Minister ziet dat het goed is bij Hit Actief stal in Deil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise

Re: Minister ziet dat het goed is bij Hit Actief stal in Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:57

Urielle schreef:
Arabesk schreef:
alsof groepshuisvesting meer blessures oplevert, dat is echt een vooroordeel dat niet waar is!

zie amazone van deze maand

Ik heb niet zoveel aan artikels zolang ik bij ons op de paddocks nog regelmatig paarden -die altijd bij elkaar staan trouwens- geblesseerd terug zie komen, soms vanwege een ruzietje maar ook gewoon samen spelen en stoeien Lachen
Reden dat er van mij dus een draadje tussen moet bij mijn eigen paard. Knipoog

Wat is dat nu weer voor vergelijking?
Een paar uurtjes samen in een paddock staan (en verder op stal) is nu niet bepaald te vergelijken met 24 per dag samen staan in een stabiele groep voorzien van voldoende mogelijkheden tot 'foerageren'.

Om maar even wat punten aan te halen zijn die je simpelweg NIET kunt vergelijken:

- De oppervlakte van de meeste paddocks is willekeurig bepaald en niet toegespitst op het aantal paarden dat je er in zet. Dit in tegenstelling tot een actief stal (of ander vrij uitloop systeem) waar de opp. voor paddock en stal aan het aantal paarden gerelateerd is.
- Paarden die van stal komen zijn 'koud', ik bedoel bijvoorbeeld de spieren en de niet opgewarmde gewrichtsvloeistof: dat leidt eerder tot blessures dan bij paarden die continu in beweging kunnen zijn.
- Het is bekend uit wetenschappelijk onderzoek dat bijvoorbeeld spelgedrag écht ingehaald wordt door paarden die dit een tijdje niet hebben kunnen uitvoeren (lees in hun 1tje in een stal). Het is dus helemaal niet gek dat een stal-paard dat buiten wordt gezet met anderen zich anders (lees drukker) gedraagt dan een paard wat kan bewegen, spelen en eten wanneer hij wil.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat lijkt me niet nodig.

In Nederland mag helaas iedereen voor zich weten hoe hij zijn paarden huisvest, maar ga a.u.b. geen onredelijke argumenten aanhalen. Voor het paardenwelzijn IS groepshuisvesting beter. Voor mensenwelzijn kán het in sommige situaties lastiger zijn.
Maar als je maar weet dat er in Duitsland óók actiefstallen staan volgestopt met sportpaarden Knipoog

Ik denk dat je je eigen paard een hoop levensvreugd ontneemt door hem alleen achter een draadje te zetten. Er is namelijk ook nog een verschil tussen wat men noemt 'basisbehoeften' (eten, sociaal contact, beweging) en 'verrijking' van de omgeving. Ook dát heeft imo te maken met wat ze tegenwoordig een happy atlete noemen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:02

Sterre schreef:
Ook bij ons staan er een aantal dominante paarden in de groep, maar tot-nu-toe heb ik nog niet de indruk gehad dat de rang-lagere dieren hiervan een nadeel ondervinden.

Klopt Lachen Onder supervisie van M. van Dierendonck heb ik 6 maanden 2 actiefstallen bestudeerd en we hebben ons voor een deel ook gericht op de invloed van rang op het welzijn. Daarin vonden we géén verschillen.

Sterre schreef:
Wbt zieke paarden: daar is het risico ook niet groter dan dat je met je paard in de binnenbak rijdt, of dat je paard samen met een ander buiten staat Knipoog . Ik denk zelfs dat het risico op ziektes kleiner is. Ze staan immers heel veel buiten en ziektekiemen hebben dat ook niet echt kans om zich in een box te "nestelen".

Zoiets heet 'infectiedruk'; veel dieren op een klein oppervlak verhoogd de infectiedruk. Paarden in een actiefstal hebben gemiddeld 35m2 buitenopp per paard tegenover 3x3=9 per paard op stal Haha! Haha! Waar zou nu de infectiedruk hoger zijn, hmmmm lastig Clown
(dan nog niets eens het vocht en de warmte meegerekend in die stallen, oww wat zullen die bacterien smullen Vingers aflikken )

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:26

Cayenne schreef:
Ik vraag me toch af hoe ze dat doen wanneer er een stel dominante paarden tussenstaan die de anderen niet bij het voer laten, of wanneer er een paard tussenstaat die schimmel of droes oid overbrengt.

Super opmerking, alleen jammer dat wanneer ik dit ook vermelde bij een onderwerp ik iedereen over me heen kreeg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:50

elise ben dan wel benieuwd hoe jullie de stress factor hebben kunnen meten.? Hebben jullie de paarden gewogen voor dat jullie ze gingen bestuderen. Ik weet dat je per computer kunt zien hoeveel welk paard die dag gegeten heeft. Maar bij mij gaat het om de stress. Want daardoor kunnen ze ook afvallen. En hoe zit het met dekens. Krijgen paarden in de winter meer eten. Over welke periode hebben jullie gekeken. Was dat de zomer?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:59

Hebben jullie dat interview met de minister in de PaardenSport gelezen?

Daarin staat dat zij zich zorgen maakt om paarden die helemaal alleen op stal staan (lees: een schuur met 1 box en daarin 1 paard). Het gaat niet om topsportpaarden en dekhengsten, die staan ook niet hele dagen helemaal in hun uppie op stal.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:05

*Hilden, die vraag is hierboven anders al een aantal keer beantwoord Knipoog (o.a. door Elise en door mij).

* Dinopino: de meeste paarden die op een robu(u)ste(re) manier gehouden worden, krijgen sowieso eigenlijk al nooit een deken op Clown .
Als een paard bij ons na het rijden erg bezweet is, mag hij lekker rollen in de bak en/of krijgt ´ie een afzweetdeken op, zolang totdat de eigenaar het weer verantwoord vindt om het paard in de groep te kunnen zetten. In de 3 jaar dat wij nu de HIT-stal hebben, is er nog nooit een paard ziek geweest doordat het (te) nat weer terug gezet werd, of omdat het met een-of-andere gevaarlijke ziekte besmet was/werd.
Bij ons wordt in de winter individueel naar ieder paard gekeken. Als er een paard is wat afvalt, wordt voor dat paard de computer zó ingestelt, dat het automatisch meer voer krijgt.
Nu is de computer al zó ingesteld, dat er voor ieder paard een "eigen" dosis voer gegeven wordt. Zo krijgen de ijslanders bij ons in de groep sowieso al minder krachtvoer dan de warmbloeden. De paarden die vaker gereden worden, krijgen ook meer voer dan de paarden die niet zo vaak gereden worden. De eigenaar kan natuurlijk ook altijd besluiten, om zijn paard na het rijden zelf nog wat müsli bij te voeren Lachen .
Natuurlijk duurt het wel eventjes voordat een paard aan de nieuwe situatie gewend is, maar meestal zijn ze na een week of wat volledig geintegreerd in de groep.
Wat ik trouwens erg grappig vind om te zien: wij hebben op stal een groot, al wat ouder (nu bijna 20 jr.) warmbloed paard staan. Het paard stond vroeger in een openstal en ondanks dat de paarden apart van elkaar gevoerd werden, werd het paard steeds dunner. Toen mijn vriendin het paard kocht (4,5 jr. geleden), besloot ze dan ook om hem overdag in een groep te zette, maar ´s nachts in de box, zodat hij rustig kon eten.
Nu had hij al snel een vriendje gevonden in die groep. Toen de HIT-stal 3 jaar geleden gebouwd werd, kwam zijn vriendje echter in de groep, maar hij niet omdat hij immers in de openstal zo gestressed was. Paard kwam op een paddock tegenover die van de groep te staan samen met nog een ander paard. Hij deed weken niets anders dan hinneken naar z´n vriendje en maar op en neer lopen. Beestje werd (weer) ontzettend mager Scheve mond .
Mijn vriendin besloot toen om het nog een keer te proberen om hem in de groep te zetten en zie daar: nu functioneert het prima Lachen ! Hij is keurig op gewicht, speelt weer met z´n vriendje en ook met de rest van de groep heeft hij geen probleem.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:10

Dinopino schreef:
elise ben dan wel benieuwd hoe jullie de stress factor hebben kunnen meten.? Hebben jullie de paarden gewogen voor dat jullie ze gingen bestuderen. Ik weet dat je per computer kunt zien hoeveel welk paard die dag gegeten heeft. Maar bij mij gaat het om de stress. Want daardoor kunnen ze ook afvallen. En hoe zit het met dekens. Krijgen paarden in de winter meer eten. Over welke periode hebben jullie gekeken. Was dat de zomer?

Wij hebben gekeken naar welzijn en daar verschillende parameters voor gebruikt. Welzijn is niet hetzelfde als stress, maar is er uiteraard wel aan gerelateerd. Helaas hadden wij niet de geldelijke middelen om bijv. stresshormonen te gaan meten.

Wel hebben we (na de rangorde in de kudde te hebben bepaald) gekeken naar het aantal keer dat een paard een voerstation bezocht per dag en hoe lang hij gem. moest wachten om dat te kunnen doen. Er was géén sig. verschil tussen paarden hoog en laag in rang.

Het kan zo zijn dat er een paard meer moeite heeft om zich aan te passen dan andere paarden, dat kan, tuurlijk. (meestal heeft dat dan weer wel te maken met hoe hij de rest van zijn leven gehuisvest was maargoed). Ik denk dat er alleen méér paarden problemen hebben met zich aanpassen aan een stal van 3 bij 4 dan aan deze meer natuurlijke omstandigheden.

Over dekens; er zijn actiefstallen waar geen enkel (ook 4-5 uur per dag werkende manegepaarden niet) paard een deken om heeft, maar bijv. bij ons op stal heeft 80% van de paarden een deken. Waarom zou dat een probleem zijn? Er bestaan goede outdoor dekens.
Toen de paarden nét in de groep stonden sneuvelden er wel wat dekens, nu is dat al véél minder geworden.

Wij hebben gekeken in het najaar (sept-november). Ieder paard wordt individueel gevoerd. Zie je hem dus dunner worden, of ga je vaker trainen, dan kan je dat paard meer brok of meer minuten geven om hooi te eten. Ook kan je verschillende soorten krachtvoer en ruwvoer toepassen.
Het is echt heel geavanceerd, ondanks wat kinderziekten. Het heeft grote voordelen voor mens én paard!