Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:17

Nou op mijn paard rijden wel eens van die kleine peuters hoor, uiteraard onder begeleiding maar kleine kinderen worden 'gewoon' toegelaten tot het paard hoor.
Het lijkt me zelfs voor een hengst een bizarre reactie.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:22

Das ook erg tragisch..
Mijn paard hapt altijd naar kleine dieren/ kinderen. Altijd al gedaan. Daarom mag mn zusje of broertje er ook nooit dichtbij staan. En als de geiten langs rennen hapt hij er ook naar. Geld overigens ook voor de shetlanders die we vroeger hadden.

Eigenaardige aan hem is alleen toen ik net zo oud was als hun, hij me nog nooit een kwaad heb gedaan, in de richting van happen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:23

Laatst pakte een pony bij ons op stal een pion uit joligheid en gooide het ding een paar keer op en neer terwijl hij het vasthield. (ging hard) Kan me voorstellen dat zoiets met het kind gebeurd is. Misschien was het voor het paard gewoon spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:23

Hoe kan zoiets nu gebeuren? Als moeder zijnde sta je toch altijd zo dichtbij je kind met een paard in de buurt dat je kan ingrijpen als er iets gebeurt? Zowiezo als ik met mijn neefje van 2 naar een paard ga dan heb ik hem áltijd op mijn arm om hem op tijd weg te kunnen trekken. Ik vind het een beetje vaag hoor, een paard dat een peuter door de lucht smijt. Maar een jonge hengst, grote kans dat hij een beetje ging uitproberen. Weet hij veel wat een peuter is. Jammer dat er zo weinig bij staat want het lijkt mij dat er meer aan de hand was op dat moment (mams liep mss 'even' weg?)

Heel veel sterkte voor de nabestaanden. Ik ben ook benieuwd hoe het met het paard gaat aflopen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:24

jeetje wat een bizar verhaal. Maar als je paardje dood leuk bij je kindje komt staan en zijn neus naar het kind gaat... dan haal je het kind toch iets naar achter of houd je het kind vast?? Ik begrijp zulke mensen niet. Je kan het paard niet klakkeloos de schuld geven. Die moeder is de schuldige vind ik. Tuurlijk had zij het ook niet gewild maar je grijpt toch in?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:27

arnjojo schreef:
jeetje wat een bizar verhaal. Maar als je paardje dood leuk bij je kindje komt staan en zijn neus naar het kind gaat... dan haal je het kind toch iets naar achter of houd je het kind vast?? Ik begrijp zulke mensen niet. Je kan het paard niet klakkeloos de schuld geven. Die moeder is de schuldige vind ik. Tuurlijk had zij het ook niet gewild maar je grijpt toch in?

ben ik niet met je eens, veel mensen hier op bokt hebben zelfs een foto bijvoorbeeld dat een paard aan de buggy ruikt waar het kind inzit, geen handen die het kind beethoud.
het zal denk ik ook wel zeer snel gegaan zijn.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:28

ik vermoed eerder dat het een gefrustreerde hengst is, heb zoiets wel eens gezien met een jonge hengst die dit dus met schapen deed. was dus echt niet voor de lol.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:30

misschien stond de jonge hengst alleen, dus gebruikte hij maar het kindje..

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:32

Zo wat een erg verhaal zeg! Ik denk dat het misschien corrigerend gedrag was, de leidende merrie in de kudde waar mijn paard staat, voedt natuurlijk ook de jonkies op, toen een jong meisje haar ponyjaarling uit de wei ging halen, hield ze geen rekening met rangorde en liep zo langs die merrie..merrie rende binnen 1 seconde erop af met oren in de nek, greep jaarling in nekvel en tilde hem de lucht in en schudde hem, heen en weer. Misschien dat de hengst het zo zag, een jong veulen dat nu 'echt in zijn ruimte kwam oid?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:32

Ik ben als tiener aan mijn ruggegraat opgepakt door een jonge pas gecastreerde hengst. Ik kon me loswurmen en heb hem met de mestvork (ik was aan het uitmesten) in de borst geprikt.
Het is een fase waar ze doorgaan. Veulens gaan ook ineens op de achterbenen achter je. Krijg je een hoef in je nek, of ze bijten in je rug, ook merries. Ik weet niet precies waarom ze het doen, ik denk reactie uitlokken.
In elk geval is het natuurlijk, en doen alle jonge paarden het in zekere mate tot het afgeleerd wordt. Het is dus niet zo dat dit paard byzonder agressief is ofzo. Alleen kon zijn "speeltje" er niet tegen.
Het is ook niet van betekenis dat het een hengst is.
Overigens worden veel honden zo vermoord en welllicht ligt daar ook het antwoord, dat het een natuurlijk ingebouwd iets is om zich tegen wolven te verdedigen.
Maar ze moeten leren dat ze niet alles zo kunnen behandelen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:33

hannahhannah schreef:
Zo wat een erg verhaal zeg! Ik denk dat het misschien corrigerend gedrag was, de leidende merrie in de kudde waar mijn paard staat, voedt natuurlijk ook de jonkies op, toen een jong meisje haar ponyjaarling uit de wei ging halen, hield ze geen rekening met rangorde en liep zo langs die merrie..merrie rende binnen 1 seconde erop af met oren in de nek, greep jaarling in nekvel en tilde hem de lucht in en schudde hem, heen en weer. Misschien dat de hengst het zo zag, een jong veulen dat nu 'echt in zijn ruimte kwam oid?

Dat kan een rol spelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:33

Eerst dacht ik; Hoe kan dit nou gebeuren maar toen ik verder las werd het wel duidelijker.
Wie gaat er dan ook met een 1,5 jarig kind IN de paddock bij een jonge hengst?????!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:35

arnjojo schreef:

Nou dat vind ik best een beschuldiging hoor, vooral omdat de info wat beperkt is. Kinderen kunnen in een seconde verderop staan. Tuurlijk moet je als ouder extra alert zijn, maar kinderen zijn razendsnel. Mijn paard snuffelt ook wel eens aan mijn kind. Om te zeggen moeder is de schuldige vind ik wat voorbarig.

Edit: Ik heb idd ook wel eens een hoef van een jong veulen in mijn gezicht gehad, omdat hij opeens op zijn achterbenen stond. Veulens zijn wat dat betreft onvoorspelbaar en zeker niet iets om ukkies bij in de buurt te laten. Bij geen enkel diwer trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-07 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:36

Miryamk schreef:
Nou op mijn paard rijden wel eens van die kleine peuters hoor, uiteraard onder begeleiding maar kleine kinderen worden 'gewoon' toegelaten tot het paard hoor.
Het lijkt me zelfs voor een hengst een bizarre reactie.

Hier rijden ook heel kleune peutertjes op hengsten. (Iedereen rijdt hier op hengsten). Maar dat zijn volwassen dieren, die zijn die bijtfase al voorbij (afgeleerd). Ze zijn dan ook volkomen veilig, ook als peutertjes er los omheen lopen...op het erf.
Paaarden in de wei is een heel ander verhaal gewoon. Daar zijn ze gewoon paard en tellen instincten sterker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:40

Mindim schreef:
arnjojo schreef:

Nou dat vind ik best een beschuldiging hoor, vooral omdat de info wat beperkt is. Kinderen kunnen in een seconde verderop staan. Tuurlijk moet je als ouder extra alert zijn, maar kinderen zijn razendsnel. Mijn paard snuffelt ook wel eens aan mijn kind. Om te zeggen moeder is de schuldige vind ik wat voorbarig.

Als een paard een kind aan de nek op kan pakken, stond het duidelijk niet naast zijn moeder of ze waren niet meer naar het paard gekeerd. Er is weinig wat de moeder kon doen.
Er zijn niet veel mensen die er van uit gaan dat een paard gevaarlijk kan zijn. Dat is onwetendheid. Maar ook mensen met paarden worden wel eens gemakkelijk men hun kinderen. Maar het blijft dat een peuter eigenlijk niet in een ruimte met een loslopend paard moet zijn.
Maar zo'n kleintje kan gewoon onder de omheining door mams achterna komen, als heeft ze gezegd daar te blijven. We weten verder niet hoe of wat.
Misschien had ze hem zelfs op de arm.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:43

Ilsemarie schreef:
Hoe kon een paard zo bij het kind komen?
Vreselijk zeg Scheve mond

Die vraag kun je ook andersom stellen.

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is en het wijst er maar weer eens op dat paarden toch wel onberekenbare dingen kunnen doen.
Ik zie het zelfs nog wel eens bij mijn haflinger die ik al 13 jaar heb. Dan doet ie zo maar iets wat ik niet verwacht had of iets wat ik nog nooit eerder heb gezien.

Mijn fjord heeft wel eens een klein kind 'gebeten' daar kon ik ook niks op uitmaken. Ik gooi het erop dat het kindje net op de verkeerde plek stond (we waren met 3 personen) of dat Danno een ander paard wat wou zeggen maar dat dat kindje daar stond.

Ik zelf was er behoorlijk van geschrokken want als er door kinderen gepoetst mag worden pak ik meestal Danno want dat is een echt kindermaatje.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 12-12-07 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:46

Ik kom met mijn kleine niet in de buurt van een paard. Ik weet niet hoe mijn kleine op paarden reageert en ook niet andersom. Ik vetrouw ze wat dat betreft allebei niet. Allebei kunnen niet genoeg nadenken van de gevolgen van hun daden. Om nou gelijk de schuld bij de moeder te leggen of bij het paard vind ik erg voorbarig bij zo weinig info. Bovendien heeft de moeder er zo lekker veel aan!! Het zou je kind maar zijn echt vreselijk.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:57

OOh wat vreselijk voor de familie. Denk dat het moeilijk is om erachter te komen waarom en hoe. Paarden blijven dieren met instincten. En kinderen zijn zo razendsnel in een paar seconden draai je je om en weg zijn ze. Hier worden ook door kleine kinderen op hengsten gereden. We hebben zelf ook een hengst. En ik houdt mijn kinderen op afstand van hem, want hij is nog jong en heb nog niet het gevoel dat het nog niet "veilig" is voor hun om al dingen met hem te doen. Alleen hand in hand met mij mogen ze af en toe een borstel over hem heen halen.
Maar het blijft een tragisch ongeval.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:01

Jeetje wat vreselijk zeg!!
De moeder heeft waarschijnlijk ff niet opgelet.
Want een peuter hoort niet in een paddock met een paard!
Al is het paard zo lief, hoort er nog geen kind bij in de buurt.
Het paard kan ook opeens een vreugde bok maken en raakt toevallig het hoofd van zo'n kind!
Hoe lief ie ook is...

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:01

Ik geloof nooit dat dat paard het zomaar doet, het kan zijn dat zij iets gedaan hebben dat dat veroorzaakte..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:09

Wat een nachtmerrie voor iedere ouder: je kind verliezen. Dat het in dit geval door toedoen van de actie van een paard gebeurt is mag verder niet uitmaken. Kleine kinderen en paarden gaan niet samen, helaas moet er af en toe iets goed verkeerd gaan....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:17

Cassidy schreef:
Wat een nachtmerrie voor iedere ouder: je kind verliezen. Dat het in dit geval door toedoen van de actie van een paard gebeurt is mag verder niet uitmaken. Kleine kinderen en paarden gaan niet samen, helaas moet er af en toe iets goed verkeerd gaan....

Inderdaad.

Ik heb dit meegemaakt met een hond. Ik stond te praten met iemand die ik ken, die te paard zat. Dit paard was altijd heel braaf. Ik had mijn hondje (16 jaar oud) aan de lijn en het hondje stond half naast mij, half achter mij. Ik had ruime afstand van het paard. Opeens springt het paard naar voren, ik wijk uit om te voorkomen dat het op mijn tenen terecht kwam en voordat ik maar kon knipogen had het paard het hondje beet aan zijn achterpoot, ter hoogte van het dijbeen en slingerde het weg. Ik heb de val kunnen breken, doordat ik het hondje aan de riem had. Het enige was 't hondje er aan over hield was een lelijke wond op het dijbeen en wat kneuzingen en een enorme schrik.
Maar dat zoiets dus zo maar kan gebeuren is mij dus wel duidelijk. En ook nog bij een paard dat honden was gewend (groot en klein) en nog nooit een vlieg had kwaad gedaan.
Gelukkig liep het redelijk af.
Maar voor die arme moeder van die peuter niet.... ik leef erg met haar mee. Wat zal ze geschrokken zijn.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:19

Negerzoen schreef:
Ik geloof nooit dat dat paard het zomaar doet, het kan zijn dat zij iets gedaan hebben dat dat veroorzaakte..

Dat zou een veilig idee zijn, maar niet alles wat een dier doet is voorspelbaar of terugtebrengen op gedrag van de in dit geval moeder en kind. Vooral een jong paard doet wel eens iets spontaan.

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:20

Ik zeg arme moeder. Je leven lang met een schuld gevoel zitten en verwijten, dan heb ik het nog niet eens over verwijten van andere!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:23

Tjeetje, wat een verhaal Verdrietig
Hoe het ook gebeurd is, het is en blijft gewoon een ramp! Als ouder zijnde je kind 'overleven' en dan nog eens op zo'n manier, verschrikkelijk!
Hoe het ook gebeurd is, wie er ook schuldig is, het is gewoon verschrikkelijk dat zo'n jong wezentje, dat nog aan het begin van zijn leven stond het leven op deze manier moet laten...