‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rozahorse

Re: ‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:07

ik vindt ze totaal niet lelijk.
Hoe vreed kunnen mensen zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:08

Eigenlijk verschrikkelijk dat er onbeperkt doorgefokt kan worden ens teeds meer dieren waarschijnlijk bij de slager belanden; dat vind ik echt laaghartig.
Er zou preventief toch iets aangedaan kunnen worden?
Vind de veulens er zo op het eerste gezicht ook niet lelijk uitzien,...

yfande

Ir111 schreef:
Er kwam laatst ergens een topic voorbij waarin gevraagd werd waarom paarden zo duur zijn. Dit zal dan wel het antwoord zijn.

Te triest voor woorden natuurlijk, maar wel een duidelijk signaal van hoe de maatschappij in elkaar zit. Je moet zelf succesvol en mooi zijn, dat verwachten we blijkbaar ook van onze paarden...

Amen !!!

juval

heel triest verhaal...
zou het met veulentjes dan in de toekomst net zo gaan als de mestkalven en lammetjes... Verdrietig

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:12

juval schreef:
heel triest verhaal...
zou het met veulentjes dan in de toekomst net zo gaan als de mestkalven en lammetjes... Verdrietig

In de toekomst??

Er worden al paarden gefokt voor de slacht. Ladingen Haflingers halen het eerste jaar niet bijvoorbeeld....

Niet alleen zieke of onhandelbare dieren komen bij de slacht, vrachtauto's vol worden er weggebracht, jawel vanuit NL. Overproductie in Duitsland... ? Hier is het net zo.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:12

Laat het een waarschuwing zijn voor degene die het zo leuk lijkt een veulentje te fokken, maar waarbij het niks mag kosten en dan maar de eerste beste hengst op hun niet gekeurde, rasloze merrie zetten. In Nederland zijn ook al aardig veel paarden. Marktplaats staat er vol mee. Logisch dat de mensen op zoek gaan naar een paard met in hun prijsklasse de beste kwaliteit. Een goed paard vreet net zo veel als een slechte.

Dus fok alleen een veulentje als er een goede afzetmarkt voor is, ook als je in eerste instantie het veulen wil houden. Ten eerste weet je nooit wat er in de toekomst gebeurd (misschien moet je het ooit wel eens noodgedwongen verkopen) en ten tweede voorkom je ermee dat zo'n beest bij de slacht terecht komt.

Er zijn zoveel leuke/betere paarden te koop dat er gewoon geen markt meer is voor eenvoudigere dieren.

Dirkje_ schreef:
Hier in Nederland zijn honderden mensen die wel een pony willen maar het iets te duur vinden.

Bij de meeste mensen gaat het er niet om dat ze de aanschaf niet op kunnen brengen, maar het onderhoud. En een 'lelijke' pony moet ook onderhouden worden.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:14

Kijk maar eens op een paardenmarkt.. Het merendeel van de veulens die daar niet verkocht worden, worden aan het eind van de markt opgekocht, en allemaal getransporteerd voor de slacht. Dan zie je hele kuddes veulens bij mekaar staan die op hun achterhand gemarkeerd zijn. Echt te sneu voor woorden..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:16

monya schreef:
juval schreef:
heel triest verhaal...

In de toekomst??

Er worden al paarden gefokt voor de slacht. Ladingen Haflingers halen het eerste jaar niet bijvoorbeeld....
Niet alleen zieke of onhandelbare dieren komen bij de slacht, vrachtauto's vol worden er weggebracht, jawel vanuit NL. Overproductie in Duitsland... ? Hier is het net zo.

waarom hoor je daar dan nooit wat over, en wordt er nu ophef gemaakt over die bonte veulentjes??

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:18

IK weet dat het niet alleen Duitse fokkers zijn die dit soort ongein flikken, maar er schieten me nu wel een hele hoop (zéér gevatte maar oh zo foute ) opmerkingen te binnen......

Ik hou het maar netjes... EIKELS!!! Knipoog

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:21

Ik vind ze helemaal niet lelijk! ...hhhmmm ik weet nog iemand die een veulen zoekt .. dus ik zal het eens aan haar doorgeven. Overigens gebeurt dit idd niet alleen in duitsland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:26

Hier nog 1 die ze niet lelijk vind.. mooie beestjes juist.
Maarja, welkom in de maatschappij van tegenwoordig zal ik maar zeggen ! Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:26

01_Mexxlover schreef:
die mensen hebben echt geen hart voor de dieren die moet je gelijk een verbod geven voor het houden van dieren als je als mens lelijk bent wordt je toch ook niet naar de slacht gedaan ik vind dit echt erg gewoon Boos!

Helemaal mee eens, wat erg Huilen minder mooie paarden kunnen misschien wel heel lief zijn of goed lopen, hoe kunnen mensen zo erg zijn. Gelukkig zijn de veulens gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:28

moniquelucky schreef:
01_Mexxlover schreef:
die mensen hebben echt geen hart voor de dieren die moet je gelijk een verbod geven voor het houden van dieren als je als mens lelijk bent wordt je toch ook niet naar de slacht gedaan ik vind dit echt erg gewoon Boos!

Helemaal mee eens, wat erg Huilen minder mooie paarden kunnen misschien wel heel lief zijn of goed lopen, hoe kunnen mensen zo erg zijn. Gelukkig zijn de veulens gered.

Als je dat doet moet je ook een verbod geven op het fokken van varkens/ kippen/ koeien enz enz voor de slacht Knipoog Dat is precies hetzelfde verhaal..

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:37

Bah, ik krijg er gewoon de kriebels van... Verdrietig

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:38

Juul schreef:
Als je dat doet moet je ook een verbod geven op het fokken van varkens/ kippen/ koeien enz enz voor de slacht Knipoog Dat is precies hetzelfde verhaal..

Dat zou heel fijn zijn als daar ook een verbod op kwam!!!
Ik eet geen vlees (heel soms biologisch vlees) ik vind het heel erg dat dieren zo jong worden geslacht en dat veel dieren zo'n erg leven hebben, in kleine hokjes en maar volgedouwd worden met voedsel om zo snel mogelijk dik te worden. Ik denk dat het vlees eten op zich niet zo erg is, maar wel de leefomstandigheden voor de dieren Huilen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:40

Precies. Ik vind het zo hypocriet dat hier dan weer moeilijk over gedaan word van 'arme veulentjes' terwijl er al sinds mensenheugenis dieren gefokt worden voor het vlees en dat alleen maar meer word..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-07 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:40

Belachelijk..
Maar hoezo zijn ze lelijk?! Ik vind het mooie beestjes hoor.. En als ze lelijk zouden zijn, wat dan nog? Die zijn meestal t braafst en doen t meest voor je..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:41

jeetje zeg, wat gaat die dierenliefde dan ver he bij zo'n fokker Rolleyes geld geld geld is alles wat ze willen zien! Boos!

ik vind ze er zelfs hardstikke leuk uitzien!
als ik het geld over had zou ik er een overkopen...

en het addertje onder het gras is hier natuurlijk wel, dat de volgende veulens die niet "mooi genoeg" zijn gewoon ook de slacht wagen opgaan... want die boer krijgt zo dus wel mooi zijn zin zo...

het blijft dus gewoon gebeuren en niemand die er iets aan kan doen Ach gut

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:55

ik kan de link niet openen maar ik snap aan de ene kant het drama niet zo.

nu worden deze paardjes lelijk genoemd om reden te hebben voor de slacht maar dat is natuurlijk onzin. noemen we het overschot aan varkens, lammeren, koeien etc. dus DE BIO INDUSTRIE ook lelijk voor het geslacht wordt?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:56

Anoniem schreef:
Hopla, hoe vervelend dit allemaal ook is maar ben het met je eens dat dit ook hier gebeurt.

Jaren terug stond er al een stukje in de Strengen over de markt in Hedel waar oa tuigpaardveulens voor minder dan het dekgeld verhandeld werden voor de slacht in België. Naar maar waar.

Ja inderdaad er zijn hier zo veel mensen in NL die zo'n leuk shetlandveulentje fokken, het merendeel hiervan gaat ook naar de slager.

Wat een ophef nu over deze veulens, al die kippen en varkens dan die er speciaal voor gefokt worden, dat vind ik niet minder erg hoor!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:59

Jord schreef:
al die kippen en varkens dan die er speciaal voor gefokt worden, dat vind ik niet minder erg hoor!

Dat is ook heeeeeeeeeeel erg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:00

wat een mooi stel veulens zeg..
het is als paardenliefhebber maar moeilijk te begrijpen dat er ook een zakelijke kant aan de paardenhouderij zit, in de zin van, dat veulens doodsimpel als vee gezien worden door dit soort handelaren..
het doet me echt pijn, op de foto zie je die jonkies zo mooi staan, waarom had hun jonge leventje geen kans..
gelukkig snappen paarden niet alles en leven ze bij het moment..
ik hoop dat deze veulens een mooi thuis krijgen, ze zijn nogmaals erg leuk.
maar hiermee is het probleem nog lang niet opgelost..
sterker nog, ik ben er bang voor dat er nu een nieuwe lading veulens wordt gezocht om alsnog naar die fabriek te brengen, ik neem aan dat de vraag naar het vlees wel blijft, en dat het overlegd is dat er een aanvoer zou komen..

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:02

Het woord lelijk is heel relatief! Wat voor de 1 een lelijk paard is, is voor de ander een super mooi paard. De 1 houdt van een zwaar gebouwd paard, de ander van een ranke zoals een Arabier. De 1 kickt op papieren bij het paard, de ander geeft daar niets om en kijkt naar het paard en heeft in gedachten wat hij of zij er mee wil doen (recreatief rijden of hoog in de sport).

Helaas willen steeds meer mensen voor een prikkie een top dressuurpaard hebben met bekend bloed. Jammer genoeg kunnen heel veel mensen hier niet mee omgaan en krijgt het paard al heel gauw het stempel "onhandelbaar" op zijn of haar voorhoofd.

Als mensen nu eens eerst goed en eerlijk naar hun zelf kijken voordat ze een paard kopen, dan kopen ze in 1x het goede paard. Een papierloos paard kan namelijk net zo goed lopen als een paard met papieren. En zo voorkomen we met z'n allen dat paarden onnodig bij de slacht belanden, veulen of volwassen!

Ik heb namelijk 6 jaar geleden zo'n papierloos, onhandelbaar en klaar voor de slacht staand paard gekocht. Na veel tijd en energie er in gestoken te hebben, is het voor mij nu een super paard. Ik kan haar alleen in en uit de trailer zetten en halen, we rijden samen buiten, we dressuren inmiddels op M niveau, we springen elke week in de springles en rijden regelmatig mee dagtochten en endurance ritten.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:07

Jord schreef:
[
Wat een ophef nu over deze veulens, al die kippen en varkens dan die er speciaal voor gefokt worden, dat vind ik niet minder erg hoor!

Het ene is niet erger dan het andere maar het is alleen maar goed dat er ophef wordt gemaakt!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:08

Bonique schreef:
Als mensen nu eens eerst goed en eerlijk naar hun zelf kijken voordat ze een paard kopen, dan kopen ze in 1x het goede paard. Een papierloos paard kan namelijk net zo goed lopen als een paard met papieren. En zo voorkomen we met z'n allen dat paarden onnodig bij de slacht belanden, veulen of volwassen!
.

Helemaal mee eens!!!
Ik fok zelf niet omdat er al zoveel paarden zijn!!!