Citaat:="mellamoshanik vind het bij het kwpn persoonlijk iets anders liggen. hier hebben ze gestreeft naar een sportpaard nadat ze zijn samengegaan met het andere stamboek.
bij de fries was het vergoroten van de populatie en het behoud van het friese paard het fokdoel. De vosfactor eruit fokken en het friese paard zo rastypisch mogelijk te houden. de laatste jaren is er weer een andere trend ontstaan, dat is het friese sportpaard. hij moet breder inzetbaar zijn. meer in de dressuurring te vinden kunnen zijn. ik vind dat jammer, want ik houdt zelf meer van barokke, het oorspronkelijk ras, maar dat is nu nog moeilijk te vinden... doodzonde als je het mij vraagt.
Het fokdoel is nooit "vergroten van de populatie en behoud van het friese paard" geweest.
Het fokdoel is wel om een rastypisch Fries paard te fokken wat ook over de nodige sportkwaliteiten beschikt.
Ik begrijp niet dat je zegt dat barokke types moeilijk te vinden zijn. Als je kijkt naar de paarden die hoog presteren in de dressuursport (zoals mijn eigen Wolter, zie profiel) en bijv. ook Remon fan t Wallestein van Saskia Meinema, dan kun je toch niet zeggen dat dat geen barokke types zijn?
Je moet alleen één ding niet vergeten: driejarige paardjes zien er zo nog niet uit, maar dat komt later dubbel en dwars goed!