Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Meredith, even offtopic: bepaalde rassen zijn juist ontstaan door experimenten van bepaalde mensen die buiten stamboeken om zijn gaan fokken. De eguidenberger bijvoorbeeld. (schrijf ik het goed?).
En hoe kan het dat er nog zoveel paarden zonder afstamming geboren worden? En wat gebeurt er bij Friezen die geboren worden met witte haartjes? Die gaan opeens als Onbekend X Onbekend door het leven.
Tja, en mijn paard is inderdaad drachtig van de hengst van de buurman. Ik heb dit absoluut niet gewild, maar toen ik vermoedens kreeg was het te laat. Het wordt dus een B-registerveulen. Wie zegt mij dat dit veulen geen goed veulen kan zijn? Mijn paard is niet geprokt, heb haar bij aanschaf niet laten keuren, dat heeft niet veel nut bij een jaarling. Maar ik weet nu door het geintje met de hengst wel dat ze op de foto's goed is, had alleen geen zin om nog meer kosten te maken (ik vond 650 euro aan veeartskosten wel genoeg en straks komen de kosten van het veulen er ook nog bij, als alles dan maar goedgaat). Denk dat heel wat fokkers die zelf opfokken niet laten keuren.
anneve schreef:Verhalen over ander stamboeken zijn wel erg off-topic.
Nogmaals potverdikkie: het is absoluut niet verplicht om je merrie te prokken en onderzoek op OCD via DNA is hele verre toekomstmuziek. Het is nog absoluut niet gezegd dat dit mogelijk is. Het is de hoop van ons allen, want dit maakt het terugdringen van deze aandoening een stuk eenvoudiger: we kunnen er per generatie b.v. al een jaar mee winnen. Maar helaas, dit is nu absoluut niet aan de orde.
En nee OCD ontstaat niet na 9 maanden om de simpele reden dat OCD een probleem is dat ontstaat bij de omvorming van kraakbeen tot bot. Dit proces is afgerond op deze leeftijd en OCD kan dan niet meer ontstaan. Paarden kunnen wel allerlei andere aandoeningen op latere leeftijd ontwikkelen, maar geen OCD. Vandaar dat het nakomelingen onderzoek bij jaarlingen gaat plaatsvinden.
Bovenstaande info is duidelijk verteld en uitgelegd op de OC avond.
Katja schreef:Ik heb altijd gefokt met paarden die 100% goed zijn op de foto en de kosten tussen keuren en prokken verschillen nou niet dusdanig dat ik het daarvoor zou laten.
Verbaas me nog altijd dat mensen zomaar een merrie laten dekken zonder te weten wat daar binnenin zit.