Citaat:
Vind je 1 uur aan een touwtje grazen voldoende? Sorry maar dan kan er bij mij niet in. Een paar uur in de binnenbak gaat al redelijk de goede kant in.
Weet je waar ik mee zit? Ik kijk naar me eigen situatie, ik kijk naar die van een aantal mensen om me heen, en ik kijk naar wat er gebeurd als die wet er komt.
Als die wet er komt zie ik liever dat een paard een uur aan een lijntje buiten komt dan dat hij of zij dan maar verkocht word omdat iemand die wet nu eenmaal niet kan na leven.
Citaat:
Weet je ook waarom hij hier zo graag uit wou? Je zult vast wel naar de rede of oplossingen gezocht hebben lijkt me? Een hek van 2 meter wordt al wat moeilijker om overheen te springen.
Ik denk dat de redenen waarom mijn paard zulke dingen deed in dit onderwerp niet echt ene optie is.
Wat ik wel weet is dat mijn paard nooit wat te kort is gekomen. Hij kwam gemiddeld toch 4 uur per dag z'n box uit. Anderhalf uur onder het zadel en de rest los in de bak, onder begeleiding in de stapmolen of aan de longe op een grasveldje (of langs de weg).
Maar hij heeft in de 5 jaar dat ik hem gehad heb denk ik niet meer dan 50 of 60x in de wei gestaan.
Citaat:
Hier heb je gelijk in, ze zouden dan misschien wel wat makkelijker mogen worden met het geven voor vergunningen voor schuilmogelijkheden. Ik doe mijn paard idd ook geen pretje door haar de hele dag in de zeikende regen te zetten zonder de mogelijkheid droog en uit de wind te kunnen gaan staan.
Dat denk ik inderdaad ook niet. En hoeveel paarden doe je er een plezier mee dat ze in een zeiknatte modderpoel staan. Al dan niet met her en der een plukje gras?
Het blijft leuk om te roepen dat een paard elke dag de wei in moet. Maar laten we er eens van maken dat een paard elke dag x aantal uur z'n stal uit moet. Veel beter haalbaar en ik denk dat het paard daar heus geen hinder van ondervind. Een wei of gewoon lekker onder het zadel.
Citaat:
Dan komt nu mijn mening waar velen het niet mee eens zijn. Paarden zijn ruimtedieren, die hebben dus ruimte nodig. Heb je dat niet? Dan kun je ook geen paard houden, zo simpel is dat.
En ja, ik heb het geluk dat ik wel de ruimte heb maar als die er niet geweest was had ik geen paard gehad. En ja, die tijd heb ik ook gehad en gaat waarschijnlijk ook ooit weer komen. Ik ga een dier dat ruimte nodig heeft niet 23/7 opsluiten in een stal van 3x3 alleen omdat ik graag af en toe een uurtje wil rijden.
Ik zeg ook niet dat je een paard moet opsluiten in een stal. Maar ik zeg wel dat we realistisch moeten zijn. We leven in Nederland. En hoe bewonderenswaardig ik je kreet ook vind. Het is makkelijk praten als je alles goed en prettig voor elkaar hebt.
Sorry, het feit dat ik geen ruimte aan huis heb wil niet zeggen dat ik er geen paard op na zal houden. Ook zal de keuze van pensionstal niet afhankelijk zijn van of me paard wel of niet een wei ter beschikking heeft. Dat zal eerder afhangen van het feit of ze vaak voeren, open boxen hebben, genoeg ruimte om echt uitgebreid te rijden en de stallen er schoon en gezond uitzien (en niet alsof ze gebouwd zijn van sloophout).
En als ze genoeg ruimte hebben om gewoon goed te rijden is er ook plek om me paard zichzelf een uurtje (of 2 of 3) per dag in een bak te vermaken.