Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:44

juval schreef:
... stel nou dat dit doorgaat en wordt ingevoerd... paarden worden dus gelukkiger en hebben minder kans op gedragsproblemen.. hoeven dus minder snel naar de slacht.... slachthuizen gaan dus 30procent (getal in openingsbericht) missen... de doorstroming in de handel zal dan ook stagneren, paarden worden immers ouder en kunnen langer bij de eigenaren blijven... dus de jonge aanfok hoeft ook niet meer zo veel te zijn, de handelaars en fokkers zullen dit dan dus ook in hun portemonee gaan merken? krijgen we dan te maken met een paardenoverschot?

of draai ik nu door. Haha!

De volgende stap is dat we er niet meer op mogen gaan zitten Haha!
Op zich zou ik daar nog wel de reden voor zien ook Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:46

VValar schreef:
Citaat:
Van Dierendonck pleit voor regelgeving die voorschrijft dat paarden minimaal een paar uur per dag naar buiten moeten en die het houden van één paard op één locatie verbiedt.

Voor een groot deel eens met het artikel. Maar met bovenstaande vetgedrukte zou ik zeggen; veel succes! Zoiets kun je een eigenaar nooit verplichten. Zoiets kan op veel stallen niet eens gerealiseerd worden (weidegang of enkele uren per dag buiten in de winter).

Als ik ooit een paard neem: dan moet die elke dag minstens van 9 tot 5 en liefst langer naar buiten, in groep. Als dat niet mogelijk is moet ik maar geen paard houden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:47

Waarom niet? Een wet is zo gemaakt. Dan heb je alleen het probleem van de handhaving. Lijkt me redelijk te controleren.. zeker het stuk van als er één paard op 1 lokatie staat. Misschien de precieze tijd van buiten staan niet, maar er kan wel gekeken worden of er mogelijkheid is om de paarden buiten te zetten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:48

Dat is jouw mening over het houden van paarden. Ik hou mijn paard bijvoorbeeld weer heel anders. En ik wil hem al zeker helemaal niet in een groep los hebben lopen. En vrije keuze over hoe je paard te houden zou en ieder goedrecht moeten zijn (mits het voldoet aan de minimale eisen uiteraard).

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:50

Dan kun je nog lang dromen denk ik... In 1995 zijn er ook richtlijnen/regels voor honden en katten op gesteld in het honden en kattenbesluit. Daar wordt vaak nu nog niet eens aan voldaan, laat staan gecontroleerd...

Buiten lopen kan inderdaad misschien problemen opleveren.. Maar laat ze dan iig met een groep oid in een bak/paddock los. En als je een paard wilt kopen krijg je in het vervolg gratis een shet erbij Haha!.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:52

Gratis shet bij aankoop paard is nog zo'n gek idee niet Haha! Alles op kosten van de regelgevers uiteraard! Kijken of ze het dan nog steeds zo'n tof idee vinden Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:53

VValar schreef:
Dat is jouw mening over het houden van paarden. Ik hou mijn paard bijvoorbeeld weer heel anders. En ik wil hem al zeker helemaal niet in een groep los hebben lopen. En vrije keuze over hoe je paard te houden zou en ieder goedrecht moeten zijn (mits het voldoet aan de minimale eisen uiteraard).

Minimale eisen voor een paardwaardig bestaan zijn voor mij persoonlijk zoals ik ze hierboven beschrijf. Zie niet in hoe het anders zou moeten en waarom?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:53

Dan zijn we in ieder geval van het shetten overschot wel af en hoeven die niet meer in vrachtwagens vol naar Italie. Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:56

Basiseisen oke, maar verder bepaal ik toch echt helemaal zelf hoe ik mijn paard wil houden. En daar denk ik over na, lig ik soms wakker van en doe ik alles voor.
Ik sta open voor suggesties en voor meningen maar de keuzes maak ik nog altijd zelf.
Laatst bijgewerkt door Vala op 05-12-07 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:57

Ik zie dit ook niet meer als aanscherping van de basiseisen...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:58

poes schreef:
VValar schreef:

Minimale eisen voor een paardwaardig bestaan zijn voor mij persoonlijk zoals ik ze hierboven beschrijf. Zie niet in hoe het anders zou moeten en waarom?

Voor jou persoonlijk ja Knipoog Maar dat is nog geen reden om jouw persoonlijke beweegredenen als regelgeving door iedereen's strot te moeten douwen (niet persoonlijk hoor)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:00

Natuurlijk wil ik ook ergens vrijheid om te kiezen hoe of wat. Maar paarden horen niet alleen op de wei, of lange dagen op stal. Dat vind ik zelf gewoon niet kunnen. Dus ja ik heb best problemen met mensen die dan denken 'mijn paard is te gek om bij anderen te zetten'. Het komt ons beter uit dus moeten ze zich maar schikken.
Ik heb er geen probleem mee een paard snachts op stal te zetten hoor, ik weet ook wel dat het hier vies weer is en de wei nat wordt, maar ze horen gewoon elk etmaal toch een substantieel aantal uren buiten.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:00

VValar schreef:
Gratis shet bij aankoop paard is nog zo'n gek idee niet Haha! Alles op kosten van de regelgevers uiteraard! Kijken of ze het dan nog steeds zo'n tof idee vinden Knipoog

Ha ha, en als die shet nu helemaal gek wordt als zijn kameraad op buitenrit gaat en de shet niet mee mag? Moet je hem dan opsluiten (want dat is zielig) of moet je hem door de draden laten vliegen en zo ongelukken kunnen krijgen.
Paarden alle dagen buiten oke OK dan! , maar een paard alleen kan best en is heus niet zielig.
Laatst bijgewerkt door haan op 05-12-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:02

VValar schreef:

gratis of bijna gratis shet's zijn niet zo moeilijk te vinden hoor Haha!

poes

Dat vind ik dus wel... Het probleem met de "gekke achterblijver" los je op door paarden in groep en niet in koppels te houden.

shan

haan schreef:
VValar schreef:

Ha ha, en als die shet nu helemaal gek wordt als zijn kameraad op buitenrit gaat en de shet niet mee mag? Moet je hem dat opsluiten (want dat is zielig) of moet je hem door de draden laten vliegen en zo ongelukken kunnen krijgen.
Paarden alle dagen buiten oke OK dan! , maar een paard alleen kan best en is heus niet zielig.

Gewoon 2 shetten nemen Haan. Haha!

VValar

poes schreef:
Het komt ons beter uit dus moeten ze zich maar schikken.

Tja, daar is het hele paardenhouderij op gebasseerd Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:03

VValar schreef:
Citaat:
Van Dierendonck pleit voor regelgeving die voorschrijft dat paarden minimaal een paar uur per dag naar buiten moeten en die het houden van één paard op één locatie verbiedt.

Voor een groot deel eens met het artikel. Maar met bovenstaande vetgedrukte zou ik zeggen; veel succes! Zoiets kun je een eigenaar nooit verplichten. Zoiets kan op veel stallen niet eens gerealiseerd worden (weidegang of enkele uren per dag buiten in de winter).

Nee op dit moment kan je het niet verplichten, maar er staat dat ze pleit voor een regelgeving. En als dit wel doorkomt en er wordt een wet vastgesteld waarin dit staat, dan zullen eigenaren toch echt verplicht worden Ja

Blij om te horen dat steeds meer aandacht aan het welzijn van het paard geschonken wordt!!
Ik vind dat Machteld van Dierendonck veel goede onderzoeken doet OK dan! is ook echt nodig dat er werk van gemaakt wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:04

haan schreef:
VValar schreef:

Ha ha, en als die shet nu helemaal gek wordt als zijn kameraad op buitenrit gaat en de shet niet mee mag? Moet je hem dan opsluiten (want dat is zielig) of moet je hem door de draden laten vliegen en zo ongelukken kunnen krijgen.

een paard alleen is wel zielig

even alleen kan wel, bij een buitenrit oid. Maar een paard is een kudde dier! En heeft dus behoefte aan contact met soortgenoten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:04

dan moet je er 2 shetten bij krijgen, om elkaar gezelschap te houden Haha!
ipv kinderbijslag, dus shetjesbijslag aanvragen!

uiteindelijk gaat het er van komen dat sporen/zwepen/pramen/kluisters/scherpe bitten etc ook allemaal verboden gaan worden, dat is ook erg zielug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:05

VValar schreef:
poes schreef:
Het komt ons beter uit dus moeten ze zich maar schikken.

Tja, daar is het hele paardenhouderij op gebasseerd Knipoog

Gelukkig niet de héle paardenhouderij. Helaas wel een groot deel ja. En onderzoeken en adviezen als deze zijn broodnodig om daar verandering in te brengen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:06

VValar: touché Lachen Maar het kuddegedrag respecteren vind ik echt basis... Paard = lekker paard, en dan kom ik af en toe even langs. En niet: paard staat zich de hele dag te vervelen en vergeet hoe hij paard moet zijn tot op het punt dat hij niet eens meer kan omgaan met soortgenoten, maar gelukkig kom ik nog een uurtje per dag kijken of hij zijn eigen oor nog niet heeft afgebeten.

Ik vind ook dat bv. niet alle paarden op buitenruit alleen kunnen, paarden die laag in rang staan hebben daar gewoon het vertrouwen niet voor.

CK88

Ik ben het er mee eens dat veel paarden niet genoeg uit hun stal komen.
Maar waarom pleiten ze alleen voor paarden?

Konijnen bijvoorbeeld, die worden vaak gekocht en buiten in zo'n kooitje gehouden, en dan word er nooit meer naar omgekeken....
Afbeelding
Terwijl deze dieren erop gebouwd zijn te springen en te huppelen, kijk maar eens naar de bouw van de achterpoten....

Dan moeten dierenwinkels ook niet meer kooien op de markt brengen zonder (onder)ren, of kleiner van 1.20m....

Er moet nog zoveel verbeterd worden aan het dierenwelzijn in Nederland Scheve mond

tjady

ellepel schreef:
triest dat de "foutjes" allemaal bij de slager belanden....

Inderdaad goed dat er aandacht naar uit gaat.

Zo een "foutje" heb ik op stal staan. Twee jaar geleden gekocht. Ze was al twee keer genomineerd voor de worst.
Stalgebrek is weven. Ze is niet sociaal naar andere paarden. Ik zie haar nooit contact maken met paarden maar ze is altijd op zichzelf in de groep. Maar zonder die andere paarden wil ze ook niet. Als ze maar niet te dicht bij haar komen. Ik weet niet wat haar achtergrond is, maar vermoed dat ze niet opgegroeid is met soortgenoten.
Maar door haar de hele zomer in een grote weide buiten te zetten met soortgenoten en in de winter alleen snachts binnen in een open box. Zodat ze wel ze wel de andere paarden ziet, maar ze komen dan niet te dicht bij haar in de buurt. Is ze verandert van een extreme wever tot een bijna nooit meer wever en in mijn ogen een veel gelukkiger paard.

ElCid

In principe ben ik het helemaal eens met het stellen van richtlijnen en vind ik ook dat een paard zovvel mogelijk buiten moet kunnen lopen, enz.
Maar ik vraag me af hoe ze dit willen gaan doorvoeren op bijv. wedstrijdstallen waar paarden nooit los mogen. Overigens zal dit betekenen dat flink wat maneges en pensionstallen, zeker in de randstad, enorme aanpassingen moeten maken, zoals bijv. land (bij)kopen en/ of paddocks aanleggen.
Dat zal betekenen dat de de pensionprijzen zullen moeten stijgen en, in het ergste geval, stallen hun deuren moeten sluiten. Een al hier aangehaald voorbeeld als de Hollandsche manege, midden in Amsterdam, heeft dan geen bestaansrecht meer.
Op zich een goede ontwikkeling dus, alleen betwijfel ik de haalbaarheid en zal er een soort van "overgangsperiode" nodig zijn.