Laurens van Lieren heeft gevoel voor rechtvaardigheid terug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: Laurens van Lieren heeft gevoel voor rechtvaardigheid terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 01:14

Joki schreef:
Mag ik opmerken dat over het Duitse nationalisme wordt geklaagd terwijl dit artikel ook niet bepaald objectief is qua woordkeuze

maar zij zijn begonnen!

Cool

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:56

echt te kinderachtig die jury's..

Wel goed dat hij 75 % had gereden!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:32

ik vind het wel een prestatie van hem om ondanks de duitse juryleden die hun eigen land voor trekken om dan toch op de derde plaats te komen...goed gedaan laurens!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:23

Het is en het blijft een jurysport de jury beslist en dat kan in het nadeel maar ook in het voordeel zijn.
En op lengte rijden is idd een pre, maar volgens mij ook gedragenheid.

In de ST Georg stond een interview met monica theodorescu dat loog er niet om. Leidraad was het vasthouden van de paarden terwijl je naar losgelassenheit toe moest werken.
En het kommentaar op het global dressageforum in de st georg van lezers pffff klassiek komt volgens mij in opstand.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:08

Nagelbijten / Gniffelen

Zeker het filmpje van Monica's GP in Frankfurt niet gezien Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:53

nee, maar wel haar kommentaar. Ze was namelijk tevreden over haar paard maar legde de fouten in de wissels en de passage bij zichzelf neer. Ze had effe verkeerd gevraagd. Het is ook nog maar een hele jonge combinatie en zij heeft nogal het nodige meegemaakt dit jaar.

Wat zij zoekt is losgelassenheit, aanleuning, takt eigelijk skala iets wat haar vader wijlen george ook wilde en deed. Nee wat zij schrijft is gewoon waar. Het zijn soms net bommetjes in de ring.
Losgelassenheit, luisteren naar de baas is bijvoorbeeld al zichtbaar in het stil willen staan tijdens het halthouden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:57

Alsof Laurens geen losgelassenheit, aanleuning en takt wil Clown
Wat zij schrijft is niet per definitie ook wat ze doet. Haar paard is namelijk gewoon een stijve hark, maar loopt wèl constant bovenin met het neusje eruit. Waarschijnlijk ook omdat hij gewoon niet los genoeg is in het lijf om een andere hoofd/halshouding aan te nemen.
Het is maar wat je onder losgelassenheit verstaat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:00

Whisper is nog maar negen. En wie weet behaalt zij die absolute losgelassenheit in die ring nog niet. Dat hindert ook niet ze weet en onderstreept haar verbeterpunten. Monica is een goede klassieke ruiter en dat oogt misschien een beetje stijf met die hele hoge hoed en die ietwat stijve maar rustige zit.
Zij gaf haar fouten aan en vond zich te hoog beoordeeld voor de fouten die ze had gemaakt. Ze heeft inderdaad een stijf geheel maar keurig de neus eruit, de hals in oprichting de nek het hoogste punt en de verzameling juist doorgevraagd. Mag ze inderdaad nog toenemen in elegantie maar van vroeger uit is ze dat nooit geweest. Verder reed ze pas in 2005 de lichte tour en heeft verminderde ervaring met dit paard. Feit is wel dat er over de rug wordt gereden en niet met holle rug. En dat de bewegingen kloppen, taktmatig zijn, en de fouten die kwamen door de ruiter.

Petje af voor Monica. En ze heeft gewoon gelijk in wat ze zegt. Al vond ze wel dat de muziek en het publiek tijdens de prijsuitreikingen iets minder mochten want het was vragen om moeilijkheden. Ze mist gewoon het feit dat er veelal niet meer volgens het skala gereden wordt. En aimee als je eerlijk bent geef je dat toe, vergelijk de huidige voorstellingen maar eens met die van van vroeger.
En vergelijk de opgave in theorie maar eens met dat wat in praktijk geshowt wordt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:39

Laurens geeft toch ook aan waar het aan schortte Knipoog

Monica pas in 2005 LT? Whahahaha... laat me niet lachen!
De verzameling was juist ver te zoeken, ze liet een piaffe zonder enige vorm van takt zien en het paard gebruikte de rug gewoon helemaal niet. Maar liep wèl netjes constant bovenin.
Dat het paard nog jong is, doet daar niets aan af.

Welke opgave in welke theorie? Die van Sjef?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:41

Kafue schreef:
Verder reed ze pas in 2005 de lichte tour en heeft verminderde ervaring met dit paard.

Verward

Ze was er al in 1988 bij met de Olympische Spelen hoor Haha!
Ganimedes Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:07

Ik zei in 2005 met dit paard. Monica rijd al haar hele leven en heeft waarschijnlijk veel meer ervaring dan Laurens en dat doet eigenlijk ook niet perse ter zake.
Het gaat erom dat ze in de GP veelal het skala der ausbuildung mist.
Dat betekend dat paarden bijvoorbeeld niet takt, aanleuning, losgelassenheit, schwung, verzameling en recht richten missen.
En zij vraagt zich overigens terecht af of men niet meer traint voor die 6 minuten terwijl het algemene eigenlijk is de hoogste oefeningen in de grootst mogelijk ontstpanning uitvoeren.
En of ze nu wel of niet zelf heeft laten zien hoe het moet maakt niks uit.
Ze mist het gewoon in de voorstellingen. Ze vraagt zich terrecht af of het geen circusact is. 6 minuten vol spanning en hopen dat creatuur paard niet ontploft. Geen taktmatige gangen laten zien, weggedrukte ruggen, achterhand achter de massa, steekdraf, piaffe passage touren die takt missen, halthouden wat niet eens stilstaan is. En die theorie ik laat me niet uit of Sjef de juiste theorie te pakken heeft of niet. Feit is wel dat zijn leerlingen vrij hoog eindigen en of dat nu de juiste manier van rijden is of dat het trainen voor de 6 minuten is daar laat ik me niet over uit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:37

Aangezien ze zelf geen taktmatige piaffe/passage laat zien, traint ze zelf dus ook niet correct Knipoog
Dan kan ze wel commentaar hebben op de andere deelnemers. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Vraag eens of je ergens een keer een GP paard kunt rijden, Kafue. Die kan namelijk de oefeningen simpelweg niet uitvoeren als hij niet taktmatig, met aanleuning, recht gericht, ontspannen en verzameld gaat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:55

Aimee schreef:
Aangezien ze zelf geen taktmatige piaffe/passage laat zien, traint ze zelf dus ook niet correct Knipoog
Dan kan ze wel commentaar hebben op de andere deelnemers. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Vraag eens of je ergens een keer een GP paard kunt rijden, Kafue. Die kan namelijk de oefeningen simpelweg niet uitvoeren als hij niet taktmatig, met aanleuning, recht gericht, ontspannen en verzameld gaat.

<daarom ook worden de oefeningen niet fatsoenlijk uitgevoerd. <En nee ik hoef niet ergens een keer een GP paard te rijden geen behoefte aan. Al eens beleefd en gelukkig een goed gereden krachtpatser die alle oefeningen super beheersde en ja was heel erg moeilijk na te rijden.

>En als je meent dat monica niet goed traint mmmm dan vraag maar eens wat mensen uit de oude doos wat theodorescu betekend heeft in de klassieke dressuur. In de zelde rij kun je klimke, stecken plaatsen.

Maar vertel eens Aimee heb je zelf ook de ervaring mogen meemaken om een goed gereden paard te rijden?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 01:20

Monica startte op haar 9de haar eerste GP.

Verder ga ik me inhoudelijk niet in de discussie mengen. Het is weer de discussie klassiek vs ldr/rollkur/hyperflexi (of hoe het morgen ook mag heten). Ik geloof dat daar nooit een antwoord in te vinden is. De een gaat linksom en de ander rechtsom en of je op hetzelfde punt uitkomt is onbekend want geen van beiden heeft de andere weg gevolgd om te kijken op welk punt ze dan uitkwamen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:57

Kafue schreef:
<daarom ook worden de oefeningen niet fatsoenlijk uitgevoerd. <En nee ik hoef niet ergens een keer een GP paard te rijden geen behoefte aan. Al eens beleefd en gelukkig een goed gereden krachtpatser die alle oefeningen super beheersde en ja was heel erg moeilijk na te rijden.

>En als je meent dat monica niet goed traint mmmm dan vraag maar eens wat mensen uit de oude doos wat theodorescu betekend heeft in de klassieke dressuur. In de zelde rij kun je klimke, stecken plaatsen.

Maar vertel eens Aimee heb je zelf ook de ervaring mogen meemaken om een goed gereden paard te rijden?

Als een paard écht goed gereden is, is dat prima na te rijden hoor Haha!
Tenzij ze door Anky zó snel aan de hulpen gezet zijn dat je er naast ligt op het moment dat jij dacht dat je subtiel je met been eraan komt Clown

Lees nou nog eens mijn bericht. Jij stelt dat een paard niet taktmatig correct in piaffe/passage gaat als het dier niet volgens het Skala is opgeleid. Maar het is het paard van Monica dat niet taktmatig piaffeert, dus volgens jou opvatting rijdt Monica niet correct Haha!

Waarom denk je dat ik je een praktijktip meegeef?
Het heeft geen zin om goed presterende GP paarden af te kraken op de manier waarop zij getraind worden als je geen idee hebt hoe zo'n dier gereden is. Maakt het een keer zelf mee, dan praat je wel anders. Zeker in een topic over Laurens is deze discussie gewoon niet op z'n plek.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:31

Ach weet je Aimee laat maar zitten.
We weten allebei wel waarover we praten. Jij bent waarschijnlijk pro nieuwe nederlandse rijmethode en ik ben pro klassiek.
Jij vind Whisper niet taktmatig piafferen en haalt een goed gereden GP paard van van grunsven aan die niet taktmatig kan passageren en vergeet te gaan zitten in de piaffe.
Het is appels met peren vergelijken en jij en ik komen daarin nooit tot een compromie.

Ik heb eens een GP paard mogen bewegen voor de twee weken dat de eigenaresse met vakantie was, en ik geef toe dat vond ik erg moeilijk. Niet alleen de subtiliteit in de hulpgeving maar ook de zit en de kracht van zon dier. Die was een beetje heeft in combi met de koude winter van dat moment en mijn gebrek aan ervaring maakte dat ik wel veel geleerd heb maar het een moeilijke leerschool vond. Dat paard was ook al ouder namelijk 21 mischien dat dat ook moelijk was.

In ieder geval verschilt jouw mening van mijn mening en daar kunnen we over discusieren maar of het tot een unaniem besluit komt betwijfel ik.
We zullen dan in deze topic niet verder gaan met deze discussie

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:37

Je bent zelf de discussie begonnen hoor Knipoog
Prima... Maar in dit topic simpelweg niet op z'n plek.
Zeker als je taktmatig piafferen als één van de graatmeters ziet van goed gereden zijn. Dan is Ollright gewoon véél beter gereden dan Whisper, klaar. Kan iedereen zien, filmpje staat gewoon online.
Daarmee zeg ík niet dat Monica slecht rijdt, ook niet dat rijden volgens het Skala verkeerd is. Ik ben de laatste die dat gaat zeggen. Maar er is een mogelijkheid om het Skala te verfijnen.