Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rhythm

Re: Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:58

bterlaan schreef:
Ze zijn toch ook wel knettergek aan het worden! Eerst mogen de koeien niet meer naar buiten omdat ze.... mest procuceren. Koeien zijn dus slecht voor het milieu. Daar kon ik met mijn pet al niet bij. Nu MOETEN ineens de paarden wel naar buiten, hoewel ze ook mest produceren, is dat dan niet slecht voor het milieu? Waar is de logica gebleven? Afgeschaft, zeker te slecht voor het milieu. Hoe iwl je nu controleren of paarden naar buiten komen en als dat niet het geval is, wat daar voor redenen voor zijn? Moet je nu ook al ee nDA attest hebben als je paard door bv. kreupelheid niet naar buiten kan? Of omdat je bv. niet in een situatie bent, het dier bij slecht weer binnen te halen als dat nodig is en het dan maar liever binnenlaat en 's avonds beweging geeft?
Afgezien van de vraag of het welzijn van he tpaard hier ook echt mee is gediend,wordt hier een heel wezenlijk principe hier over het hoofd gezien: maak geen wetten die je niet kunt handhaven!!!
Overigen sstaan mijn paarden in een open stal, een in NL vrij onbekend fenomeen, maar een systeem, dat ik van harte ondersteun. Ik heb nu dus ook teddypaarden.

Afgod Ik snap het allemaal wel hoor, maar is het niet zoiets als water naar de zee dragen? Wie controleert dit inderdaad en hoeveel uitzonderingsregels gaan we krijgen. De mensen die hun paarden niet naar buiten willen/kunnen doen zullen dat in de toekomst ook niet doen lijkt mij.
Zal inderdaad een gezellige boel worden bij de hengstenhouderijen Haha! en bij de gemiddelde en luxe pensioenstal in de randstad "met z'n allen op 1 mini stukje land, met z'n allen, met z'n allen" Muziek!
Of moeten we mensen in de randstad dan verbieden om een paard te houden? Of sturen we iedereen naar de uithoek?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:08

Ik heb ook gestemd. Natuurlijk op ja.
Maar het is wel zo dat als het een hele dag stormt en regent en echt klote weer is, onze paarden (die verder elke dag buiten komen voor minstens 6 uur) toch 1 dagje binnen gehouden worden...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:08

Ja, en omdat je geen schuilhutten mag bouwen, want dat mag dan natuurlijk evengoed niet, kan het gebeuren, dat paarden ellendig in regen en kou in kniehoge modder buiten staan. Het resultaat is dus averechts.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:11

bterlaan schreef:
Ja, en omdat je geen schuilhutten mag bouwen, want dat mag dan natuurlijk evengoed niet, kan het gebeuren, dat paarden ellendig in regen en kou in kniehoge modder buiten staan. Het resultaat is dus averechts.

Inderdaad.
Ja of nee is erg zwart-wit.
Er moet gewoon een balans zijn en ook rekening gehouden kunnen worden met slecht weer en dus modder en kou en dus een keer een dag binnen...

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:26

deze enquete is niet goed opgezet de vraag stelling is al vaag. Als ze dan echt willen meten, laat ze dan een goed onderzoek starten. Dan wil ik graag mee werken . Dit raakt kant nog wal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:30

Ik denk dat de enquete op bokt wat zwaarder wordt opgevat dan als ie bedoeld is. Ik ga ervan uit dat deze enquete alléén de bedoeling heeft om eens te zien hoe de gemiddelde mens er nou eigenlijk over denkt.

Het wetgevings/handhavings gedoe lijkt me van een hele andere orde en is inderdaad niet te 'vangen' in een dergelijke enquete.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:32

Idd, het kan eigenlijk geen enquete worden genoemd. Maar, wat hierboven staat is een groot probleem. Van de gemeentes mogen er ook geen schuilstallen worden gemaakt dus het word ook nog eens bemoeilijkt daardoor. En dat terwijl een schuilstal van groot belang is, niet alleen in de winter met bar weer maar ook in de zomer. In de warme felle zon hebben de meeste paarden juist behoefte aan een schuilstal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:32

Ja of nee is ook erg zwart/ wit. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat men wil voorkomen dat paarden (net als dieren in bio-industrie) vrijwel geen buitenlucht kunnen opsnuiven en losgesneden worden van sociale contacten met soortgenoten.
Een dergelijke regel gaat daar zeker bij helpen.
En dan houdt je altijd mensen die gaan lopen piemelen over die regel, maar dat is hetzelfde slag mensen dat zegt: " ja, ik kan wel een euro aan een goed doel geven, maar die ene euro van mij gaat echt niet helpen hoor!", of "afval scheiden? Doet de buurman ook niet, begin ik er ook niet aan".
Dat is gewoon onder verantwoordelijkheden uit proberen te kruipen. Gaan protesteren wanneer het ineens teveel moeite gaat kosten. Dat vind ik altijd zo teleurstellend, en wordt er nogal triest van.
En paarden in Randstad? Tja, er is al bijna geen ruimte voor mensen... laat staan paarden.
Iedereen die een paard wil en verstandig is, wacht een aantal jaren totdat je op een plek woont die zich ervoor leent. Of je bent bereid wat verder te reizen zodat je paard een "paardwaardig" bestaan kan leiden.
Eenvoudiger kan het niet. Egoïstischer kan het natuurlijk wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:34

Miss_Montana schreef:
Idd, het kan eigenlijk geen enquete worden genoemd. Maar, wat hierboven staat is een groot probleem. Van de gemeentes mogen er ook geen schuilstallen worden gemaakt dus het word ook nog eens bemoeilijkt daardoor. En dat terwijl een schuilstal van groot belang is, niet alleen in de winter met bar weer maar ook in de zomer. In de warme felle zon hebben de meeste paarden juist behoefte aan een schuilstal.

Een zeer dichte haag planten doet ook al wonderen. Het is het belangrijkste dat je iets hebt dat functioneert als "windbreker".
Maar ik ben het met je eens. Wanneer men deze regel wil gaan invoeren, zal men ook makkelijker moeten worden waar het gaat om de voorzieningen om de regel na te leven (schuilstallen, meer land beschikbaar stellen).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:25

Hoi
Ik ben ook een absolute voorstander van paarden buiten!! En paard heeft niet vier benen gekregen om stil te staan. Maar om veel te bewegen. Idd paarden die niet buiten komen kun je vergelijken met mensen in de gevangenis eenzame opsluiting. zonder luchten enz... Het is toch te gek voor woorden om je paard op te sluiten. En dan zijn er nog mensen die zijn paard opsluiten ong 4 % Die mensen zijn voor mij geen paard waardig. laten die eerst maar eens kijken naar de behoeftes van een paard! En niet naar hun luxe Boos!

Zet je paard buiten Knipoog dat kan zijn in een WEILAND PADDOCK enz.. En SAMEN Knipoog

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:47

Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik vind dat paarden niet buiten horen of naar buiten mogen. Maar wel omdat ik vind dat niet elk paard elke dag verplicht een paar uur naar buiten moet.
Er zijn paarden die daar gewoon geen goed aan kunnen. Ik ken paarden met allergie-en die zomers nooit in de wei komen. Maar ook paarden met mok die ik in de winter toch liever niet op het land zou zien staan.

Ik vind overigens wel dat elk paard verplicht elke dag een paar uur uit z'n box moet. Maar dat kan van mij ook een binnenbak zijn of als iemand zin heeft een uur aan een touwtje met een mens naast zich.

Mijn eigen vorige paard kwam bijna nooit zonder mij buiten. Als ie wel alleen in de wei stond sprong hij bijna elke keer er uit. Heb hem geregeld uit bermen van wegen moeten halen waar je je paard liever niet los ziet. En het maakte heus niks uit of die alleen was of er een hele groep paarden bij hem stond.
Zomers gingen we vaak wandelen, dan mocht hij aan een logeerlijn een half uurtje grazen. En zo vaak als ik toezicht kon houden mocht hij los in de binnenbak. Maar alleen als ik er bij was, want zelfs daar wilde die nogal graag uit.

Wanneer je zo'n wet gaat opstellen denk ik bovendien dat je rekening moet houden met het Nederlandse klimaat. Dat betekend dus inderdaad dat je elke wei ook een schuilstal moet geven. Niet alleen tegen de regen maar ook tegen de felle zon.
Ook vraag ik me af wat we dan gaan doen met al die stallen die nu geen weide hebben. Of ga je straks maar zeggen tegen die mensen: "ruim je stal maar op want dit kan niet meer".
In Zweden werkt dit misschien, daar zijn veel minder inwoners en veel meer vrij land. Maar Nederland is een tikkeltje bevolkt, dan ga je paarden dus iets maken voor mensen voor mensen die het zich kunnen veroorloven om duur land te kopen of die het zich kunnen veroorloven om verder van steden te wonen.

Ik woon in de randstad, geef hier les en kom veel op stallen waar geen weides zijn. Mijn inkomen is daar van afhankelijk. Als die paarden daar niet meer zijn ben ik failliet. Leuke wet OK dan!

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:58

Ik vind het eigenlijk niet zo heel zwart-wit......een tussenoplossing is geen oplossing.

Of een paar uur naar buiten of niet. het heeft geen zit om als tussen weg bijvoorbeeld te zeggen dat je dagenlijks een uurtje moet rijden ivm de beweging.
Dat gebeurd nu toch ook en dat zijn ook de paarden die luchtzuigen, toch?

Als je je paard niet minimaal een paar uur naar buiten doet schiet het geen zak op en kan je net zo goed nee stemmen.

Ik ben er trouwens voor dat paarden naar buiten gaan. ik sta op zo'n luxe pensionstal maar mijn paardje gaat minimaal 8 uurtjes naar buiten per dag. Weer of geen weer.
Maar er zijn bij ons op stal ook mensen die hun dieren niet naar buiten willen laten, de rede is oa. dat paarden niet in de regen horen.....tja je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

Ik vind het een beetje jammer dat alleen de pensionstallen worden aangevallen. Ik woon in een dorp en ken redelijk veel boeren die hun tuiger 24 uur per dag op stal laten, potstallen hebben en max 1 keer in de 2 weken het dier uit zn hok halen om er een rit met de mennersvereniging mee te maken.
dan heb je het niet meer over een uurtje rijden maar over 40 km.

Dan heeft het paard in de pensionstalling zonder uitloop maar waar iedere dag op gereden wordt het in mijn ogen toch nog iets beter!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:10

Ik ben het helemaal met je eens veulen84!
Paarden moeten hun box uit, maar verplicht weidegang vind ik van de zotte.
Bij ons gaan de paarden overigens zo veel mogenlijk naar buiten, maar als het echt pokke weer is blijven ze toch mooi binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:22

Michelle-Don, over die particulieren, daar had ik ook al een opmerking over gemaakt, dat komt hier ook voor hoor. Maar als er regelvorming is, kunnen die mensen nl wel beboet worden en dan gaan ze wel verandering maken. Die boeren hebben in den regel altijd nl wel de ruimte er voor en als ze regelmatig controles krijgen, doen ze het wel. Kom niet aan hun geld.

Heel slecht weer zal nooit een reden zijn voor verplichting en controle. Maar hoe vaak hebben wij dat hier in Nederland? Die paar dagen per maand en dan die paar maanden dat het echt zo hard waait en regent? Op 1 hand te tellen. Althans als je diervriendelijk kijkt en niet mensvriendelijk, die mensen die al met 10 graden hun bontjas aantrekken en de deur niet uitgaan, zijn geen graadmeter.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:28

iemand noemde luchtzuigen. Nou, het is nog steeds niet bewezen, dat dat komt van het nio de box staan. Ik heb zelfs een ar dgekend, dat in een open stal nog luchtzoog. En ik heb ook nog nooit gezien, dat luchtzuigen aanstekelijk zou werken. Ik heb in vele stallen wel een luchtzuiger meegemaakt, en de andere paarden hebben het nooit overgenomen. Daarentegen zijn er wel aanwijzingen, dat het te maken kan hebben met een maagzweer. Dat is hier off topic, maa rik wilde het toch even vermelden omdat het hier in verband werd gebracht met hoe het paard gehouden wordt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:22

Veulen84 schreef:
Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik vind dat paarden niet buiten horen of naar buiten mogen. Maar wel omdat ik vind dat niet elk paard elke dag verplicht een paar uur naar buiten moet.
Er zijn paarden die daar gewoon geen goed aan kunnen. Ik ken paarden met allergie-en die zomers nooit in de wei komen. Maar ook paarden met mok die ik in de winter toch liever niet op het land zou zien staan.

Dit zijn uitzonderingen, die zullen voor hun eigen gezondheid wat meer uren op stal door moeten brengen. Maar zet ze dan niet 23/7 in een boxje van 3x3. Zorg voor een goed alternatief. En ja, dat kan soms heel moeilijk zijn maar het gaat wel om het welzijn van het paard.

Veulen84 schreef:
Ik vind overigens wel dat elk paard verplicht elke dag een paar uur uit z'n box moet. Maar dat kan van mij ook een binnenbak zijn of als iemand zin heeft een uur aan een touwtje met een mens naast zich.

Vind je 1 uur aan een touwtje grazen voldoende? Sorry maar dan kan er bij mij niet in. Een paar uur in de binnenbak gaat al redelijk de goede kant in.

Veulen84 schreef:
Mijn eigen vorige paard kwam bijna nooit zonder mij buiten. Als ie wel alleen in de wei stond sprong hij bijna elke keer er uit. Heb hem geregeld uit bermen van wegen moeten halen waar je je paard liever niet los ziet. En het maakte heus niks uit of die alleen was of er een hele groep paarden bij hem stond.
Zomers gingen we vaak wandelen, dan mocht hij aan een logeerlijn een half uurtje grazen. En zo vaak als ik toezicht kon houden mocht hij los in de binnenbak. Maar alleen als ik er bij was, want zelfs daar wilde die nogal graag uit.

Weet je ook waarom hij hier zo graag uit wou? Je zult vast wel naar de rede of oplossingen gezocht hebben lijkt me? Een hek van 2 meter wordt al wat moeilijker om overheen te springen.

Veulen84 schreef:
Wanneer je zo'n wet gaat opstellen denk ik bovendien dat je rekening moet houden met het Nederlandse klimaat. Dat betekend dus inderdaad dat je elke wei ook een schuilstal moet geven. Niet alleen tegen de regen maar ook tegen de felle zon.

Hier heb je gelijk in, ze zouden dan misschien wel wat makkelijker mogen worden met het geven voor vergunningen voor schuilmogelijkheden. Ik doe mijn paard idd ook geen pretje door haar de hele dag in de zeikende regen te zetten zonder de mogelijkheid droog en uit de wind te kunnen gaan staan.

Veulen84 schreef:
Ook vraag ik me af wat we dan gaan doen met al die stallen die nu geen weide hebben. Of ga je straks maar zeggen tegen die mensen: "ruim je stal maar op want dit kan niet meer".
In Zweden werkt dit misschien, daar zijn veel minder inwoners en veel meer vrij land. Maar Nederland is een tikkeltje bevolkt, dan ga je paarden dus iets maken voor mensen voor mensen die het zich kunnen veroorloven om duur land te kopen of die het zich kunnen veroorloven om verder van steden te wonen.

Ik woon in de randstad, geef hier les en kom veel op stallen waar geen weides zijn. Mijn inkomen is daar van afhankelijk. Als die paarden daar niet meer zijn ben ik failliet. Leuke wet OK dan!

Dan komt nu mijn mening waar velen het niet mee eens zijn. Paarden zijn ruimtedieren, die hebben dus ruimte nodig. Heb je dat niet? Dan kun je ook geen paard houden, zo simpel is dat.
En ja, ik heb het geluk dat ik wel de ruimte heb maar als die er niet geweest was had ik geen paard gehad. En ja, die tijd heb ik ook gehad en gaat waarschijnlijk ook ooit weer komen. Ik ga een dier dat ruimte nodig heeft niet 23/7 opsluiten in een stal van 3x3 alleen omdat ik graag af en toe een uurtje wil rijden.

Maar over dat laatste gedeelte is al eens een topic geweest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:50

Ik snap echt niet dat mensen aan een paard beginnen, als ze het paard niet kunnen bieden wat het nodig heeft!! In dit geval dus ruimte om te bewegen en om paard te kunnen zijn met soortgenootjes, waar ze ook nog eens een band mee kunnen opbouwen. In mijn ogen heb je een paard dan echt om egoistische redenen. Ik zal daar best gevoelige snaren mee raken, het zij zo. Zo denk ik erover.

Ik heb zelf ook jarenlang gewacht met het aanschaffen van een eigen paard, tot ik zeker wist dat ik mijn paard kon bieden, wat hij verdiende. Ik was toen 'pas' 35 jaar, laat he? Tong uitsteken Haha!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:01

Ze beginnen zichzelf al aardig tegen te spreken in NL. Schuilstallen mogen zowat nergens, maar paarden mogen dus ook niet meer 24/7 binnen staan. Ik ben er wel heel erg op tegen dat paarden 24/7 binnen staan, maar soms kan je echt niet anders (blessures e.d) Van de ene kant vind ik het wel goed dat ze er iets voor gaan doen, maar van de andere kant denk ik dat het onmogelijk is om hier wat aan te doen. Denk maar aan de topsportpaarden die nu niet op het land staan, als die dieren nu op het land gaan is de kans erg groot dat ze flink uit hun dak gaan (en terrecht) Maar ik denk niet dat de gemiddelde topruiter zin heeft om het paard waarmee hij of zij bv. naar de Olympische Spelen gaat op deze manier geblesseerd ziet raken.
Ach ja ik woon op een boerderij en weet hoe belangrijk het welzijn van dieren is, ook al worden boeren tegenwoordig heel erg slecht afgeschilderd.

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:18

Tsja, ik vind het goed als de weidegang meer gestimuleerd wordt, maar verplichten vind ik te ver gaan. Mijn pony staat op een pensionstalling midden in de Randstad en komt 6 dagen per week buiten met zijn vriendinnetje, ze staan dan zo'n 4 uur in de wei. De enige dag dat hij niet naar de wei gaat is op maandag, omdat wij hem dan niet kunnen brengen en stalhulpen doen het niet, want het is uitmestdag. Weide is ook een kwartier lopen door het bos. Wel zijn we een van de weinigen van de pensionstalling die naar de wei gaan. Driekwart gaat heel weinig of zelfs niet. (niet egoïstisch bedoeld, maar daardoor kunnen wij natuurlijk wel vaker) echt samen in groepen gaat niet, want de paarden die altijd naar de wei gaan zien dit echt als hun domein.
Met langer dan vier uur buiten doe ik hem ook geen plezier, want na een paar uur staat hij al te wachten tot je komt.
Maar nu mag hij al een week niet naar de wei, omdat deze gesloten is vanwege het weer. Dat betekent dat ik wat langer dan normaal rij en in het weekend langer het bos in ga. (ook aan de hand wat grazen enzo) Je kan het denk ik niet zomaar verplichten, want als je dat doet was onze wei nu echt wel vernield en hebben ze straks helemaal niets meer.
Daarom vind ik de stelling iets zwart-wit, want Zweden is natuurlijk een heel ander land met veel meer ruimte.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:45

Citaat:
Vind je 1 uur aan een touwtje grazen voldoende? Sorry maar dan kan er bij mij niet in. Een paar uur in de binnenbak gaat al redelijk de goede kant in.

Weet je waar ik mee zit? Ik kijk naar me eigen situatie, ik kijk naar die van een aantal mensen om me heen, en ik kijk naar wat er gebeurd als die wet er komt.
Als die wet er komt zie ik liever dat een paard een uur aan een lijntje buiten komt dan dat hij of zij dan maar verkocht word omdat iemand die wet nu eenmaal niet kan na leven.

Citaat:
Weet je ook waarom hij hier zo graag uit wou? Je zult vast wel naar de rede of oplossingen gezocht hebben lijkt me? Een hek van 2 meter wordt al wat moeilijker om overheen te springen.

Ik denk dat de redenen waarom mijn paard zulke dingen deed in dit onderwerp niet echt ene optie is.
Wat ik wel weet is dat mijn paard nooit wat te kort is gekomen. Hij kwam gemiddeld toch 4 uur per dag z'n box uit. Anderhalf uur onder het zadel en de rest los in de bak, onder begeleiding in de stapmolen of aan de longe op een grasveldje (of langs de weg).
Maar hij heeft in de 5 jaar dat ik hem gehad heb denk ik niet meer dan 50 of 60x in de wei gestaan.

Citaat:
Hier heb je gelijk in, ze zouden dan misschien wel wat makkelijker mogen worden met het geven voor vergunningen voor schuilmogelijkheden. Ik doe mijn paard idd ook geen pretje door haar de hele dag in de zeikende regen te zetten zonder de mogelijkheid droog en uit de wind te kunnen gaan staan.

Dat denk ik inderdaad ook niet. En hoeveel paarden doe je er een plezier mee dat ze in een zeiknatte modderpoel staan. Al dan niet met her en der een plukje gras?
Het blijft leuk om te roepen dat een paard elke dag de wei in moet. Maar laten we er eens van maken dat een paard elke dag x aantal uur z'n stal uit moet. Veel beter haalbaar en ik denk dat het paard daar heus geen hinder van ondervind. Een wei of gewoon lekker onder het zadel.

Citaat:
Dan komt nu mijn mening waar velen het niet mee eens zijn. Paarden zijn ruimtedieren, die hebben dus ruimte nodig. Heb je dat niet? Dan kun je ook geen paard houden, zo simpel is dat.
En ja, ik heb het geluk dat ik wel de ruimte heb maar als die er niet geweest was had ik geen paard gehad. En ja, die tijd heb ik ook gehad en gaat waarschijnlijk ook ooit weer komen. Ik ga een dier dat ruimte nodig heeft niet 23/7 opsluiten in een stal van 3x3 alleen omdat ik graag af en toe een uurtje wil rijden.

Ik zeg ook niet dat je een paard moet opsluiten in een stal. Maar ik zeg wel dat we realistisch moeten zijn. We leven in Nederland. En hoe bewonderenswaardig ik je kreet ook vind. Het is makkelijk praten als je alles goed en prettig voor elkaar hebt.
Sorry, het feit dat ik geen ruimte aan huis heb wil niet zeggen dat ik er geen paard op na zal houden. Ook zal de keuze van pensionstal niet afhankelijk zijn van of me paard wel of niet een wei ter beschikking heeft. Dat zal eerder afhangen van het feit of ze vaak voeren, open boxen hebben, genoeg ruimte om echt uitgebreid te rijden en de stallen er schoon en gezond uitzien (en niet alsof ze gebouwd zijn van sloophout).
En als ze genoeg ruimte hebben om gewoon goed te rijden is er ook plek om me paard zichzelf een uurtje (of 2 of 3) per dag in een bak te vermaken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:49

Nadya schreef:
Ik snap echt niet dat mensen aan een paard beginnen, als ze het paard niet kunnen bieden wat het nodig heeft!! In dit geval dus ruimte om te bewegen en om paard te kunnen zijn met soortgenootjes, waar ze ook nog eens een band mee kunnen opbouwen. In mijn ogen heb je een paard dan echt om egoistische redenen. Ik zal daar best gevoelige snaren mee raken, het zij zo. Zo denk ik erover.

Ik heb zelf ook jarenlang gewacht met het aanschaffen van een eigen paard, tot ik zeker wist dat ik mijn paard kon bieden, wat hij verdiende. Ik was toen 'pas' 35 jaar, laat he? Tong uitsteken Haha!

Een ruimte om te leven is wat anders dan een wei.

In een ideale wereld leefde alle paarden in loopstallen met voor elke 10 paarden een hectare grond. Kregen ze 8x per dag hooi en worden hun stallen 7 dagen per week dik bestrooid met stro.
Maar helaas utopia is ver weg.

Overigens was ik 17 toen ik me paard kreeg, maar wat dat nou verder met de discussie te maken heeft. ALs je ouder bent kun je beter voor je paard zorgen ofzo?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:55

Pellie schreef:
ik vind het maar een summiere opinie-peiling, ja of nee antwoorden of je vindt dat paarden minimaal een paar uur per dag naar buiten moeten. Lachen

Ja vind ik ook ik had een enquete ofzo verwacht Haha!
Maar goed natuurlijk wel even mijn 'mening' gegeven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:10

Veulen84 schreef:
Nadya schreef:

In een ideale wereld leefde alle paarden in loopstallen met voor elke 10 paarden een hectare grond. Kregen ze 8x per dag hooi en worden hun stallen 7 dagen per week dik bestrooid met stro.

Overigens was ik 17 toen ik me paard kreeg, maar wat dat nou verder met de discussie te maken heeft. ALs je ouder bent kun je beter voor je paard zorgen ofzo?

Deze utopische situatie die je beschrijft is een betere situatie om na te streven, dan om moedeloos te roepen dat ons land zich er niet voor leent ieder paard een goed leven te gunnen.
De stelling luidt in de vraagstelling als volgt: Paarden moeten minimaal paar uur per dag naar buiten.
Daar kun je het alleen maar mee eens zijn! De enige andere optie is nl 24 uur per dag op stal, op een ritje van een uurtje na. Dat is natuurlijk echt geen leven.
Een paar uur naar buiten... waar hebben we het nu helemaal over? Dat is toch een minimale eis???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:32

Veulen84 schreef:

Misschien moet je eens lezen waar men het over heeft: Men wil dat paarden minimaal 6 uur uit de stal komen. Is dat nou zo'n utopia? Ik vind het de meest minimale vereiste. Dan hebben we het niet meteen over een wei, maar bv. een paddock kan ook voldoen of desnoods gewoon in de bak. Overigens leeft mijn paard in een enorme wei, een natuurgebied, waar geen (loop)stallen zijn, laat staan dat ze een bed hebben van dik stro en waar ze ook geen 8x per dag hooi krijgen. Clown
Zielig paard heb ik, he? Haha!
Daarbij staan er zelfs op mijn stalling paarden die amper hun hok uitkomen Boos! . Terwijl ze nota bene nog steeds het land opkunnen.

Ja, ik wilde vanaf mijn 3de ook wel een eigen paard, maar mijn ouders wilden geen paard kopen en vervolgens was ik druk met studie/andere zaken en daarna met mijn werk (ik werkte jarenlang meer dan fulltime), dus ik was zo reeel om te weten dat ik een paard niet kon bieden wat ik wilde (qua tijd, want financieel kon het makkelijk Knipoog ).

Ik wil helemaal niet zeggen dat ik beter voor mijn paard kan zorgen, omdat ik ouder ben, dat hangt van ieders persoonlijke situatie af. Het is maar hoe je het opvat Knipoog . Nu weet ik wel dat mijn leven een stuk stabieler is dan vroeger en ik kan een paard eindelijk bieden wat 'ie nodig heeft.
Ik heb overigens goed gezocht naar een plek die aan mijn kritische eisen voldeed (en daarbij heb ik vooral gekeken naar de behoeften van mijn paard), aangezien het hier vol staat met pensionstallingen/maneges waar paarden in de winter niet buiten komen. Was voor mijn absoluut geen optie, aangezien ik een lekker oerpaard heb. Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:49

Ik ben voor stallen met uitloop. Verplichte (groeps) weidegang werkt gewoon niet voor elk paard. Moet je soms paarden die het niet leuk vinden om heel de dag in een wei (waar geen ene zak te beleven is) verplichten om er 'maar aan te wennen'?
Ik vind het ook veel te zwart wit gesteld. Ik ben voor veel sociaal contact en genoeg vrije tijd (los) naast het werk. Maar het woordje 'genoeg' is niet voor ieder dier hetzelfde.