Fokkerij Friese paarden flink aan banden gelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Fokkerij Friese paarden flink aan banden gelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:00

Citaat:
="mellamoshanik vind het bij het kwpn persoonlijk iets anders liggen. hier hebben ze gestreeft naar een sportpaard nadat ze zijn samengegaan met het andere stamboek.

bij de fries was het vergoroten van de populatie en het behoud van het friese paard het fokdoel. De vosfactor eruit fokken en het friese paard zo rastypisch mogelijk te houden. de laatste jaren is er weer een andere trend ontstaan, dat is het friese sportpaard. hij moet breder inzetbaar zijn. meer in de dressuurring te vinden kunnen zijn. ik vind dat jammer, want ik houdt zelf meer van barokke, het oorspronkelijk ras, maar dat is nu nog moeilijk te vinden... doodzonde als je het mij vraagt.

Het fokdoel is nooit "vergroten van de populatie en behoud van het friese paard" geweest.
Het fokdoel is wel om een rastypisch Fries paard te fokken wat ook over de nodige sportkwaliteiten beschikt.
Ik begrijp niet dat je zegt dat barokke types moeilijk te vinden zijn. Als je kijkt naar de paarden die hoog presteren in de dressuursport (zoals mijn eigen Wolter, zie profiel) en bijv. ook Remon fan t Wallestein van Saskia Meinema, dan kun je toch niet zeggen dat dat geen barokke types zijn?
Je moet alleen één ding niet vergeten: driejarige paardjes zien er zo nog niet uit, maar dat komt later dubbel en dwars goed!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:03

mellamoshan schreef:
horseyfries schreef:
Ik vind ook dat het KWPN meer terug moet naar de oude Groninger en Gelderse types maar dat doen ze ook niet. Rara hoe zou dat toch komen?
Misschien omdat het niet zoveel zin heeft om paarden te fokken die niemand wil?

ik vind het bij het kwpn persoonlijk iets anders liggen. hier hebben ze gestreeft naar een sportpaard nadat ze zijn samengegaan met het andere stamboek.

bij de fries was het vergoroten van de populatie en het behoud van het friese paard het fokdoel. De vosfactor eruit fokken en het friese paard zo rastypisch mogelijk te houden. de laatste jaren is er weer een andere trend ontstaan, dat is het friese sportpaard. hij moet breder inzetbaar zijn. meer in de dressuurring te vinden kunnen zijn. ik vind dat jammer, want ik houdt zelf meer van barokke, het oorspronkelijk ras, maar dat is nu nog moeilijk te vinden... doodzonde als je het mij vraagt.

Dat jij dat jammer vindt kan ik begrijpen, maar een feit is het niet.. Friezen zijn meer en meer gebruikspaarden geworden en zullen dus in de loop van de tijd worden "aangepast" op de vraag van de gebruiker.. Wat de gebruiker wil is een paard wat op meerder vlakken bruikbaar is, dus zowel in de dressuurring als voor de wagen of een andere tak van sport.
De klassieke zijn er nog steeds hoor, alleen komen die minder in de picture, omdat deze niet multifunctioneel ingezet worden Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:05

ik vind het bij het kwpn persoonlijk iets anders liggen. hier hebben ze gestreeft naar een sportpaard nadat ze zijn samengegaan met het andere stamboek.

bij de fries was het vergoroten van de populatie en het behoud van het friese paard het fokdoel. De vosfactor eruit fokken en het friese paard zo rastypisch mogelijk te houden. de laatste jaren is er weer een andere trend ontstaan, dat is het friese sportpaard. hij moet breder inzetbaar zijn. meer in de dressuurring te vinden kunnen zijn. ik vind dat jammer, want ik houdt zelf meer van barokke, het oorspronkelijk ras, maar dat is nu nog moeilijk te vinden... doodzonde als je het mij vraagt.[/quote]

Dat jij dat jammer vindt kan ik begrijpen, maar een feit is het niet.. Friezen zijn meer en meer gebruikspaarden geworden en zullen dus in de loop van de tijd worden "aangepast" op de vraag van de gebruiker.. Wat de gebruiker wil is een paard wat op meerder vlakken bruikbaar is, dus zowel in de dressuurring als voor de wagen of een andere tak van sport.
De klassieke zijn er nog steeds hoor, alleen komen die minder in de picture, omdat deze niet multifunctioneel ingezet worden Haha![/quote]

dat is inderdaad prezies wat ik jammer vind! Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:06

horseyfries schreef:
Citaat:
="mellamoshanik vind het bij het kwpn persoonlijk iets anders liggen. hier hebben ze gestreeft naar een sportpaard nadat ze zijn samengegaan met het andere stamboek.

Het fokdoel is nooit "vergroten van de populatie en behoud van het friese paard" geweest.
Het fokdoel is wel om een rastypisch Fries paard te fokken wat ook over de nodige sportkwaliteiten beschikt.
Ik begrijp niet dat je zegt dat barokke types moeilijk te vinden zijn. Als je kijkt naar de paarden die hoog presteren in de dressuursport (zoals mijn eigen Wolter, zie profiel) en bijv. ook Remon fan t Wallestein van Saskia Meinema, dan kun je toch niet zeggen dat dat geen barokke types zijn?
Je moet alleen één ding niet vergeten: driejarige paardjes zien er zo nog niet uit, maar dat komt later dubbel en dwars goed!

toen het ras bijna was uitgestorven was het wel degelijk het vergroten van de populatie, dus beschermen tegen het uitsterven.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:07

Je hebt het nu wel over ongeveer 60 jaar geleden,, denk je niet dat het fokdoel niet eens is bijgesteld?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:09

SuuZzel schreef:
Verwantschap is gebaseerd op in hoeverre er sprake is van familie of gedeelde familie, zoals bij mensen bijvoorbeeld achterneef of overgrootvader. Inteelt daarintegen is gebasseerd op kruizingen binnen diezelfde populatie/familie (neef+jij bijvoorbeeld)

Bij alle Friezen is er sprake van verwantschap en inteelt. Ze hebben niet of het een of het ander.

EDIT: en het verwantschapscoeffiecient is niet hetzelfde als het inteeltcoeffiecient. Het overlapt elkaar wel.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:11

Pletje123 schreef:
SuuZzel schreef:
Verwantschap is gebaseerd op in hoeverre er sprake is van familie of gedeelde familie, zoals bij mensen bijvoorbeeld achterneef of overgrootvader. Inteelt daarintegen is gebasseerd op kruizingen binnen diezelfde populatie/familie (neef+jij bijvoorbeeld)

Bij alle Friezen is er sprake van verwantschap en inteelt. Ze hebben niet of het een of het ander.

EDIT: en het verwantschapscoeffiecient is niet hetzelfde als het inteeltcoeffiecient. Het overlapt elkaar wel.

Zei ik dat dan?
Ik probeerde alleen uit te leggen wat de 2 zijn..

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:12

De terminologie is, dat inteelt alleen de combinatie van hele nauwe verwantschap betreft, zoals moeder/zoon of volle broer/zuster. Grootvader/kleindochter heet lijnteelt, geen inteelt meer. Neef/nicht is zelfs bij mensen toegestaan, du sdat wordt blijkbaar niet meer gezien als te nauwe verwantschap.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:13

SuuZzel schreef:
Je hebt het nu wel over ongeveer 60 jaar geleden,, denk je niet dat het fokdoel niet eens is bijgesteld?

En ook toen is het niet tot fokdoel verheven.....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:13

@Suuzzel: Ik kreeg de indruk dat jij het als hetzelfde zag ja. Excuses als dat niet zo is.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:14

horseyfries schreef:
SuuZzel schreef:

En ook toen is het niet tot fokdoel verheven.....

Ja toen was ik er nog niet Haha! Clown
Dat het toen het fokdoel niet was snap ik, maar ook al zou dat het wel zijn, dan is dat inmiddels wel bijgesteld.. In die context..

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:15

Pletje123 schreef:
@Suuzzel: Ik kreeg de indruk dat jij het als hetzelfde zag ja. Excuses als dat niet zo is.

Nope Haha!
Geen probleem Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:16

bterlaan schreef:
De terminologie is, dat inteelt alleen de combinatie van hele nauwe verwantschap betreft, zoals moeder/zoon of volle broer/zuster. Grootvader/kleindochter heet lijnteelt, geen inteelt meer. Neef/nicht is zelfs bij mensen toegestaan, du sdat wordt blijkbaar niet meer gezien als te nauwe verwantschap.

Klopt allemaal, maar daar gaat het hier ook niet om. Het gaat hier om het verwantschapspercentage, dat is de verwantschap van één individueel paard met de rest van de populatie.
Een hengst met een laag verwantschapspercentage zal dus passen bij meer merries uit de gehele populatie dan een hengst met een hoog verwantschapspercentage.
Een hengst met een laag verwantschapspercentage kan echter wel gekruist worden met een merrie die dezelfde vader heeft en zo toch een heel hoog inteeltpercentage veulen geven.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:18

horseyfries schreef:
bterlaan schreef:

Klopt allemaal, maar daar gaat het hier ook niet om. Het gaat hier om het verwantschapspercentage, dat is de verwantschap van één individueel paard met de rest van de populatie.
Een hengst met een laag verwantschapspercentage zal dus passen bij meer merries uit de gehele populatie dan een hengst met een hoog verwantschapspercentage.
Een hengst met een laag verwantschapspercentage kan echter wel gekruist worden met een merrie die dezelfde vader heeft en zo toch een heel hoog inteeltpercentage veulen geven.

Het Naen verhaal toch?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:20

Ja als je lijnenteelt op Naen zou doen dan krijg je een veulen met een relatief hoog inteeltpercentage maar een heel laag verwantschapspercentage (als de andere ouders niet Feitse en Leffert heten.... Knipoog )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:21

SuuZzel schreef:
Pletje123 schreef:

Nope Haha!
Geen probleem Haha!

Gelukkig Knipoog Haha!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:22

horseyfries schreef:
Ja als je lijnenteelt op Naen zou doen dan krijg je een veulen met een relatief hoog inteeltpercentage maar een heel laag verwantschapspercentage (als de andere ouders niet Feitse en Leffert heten.... Knipoog )

Kijk, weer wat wijzer..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:40

Dat is ook precies waarom alleen kijken naar inteeltpercentage gevaarlijk is: als je op die Naen merrie een hengst zet die een veulen geeft met een heel laag inteeltpercentage, dan wil dat ook zeggen dat dat veulen alweer een hoger verwantschapspercentage heeft, omdat die hengst minder "vrij" bloed heeft. Zo wordt het verwantschapspercentage steeds groter.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:12

Judje schreef:
Marijke, zo te horen zit jij er al wat langer in en zelfs ik (die friesen niet meer dan mooi vindt en mijn interesse is gezakt sinds de modernisering (volgens mij vernieling) van het ras) die er weinig verstand van heeft wist dit al JAAAAAAAREN!
Maarja, aan de andere kant: beter laat dan nooit!

Ja ook ik wist dit al een hele poos... en dan zit ik nog maar twee jaar in de friesen. Heb het de eigenaar nog maar eens nagevraagd misschien dat ik iets gemist had maar ook hij zei dat dit al jaren zo was...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:19

heeft dit te maken met steeds grotere en slankere modellen te fokken?Ik heb nog een mooie hengst van 14,ouderwets model met een inteeltcoefficient van 4.10 procent,wat zegt dat?Is dat veel?weet iemand dat?ik vraag me al 14 jaar af wat dat nou is....

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:24

Voor zover ik weet is dat niet veel, volgens mij willen ze alles zoveel mogenlijk onder de 9 procent houden.
(Het liefst zo min mogelijk, als het niet anders kan het liefst niet hoger dan 9 procent)
Maar dat weet ik ook niet zeker...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:26

Onder de 5% wordt aangeraden door het stamboek.
De inteeltcoëfficient geeft aan in hoeverre de ouders van je paard met elkaar verwant zijn. Zou je bijvoorbeeld de moeder van je paard laten dekken door haar vader, zul je een hoog percentage krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:43

o.k dankje!Dus er is nog hoop voor geerke?Nee hoor,geintje hij is veeeel te klein 1.60 geloof ik.....

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:11

1.60 is de minimum hoogte, dus je hebt nog kans Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:22

SuuZzel schreef:
En daarom zitten we met smart te wachten op de merkertest..
Bij merries is het haast niet te doen om dit vast te leggen. Dan zou iedereen met een merrie, zijn merrie moeten laten testen. Het selecte groepje dekhengsten daarintegen is makkelijker vast te leggen.
Als de merkertest er is in de toekomst, zal het makkelijker zijn om vast te leggen of jouw merrie drager is van een foutief gen of niet en kun je de hengstkeuze hier op aanpassen.

Het inteelt/verwantschapspercentage is geenzins het probleem i.m.o.
Het volledig gebrek aan selectie,fokinzicht,en de financieele belangen
van de dames en heren fokkers,zijn debet aan deze situatie.
Inteelt hoeft geen probleem te zijn,sterker nog het kan een belangrijke
Tool zijn om je doel sneller te verwezenlijken.Er kleven wel morele bezwaren aan.
De oplossing is simpel,maar niet in het belang van de fokkers en rasvereniging schijnbaar.