Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:38

Arabesk schreef:
Ik zou me ernstig zorgen maken als IK het hoogtepunt van Arabesks dag zou zijn Scheve mond
Dan schort er iets aan zijn huisvesting, voer of vriendjes.

Precies, maar veel mensen zien dat toch anders, als liefde enzo... Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:44

Bwaha, kom ik op bokt zie ik opeens mijn manege op de voorpagina staan. *LOL*

Zoals Amrah al zei sta ik inderdaad met mijn Haflinger Bart op de manege Hartenhoeve. Bart is een van de pensionpaarden die in de hit staan en ik moet zeggen het is een hele verbetering. Ja
Natuurlijk gaan er wel een wat dingetje sstuk (de voederstations blijven machines) en natuurlijk heeft een paard wel eens een plekje of krijgt hij een trap, maar dat hoort er gewoon bij. Bart heeft ook niet meer zo'n glad vachtje als een jaar geleden toen hij nog met een 500 grams winterdeken in een stalletje stond. Maar hij is wel een heel stuk rusteriger dan tijdens de vorige winters.

Ik heb inderdaad wat fotos van de hit, als iemand ze wil zien stuur maar een PB, ik ga niet dit hele topic onderstouwen met foto's. Knipoog IN mijn profiel zie je er een paar met Bart, onderaan.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:17

Mijn paarden staan ook in een hit-actief stal en ik vind het ideaal.
Hiervoor huurden we particulier een stukje grond met schuilstal en ik moet toch zeggen dat dit een groot deel van de zorgen weg neemt. Daarbij staan de paarden ook in een grotere groep wat natuurlijk ook beter is.
Wat Sizzy al eerder zei: alle paarden zijn geschikt voor zo een stal, alleen niet alle baasjes Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:25

nee, maar mijn pony kon me wel totaal "vergeten" zijn als ik twee weken op vakantie was geweest en me totaal negeren, terwijl hij me anders altijd enthousiast begroet. Hij lijkt dan enigszins beledigd dat ik zo lang niet geweest ben. Voor zover paarden dat soort emoties kennen. Na een paar dagen is het gelukkig weer oké.
Dus ookal staan paarden in een kudde op het land, ze kunnen zich nog steeds aan je hechten en het leuk vinden als je langs komt om aanadcht te geven, ze er uit te halen en natuurlijk wat lekkers te krijgen Knipoog

Leuk dat ze bij de Hartenhoeve gaat kijken, maar ben wel benieuwd of ze dit soort huisvesting als de norm gaat nemen of als advies...

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:02

leuk, hebben ze ook in arnhem

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:56

ik vind dit een geweldig alternatief voor de doorsnee stalling. Ben blij dat er andere geluiden komen en het natuurlijke welzijn van paard steeds belangrijker word. Ik kan me echt niet voorstellen wat hier nu op tegen is Blond ? dit is toch 1000 keer beter dan je paard opsluiten in een stal van 3 bij 3 en een paar uurtjes laten luchten toch??? laten we de paarden eindelijk weer eens wat meer paarden zijn en niet zo afhankelijk van ons en onze maniertjes maken......wat ze toch wel zijn Clown ,maar alle beetjes helpen zullen we dan maar zeggen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:16

tita schreef:
Burght das Barneveld dat is meer dan 100km hier vandaan.

Ik ben wezen kijken naar zo'n hit-stal en toch blijf ik zeggen niet elk paard is er geschikt voor.

Jeetje, hier is inmiddels al vrij veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Wellicht weet Tita meer dan al deze wetenschappers bij elkaar?
Ieder paard is geschikt om weer terug paard te kunnen zijn danwel worden (psychische schade bij een paard is niet zo 1-2-3 genezen) Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:56

Idereen weet het beter dat is altijd zo al geweest op bokt.

tuurlijk hebben wetenschappers elke paard onderzocht.
ik ben nota bene zelf een wetenschapper maar ga ook niet overal roepen dat ik er verstand van heb.

ik ben van mening dat het goed voor paarden kan zijn met name voor manege-paarden en ponies vind ik het geweldig maar mijn eigen pony zou daar echt niet geschikt voor zijn.

Ik ben overigens ook voor weidegang en niet voor een suffe paddock waar ze dag en nacht in staan.
Ja in de winter is het beter dan stal maar in de zomer wil ik weide zien.

Jullie roepen maar kuddedieren kuddedieren maar deze paarden zijn van deze tijd en compleet anders dan de paarden van 200 jaar geleden.
Veel natuurlijk gedrag is weg

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:41

Over dat 'natuurlijke' gedrag inderdaad; alle manegeponies (behalve de shetlanders) en paarden staan nu in de hit. Sommige waren gewoon achterlijk en wisten niet hoe het voederstation werkte, die hadden een aantal weken hulp nodig. Een paar ponies zijn nu zo slim dat ze via de klaphekjes van de uitgang naar binnen kruipen en 'gezellig' mee eten. Niks natuurlijks aan.
Ook was het zo dat de schuilstal waarschijnlijk niet veel gebruikt zou worden, ook niet met vies weer. Zondag stormde het praktisch en alle paarden en ponies (allemaal) stonden gezellig schouder aan schouder onder het dak. Weinig natuurlijk aan.

Wij hebben geen paarden die 'er niet geschikt' voor zijn. Ze zijn er allemaal in, en allemaal zijn ze tevreden. Er zijn twee soorten groepen, waar het eigenlijk een beetje op neerkomt dat het warmbloed vs. koudbloed is. Knipoog Met name de Haflingers staan veel bij de fjorden.
Geen enkel paard heeft er moeite mee als ze uit de hit (de kudde) gehaald worden. Natuurlijk? Ik weet niet.

Een hit-actief stal is geen systeem waar de paarden plotseling weer 'wild' worden, of alleen maar wil gedrag vertonen. Dat is ook klinkklare onzin. Zomers stonden ze ook in dezelfde kudde op de wei en ging alles goed, waarom nu niet in een mega uitloopstal? Waarom zouden ze opeens veranderen in wilde paarden? Ze zien dagelijks mensen, ze worden dagelijks uit de stal gehaald door mensen, ze worden bereden door mensen. De poep word er uit gehaald met een mini-tractor.
Natuurlijk, nee niet echt. Natuurlijker, ja. Ze staan wel de hele dag buiten, zijn soepeler dan ze waren en zelfs de 'wildste' paarden zijn een stuk rustiger. Er zijn veel minder race- en bokgevallen.

Hit actief en daarmee terug naar de natuur is onzin. Dat paarden er natuurlijk van worden; misschien, ze zorgen nu grotendeels voor zichzelf en dat gaat ze prima af. Dat ze er wilder van worden? Terug naar hun wilde paarden genen? Dat is klinkklare onzin, ze worden nog steeds verzorgd door mensen, staan met ijzers in de hit tegen de stenen, worden ontwormt, krijgen entingen, worden gehecht wanneer nodig en krijgen eten met behulp van een computer.

Mijn eigen paard is er gigantisch door verbeterd. Hij heeft chronische spierbevangenheid en dat op stal staan werd hij echt niet beter van. HIj is nu de hele dag in beweging, krijgt weer spieren en is veel makkelijk in zijn spieren met rijden. Alleen daarom zou ik hem al in de hit zetten. Alle paarden die met spierbevangenheid te kampen hadden, doen het geweldig in de hitactief. Ook de paarden met artrose hebben het goed zo.

Het enige wat wel heel, heel zeker is; het is een hele grote verbtering ten opzichte van een stal. Je kunt het niks vinden voor je paard, maar ik blijf erbij dat er echt niks slechts is aan een hitactief.

Okee, alleen je paard in het donker zoeken met een zaklampje in de stromende regen is wat minder, maar overkomelijk. Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:23

Arabesk schreef:
Er zijn er al veel meer, je loopt achter Haha!.

Nogmaals, lees mijn post, er zijn meer oplossingen dan HIT. Bijvoorbeeld de huisvesting bij manege De Burght.

Ben ook 1 keer bij deze geweest met ponykamp, maar het was mijn eerste en slechtste ervaring die maar kon hebben. Sorry als ik het zeg maar wat een rotbokken hebben ze daar. Mijn hele week gewoon vergald.

En vond de dieren er nu niet echt lekker eruit zien en zoveel rust was er ook niet in de kudde. Regelmatig kreupele paarden en dit was volgens mij gewoon wegens teveel paarden/pony's op een te klein oppervlakte.

Maar het idee spreek me wel aardig aan. Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:40

tita schreef:
Idereen weet het beter dat is altijd zo al geweest op bokt.

tuurlijk hebben wetenschappers elke paard onderzocht.
ik ben nota bene zelf een wetenschapper maar ga ook niet overal roepen dat ik er verstand van heb.

ik ben van mening dat het goed voor paarden kan zijn met name voor manege-paarden en ponies vind ik het geweldig maar mijn eigen pony zou daar echt niet geschikt voor zijn.

Ik ben overigens ook voor weidegang en niet voor een suffe paddock waar ze dag en nacht in staan.
Ja in de winter is het beter dan stal maar in de zomer wil ik weide zien.

Jullie roepen maar kuddedieren kuddedieren maar deze paarden zijn van deze tijd en compleet anders dan de paarden van 200 jaar geleden.
Veel natuurlijk gedrag is weg

Kom op zeg.. Bloos
Dat paarden niet meer de wilde paarden zijn van 200 jaar geleden, wil niet zeggen dat het geen vluchtdieren meer zijn, ze niet meer in een kudde hoeven te staan, ze veel liever 3x per dag een hele doos brokken naar binnen stouwen dan de hele dag een klein beetje en dat ze het nu allemaal maar normaal vinden dat er elke dag mensen op ze gaan rijden..

Natuurlijk instinct noemen ze dat, en dat verdwijnt echt niet met 200 jaar. Paarden zijn gewoon gemaakt om met z'n allen in een groep te staan, of ze nou gedomesticeerd zijn of niet. En of dat in een hit-actief stal is, in een grote paddock of in een mooi weiland zal me een worst wezen, maar dat de paarden van nu compléét anders zijn dan van 200 jaar terug, en daarom geen kuddedieren meer zijn, is echt onzin. Sorry Tong uitsteken

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:30

En waarom zou jouw pony niet geschikt zijn dan Tita? Lachen

Er zijn ook actiefstallen die zijn aangesloten op een weide, daar zijn al allerlei technieken voor gevonden.
En weet je, de meeste paarden blijven niet langer dan een paar uur in het land en gaan dan weer terug naar de actiefstal.

Tuurlijk zijn de paarden niet meer zo als 200 jaar geleden, maar het zijn nog steeds kuddedieren, vluchtdieren en hebben een darmsysteem dat niet is gebouwd op onze voerbeuren van (als ze geluk hebben!) 3x per dag is.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:40

tita schreef:
Zover ik het weet zijn er maar 4 officieele hitstallen waar ik trouwens fanatiek op tegen ben.

2 zijn er in de buurt van Arnhem en 1 deil en die andere weet ik niet maar niet in mijn buurt.

Ben het wel met je eens, vind het geen prettig idee om een paard van een paar duizend euro die je echt voor de sport hebt aangeschaft te plaatsen tussen een paard(en) die alleen af en toe naar buiten gaan met de eigenaar. Het risico om je paard er uit te halen en te moeten ontdekken dat er een wond is of weer kreupel of gewoonweg iets wat kan gebeuren in zo`n gezamenlijk huisvesting. Vind het wel een goed idee voor paarden in de oude dag voorziening, maar toch niet ieder paard kan er tegen. Misschien een idee om dit te combineren met de huidige methode? weet ik ook niet. Ik ga persoonlijk voor een lekkere grote stal 3.5 x 4.5 zijkante met tralies om de buren te zien en in de blinde muur een luik om mooi naar buiten te kijken. Denk dat veel meer mensen hun paard hier in willen stallen.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:46

Ieder paard kan er tegen, ook een duur sportpaard. Alleen kunnen de eigenaren er niet tegen. Dat is dus iets heel anders Knipoog

Tuurlijk, ze hebben wel eens een wondje van het spelen. Maar ze hebben vrijwel nooit meer koliek, blessures en stalondeugden. Er is bij ons nog geen paard kreupel eruit gekomen, en ja daar staan ook sportpaarden tussen.
Het maakt niet uit of iemand er maar af en toe op rijdt, want zo'n paard is zelf al de hele dag in beweging.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:46

Tja Hilden en dan is het dus meer dat de eigenaar er een probleem mee heeft. "M'n paard zou wel eens een wondje kunnen krijgen." (Zeker van die gevaarlijk aggressieve recreatiepaarden)
Paarden worden ook kreupel als ze zich vastrollen in de stal, of te hard tegen de wand van hun box slaan. Of te enthousaist gaan doen als eindelijk wel echt contact met soortgenoten hebben.
Ook al maak je er een gouden kooitje van, een paard blijft een kuddedier. Hij zal dus al z'n sociale contact moeten krijgen van een snuffel van een neus door de tralies en een mens (die hij niet eens fatsoenlijk terug mag poetsen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:01

Behalve de korte termijn schade van klem liggen in een box, hogere kans op koliek etc etc Is op de lange termijn boxarrest heel ongezond voor een paard. Alleen merk je vaak pas jaren later wat dit heeft aangericht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:09

Ik ben en begin het nu zat te worden.

niet ieder paard kan er tegen houd toch op met je eigen goedbedoelde mening door iedereen zijn strot te duwen

Ik heb diverse redenen meer dan 3 Haha!

Een van de redenen is dat mijn pony een stollingsziekte heeft dus ik laat het echt uit mijn hoofd om het tussen een groep neer te gaan zetten.
Telt daarbij op dat het een leider is en vreselijk voernijd....dat betekend dus dat ik binnenkort failliet zou zijn aan de DA of hij is dood

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:10

Arabesk schreef:
Behalve de korte termijn schade van klem liggen in een box, hogere kans op koliek etc etc Is op de lange termijn boxarrest heel ongezond voor een paard. Alleen merk je vaak pas jaren later wat dit heeft aangericht.

Tja dat zal best onzin natuurlijk van mij 25 jaar "stal"paard nog nooit nooit nooit koliek gehad nog nooit nooit schade gehad

En wanneer geldt dat lange termijn...verdorie in jouw ogen.
De mijne is nog niet dood en aanzienlijk ouder dan het gemiddelde

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:13

Grappig dat voernijd bij paarden in een groepshuisvesting na een gewenningperiode bijna niet meer voorkomt.

Jij kiest ervoor om je paard zo te houden Tita, maar verwacht niet uit mijn mond dat ik dan zeg 'jij hebt het beste met je paard voor' daar denk ik nou eenmaal anders over.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:16

Tuuurlijk arabesk als de mijne van jou zou zijn was ie allang overleden...misschien ook een idee bij mij kan ie nog wel 20 jaar mee gaan wordt best duur zo Nors opkijken

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:18

Over meningen door de strot duwen gesproken Knipoog

Voernijd en leider willen zijn, zijn niet echt hele goede redenen tegen een HIT-stal Knipoog daar kun je je dus maar beter nog een keer in verdiepen.
Wat een stollingsziekte inhoudt dat weet ik niet, dus daar laat ik me niet over uit. Dat zou best kunnen Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:23

Simpel als hij een wondje krijgt dan stopt het bloeden zowat niet meer vervolgens komt er een grote bult moet open-gesneden worden gaan we proberen het bloed weer te "stollen"

Een klein simpel wondje in zijn hals kan vreselijk veel bloed verliezen en hij doet er ong 4-5 maanden over voordat het weg is.
Bij te laat komen of te lang wachten is een dodelijk afloop mogelijk of een vreselijke infectie

Wondjes op benen worden mega groot en dik en soort botvorming.

Mijn nephengst is op de laatste keuring voor dekhengst afgekeurd voor een 3 voor zijn karakter.
Dus ik ben bang dat dominant gedrag in hem zit anders was ie nu een goedgekeurde dekhengst geweest met nog minder weidegang dan dat ie nu heeft Haha!

Voernijd leert ie niet meer af dat is gebeurd op een ander stal.
Daar is ie redelijk mishandeldt door mensen die naast mij stonden....als ik dat verhaal ga vertellen dan krijg ik hier nog meer gezeik.
Maar slechte dingen leert een paard moeilijk af en slechte herinneringen blijven lang zitten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:25

tita schreef:
Tuuurlijk arabesk als de mijne van jou zou zijn was ie allang overleden...

Vind ik toch knap dat je dat weet Knipoog

Wordt weer gezellig op de man gespeeld zeg.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:26

Kijk, dan begrijp ik het. Jammer dat daar niks tegen te doen is.

Ik denk wel echt dat hij dat voernijd af zou kunnen leren in een groep, maar goed daar verschillen we over van mening. Lachen

In de zomer hadden we de hele groep op de wei staan om te wennen aan elkaar voor ze de HIT-stal ingingen. Toen kwam er ook een nieuw paard bij met gedragsproblemen (jegens paarden, niet mensen). Dat paard kon niet normaal contact zoeken, viel aan, snuffelde niet en viel rollende paarden aan (heel laf dus.)

Dat paard is nu na een aantal maanden helemaal veranderd, valt niet meer aan en zoekt normaal contact naar zijn soortgenoten Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:36

Auky schreef:
tita schreef:
Tuuurlijk arabesk als de mijne van jou zou zijn was ie allang overleden...

Vind ik toch knap dat je dat weet Knipoog

Wordt weer gezellig op de man gespeeld zeg.

Lees hoe arabesk haar paard houdt en lees vervolgens waar de mijne aan lijdt

Sizzy schreef:
In de zomer hadden we de hele groep op de wei staan om te wennen aan elkaar voor ze de HIT-stal ingingen. Toen kwam er ook een nieuw paard bij met gedragsproblemen (jegens paarden, niet mensen). Dat paard kon niet normaal contact zoeken, viel aan, snuffelde niet en viel rollende paarden aan (heel laf dus.)

Nogal maar dat zou niet goed komen met de mijne Nagelbijten / Gniffelen moet er niet aan denken.
Hij rolt graag maar mag niet gestoord worden en als een paard dat toch doet dan doet ie dat terug en wordt vechten

Kan ik weer de DA bellen Vork
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop + quote gerepareerd.