Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:42

maverick schreef:
Ben benieuwd wat mening dressuurstal hier van gaat zeggen. Willen ze bijv anky gaan verplichten dat salinero verpicht een paar uur per dag op de wei moet?

Lijkt me een heel goed idee... Krijgen die paarden ook een beetje een paardwaardig bestaan. En misschien zijn ze dan ook minder jumperig tijdens prijsuitreikingen enz... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:45

indus schreef:
En hoe gaat dat dan met de manege bedrijven in de grote steden?
Daar is echt geen weide gang mogelijk.

Mogen de stadse kindjes dan niet meer paardrijden en alleen maar naar paarden kijken in een boek of vanuit de auto?

Ja zielig hè, voor die stadse kindertjes. Clown

Kom op even, wat is nou belangrijker: het welzijn en welbevinden van paarden en pony's of dat uurtje 'plezier' van de kindertjes? Er zijn genoeg andere hobby's te bedenken, lijkt me zo.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:48

Zammie schreef:
maverick schreef:
Ben benieuwd wat mening dressuurstal hier van gaat zeggen. Willen ze bijv anky gaan verplichten dat salinero verpicht een paar uur per dag op de wei moet?

Lijkt me een heel goed idee... Krijgen die paarden ook een beetje een paardwaardig bestaan. En misschien zijn ze dan ook minder jumperig tijdens prijsuitreikingen enz... Haha!

hihihi Haha! ik zeg ook niet dat geen goed idee zou zijn. Schijnheilig Alleen dat wil ik eerst eens zien, voor dat ik ga geloven dat de overheid dat gaat verplichten.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:57

ik vind het ook een beetje overdreven
ik bepaal zelf wel wanneer en hoe lang mijn paard naar buiten gaat
die van mij staat ook niet iedere dag buiten s'winters en met dat weer van de laatste tijd, doe ik hem er ook geen plezier mee
ze komen toch ook niet kijken hoe vaak ik per dag mijn hond uitlaat
er zijn paarden die ik ken die per dag een half uurtje in de paddock staan
ondertussen heeft baasje lief gemest en gooit zo het paard weer op stal en gaat naar huis
zulke mensen moeten ze wel aanpakken
dan ga ik liever even lekker rijden en dat hij dan een dagje niet los gaat

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:02

JoviBan schreef:
Ja zielig hè, voor die stadse kindertjes. Clown

Kom op even, wat is nou belangrijker: het welzijn en welbevinden van paarden en pony's of dat uurtje 'plezier' van de kindertjes? Er zijn genoeg andere hobby's te bedenken, lijkt me zo.

Lekker kort door de bocht en zeer makkelijk gezegd voor iemand uit het boer'n land Dromen

Mensen vind ik altijd nog boven dieren staan.

En als al die kinderen nou later mensen doodsteken op school vragen ze zich af waar het nou mis is gegaan ......
Om nog maar niet over obesitas te spreken...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:07

Manegepaarden kan je ook op tijden dat er geen lessen zijn losgooien in de bak. Lachen Probleem opgelost.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:58

Het zou heerlijk voor de paarden zijn, maar hoe moeten de maneges het doen, die geen weiland hebben?? Sluiten??? En waar gaan de paarden heen?? Slager??? Nee, dat is leuk.Afbeelding
Op de manege waar ik kom, kunnen de paarden ook niet naar buiten. Wel in de bak, maar ook niet elke dag. Ze worden wel super verzorgt en gaan in de zomer 3 weken lekker het land op om te genieten. Dat zou ik liever hebben, dan dat de paarden naar de slacht moeten, omdat ze niet allemaal naar een plek kunnen waar een wei is. Nederland wordt vol gebouwd, dus op een gegeven moment heb je teveel paarden en te weinig wei. Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 08:46

Ik vind dat de discussie toch wel op een paar punten de bocht uit vliegt.

Enkele deelnemers zijn bang dat er binnenkort paardenflats verschijnen??? Denk niet dat iemand daar zijn paard naar toe brengt.
Dat je gaan letten op het welzijn van paarden ..prima maar laten we het wel realistisch houden. Zijn er nou echt nog zo veel paarden die in hun eentje 24 uur per dag in een stalletje staan?
De topsportpaarden komen echt wel wel genoeg uit hun stal en ik weet dat juist bij Anky er voor bonfire al een shetlander was waar hij mee in de wij stond. En dat was niet alleen toen hij met pensioen was. Prisco is overigens bijna 34 geworden.

Het lijkt mij overigens dat er op dierwelzijn wel andere problemen zijn die veel erger zijn dan een paard dat in de winter maar 2 uurtjes per dag buiten komt. (maar verder in een ruimebox met een goed voer regime en contact met de buren staat want ik denk dat dat voor de meeste paarden in de randstad de realiteit is)

bv kistkalveren, legbaterijen. Honden op een flatje waar 3 x perdag 1 rondje rond de flat mee gewandelt wordt (zeker nu het regent). Konijnen in die kleine hokjes zitten en die er verder niet uitkomen, ook niet om een uurtje te rijden. Vissen in een vissekom zonder zuurstof systeem maar wel met 3 takjes groen. etc,etc.

Bovendien moet men nog maar een in de verzorgingshuizen in nederland kijken. Waar je Opa in terecht komt die een kamer heeft die hij met 5 andere moet delen en waar hij door personeels tekort maar 2 x naar de WC kan.

Ik ben niet tegen regels voor paardenwelzijn (bv boxmaat en niet alleen huisvesten) maar laten wel het wel realistisch houden. Weidegang is ideaal voor paarden maar het moet wel haalbaar zijn. Het is in de winter niet overal mogelijk in nederland en het gaat mij dan echt een paar maten te ver om te zeggen dat je daar geen paarden mag houden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:12

Nederlandse betutteling! Laat de dierenbescherming eerst een wat oplossen waar ze al 30 jaar mee bezig zijn. Dit is weer duidelijk alles opruien en opeens moet het toch weer anders

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:34

JoviBan schreef:
shan schreef:
Paarden die de hele dag tot de knieen in de modder staan, nee die hebben lol! Ze staan met z'n allen aan het hek of dat ze alstublieft weer naar binnen mogen.

Dit neigt naar een discussie die niet zinvol is.
Het is niet òf 24 uur stalopsluiting òf 24 uur tot de knieën in de modder bij het hek staan.
Graag bij het onderwerp blijven dus.

Ik heb het over paarden die alleen overdag buiten staan. Knipoog
Voor paarden die dag en nacht buitenstaan is het weinig zinvol om aan het hek te gaan staan.

iedere keer weer ben jij diegene die zich in die weinig zinvolle discussie mengt..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:53

Ik begrijp dit topic niet.

Gaat Bokt zichzelf nu op de borst kloppen over paardenwelzijn terwijl juist op het gemelde topic en dit, het bericht dit juist níet blijkt??

Is dit een poging om olie op de golven te gooien, de kritiek in de doofpot te stoppen, niet in de spiegel te oeven kijken, vooral niet te hoeven doen?

'De dronken een glas, deden een plas en lieten de zaak zoals die was'........

.. en voelden zich gewéldig goed omdat ze er zo verheven over denken?!

Lieve Cayenne; voor zo optimaal mogelijk paardwelzijn dient een paard:
- 24/7 buiten te staan op gechikte bodem
- in een (familie)groep
- met vrijwel onbeperkt ruwvoer
Alles minder dan dit is een compromis ten gunste van de belangen van de houder.
Lees jij werkelijk dat 'Bokt' dit doet of voor is?

Een stalpaard 6 uur per dag buiten is een zéér minimale eis en als het luchten van gevangenen. Wellicht dat het i.c.m. contact met andere paarden en meer ruwvoer nét genoeg is opdat een kleiner aantal paarden dan nu geestelijk doordraait. Goéd is het niet.
Het is alleen maar HEEL erg dat op deze topics blijkt hoé slecht het gesteld is met de omstandigheden waaronder paarden gehouden worden.
Niet echt iets om trots op te zijn, wel om van de daken te schreeuwen ja, maar dan wel anders zoals jij doet.

hc

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 10:54

Zeg HC, ik heb dit artikel niet geschreven hoor Clown
Ik breng het alleen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:56

Huertecilla schreef:
Ik begrijp dit topic niet.

Gaat Bokt zichzelf nu op de borst kloppen over paardenwelzijn terwijl juist op het gemelde topic en dit, het bericht dit juist níet blijkt??

Is dit een poging om olie op de golven te gooien, de kritiek in de doofpot te stoppen, niet in de spiegel te oeven kijken, vooral niet te hoeven doen?

'De dronken een glas, deden een plas en lieten de zaak zoals die was'........

.. en voelden zich gewéldig goed omdat ze er zo verheven over denken?!

Lieve Cayenne; voor zo optimaal mogelijk paardwelzijn dient een paard:
- 24/7 buiten te staan op gechikte bodem
- in een (familie)groep
- met vrijwel onbeperkt ruwvoer
Alles minder dan dit is een compromis ten gunste van de belangen van de houder.
Lees jij werkelijk dat 'Bokt' dit doet of voor is?

Een stalpaard 6 uur per dag buiten is een zéér minimale eis en als het luchten van gevangenen. Wellicht dat het i.c.m. contact met andere paarden en meer ruwvoer nét genoeg is opdat een kleiner aantal paarden dan nu geestelijk doordraait. Goéd is het niet.
Het is alleen maar HEEL erg dat op deze topics blijkt hoé slecht het gesteld is met de omstandigheden waaronder paarden gehouden worden.
Niet echt iets om trots op te zijn, wel om van de daken te schreeuwen ja, maar dan wel anders zoals jij doet.

hc

Elke kleine positieve verandering naar het welzijn is een gunstige verandering, en waarom iets achter gesloten deuren houden en niet uitroepen. Zo zal je inderdaad niks veranderen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:05

Tolstoj schreef:
maar laten wel het wel realistisch houden. Weidegang is ideaal voor paarden maar het moet wel haalbaar zijn. Het is in de winter niet overal mogelijk in nederland en het gaat mij dan echt een paar maten te ver om te zeggen dat je daar geen paarden mag houden.

Nee?
Mij nog lang niet ver genoeg Haha!

Makkelijk praten omdat ik in Spanje woon?
Waarom denk je dat ik dertig jaar geleden bewust gekozen heb om in NL geen paard te rijden/houden Pling
Omdat ik wat nu langzaam tot de hoofdstroom paardenwereld doordingt al >30 jaar geleden van kundige ethlogen geleerd heb.
Wat míj triest maakt is:
- de gedachte hoeveel paarden er vanwege door verkeerd houden gestoord geworden geslacht zijn in die 30 jaar waarin ieder ander dit ook had kunnen weten
- dat de meeste ruiters zich niet realiseren hoe érg het leven voor een paard moet zijn als/voor het verankerd fundamenteel gestoord gedrag vertoont
- dat de hoofdstroom nog steeds het eigen egoïstische verlangen paard te willen rijden zwaarder laat wegen dan het geestelijk en lichamelijk welzijn van het paard; ng steeds het eigen belang zwaarder laat wegen dan het geestelijk gestoord maken van hun paard

hc

katiavl schreef:
Elke kleine positieve verandering naar het welzijn is een gunstige verandering, en waarom iets achter gesloten deuren houden en niet uitroepen. Zo zal je inderdaad niks veranderen Lachen

Dus als een vriendenclub vindt dat een 'battered wife' alleen nog maar als Ajax verliest geslagen moet worden en niet meer elke weekeinde is dat goed nieuws?
Let wel, ze wórdt nog steeds dágelijks gemept maar het zijn toffe kerels omdat ze het erover hébben dat het goed is minder te meppen?!
Of is dit als goed nieuws brengen een onderstreping van de verwrongen denkwijze van de schrijver?!

Je probeert te verwijzen naar : je krijgt wat je beloont en beloon de geringste stap en op zich is dat loffelijk.
Voor je daadwerkelijk kan belonen dient er echter wel daadwerkelijk een gewenste stap te zíjn. Die stap is niet alleen maar praten over mishandelen.
Bovendien.... hier op Bokt zijn zelfs de praters over hun goede bedoelingen een minderheid.

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:18

Nee ik bedoel bv de varkenshouderij, het is allemaal met praten begonnen, en dan op een moment door praten hebben ze door dat er een marktverandeirng is; Wat leide tot een vergroting van de stalling, is dat genoeg nee. Maar het is een positieve verandering Lachen

Maar ik snap wat je bedoeld

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:27

Hc, wat doe jij eigenlijk met je paard, rij je er ook mee of zit je in de bosjes met een verrekijker en laat je ze gewoon paard zijn in de vrije natuur ?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:43

Huertecilla schreef:
Waarom denk je dat ik dertig jaar geleden bewust gekozen heb om in NL geen paard te rijden/houden Pling

Ik ben in Nederland ook pas aan een paard begonnen toen ik deze op een manier kon houden waar ik achter stond,heb zelfs het soort paard erop uitgezocht Ja

Ik sta echt te kijken van de reacties in dit en vorige topic No Cheer buiten staan betekent voor veel mensen direct tot de enkels in de blub terwijl het een levensbehoefte is van een paard om buiten te komen en contact te hebben met soortgenoten.

Is er in de winter geen weidegang mogelijk dan minimaal een paddock waar ze wat uren los kunnen.

Ik ben benieuwd hoe de wetgeving zal veranderen en in wat voor vaatje dit gegoten zal worden...
Nederland is nu eenmaal te klein om ieder paard onbeperkt weidegang te geven....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:45

Cars schreef:
Huertecilla schreef:
[

Ik ben in Nederland ook pas aan een paard begonnen toen ik deze op een manier kon houden waar ik achter stond Ja

Ik sta echt te kijken van de reacties in dit en vorige topic No Cheer buiten staan betekent voor veel mensen direct tot de enkels in de blub terwijl het een levensbehoefte is van een paard om buiten te komen en contact te hebben met soortgenoten.

Is er in de winter geen weidegang mogelijk dan minimaal een paddock waar ze wat uren los kunnen.

Ik ben benieuwd hoe de wetgeving zal veranderen en in wat voor vaatje dit gegoten zal worden...
Nederland is nu eenmaal te klein om ieder paard onbeperkt weidegang te geven....

dat is toch ook met stallen, het is vaak zwart wit, stal 24 weide blub, dat is het probleem met deze discussies van beide kanten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:50

garny95 schreef:
Hc, wat doe jij eigenlijk met je paard, rij je er ook mee of zit je in de bosjes met een verrekijker en laat je ze gewoon paard zijn in de vrije natuur ?

Dit is off-topic, op de persoon gericht en kun je bovendien op mijn profiel en site zien Pling Pling

hc

katiavl schreef:
het is vaak zwart wit, stal 24 weide blub, dat is het probleem met deze discussies van beide kanten.

Een groot probleem is gebrek aan kennis en begrip tegen een achtergrond van egoïstisch mensenbelang.

Een paard hoort 24/7 in een familiegroep buiten op daarvoor geschikte grond. Dat veel paarden daar niet meer voor geschikt zijn is een symptoom, een afgeleide van erg lang erg slecht houden.

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de ideale situatie (24/7 etc.), een optimum (dat is het minimum van bv. 6 uur etc.) en de huidige situatie.
De ideale situatie dient bij elke paardhouder op de muur te staan als perspectief.
Het optimum dient een wettelijke minimumnorm te zijn en het is aan de hoúder aan te tonen dat deze de paarden zo houdt.
Het verschil tussen de huidige werkelijkheid en de minimumnorm is een reden voor een implementatieplan met overgangsperiode.

De huidige slechte situatie is geen factor welke de voor het paard als diersoort ideale omstandigheden beïnvloedt.
De huidige slechte situatie is geen factor welke de voor het paard als diersoort optimale minimumnorm beïnvloedt.
De huidige slechte situaties is alleen van invloed op wat er gedaan moet worden om tot het houden volgens het optimum.
Paardhouden dient altijd de ideale situatie als perspectief te hebben ook al is de minimumnorm gehaald: dat is een mínimum bepaalt mbv de wet van de verminderende meeropbrengst (het optimum in de vishaak-grafiek) en NIET 'goed'.

Goéd paardhouden is daarvoor geschikte paarden paardgericht robuust houden op daarvoor geschikte grond.
Paarden houden volgens de optimumnorm is een compromis met het 'haalbare' welzijn even zwaar wegend als het mensenbelang.

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:07

Zwaar overdreven dit....ik moet bijna huilen zo ideaal..

Het probleem ligt in nederland en moet ook hier opgelost worden!

Er zijn veel meer problemen hier met paarden dan alleen weide gang.

Wat dacht je van al die bedrijfjes die ook paardjes willen houden, met slechte ventilatie, smalle levens gevaarlijke gang paden, wel mooi grote boxen, maar veel te laag omdat ze op een meter stront staan...veel te donker...stinkend boven gier putten, omdat de oude koeien boer het niet meer rond kon breien met de koeien?? Als die een uurtje buiten staan en contact hebben met andere paarden dan mag dat wel????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:11

Cars schreef:

Ja, ik lees de beide topics ook echt heel anders dan de veer-in-eigen-hol-jubel.

Die ongefundeerde jubel geeft je wel een belangrijke vingerwijzing naar welke typische NL non-oplossing er zal komen en dat deze tot een verharding van de hoofdstroom in een beperkte visie op 'goed paardhouden' zal leiden.

hc

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:18

Ik denk dat er op dit moment maar weinig land in Nederland te vinden is waar het droog is na al die regenval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:20

indus schreef:
Zwaar overdreven dit....ik moet bijna huilen zo ideaal..

Het probleem ligt in nederland en moet ook hier opgelost worden!

Er zijn veel meer problemen hier met paarden dan alleen weide gang.

Het probleem is onderstreept in het voorpagina-topic over het absurde aantal paarden met verankerd gestoord gedrag.

Vind jij het overdreven te wijzen op de noodzaak tot beter paardhouden als een groot deel van een nota bene kuntsmatig jonge populatie afgemaakt moet worden omdat het té gestoord gemaakt is?
Wat er met koeien gebeurt is daarbij net zo irrelevant als wijzen naar de buurman die zijn vrouw dagelijks mept terwijl jij het alleen op zon- en feestdagen doet.

Ironisch is dat de koeienhouders een deel van de voedingsindustrie zijn en verder niets claimen. Paardhouders roepen continue 'alles en alleen het beste voor hun paard' over te hebben.
Paardhouders kunnen dus zonder enig probleem naar het ideaal-model streven en zouden het al als een noodzakelijk kwaad moeten zien niet beter dan het optimum te kunnen bieden.

hc

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:25

Het ideaal-model is niet voor iedereen hetzelfde.
Dat houdt voor mij nog steeds in dat er meerdere opties zijn om een paard goed in zijn vel te laten steken.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:27

shan schreef:
Ik denk dat er op dit moment maar weinig land in Nederland te vinden is waar het droog is na al die regenval.

Ja, dus???? wat wil je daarmee aangeven?

Dat paarden dus maar gestoord gemaakt moeten worden onder suboptimale omstandigheden?
Of dat NL maar beperkt ruimte biedt voor paardgericht paardhouden?

Ik begrijp het écht niet. Als de ruiter werkelijk om een dier geeft, wil die dat dit met veel welzijn leeft toch?! Waarom is dan niet elke liefhebber voor het streven naar het ideaal-model en waarom is er dan zo'n enorme kloof welke zich uit in zoveel 'paarden met verankerde gedragsstoornissen?
Zijn er dan zóveel ruiters oneerlijk naar zichzelf en naar buiten over hun motieven en prioriteiten?!
Hoe moet 'alles en alleen het beste voor mijn paard' in vredesnaam geïnterpreteerd worden Verward

hc