Ballet der witte hengsten groot succes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Ballet der witte hengsten groot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:21

Nou ik heb écht geen aangetrokken stangen gezien hoor en die uitspraken is in mijn ogen ook zwaar overdreven. Tenminste...niet bij de lippizaners. Als we het over de Friezen hebben, die met de kinnen op de borsten liepen, dan geef ik je natuurlijk gróót gelijk!

Iedereen lijkt wel te vergeten dat de Rijschool een totaal ander streven is, een totaal andere trainingsmethode dan wij hier in Nederland gewend zijn.

Ik vond het ook even wennen maar toen ik de pet van 'dressuurmiep' even afzette en naast me neerlegde en met andere ogen ernaar keek, heb ik alleen maar prácht en vooral heel veel rust gezien.
Ik zat op de 2e rij dus had er echt heel goed zicht op maar ik heb werkelijk geen énkele aangetrokken stang gezien. Een open mond wel maar dat was meer kauwen dan verzet.

Oortjes naar achteren heb ik ook wel gezien maar zag ook dat zodra de berijder een klopje gaf of even tegen het paard sprak dat de oortjes er weer op gingen. Vind je het ook gek eigenlijk? Allemaal hengsten bij elkaar.
Whhahaha zet maar eens 10 KWPN-hengsten op die manier bij elkaar en laat ze eens een ballet rijden. Wédden dat het een chaos wordt?!!!

Nee, ik heb toch echt wel iets meer dan de basis 'verstand' van dressuur zoals we dat hier in Nederland beoefenen en heb echt geen erge dingen gezien. Voorprogramma dan buiten beschouwing gelaten....Het is gewoon jammer dat niet iedereen zijn eigen petje kon afzetten...

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:30

Afbeelding

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:35

Ik ben er ook geweest echt zooo mooi!! kreeg op het begin al tranen in mijn ogen:P
Ook vond ik het heel mooi, dat niet alles zo onder dwang ging, en er niet aan de paarden gerukt werd enzo.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:14

haha sies, zoiets bedoelde ik, lekker met het bekkie open, hij lachte zeker.....
jammer dat je er niet een hebt van diegene waar de tong zo af en toe een halve meter buiten boord hing, of die met die weg gedraaide ogen tijdens de sprongen, ik denk dat ie er duizelig van werd, maar hij vond het wel leuk hoor....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:33

Leuk hè, die foto's met momentopnames...tja, als een paard kauwt op het bit en op dát moment wordt net een foto gemaakt, dan wordt het bokt-kennende meteen afgedaan met een tong een meter uit de mond, geruk in de mond en veel te scherpe bitten waar ondeskundig mee wordt omgegaan...

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:35

ik ben er ook een keertje heen geweest. vond het ook super mooi. en wat hier boven gezecht werd het gaat zonder dwang. maar met liefde. Knipoog

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:02

Ach, ieder zo zijn smaak... Overigens blijft zo'n show een momentopname, en paarden blijven dieren. Het zijn geen machines die elke show opnieuw het allebeste laten zien. Ik heb ze weliswaar niet in Ahoy gezien, maar wel op de thuisbasis in Wenen. Dat is echt de moeite waard! De sfeer die op de Spaanse Rijschool in Wenen hangt, is naar mijn idee bij lange na niet na te bootsen in een locatie zoals Ahoy. Uiteraard is het voor mensen die niet zo even naar Wenen kunnen reizen een ideale oplossing toch zoiets te kunnen aanschouwen, maar verwacht niet de hoofdprijs.
Uiteraard heb ik zeer veel respect voor de klassieke dressuur zoals ze die in de Spaanse rijschool toepassen (afgezien van dat ze daar alleen mannen toelaten natuurlijk Tong uitsteken ). Ik heb een video in Wenen gekocht, waarin compleet wordt toegelicht hoe ze de paarden trainen. Prachtig hoe rustig en ongedwongen! Een ruiter mag daar niet eerder zelfstandig rijden dan dat hij een prachtige onafhankelijke zit heeft gekregen, zodat hij het paard niet hinderd. Om kippevel van te krijgen zo mooi als die mensen kunnen zitten. Verder worden de paarden in alle rust getraind; in de jonge jaren op de fokkerij, lekker het land in. Pas op 4/5 jarige leeftijd wordt er aan de training begonnen. Vooral veel aan de lange lijnen. De zware sprongen worden pas geoefend zodra het paard eraan toe is, en op latere leeftijd. De hengsten die in de shows lopen zijn boven de 10 jaar.
Nee, voor mij niets meer dan lof over de klassieke dressuur. Ik denk dat over het algemeen in de wedstrijddressuur meer gerukt, geplukt en geslagen wordt dan er hier wordt gezegd. Dat vind ik pas schrijnend!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:14

Ik sluit me volledig bij Finesse en Randy01 aan. Ik heb, ik geef het eerlijk toe, een basis idee van de dressuur, maar ik heb wel een heel goed beeld hoe ik graag met paarden om ga en dat zag ik die avond heel erg terug. Na een moeilijke sprong gingen gelijk de teugels naar voren en tussendoor (ook bij het ballet) zag ik af en toe stiekem een hand naar voren gaan voor een schouder klopje. Tijdens het werk op de grond zag ik regelmatig een hand in een zak grabbelen voor wat lekkers. Platte oren heb ik niet gezien, alleen maar zeer geconcentreerde en werkwillige paarden. Ik heb er naar gekeken met het idee er wat van te leren, want ik weet dat ik het niet beter kan. Het is en blijft voor mij een geweldige herinnering en zeker een streven om ooit maar een beetje in de buurt te komen om zo te kunnen rijden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:37

Randy01 schreef:
Leuk hè, die foto's met momentopnames...tja, als een paard kauwt op het bit en op dát moment wordt net een foto gemaakt, dan wordt het bokt-kennende meteen afgedaan met een tong een meter uit de mond, geruk in de mond en veel te scherpe bitten waar ondeskundig mee wordt omgegaan...

Hield ik vroeger ook voor momentopnames. Maar omdat je het overal tegenkomt en vaak ook vééls te vaak te zien krijgt, en niet omdat de paarden het zo fijn vinden, noem ik dit geen momentopnames meer.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:21

Oh ja, ik snap je al...heb even je profiel bekeken...en wil je niet afzeiken of je persoonlijk aanvallen want een ieder heeft recht op een eigen mening en ik respecteer jouw mening maar ik weet voldoende...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:37

Randy01 schreef:

Ik vond het wel een aardige show (en daarbij blijft het voor veel mensen toch om dat plaatje gaan....) en ook ik had af en toe toch wel eens zoiets van hmm. Constant zwiepende staarten, strakke oren naar achteren, opengesperde monden en ja ook rukken/rukjes aan de teugels waargenomen. Dingen waar ik toch wat minder blij mee was. Ik weet echter niet hoe er getraind wordt, dus daarover en of dat met dwang of niet gebeurt kan ik niets zeggen. Maar ik denk dat zelfs een paardenleek niet echt rust in het plaatje ziet als hij een opgekropt (om het zo maar even te noemen) paard met plat liggende oren (waarvan immers iedere leek weet dat het ongenoegen uitstraalt), opengesperde mond en dergelijke ziet. Leuk voor een keer en ze zullen heus een hoop talent hebben, maar het was toch niet zo mijn ding achteraf...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:02

Daarom had ik ook besloten om er niet meer heen te gaan, ik was de eerste in dit topic met een negatief idee erbij geloof ik maar ik ben blij dat er meer zo over denken...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:10

Ook ik ben er zondag geweest en heb hetzelfde gezien, opengesperde monden, oren die bijna constant plat lagen, bij stang en trens hoor je de trens teugel aangenomen te hebben en de stangteugel los, maar ook dit heb ik niet veel gezien....
De sprongen waren op zich best mooi om te zien maar ongedwongen waren ze zeker niet!!

Voorprogramma met de friezen vondt ik mooi om te zien (op her en der n klein foutje na) en mijn god zeg die manen Kwijl ....

Maar goed ben er nu 1 keer geweest en heb besloten om er niet meer heen te gaan, ik analyseer alles nogal graag en heb me dus echt mega op zitten eten en niet echt ontspannen zitten kijken.

Maar goed, iedereen heeft een andere mening en dat is maar goed ook.....

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:59

met sweetheart ben ik het ook eens, ruiters hadden allemaal een zeer mooie zit, stiller kan volgens mij niet.
dat ze genoeg tijd nemen voor de opleiding geloof ik ook absoluut, anders hadden er een heleboel hengsten op hun leeftijd niet mer mee kunnen draaien.
maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik veel open monden etc gezien heb, en dat dit dus niet zonder dwang overkomt

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:40

Ik neem wel aan dat je het beste van je paard wil laten zien op zo'n avond, dus dat je hem toch even corrigeert o.i.d. om 'm ff duidelijk te maken dat dat toch niet de bedoeling is. En zoals ik al veel gelezen heb, het gaat volgens mij bij hun ook gewoon om de rust die ze uitstralen en dat deden ze zeker!
De friezen vond ik spectaculairder omdat er meer actie in zat, het was voor 't zicht veel flitsender. Alleen vond ik wel dat de friezen letterlijk in de krul werden gereden, op uitzonderingen na dan.
En zoals Supertammy al zei, bij de witte paarden zag het er bij sommige oefeningen wat rommelig uit en wist je gewoon niet waar je moest kijken. Bij de friezen was dit niet het geval, die liepen waar het kon allemaal synchroon, dit spreekt mij meer aan om daar lekker naar te kunnen kijken!
Kortom ondanks de sommige minpunten, maar zeker ook vele pluspunten vond ik het een zeer geslaagde avond! Haha!

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 04:53

Ik ben op zaterdag geweest en het was voor mij de eerste keer.Heb er niet veel van meegekregen,zat hondsberoerd te zijn.
Jammer want ik denk wel dat ik ervan had kunnen genieten...het enige minpuntje dat ik heb gezien,was dat die jonge knul(ik geloof dat hij de jongste was,reed vrij achteraan in de colonne)z'n paard moeilijk onder controle had.Viel gewoon op door z'n hoofd zo rood als een biet Haha! Vond het jammer dat hij het paard strafte door even flink in de mond te zagen..