Ziekte blijkt dodelijke schimmel en geen Rhino in Limburg (B

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Kiekie

Re: Ook Rhino geconstateerd in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:06

Ik snap dat sommige het raar vinden dat sommige niet weten of er nou wel of geen vaccin is tegen rhino..

Nu weet ik dat er voor 2 vormen vaccins zijn.. als ik het goed heb gelezen!

Het was allemaal verwarrend doordat er sommige zeiden dat er geen vaccin tegen was.. en anderen zeiden van wel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:14

EHV is niet zo uitzonderlijk alleen wanneer er een 'uitbraak' is met zeer zieke (of zelfs een dodelijke geval); 90% van alle paarden in Nederland zijn 'besmet' met een van de mildere vormen van EHV.

Rhino is maar een van de family van 'Equine Herpes Viruses' (EHV) dat de ademshaling system van paarden infecteert. Er zijn in totaal 8 EHV's, waarvan 5 paard aantasten en de andere 3 ezels.

Alles er over: http://www.vhiver.nl/VH_artik/2001_12/s ... c_2001.doc

Fact Sheet over EHV1 (engels): http://special.equisearch.com/pdfs/EQEHVfactsheet.pdf

Dit artikel geeft misschien meer duidelijkheid:
http://www.paardendokters.nl/teksten/7p ... tml#_Rhino
Artikel van: "Erkend paardenartsen" geregistreerd bij de Koninklijke Nederlandse Maatschappij van Diergeneeskunde. Hans Coster is tevens bevoegd FEI-dierenarts
Laatst bijgewerkt door Peterina op 06-12-07 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:17

Aaaah fijn!:(

Weer wat geleerd!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 01:24

pre schreef:
paniek om je dieren mag hoor!
en dan is er een verschil tussen paniek en er gewoon het fijne van willen weten dus zon reactie is uit de boze!

Elk jaar lees je dat er ergens??? Rhino uitbreekt. Elk jaar lees je dezelfde reacties en elk jaar lees je dezelfde antwoorden. Elk jaar dezelfde medische feiten en elk jaar is het weer een kopie van het jaar ervoor.
Waarom dan paniek?????? Paniek als iets elk jaar weer terug komt en wat je allemaal terug kan lezen in 2006- 2005- 2004 enz.
Mensen kunnen ook sterven van een griepje en dan is er geen paniek als er een griepgolf aankomt. Weerstand van mens en dier kan een heleboel voorkomen en voorzorgsmaatregelen dat je paard niet met vreemde paarden neust en zelf ook niet elk paard aaien die je tegen komt. Dat kan een heleboel uitmaken. Dus.... waarom weer paniek bij het lezen van het woord Rhino Verward

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:19

Er is wel degelijk paniek asl er een "griepgolf" komt bij mensen. Kijk maar eens naar de maatregelen bij de vogelpest en SARS bv. Vergeet niet, dat er in 1918 of daaromtrnet honderdduizenden aan Spaanse griep zijn gestorven. Dat plus ee ngroot gebrek aa nkennis en feiten bij de mensen veroorzaakt panietk. Dat is bij paardenmensen niet anders.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:07

bterlaan schreef:
Er is wel degelijk paniek asl er een "griepgolf" komt bij mensen. Kijk maar eens naar de maatregelen bij de vogelpest en SARS bv. Vergeet niet, dat er in 1918 of daaromtrnet honderdduizenden aan Spaanse griep zijn gestorven. Dat plus ee ngroot gebrek aa nkennis en feiten bij de mensen veroorzaakt panietk. Dat is bij paardenmensen niet anders.

Kennis is overal op internet te vinden. Effe Gogelen en je weet weer wat meer.
Vogelpest is heel wat anders dan Rhino. Vogelpest kan over een heel groot gebied zijn en Rhino bijv. op 1 stal, dus geisoleerd. Vogelpest kan je pas ontdekken na dode vogels die er worden gevonden. Rhino of andere virussen op stallen zie je vaak snel genoeg om erger te voorkomen.
Een griepprik is ook geen zekerheid dat je geen griep krijg.

Ik zit simpel in elkaar Haha! . Krijg je het, jammer, kom je griepvrij de winter door geluk!. Je kan het toch niet stoppen en dat is met alle virussen zo. Een virus is niet te bestrijden, maar de bacterie erom heen wel. Een virus moet je eenmaal uitzieken.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:21

@ Coliena: "Als het geen rhino is, wat hebben de paarden dan wel daar volgens jou?"
Ik denk niet dat een eigenaar van een stal voor zijn plezier met zo een verhaal naar de kranten gaat!
Dit is toch het ergste wat een paardenbedrijf kan overkomen of niet?

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:31

Het bloed van al deze paarden is getest op rhinopneumonie. Uit geen enkel paard werd virus geïsoleerd. De symptomen kloppen ook niet met het virus. Geen enkele van de paarden heeft ooit koorts/ademhalingsproblemen vertoond. Bovendien zijn de symptomen op dezelfde dag begonnen bij alle paarden, wat bij rhino niet verwacht wordt. Waarschijnlijk hadden de paarden hier last van raaigras intoxicatie of schimmel in het hooi. Het hooi werd niet onderzocht.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:11

Ik denk dat jij toch de verkeerde stal voor hebt... Heb je het over de paarden van in Zutendaal??

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:16

Ja, het gaat om deze stal.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:01

Als jij zeker bent dat het geen rhino is (waar haal je je info? ben je behandelende dierenarts?), dan zou het dus kunnen dat de eigenaar zijn paarden verkeerd aan het behandelen is volgens jou?

noordhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:43

Ik stond op deze stal. Ik ben dus zo'n eigenaar. In tegenstelling van wat ik hier op dit forum heb mogen lezen. Weet ik dus wel wat er zich heeft afgespeeld/ afspeeld. Al meer dan twee weken knokken mens en paard voor een kans op overleven. Mijn paard is helaas overleden op 30 november jongstleden. Een ding kan ik met zekerheid stellen: er is helaas wel sprake van rhino. Nog geen week voordat mijn paard stierf was zij gezond verklaard door de veearts. Wat ons is overkomen, had iedereen kunnen overkomen. Wat ik hier nu op dit forum lees doet me verdriet. Het is al erg genoeg dat ik mijn paard moet missen!!!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:23

Noordhoek, het spijt me voor je, maar ik zou graag willen weten of je je paard had geent en zo ja, hoe vaak? En hebben ze het virus vastgesteld, of alleen antilichamen ertegen? En om welke stam ging het precies? Het is rot, dat je je paard moet missen, maar misschien kun je met deze info helpen te voorkomen, dat meer paarden moeten sterven. Bedankt.

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:13

2feline schreef:
Ja, het gaat om deze stal.

hoe ken je deze stal eigenlijk?

veegeval schreef:
. ook even handig om te vermelden is dat van een deel paarden die daar gestald stonden geweten is dat ze waarschijnlijk bloedwormen hadden. zij hadden dus zowizo minder weerstand en waren veel meer vatbaar voor het virus!

Ik kan bevestigen dat meerdere paarden op deze stal bloedwormen hadden/hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:13

zafiro schreef:
veegeval schreef:
. ook even handig om te vermelden is dat van een deel paarden die daar gestald stonden geweten is dat ze waarschijnlijk bloedwormen hadden. zij hadden dus zowizo minder weerstand en waren veel meer vatbaar voor het virus!

Ik kan bevestigen dat meerdere paarden op deze stal bloedwormen hadden/hebben.

Parasieten als bloedwormen kunnen één van de vele faktoren zijn die de weerstand van paarden of andere levende wezens kunnen ondermijnen.
Dus of dat 'even handig om te vermelden is' waag ik te betwijfelen. Hoewel ik niet op deze stal sta met mijn paard, ben ik wèl nauw betrokken bij Noordhoek en heb het hele gebeuren van 'dichtbij' kunnen volgen. Ik weet dus uit eerste hand dat er meerdere faktoren ook hier een rol kunnen hebben gespeeld waarom net die dieren die ziek zijn of waren het zijn geworden.
Of de paarden wel of niet gevaccineerd zijn, gaat buiten dit verhaal om, aangezien het vaccin niet werkt tegen de neurologische variant van Rhino die op deze stal heerst.
Eerlijk gezegd vind ik 'even handig' geen prettige verwoording gezien de ontzettend nare situatie waarin paarden en eigenaren op deze stal verkeerden of nog verkeren. Mensen hebben hier hun paarden verloren of weten nog niet of hun paard het overleven zal en zo ja hoe.
Daarbij heeft Noordhoek alles ondernomen om het overlijden van haar paard niet voor niets te laten zijn en het dier ter beschikking van de wetenschap proberen te stellen ten einde een bijdrage te leveren aan het bestrijden van deze ongelofelijk nare ziekte. Of de universiteit ook op het 'aanbod' is ingegaan is mij op dit moment nog niet bekend.
Verder zou ik en- van wat ik zo lees- niet ik alleen het prettig vinden dat jij 2feline duidelijk zou maken hoe je aan je informatie komt. Je doet nogal gewaagde uitspraken, uitspraken die kwetsend zouden kunnen zijn voor de directe betrokkenen. Mijns inziens gaat het hier om behoorlijk vertrouwelijke informatie die niet zomaar 'op straat' mag komen te liggen. Ik krijg er al de kriebels van, laat staan iemand als Noordhoek. Schiet daarom ajb niet met losse flodders, maar maak je bronnen bekend en onderbouw hetgeen je verkondigt!

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:35

Assiepassie schreef:
Schiet daarom ajb niet met losse flodders, maar maak je bronnen bekend en onderbouw hetgeen je verkondigt!

Ik denk niet dat veegeval met 'handig om weten' wilde kwetsen.
Eerder meegeven dat bloedwormen op de betreffende stal weldegelijk een rol kunnen spelen.
Wetende dat het ontwormingsprogramma op de stal in zutendaal niet direct heel nauw genomen werd, zou het mij niet verwonderen als er bloedwormen zouden aanwezig zijn. Van zeker 4 paarden weet ik dat ze vertrokken met bloedwormen.

Het derde paard dat stierf was voor hij ariveerde op de stal vrij van wormen en elke andere aandoening. De eigenaar van dat paard liet immers een bloedproef nemen vlak voor hij vertrok naar wiemesmeer.
Zeer vreemd dat dat paard 'doodgezwegen' wordt in het artikel in de krant. Het artikel verscheen vorige week dinsdag terwijl er toen al zeker 3 paarden stierven waaronder het zijne.
Waarom informeert de staluitbater in de krant niet correct over het aantal bezweken paarden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:21

zafiro schreef:
Ik denk niet dat veegeval met 'handig om weten' wilde kwetsen.

Dat heb ik ook niet beweerd. Het is echter le ton qui fait la musique. Het zou prettig zijn als daar bij stil zou worden gestaan.

Verder ontken ik niet dat het al dan niet hebben van een wormbesmetting geen rol zou kunnen hebben gespeeld. Ik geef enkel aan dat er meerdere faktoren een rol spelen, zoals meestal het geval is. Het mes snijdt...

Klaarblijkelijk weet jij net als 2feline eea van wat er zich op deze stal heeft afgespeeld. Hoe?
Niet enkel obv een krantenartikel mag ik aannemen? Maak hard wat je beweert.
Ik wil dan ook geen uitspraken doen over wel of niet liegen van iemand. En al helemaal niet in een geval als dit: je komt aan iemands brood.
Wanneer is dat interview gehouden?
Kan het ook een fout van de journalist zijn?

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:15

Zafiro, over die aantallen moet je niet vallen. De uitbater heeft de krant zo goed mogelijk geïnformeerd denk ik. Ikzelf kreeg het nieuws te horen van het derde paardje dat gestorven is NA het artikel in de krant, dus daar moet je niet van wakker liggen.
Ik vind het erg voor de mensen die hun paard gestorven zijn en ik hoop dat we er wat uit kunnen leren.. (symptomen, duur en vordering van de ziekte,...)

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:26

"aangezien het vaccin niet werkt tegen de neurologische variant van Rhino die op deze stal heerst" klopt niet zonder meer. Als paarden goed doorgeënt zijn, biedt dat wel degleijk enige bescherming. Om nu te beweren, dat enten "niet werkt", is niet gebaseerd op feiten. Feit is, dat ook geënte paarden niet altijd correct zijn geënt en dan is de bescherming natuurlijk minder tot non-existent. En zo komen de verhalen in de wereld dat enten niet zou helpen. Er zijn vaccins tegen EHV-1 en -4 en die bieden wel degelijk enige bescherming, al is dat misschein geen 100%. Maaar vooral als de hele stal geënt is, wordt de infectiedruk veel lager en dat helpt op zich ook al. Maar als in deze stal het ontwormen al niet zo nauw werd genomen (wat ik hier dus lees, ik weet het niet uit eigen ervaring), zal het met enten wel helemaal een puinhoop zijn geweest. Vooral met jonge paarden (opleidingsstal) is de infectiedruk hoog. Het zou wel heel interessant zijn, om de ent-geschiedenis van alle paarden te kennen, van de gestorven dieren en de gezonde. In elk geval zou ik zelf mijn haren uit mijn hoofd trekken als mijn paard aan EHV stierf en ik had het niet geënt. Als het ondanks enting toch nog sterft, had ik er tenminste alles aan gedaan, een verantwoordelijkheid, die je voor je paard op je neemt op het moment dat je het koopt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:53

Het is heel rot wat je overkomen is. Enten kan je doen, maar dan wel volgens een goed schema en dan ook de hele stal. Dan is het nog de vraag of je paard niet ziekt wordt. De weerstand van je paard moet dan ook super zijn. Deze tijd van het jaar is de weerstand van mens en dier lager dan in het voorjaar of de zomer.
Vreemde paarden niet op je erf laten en zelf ook niet op vreemd terrein gaan rijden. Het enige om alle voorkomende virussen te mijden, is je paard in een glazen stal neerzetten!

Rhino en andere virussen overkomt je en je kan er weinig tegen doen.

Sterkte daar!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:25

Rhino komt overal voor en je kunt ertegen enten en dat is meer dan weinig. Maar het klopt, dat je het wel goed moet doen en nog beter is het inderdaad als de hele stal systematisch ge¨rent wordt. Maar juist in een stal waar niet of slecht geënt wiordt, heb ik mijn paarden ook al heel strikt tegen rhino laten enten met soms verrassende resultaten zoals een complete stal dik groen snotterend en mijn beest had als enige niks. Ik ben voor een algehele EHV-entplicht, net als tegen influenza, waar ik zelf minder waarde aan hecht, overigens. Als iederee nzijn paard behoorlijk zou laten enten zou de hele infectiedruk vee llager zijn en zouden rtegelamtige uitbraken als deze tot het verleden behoren. Maar de meeste mensen kijken helaas niet verder dan hun portemonnee diep is, terwijl EHV een infectie is, die zeer kostbare gevolgen kan hebben.

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:55

Assiepassie schreef:
Klaarblijkelijk weet jij net als 2feline eea van wat er zich op deze stal heeft afgespeeld. Hoe?

Er was eens een man die op reis ging naar Mexico. Hij koos voor de boot in plaats van het vliegtuig.
Zo natuurlijk mogelijk.
De man wist niet zo veel van boten maar dat maakte het net zo spannend.
Dat z'n koffer bij de eerste bui kletsnat raakte en hij eigenlijk ook geen schuihut had, kon hem niet deren. Hij droomde van tequila.
Na vele weken op zee hield de boot eindelijk een tussenstop in Cuba.
De man kwam er onder de indruk van Ché.
Vele uren discussies langs de Malecon in Havana maakten een andere man van hem. Hij kreeg inzicht in de commerciële ingesteldheid van de rederij en het slecht onderhoud van het schip. Hij besloot z'n reisplannen te wijzigen.
Hij koos voor de revolutie en liet het schip zonder hem vertrekken.
Het schip vertrok verder richting Mexico maar nog voor het de horizon had bereikt, ging het ten onder.
Het zonk. De meeste opvarenden overleefden het drama niet.
Ingeënt of niet. De zee kent geen genade.
De reiziger wist dat hij aan de dood ontsnapt was.
Er ontstond een maandenlange discussie over wiens verantwoordelijkheid het nu was.
Feit is dat de reiziger de juiste keuze maakte...
Blij was hij niet met het zinken. Hij had het echter wel zien aankomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 02:31

En had msschien ook kunnen leren zwemmen, of ervoor kunnen zorgen dat de bemanning kon zwemmen, of rediiingsboten had? Of gewoon voor goed onderhoud zoregn? Geen garantie, maar het maakt je kansen zoveel beter. Er is een groot verschil of je op een goed gebouwd, goed onderhouden schip zit met voldoende reddingsbten en een goed getrainde bemanning, of dat je op een overladen rubberbootje de zee opgaat. Ook de Titanic is gezonken, maar veel bootvluchtelingen hadden kunnen worden gered als ze hadden kunnen zwemmen. Al deze voorzorgsmaatregelen zijn te vergelijken met het inenten van je paard. Als j ein de buurt va nwater woont, is het beter, ervoor te zorgen dat je kinderen kunnen zwemmen (=enten) dan ze te verbieden in de buurt van het water te komen (=contact vemijden).

I_hate_rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:50

Beste bokt’ers,

Sommige reacties hier zijn heel kwetsend en ik kan het niet laten even te reageren.
Ik begrijp jullie echt niet! Huilen Huilen
Ipv 100% mee te leven met de mensen die dit drama moeten meemaken, denken sommigen onder jullie alleen maar aan je eigen paard(en).
Als jullie wegblijven bij de besmette paarden is er geen gevaar voor jullie eigen troetels.

Beste Zafiro en 2feline strooi aub geen roddels rond over zaken die niet weet!
Waarom allerlei redenen verzinnen over het waarom van de uitbraak in Zutendaal?!
Niemand weet waarom rhino plots ergens uitbreekt! Zelfs dierenartsen niet!

Beseffen jullie wel dat dit iedereen kan overkomen?
Wat gaan jullie doen als op het pension waar jullie paardjes staan uit het niets rhino uitbreekt?!
Want rhino overkomt je, uit het niets …

Er is op de bornehoeve een heel team al bijna 3 weken dag en nacht bezig om de paarden te verzorgen.
Jullie zouden blij moeten zijn dat deze mensen doorzetten in de strijd tegen rhino.
Misschien leren we hier wel iets uit dat ook voor jullie nuttig kan zijn vb over het herstel na een zware rhino besmetting enz …

Het enige dat nu geweten is over rhino is dat je niets weet …

Stop dus met het geroddel over zaken waarvan je niet het fijne weet maar duim dat niet nog meer paarden moeten sterven!
En steun het fantastische team vrijwilligers dat zich dag en nacht inzet voor de zieke paarden!

Groetjes,
een vrijwilliger van de bornehoeve

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:58

Het rhino virus is overal. Mits je werkt met een gesloten populatie paarden (dus niet naar wedstrijden, geen paarden van buitenaf het erf op, geen buitenritten met vreemde paarden etc) kun je besmetting heel moeilijk voorkomen.
Om de anti lichamen tegen het herpes virus op peil te houden, zou je iedere twee maanden moeten enten. Tegen herpes virsusen wordt zeer moeilijk immuniteit opgebouwd, eentje dan die voldoende op peil is én blijft. En daar zit hem o.m. de crux: want wellicht muv drachtige merries, wie ent er zo frequent?
Zo frequent enten is tevens zeer belastend voor de eigen weerstand van je paard. Enten is zowieso vrij 'eenzijdig' te noemen, zeker als het dier of de mens nog niet de kans heeft gekregen een eigen basis weerstand op te bouwen zoals die kleine babies die met vier weken al hun eerste cocktail van vaccins ingespoten krijgen. Hier is meer over te lezen in boeken als 'What docters don't tell you" of de werken van Viera Schreibner en Roland van Vierzen (zonen van Hyppocrates).
Dus, ondermijn je de algemene weerstand van je paard structureel door jaren achter mekaar hier tegen 6 x pj te enten?
Of zorg je ervoor dat je paard zo goed verzorgt wordt, dus veel ruwvoer, blij en fit van lichaam en geest omdat je dier niet 23/7 op de vierkante meters staat? Kom je tegemoet aan zijn behoeften als kuddedier en heeft hij/zij een sociaal leven?
Ik denk zelf dat een blij en gezond paard beter deze nare ziekte buiten de deur kan houden of kan doorstaan.

En verder kan ik enkel onderschrijven wat I hate Rhino opmerkt.
Ik heb al een paar keer gevraagd om een onderbouwing van hetgeen jullie menen te weten. Wat weerhoudt jullie ervan je bronnen bekent te maken?