Wibi Soerjadi's visie op Kür Anky van Grunsven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joke20

Re: Wibi Soerjadi's visie op Kür Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:05

Ben hier zeer benieuwd naar.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:37

Kafue schreef:
Ik persoonlijk vind kur op muziek prachtig maar de muziek moet wel achtergrond blijven.

Oei, ik geloof dat de meningen hier behoorlijk over verschillen. Goede muziek laat een combinatie stralen en laat paard en ruiter van hun beste kant zien. Omdat dressuurruiters op dit niveau natuurlijk graag zo goed mogelijk voor de dag komen, wordt alles daarvoor uit de kast getrokken. En goede kürmuziek kan daar enorm aan bijdragen.

Bovendien is het geweldig als je je kür rijdt en je muziek past perfect, ik kan je vertellen dat dat een heel bijzonder gevoel is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:30

Pfoeh... De passie, gedrevenheid en vakkennis voor muziek spatten gewoon van Wibi's woorden af Afgod

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:04

Zou toch goed zijn voor de paardensport. Muziekliefhebbers gaan dan gezellig naar GP wedstrijden en zien een paard op de achtergrond Lachen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:10

BIj een goede kur is er niks op de achtergrond. Muziek en paard (bewegingen) zijn 1.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:18

Helemaal mee eens.
Dat is trouwens vanaf het begin af aan al zo geweest. (Ik heb gisteren een documentaire zitten kijken over de geschiedenis van de kur op muziek. Heel leerzaam Tong uitsteken )

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:13

Het klinkt ontzettend goed. Wibi legt daar echt al zijn ziel en zaligheid in. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de kur zal zijn.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:47

Eigenlijk vin dik het een beetje na-apen. Heeft Imke een prachtige kür gemaakt samen met Wibi, moet Anky dit ook. Zo is het niet erg origineel meer, al zal het vast een prachtige kür worden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:46

Het zal allemaal vast prachtig zijn een kur met super passende muziek, heb er geen ervaring mee rijd nog geen kur op muziek.
Maar wat ik wel jammer vind dat het dan allemaal perfect moet, de muziek wordt gecomponeerd voor het paard, takt past op de ritme van muziek (geheel aangepast op het paard) en dergelijke.
De herkenning van de muziek is eruit want de symphonie hoort bij het paard.
Een gigantisch orkest, een pianist die het waarschijnlijk niet voor de eer doet. dus eigenlijk kost dit verhaaltje heel veel geld.. En dat vind ik nu zo zonde die profesionalisering het geheel wordt erg duur en zowat onnavolgbaar voor de rest. Bovendien vind ik het naaperij want imke deed al met wibi.
En nog steeds moet paard nummer een zijn dan pas muziek.
Ik weet niet hoor vind het allemaal zo heel erg ver gaan, en jammer voor de andere deelnemers nu er een in het veld is die alles top of the bill heeft.

Hopelijk kijkt de jury verder dan de muziek.
Dance of devotion is trouwens een bestaande muziek tekst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:02

Verward

Begrijp jij de essentie van een kür wel?
Als je goed leest, heeft Wibi juist het paard als uitgangspunt genomen. Zodat je het paard in de muziek herkent, in plaats van een herkenbaar muziekstuk aan het luisteren bent waarbij toevallig een paard beweegt. De muziek versterkt de emotie die het bewegende paard oproept, niet andersom.
Hoe perfecter de muziek afgestemd is op de kür, hoe meer de toeschouwer kan opgaan in het sterke staaltje dressuur dat voorgeschoteld wordt. Paard en ruiter zijn één, letterlijk en figuurlijk, terwijl dit versterkt wordt door de muziek. Paard is daardoor door het wezen van de kür sowieso nummer 1, niet de muziek.
Een goed muziekstuk kan echter wel ontzettend bijdragen aan de beleving van de kür. Het in zich opnemen, het meegaan in het ritme van het paard, wordt versterkt door de muziek.

Dat andere combinaties niet de financiële middelen hebben voor zo'n muziekstuk, moet Anky hier toch niet van weerhouden. Dat niet iedereen zoveel geld heeft als Bill Gates, hoeft hem toch ook niet armer te maken Verward

Dat Imke eerder een kür van Wibi had, doet inderdaad wel een beetje af aan het vernieuwende wat Anky altijd had voor haar muziek. Maar als ik dit bericht zo lees, is het wel een heel ander muziekstuk.
Wat ik pas écht jammer vind, is dat André Rieu dan de als volgende ingeschakeld wordt.
Ik snap dat je het in Nederland zoekt, maar neem dan iemand die een ander instrument bespeeld.
Ik weet in ieder geval wel wie ik zou vragen Tong uitsteken Haha!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:56

Anky heeft als eerste al jaren geleden gereden met begeleiding van Wibi live op de piano. Dus echt gepikt van Imke is het niet (eerder andersom). Maar goed, ik denk en hoop dat deze kur uniek is en subtieler en spannender dan de vorige, want die was ik wel echt zat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:51

Kafue schreef:
Hopelijk kijkt de jury verder dan de muziek.

Hoop doet leven Ach gut

Het gaat bij klassieke ringdressuur in nog maar zeer beperkte mate om de inhoud van het paardríjden.
Directe amusementswaarde, indirecte imagoversterking, de economie van de evenementen zelf, merchandising, investeringswaarde van de paarden en de omzet van de fokkerij zijn vele malen belangrijker.

Ter verhoging van de vermaaksfactor is een lekker stuk muziek helemaal goed doch als de rijtechnische inhoud of de objectieve beoordeling daarvan een hoge prioriteit zouden hebben, dan was er geen muziek.
Misschien is een heldere stap een daadwerkelijke ipv inherente puntenbeoordeling van de artistieke waarde Haha!

hc