Dierenartsen: aanpak alternatieve diergenezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Montecito

Re: Dierenartsen: aanpak alternatieve diergenezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:45

Soesita, mijn bericht is algemeen en niet alleen op jou reactie gericht!! Knipoog We posten tegelijk Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:46

Arabesk schreef:
tuurlijk is de klant er zelf bij. Vandaag stond er ook weer iets in de krant over miskleunende alto'genezers die tegen een vrouw zeiden dat ze geen kanker had, maar dat de kanker terug zou komen zodra ze één voet over de drempel van het ziekenhuis zou zetten.

Vrouw overleed uiteindelijk aan kanker...

Tja, omdat twee artsen niet door hadden dat mijn staartbeen uit het lood was en ik drie hernia's had, zweer ik ook niet gelijk de hele reguliere medische wereld af Knipoog
(de osteopaat heeft dat staartbeen gefikst en de hernia's zijn ontdekt omdat er op mijn eigen verzoek scans gemaakt zijn - maar die moesten met fysiotherapie behandeld Knipoog )

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:03

Arabesk schreef:
Een dierenarts die alternatieve geneeswijzen erbij gaat doen, ok daar kan ik nog mee leven.

Minder heb ik op met de mensen die de opleiding Silverlinde hebben gedaan bijvoorbeeld. Dat is geen rijkserkende opleiding en garandeert helemaal niets.

Het gaat helemaal de verkeerde kant op als hier niet wat aan gedaan wordt.

- Mensen die eerder een reader raadplegen dan een veearts
- Readers die wel andermans paarden lezen, maar hun eigen paarden hebben gezondheidsproblemen etc etc
- Alternatieve genezers die met een wichelroede een paard doormeten en op basis daarvan medicijnen voorschrijven

Silverlinde is wel degelijk bezig om een certificaat te krijgen.
Bovendien is de opleiding 3 of 5 jaar met ENORM veel medisch. Ja alle spieren botten ed worden behandeld en ja ziekteleer, anotomie ed worden zeer diep behandeld. Dus als je de inhoud van een opleiding niet weet dan kan je daar geen oordeel over geven.
Er zitten meerdere dierenartsen op deze opleiding die ook op medisch gebied nog leren, of in ieder geval een andere benadering aangereikt krijgen.

Maar ik ben blij als dit juist zo geregeld wordt inderdaad om het kaf van het koren te scheiden. Er lopen ook hier in de buurt diverse mensen rond die zichzelf natuurgeneeskundige noemen. Dit na een cursus of een workshop en een paar boeken te hebben gelezen.

De BCND ( vereniging van Beroepsbeoefenaars van Complementaire en Natuurgeneeswijzen voor Dieren. Een andere omschrijving van deze beroepsgroep is "natuurgeneeskundig therapeut voor dieren".)
is ook hard bezig om dit aan banden te leggen en een gecertificeerd beroep hiervan te maken.

En nee een natuurgeneeskundige werkt niet zonder een dierarts ze vullen elkaar aan. Net als een hoefsmid die belangrijk is en een tandarts.

Maar hoeveel `natuurlijke`bekappers lopen er niet rond, nou daar schieten soms ook de tranen van in je ogen.

Al met al een goeie zaak dat deze materie nu eens duidelijk onder de loep genomen wordt

Groetjes een hard studerende Silverlinde studente

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:05

zonde om alle alternatieve therapieen op een hoop te gooien. Zo gooi je het kind met het badwater weg.
Ik vind er trouwens nog een groot verschil zitten in bijv. klassiek homeopaten en acupuncturisten enerzijds en 'haarpluk-en fotolezers' anderzijds.

Huertecilla, jij zegt dat het de verantwoordelijkheid van de paardenbezitter zelf is om een keuze voor de juiste hulpverlener te maken, maar dat is lastig. Idd met een reguliere DA weet je wat je krijgt (en dan nog zijn er goeie en slechte) maar verder moet je het doen met 'horen zeggen'. Met bijv. een erkenning of beroepsvereniging zou je tenminste nog enige indicatie hebben dat je niet met een beroepskwakzalver te maken hebt.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:17

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Ja EINDELIJK!

Huh Verward

Is dit anders dan niet 'erkende' hoefsmeden versus 'beunende' Niet-Beslaanders?

Is het niet de klánt die de eindverantwoordelijke is?

Die klant weet dat de één veearts is en de ander meestal niet; sommige alternatieven hebben ook een opleiding DA net als je dat ziet bij humane artsen.
Dat de één breed opgeleid hoefonderhouder is en de ander meestal niet; sommige alternatief hoefonderhouders hebben óók een opleiding als hoefsmid.

Dierenarts ís al een beschermd beroep dus zolang de alternatievelingen niet roepen dat ze veearts zijn als ze die opleiding niet hebben zie ík het probleem niet.
Laat ik het heel duidelijk zeggen: als de klant niet het benul heeft dit te begrijpen, heeft deze ook geen benul wat nog meer bij goed paarhouden -rijden komt kijken en dat lost de overheid zó niet op.

hc

Helaas is dit in vele gevallen niet zo. De DA is ALTIJD verantwoordelijk, zodra hij bijwijze van spreke op het erf is. Als een boer zijn koe vast zet zodat de DA kan opereren en het dochtertje van de boer loopt langs en zei krijgt een trap van de koe omdat deze niet goed vast stond, is de DA verantwoordelijk, hoe stom het ook klinkt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:51

Wat een discussie weer zeg!
Dit vind ik natuurlijk de meest domme handeling die ze kunnen gaan maken!!! Frusty
Reguliere dierenartsen versus alternatieve geneeswijzen. Verward
In plaats van elkaar tegen te gaan werken, is het misschien beter om met -verstand- de koppen bij elkaar te voegen en tot een gehele oplossing te komen!
Samenwerking!!! OK dan!
Hier kan ik me zo naar om maken, alsof die ego-kwasten van een dierenartsen alle wijsheid in pacht hebben!?!
NO F*CKING WAY!!! Boos!

Dat geldt natuurlijk ook voor de geneeskunde op menselijk niveau!
Bah ,wat een verstand! Stoom uit je oren Hamer

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:55

Miska schreef:
Dit vind ik natuurlijk de meest domme handeling die ze kunnen gaan maken!!! Frusty
In plaats van elkaar tegen te gaan werken, is het misschien beter om met -verstand- de koppen bij elkaar te voegen en tot een gehele oplossing te komen!
Samenwerking!!! OK dan!
Hier kan ik me zo naar om maken, alsof die ego-kwasten van een dierenartsen alle wijsheid in pacht hebben!?! NO F*CKING WAY!!! Boos!

Als je meerdere reacties leest zal je merken dat veel mensen hier zeker niet tegen de alternatieve geneeswijzen zijn, maar wel tegen mensen zonder enige kennis van zaken toch zichzelf arts noemen.
Ik denk zelf dat het erom gaat dat het kaf van het koren gescheiden wordt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:59

sweetheart schreef:
Miska schreef:
Samenwerking!!! OK dan!
Hier kan ik me zo naar om maken, alsof die ego-kwasten van een dierenartsen alle wijsheid in pacht hebben!?! NO F*CKING WAY!!! Boos!

Als je meerdere reacties leest zal je merken dat veel mensen hier zeker niet tegen de alternatieve geneeswijzen zijn, maar wel tegen mensen zonder enige kennis van zaken toch zichzelf arts noemen.
Ik denk zelf dat het erom gaat dat het kaf van het koren gescheiden wordt.

Die beoordeling moet je gewoon zelf kunnen maken, de meeste alternatieve genezers zijn al aangesloten bij een erkende vereniging!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:01

Maar dan is het toch helemaal niet gek dat er een controle op komt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:02

gelukkig heb ik een goede dosis gezond verstand........ EN heb het geluk verbonden te zijn met een gruwelijk goede kliniek, waar mijn ideeen over alternatieven altijd serieus besproken worden .........

Ze staan er niet negatief tegenover, raden het is sommige gevalen af..... en raden het in sommige gevallen aan....... EN weten de mensen die ECHT goed zijn in hun kwakzalverijtje, met sommige werken ze zelfs samen Lachen

Een hele, hele fijne combinatie die verzekerd is van een goed percentage succes is een eigenwijze, niet alles aannemende eigenaar, een goede welwillende arts EN de eventueel nodige alternatieveling Lachen

Mensen zijn zo graag zo goedgelovig Lachen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:04

KiWiKo schreef:
gelukkig heb ik een goede dosis gezond verstand........ EN heb het geluk verbonden te zijn met een gruwelijk goede kliniek, waar mijn ideeen over alternatieven altijd serieus besproken worden .........

Ze staan er niet negatief tegenover, raden het is sommige gevalen af..... en raden het in sommige gevallen aan....... EN weten de mensen die ECHT goed zijn in hun kwakzalverijtje, met sommige werken ze zelfs samen Lachen

Een hele, hele fijne combinatie die verzekerd is van een goed percentage succes is een eigenwijze, niet alles aannemende eigenaar, een goede welwillende arts EN de eventueel nodige alternatieveling Lachen

Mensen zijn zo graag zo goedgelovig Lachen

Wat jij beschrijft als kliniek hoop ik later ook op te kunnen zetten. Wat als regulier net lukt, kan het vast geen kwaad om alternatief te proberen, mits wel erkend.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:05

[quote="beantsje"]Ik vind er trouwens nog een groot verschil zitten in bijv. klassiek homeopaten en acupuncturisten enerzijds en 'haarpluk-en fotolezers' anderzijds.[quote]
Helemaal mee eens. Je hebt ook alternatieve genezers die hier vele jaren voor geleerd hebben en zijn aangesloten bij een erkende vereniging. Natuurlijk zit er altijd kaf tussen het koren. Ik heb zelf goede ervaringen met een bio resonante. Als ik haar er niet bij gehaald had maar een DA, dan had mijn paard waarschijnlijk na een paar weken weer de zelfde klachten gehad. Ik ben wel van mening dat de eigenaar van het dier de verantwoordelijke is en blijft. Daarom is het verstandig om referenties te krijgen voor je iemand inschakeld. Dat doe je ook bij een DA. Tenminste, ik wel. Er is een DA die niet aan mijn paard komt. Zo heb je dat natuurlijk ook met alternatieve genezers.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:07

Huertecilla schreef:
Is dit anders dan niet 'erkende' hoefsmeden versus 'beunende' Niet-Beslaanders?

Is het niet de klánt die de eindverantwoordelijke is?

die nep hoefsmeden moeten ze ook aanpakken,
de klant is dan wel eindverantwoordelijke maar die moeten tegen hun zelf beschermd worden aangezien een groot deel er weinig verstand van heeft en dan de paarden er de dupe van worden

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:06

ben het er gedeeltelijk mee eens, er lopen inderdaad een hoop "kwakzalvers" rond, maar er zitten ook goede tussen. Inmiddels heb ik al meerdere keren meegemaakt dat een homeopaat voor mijn paarden meer kan dan een veearts (dan heb ik het natuurlijk niet over koliek of andere acute dingen dan komt er gewoon een veearts hoor!). Dus ik hoop niet dat het protest tegen alle "alternatieve genezers" , want daar staan medici vaak helemaal sceptisch tegenover, is.

ps nog iets anders antibiotica moet in sommige gevallen wel, maar het kan ook meer kwaad doen dan goed!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:12

Er was bij Rtl4 ook een stukje over dit onderwerp maar degene die daar sprak namens de KNMvD klonk meer alsof hij zich zorgen maakte over zijn inkomsten dan over dierenwelzijn.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:16

Ben zelf eens op de open dag geweest in Meppel van de opleiding natuurgeneeskunde voor dieren. Een opleiding nauw verbonden met Silverlinde.
Op deze open dag werd sterk benadrukt dat je NAAST een dierenarts werkt en dus niet in plaats van. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor ziektenleer, anatomie etc. en worden er ook lessen verzorgd door dierenartsen. Er mag dus wel worden uitgegaan van enige kennis van een dier bij de afgestudeerden maar bij lange na niet in die mate als je bij een dierenarts mag verwachten.
Tevens wordt het juridische aspect sterk benadrukt; je ADVISEERT hooguit, je stelt geen diagnose en/of behandelplan zoals een DA dat mag en kan..........
Hetzelfde is ook aan de orde bij de opleiding voor dierhomeopathie, waar ik na 1 week, in overleg met de directie, ben gestopt met de opleiding na een hevige aanvaring met een docent die mijn critische vragen en houding niet kon waarderen. Ook bij deze opleiding wordt het juridische aspect sterk benadrukt dat je NAAST een DA werkt en niet in plaats van. De docent waar ik mee in problemen kwam beweerde echter in een les dat mensen beter hem bij een comapatient(ten gevolge van trauma) konden halen in plaats van die persoon de reguliere behandeling te laten ondergaan in een ziekenhuis.......... Dat ging mij toch echt te ver!
Toch wil ik hier opmerken dat de meeste mensen die dergelijke opleidingen volgen dit doen uit idealisme, hopen dat zij iets kunnen betekenen voor eigenaar en dier als de reguliere geneeskunst geen oplossing meer ziet. Ben zelf meer iemand van de wetenschap in plaats van het alternatieve maar kan niet ontkennen dat sommige alternatieve therapieën in sommige gevallen toch effect lijken te hebben.
Toch jammer als ook deze goed bedoelende en redelijk opgeleide alternatieve geneeskunst beoefenaars beschadigd worden door de praktijken van beunhazen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:31

Waarom niet gewoon hetzelfde model hanteren als in humaan geneeskunde? En tussen twee haakjes is dat niet de huidige situatie?
Dit betekent dat je erkende beschermde beroepstitels hanteert (bv. dierenarts, hoefsmid fysiotherapeut), eenieder die deze titels gebruikt, of bepaalde duidelijk gedefinieerde beroepshandelingen uitvoert zonder betreffend diploma is simpelweg strafbaar.
Dan kan de alternatieve sector vrolijk zijn gang gaan, eigen flitsende titels bedenken (leuke nieuwe: DNA-healer) en mooie erkenningsoorkondes van hun eigen verenigingen/opleidingen aan de wand spijkeren.
Dan is er duidelijkheid voor de consument, en de betreffende beroepsgroepen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:45

Arabesk schreef:
En dan 'osteopaten' .... ook zoiets, iedereen mag zich zo noemen. Nee doe mij maar dan een paardenfysio die in elk geval vier jaar erkende HBO heeft gedaan.

Van de website van Icreo:
Toelatingsvoorwaarden
Omwille van verschillende redenen, waarop we hier niet verder kunnen ingaan, kunnen alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen, kinesitherapeuten, fysiotherapeuten, osteopaten en andere therapeutische beroepen van een gelijkgeschakeld niveau.
Verpleeghulpen, dierenartsassistenten, paraveterinairen, enz... kunnen jammer genoeg niet tot de opleiding toegelaten worden.

M.a.w. Arabesk; ik ben het helemaal niet met je eens (v.w.b. osteopaten) Duivel

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:52

ravel schreef:
Toch wil ik hier opmerken dat de meeste mensen die dergelijke opleidingen volgen dit doen uit idealisme, hopen dat zij iets kunnen betekenen voor eigenaar en dier als de reguliere geneeskunst geen oplossing meer ziet. Ben zelf meer iemand van de wetenschap in plaats van het alternatieve maar kan niet ontkennen dat sommige alternatieve therapieën in sommige gevallen toch effect lijken te hebben.
Toch jammer als ook deze goed bedoelende en redelijk opgeleide alternatieve geneeskunst beoefenaars beschadigd worden door de praktijken van beunhazen!

amen! Afgod helemaal mee eens!! en ja ook ik was van de wetenschappelijke kant, maar weet nu meer wat nu eigenlijk natuurgeneeskunde inhoud. En daar is waar het vaak al fout gaat. WAT is natuurgeneeskunde!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:02

Dorien66 schreef:
Arabesk schreef:
En dan 'osteopaten' .... ook zoiets, iedereen mag zich zo noemen. Nee doe mij maar dan een paardenfysio die in elk geval vier jaar erkende HBO heeft gedaan.

Van de website van Icreo:
Toelatingsvoorwaarden
Omwille van verschillende redenen, waarop we hier niet verder kunnen ingaan, kunnen alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen, kinesitherapeuten, fysiotherapeuten, osteopaten en andere therapeutische beroepen van een gelijkgeschakeld niveau.
Verpleeghulpen, dierenartsassistenten, paraveterinairen, enz... kunnen jammer genoeg niet tot de opleiding toegelaten worden.

M.a.w. Arabesk; ik ben het helemaal niet met je eens (v.w.b. osteopaten) Duivel

volgens mij bedoelt Arabesk dat ook wie een dergelijke opleiding niet gevolgd heeft zich osteopaat kan noemen zonder strafbaar te zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:04

Oke, in dat geval ben ik het eens met de stelling dat je als eigenaar ook een zekere verantwoordelijkheid hebt (het is toch niet zo moeilijk om na te gaan of iemand een diploma heeft?)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:11

ik ook, maar hoe ga je dat na?
zijn er ergens lijsten te vinden van wie welk diploma heeft?
vragen of ze hun papiertje willen tonen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:38

Ik vind het een goede zaak Ja
Juist omdat mensen in hun wanhoop vast willen houden aan een laatste strohalm waar, door de kwakzalvers onder de alternatieve genezers, dankbaar misbruik van wordt gemaakt.
Van mij mogen ze het zo stellen: ieder die de opleiding diergeneeskunde met succes heeft afgerond mag vandaaruit zich verder specialiseren. Dan weet je in ieder geval dat de medische achtergrond aanwezig is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:05

Miska schreef:
Samenwerking!!! OK dan!
Hier kan ik me zo naar om maken, alsof die ego-kwasten van een dierenartsen alle wijsheid in pacht hebben!?!
NO F*CKING WAY!!! Boos!

Sorry hoor, maar dit is wel een beetje kort door de bocht. Tuurlijk zitten er arrogante DA's tussen, maar het overgrote merendeel doet de opleiding om een dier te genezen. Niet om zijn eigen gelijk te halen.
Het is zelfs zo dat wij als eerste jaars worden geinformeerd over de alternatieve geneeswijzen. Oftewel, de opleiding staat er wel voor open. Maar je moet niet vergeten dat het een wetenschappelijke opleiding is, en dus niet alles aannemen. Heb jij een DA die koppig is en al 30 jaar in het vak zit, tja die passen zich wat moeilijk aan. Maar de nieuwe generatie komt er ook aan.

Ik geloof best dat er bepaalde alternatieve geneeswijzen zijn die werken, en ook erg goed naast reguliere manieren. Maar de opleiding tot DA is niet voor niets 6 jaar. En reken maar dat wel alles tot in de kleinste puntjes van je cellen moeten leren. En dit heb je nodig, dus wanneer je deze basis niet hebt, hoe betrouwbaar is je gekozen geneeswijze dan?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:08

RianneH schreef:
Miska schreef:
Samenwerking!!! OK dan!
NO F*CKING WAY!!! Boos!

Sorry hoor, maar dit is wel een beetje kort door de bocht. Tuurlijk zitten er arrogante DA's tussen, maar het overgrote merendeel doet de opleiding om een dier te genezen. Niet om zijn eigen gelijk te halen.
Het is zelfs zo dat wij als eerste jaars worden geinformeerd over de alternatieve geneeswijzen. Oftewel, de opleiding staat er wel voor open. Maar je moet niet vergeten dat het een wetenschappelijke opleiding is, en dus niet alles aannemen. Heb jij een DA die koppig is en al 30 jaar in het vak zit, tja die passen zich wat moeilijk aan. Maar de nieuwe generatie komt er ook aan.

Ik geloof best dat er bepaalde alternatieve geneeswijzen zijn die werken, en ook erg goed naast reguliere manieren. Maar de opleiding tot DA is niet voor niets 6 jaar. En reken maar dat wel alles tot in de kleinste puntjes van je cellen moeten leren. En dit heb je nodig, dus wanneer je deze basis niet hebt, hoe betrouwbaar is je gekozen geneeswijze dan?

Dank je wel, en inderdaad zeker weten dat we alle kleine puntjes van de cel moeten kennen.