbij kleine stukjes.. dat zou eigenlijk bij je eigen paard ook moeten kunnen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:32

hier staan ze de hele dag buiten, nu is het een kale wei, daar staan ze overdag op vanwege de ruimte.
Ze krijgen op dit moment veel hooi, hooguit dat er een keer een uurtje geen hooi ligt, het is grof stekelig hooi, ze zijn niet te dik, zien er goed uit en kunnen de hele dag bezig zijn met eten, iets wat dus echt des paards is.
daarnaast heb ik in de loopstal stro liggen om te knabbelen, de dragende merrie krijgt er wat merriebrok bij en het veulen wat veulenbrok.
Geen extra toevoegingen, owja, onbeperkt water, hihi

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:50

Volgens mij heb ik het wel ergens gelezen dat het aangetont is dat paarden die onbeperkt hooi krijgen hebben minder last van maagzweren.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:33

oke, tja ik heb geen reden om me nu ongerust te maken, ze zien er alle 4 gezond uit, er lag net nog hooi in de wei toen ik nieuwe wilde geven, ze overeten zichzelf ook niet. het is vrij arm hooi. dus ze zijn lekker bezig ermee.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:53

Citaat:
hahaha idd, ben benieuwd wat de zgn Naturals hierop te zeggen hebben, eerst word er gezegd dat zonder zadel rijden slecht voor de rug is en nu dat de wei slecht is voor je paard, nu Jullie weer !!

Flauwe opmerking die nergens iets aan toevoegt, alleen maar om reacties uit te lokken. Bovendien wordt er inderdaad nergens gezegd dat weidegang slecht is, eenzijdig (kracht)voer daarentegen wel....

Merrie eet kuil en biks en heeft last van maagzweren, hooi en kuil wordt verteerd en de voedingsstoffen en zuren die daaruit worden gehaald worden richting melkfabriek gestuurd, merrie zoogt veulen, goh, hoe zou een veulen dan aan een maagzweer kunnen komen? geen idee.... Gestoord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:21

sjorsie schreef:
Michelle99 schreef:
Lees maar nog eens. Op de wei gaan is SLECHT voor ze:

"Er wordt over het algemeen door veel mensen aangenomen dat paarden op de wei altijd beter af zijn dan paarden in een stal. Maar wanneer er alleen maar grashooi wordt gegeven, dan hebben de paarden in de wei een zeer verhoogde kans op flinke maagzweren."

hahaha idd, ben benieuwd wat de zgn Naturals hierop te zeggen hebben, eerst word er gezegd dat zonder zadel rijden slecht voor de rug is en nu dat de wei slecht is voor je paard, nu Jullie weer !! Clown

Binnenhouden, direct op stal zetten! Weiland is hartstikke slecht voor je paard

Clown

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:14

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:22

mijn paarden krijgen ook allemaal Lucerne, wel die met plantaardige olie.
Sinds mijn paintje hier staat heeft ze slappe ontlasting, echt van alles geprobeerd, daarnaast ook stressig en druk in het koppie en doen/laten.
Heb de stoute schoenen aan getrokken en haar Lucerne gegeven van Hartog. Ging veel beter met de ontlastig maar de mok sprong op de benen.
Wilde het effect van de Lucerne graag behouden, echt top ging het met haar, ben daarom verder gaan zoeken.
Hup die Melasse er uit en Plantaardige olie erin. Oftwel Subli had wat ik zocht.
Ik maakte de zak open en heb direct die van Hartog bij het vuil gezet, dat krijgen ze niet meer, wat een verschil zeg!
Sindsdien, mooie strakke beentjes, heerlijke poepjes en stuk relaxter gewoon geweldig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:37

Ik kan ook zo genieten van die mooie drolletjes Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:37

Het verschil met de Hartog uit zakken en uit grote balen is heel groot, de zakken van Hartog zijn "lucernemix" wat betekent dat er een deel haverstro doorheen zit en natuurlijk ( 5%) melasse, daardoor ziet er heel anders uit. Ik vind het zakkenspul van Subli ook een stuk beter, maar de grote balen zijn i.m.o. het beste, maar je moet die joekels van ca. 400 kg wel even ergens kwijt kunnen. Ik heb overigens ook een periode grote balen "mix" gevoerd, overigens zonder melasse maar met haverstro, en dat vonden de paarden minder lekker en ik had het idee dat ze het er minder goed op deden. De pure lucerne was toen even niet verkrijgbaar.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:43

Hartog kan mijn rug op hihi mijn geld steek ik daar niet meer in, Subli komt er alleen nog maar.
Lekker onder de Franse zon vandaan, hier hebben we dat niet zoveel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:45

Ik vind het wel jammer dat ik geen ruimte heb om die grote baal neer te zetten (overdekt en bereikbaar per palletheffer) want prijstechnisch is het natuurlijk wel veel interessanter. Ik meen dat een grote baal net geen 100 euro kost en een pallet met losse zakken zit tegen de 300 aan.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:46

Heb er toch geen plek voor bij stal, dan maar losse zak (Subli heeft niet eens balen meen ik) en steeds nieuw halen. Het werkt super dus dan vind ik het niet erg om er voor te moeten betalen (ook al kost alles al zat idd).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:52

DubbelDun schreef:
Ik vind het wel jammer dat ik geen ruimte heb om die grote baal neer te zetten (overdekt en bereikbaar per palletheffer) want prijstechnisch is het natuurlijk wel veel interessanter. Ik meen dat een grote baal net geen 100 euro kost en een pallet met losse zakken zit tegen de 300 aan.

Een grote baal kost ons nu ca. 110 euro, hangt een beetje van het precieze gewicht af.
Mijn man heeft onder een oude pallet wielen gemaakt, en daar wordt de nieuwe baal met pallet op gezet, dus nu kunnen we de baal verplaatsen en daar neer zetten waar wij hem hebben willen. Kan je niet iets fabrieken met een stukje golfplaat waar je hem onder kwijt kan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:19

Nee helaas, mijn situatie is niet zodanig dat ik iets kan fabrieken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:22

Ben dus met de luzerne begonnen. Wat me direct binnen een paar dagen opviel was dat mijn paard geen stalbenen meer heeft. Mijn paard heeft al zolang als hij bij ons in (9 jaar) stalbenen. Maakt niet uit of hij lang of kort op stal staat, met een paar uur lopen de benen op. Nu dus helemaal niets meer!!!

Voer trouwens de luzerne van de Subli

SylviaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:36

DubbelDun schreef:
In het geval van Luzerne is het wel van belang om te weten wát je voert, er zijn nl meerdere soorten c.q. samenstellingen.
Je hebt nl;
1. van Hartog balen Luzerne. Dit is een Hollands product zonder toevoegingen wat per baal van 1m3 geleverd wordt.
2. van Hartog zakken luzernemix. Dit is een kombinatie van Hollandse kunstmatig gedroogde luzerne met als belangrijkste toevoeging melasse. Niet alle paarden reageren hier even goed op en bij paarden met een gevoelige maag is beter elke suikertoevoeging te vermijden c .q. zo laag mogelijk te houden.
3. van Subli echt Franse zongedroogde natuur Luzerne. Dit wordt in zakken van 13 kilo geleverd en bevat alleen de luzerne met als toevoeging 2% plantaardige olie vanwege de langere houdbaarheid.

Mocht ik nog fabrikanten/leveranciers vergeten zijn dan zou een aanvulling welkom zijn Haha!

Zelf gebruik ik nu al tijden nr 3 en mijn paarden doen het er super op.

Ik ben voor mijn sportpaard een kleine week geleden van kuil overgegaan op 3 x daags een flink portie Hartog Luzerne met toegevoegde Melasse (had ik even niet gelezen op de zak!?!).
Mijn paard heeft na 2 dagen heel erg last van zijn buik gekregen (lichte diaree en buikpijn).
Qua krachtvoer probeer ik de suikers zo laag mogelijk te houden omdat ik van mening ben dat dit voor sommige (gevoelige) paarden echt heel slecht. Mijn paard is dus ook heel gevoelig en at daarom ook zijn kuil niet meer omdat deze partij iets anders was dan daarvoor. Omdat hij gewoon hooi ook ineens niet meer at ben ik dus die Luzerne gaan halen omdat ik daar altijd hele goede ervaring mee had.
Ik ben alleen iets te fanatiek van start gegaan met 3 x daags een volle bak. Daar heeft hij dus echt last van gekregen. Ben gelijk gestopt en voer nu nog maar een handje icm een ander soort hooi.
Ik vrees dus dat die toegevoegde Melasse de boosdoener is geweest...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:55

idd die melasse zou ik dan ook niet geven aan je paardje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:03

@SylviaG : ik zou zeggen probeer die andere (van Subli) eens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:19

Ik voer het er extra bij en mijn paard heeft nergens last van (gehad) Ben inderdaad begonnen met een paar handjes en zit nu op 1 emmer per dag tussen de normale voerbeurten door.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:21

Het percentage melasse in Hartog Lucernemix zakvoer is 5 %, niet echt heel veel, maar er zit dus ook haverstro doorheen. Het verschil tussen het spul uit de zakken en de grote balen is enorm, zowel qua kleur, geur en aan de paarden te merken ook smaak.

Zie foto's:

Afbeelding
Afbeelding