Accurate test ontwikkeld voor Tobiano-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Accurate test ontwikkeld voor Tobiano-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:24

stef schreef:
maar de moeder van jou bontje is toch bont? 9in je profiel gespiekt)

Ja dat schrijf ik toch?? Haha! Lezen.... Tong uitsteken
De moeder van mijn bontje is bont ja maar waarschijnlijk dan niet homozygoot want dan heb je 2 bonte ouders nodig toch?? Toch geeft de moeder van mijn bontje tot nu toe alleen nog maar bont, is dat dan toeval??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:25

Gewoon geluk geweest waarschijnlijk. Bij 100 bonte veulens kun je spreken van unikum Haha!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:29

Peterina schreef:
janderegelaa schreef:
Ik denk dat deze nieuwe test pas een meerwaarde heeft als ze een hoop van de oude testen overnieuw doen met de nieuwe. Pas dan kun je de toegevoegde waarde bepalen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de oude test nog nooit een mistest heb gezien en ook nog nooit van gehoord.

En toch zijn er die geweest! Probleem met de 'oude' test is dat het geen DNA test was/is maar een test op specifieke proteinen die altijd in de aanwezigheid van de tobiano gen waren/zijn. Tot nu toe hebben ze net die gen niet kunnen localiseren maar nu met de Equine Genome Project is het wel gelukt. De andere probleem met de oude test was dat het alleen 100% garantie kon geven indien er meer dan 100 veulens van een en dezelfde hengst getest waren en als die veulens hezelfde genetische patronen toonden. Bijna een onmogelijke opdracht!!! Het is daarom dat de oude test NOOIT en NIMMER gegeven werd met een 100% garantie!
De nieuwe test zou een 'zuiver' DNA test zijn, genen-test wel te verstaan.

Die wordt ook niet met een garantie gegeven. Ik heb alleen nog niet meegemaakt dat ze het mis hadden en ik zit aardig in de homozygoote paarden dat weet je.

Edit: Wat ik bedoel te zeggen is dat je door de resultaten van de oude en de nieuwe test met hetzelfde DNA naast elkaar te leggen je de betrouwbaarheid van de oude kunt meten. Dat zou een heel waardevol onderzoek zijn.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 03-12-07 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:29

Suzanne F. schreef:
DubbelDun schreef:
@SF: in dat geval zou je eens en foto van dit veulen moeten plaatsen. Soms kun je aan bepaalde kenmerken zien of een veulen homozygoot is (clawprints o.a). Ook is het mogelijk dat de moeder een 'slipped Tobiano is'; dus geen vlekken maar bijv alleen één of meer witte voetjes heeft. Ook dit kán een foto tonen.

Het gaat dan over de moeder van mijn bontje. Die heeft alleen nog maar bont gegeven. (terwijl dus maar 1 ouder bont is)
Misschien weet Janderegelaar daar meer over te vertellen?

Louter toeval denk ik aangezien dat de merrie Odille heterozygoot is voor tobiano, geerft van Samber. Zij heeft gewoon veel invloed gehad op de kleur van haar nakomelingen.
Opmerkings waardig is wel dat beide gebruikte hengsten Paddox (zeker) en Special D (waarschijnlijk) zijn dragers van de sabino gen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:35

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
En toch zijn er die geweest! Probleem met de 'oude' test is dat het geen DNA test was/is maar een test op specifieke proteinen die altijd in de aanwezigheid van de tobiano gen waren/zijn. Tot nu toe hebben ze net die gen niet kunnen localiseren maar nu met de Equine Genome Project is het wel gelukt. De andere probleem met de oude test was dat het alleen 100% garantie kon geven indien er meer dan 100 veulens van een en dezelfde hengst getest waren en als die veulens hezelfde genetische patronen toonden. Bijna een onmogelijke opdracht!!! Het is daarom dat de oude test NOOIT en NIMMER gegeven werd met een 100% garantie!
De nieuwe test zou een 'zuiver' DNA test zijn, genen-test wel te verstaan.

Die wordt ook niet met een garantie gegeven. Ik heb alleen nog niet meegemaakt dat ze het mis hadden en ik zit aardig in de homozygoote paarden dat weet je.

De DNA genen test is altijd 100% garantie, maar protein-based DNA tests zijn niet voor 100% betrouwbaar. Er zijn al meldingen binnen in USA van niet-tobs uit zg homozygoot getest paarden ... natuurlijk hangen deze niet aan de bel want dan zou iedereen die ooit getest heeft beginnen te twijfellen en 'geld terug' eisen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:38

En ik weet er 1! Die wel toevallig doodging voordat ie getest was maar ik noem geen namen anders heb ik het weer gedaan Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:44

Peterina schreef:
Louter toeval denk ik aangezien dat de merrie Odille heterozygoot is voor tobiano, geerft van Samber. Zij heeft gewoon veel invloed gehad op de kleur van haar nakomelingen.
Opmerkings waardig is wel dat beide gebruikte hengsten Paddox (zeker) en Special D (waarschijnlijk) zijn dragers van de sabino gen.

Hij wil ook een keer met Sandreo dekken dus ben benieuwd of er dan weer een bontje uitkomt.
Grappig dat dat gewoon toeval is dan.
Ben benieuwd of ik uit mijn bontje nog eens een bonte fok.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:52

Suzanne F. schreef:
Hij wil ook een keer met Sandreo dekken dus ben benieuwd of er dan weer een bontje uitkomt.
Grappig dat dat gewoon toeval is dan.
Ben benieuwd of ik uit mijn bontje nog eens een bonte fok.

Het is vrij simpel jouw merrie heeft op de gen voor tobiano een helft met wel bont en een helft met niet bont, bij het maken van een eicel krijgt de eicel de helft van het genetische materiaal mee.
Dus oftewel het "wel bont" deel of het "niet bont" deel, de kans is dus 50%, maar net als bij roulette kan het weleens zijn dat het balletje 6 keer achter elkaar op rood komt ipv zwart, dus je kan ook 6 x een bonte krijgen of juist 6 x een effen. Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:53

Dat kan gewoon hoor. En zal ook heus wel gebeuren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:01

Meavey schreef:
Dus oftewel het "wel bont" deel of het "niet bont" deel, de kans is dus 50%, maar net als bij roulette kan het weleens zijn dat het balletje 6 keer achter elkaar op rood komt ipv zwart, dus je kan ook 6 x een bonte krijgen of juist 6 x een effen. Knipoog

En ik heb dus altijd pech met die roulette. Al 4 keer effen ipv bont Zij zijn groot en ik is klein! Een bonte merrie is niet altijd garantie op een bont veulen (zelfs niet met een Sabino hengst). Maar even als aanvulling een effen merrie zal met een homozygote hengst altijd een bonte geven (al kan die slipped tobiano zijn, toont dus niet bont).

SF, om een homozygote te krijgen moet je 2 hetrozygote kruisen (kan dus ook een effen zijn die wel het bontgen heeft maar het niet toont) Als het veulen van beide het bontgen meekrijgt word het een homozygote.

Tis gewoon veel te ingewikkeld dat bont fokken Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:07

Nee hoor, ik heb een homozygoote hengst én een homozygoote merrie dus altijd bont, kijk maar in mn profiel Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:12

Daar zou ook ons Nederlandse Tinkerstamboek wel blij mee zijn, aangezien zij geconfronteerd worden met steeds meer 1kleurige paarden, terwijl er bijna alleen maar bonte Tinkers naar Nederland zijn gehaald toendertijd iig.

Maar interessant hoor zo'n test! Ik had alleen in het begin niet door waar het over ging. Waarom Tobiano? Je kan toch ook gewoon over 'bont' praten, dan weet iedereen waar je het over hebt. Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:15

Judje schreef:
Daar zou ook ons Nederlandse Tinkerstamboek wel blij mee zijn, aangezien zij geconfronteerd worden met steeds meer 1kleurige paarden, terwijl er bijna alleen maar bonte Tinkers naar Nederland zijn gehaald toendertijd iig.

Maar interessant hoor zo'n test! Ik had alleen in het begin niet door waar het over ging. Waarom Tobiano? Je kan toch ook gewoon over 'bont' praten, dan weet iedereen waar je het over hebt. Haha!

Ik heb anders zat tinkers gezien met de uiterlijke kenmerken van een homozygoot maar die dan als ruin door het leven gaan.
Edit: Tobiano omdat dat patroon nu eenmaal zo heet. Je hebt bijvoorbeeld ook Overo en dat is ook bont maar een heel ander patroon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:18

en een effen tinker is zeer zeker niet lelijk. Ik vind over het algemeen effen zelfs mooier...

Ach, vroeger had ik een meisje op de manege die stug vol hield (kind van 9 ofzo) dat je een bonte kreeg als je een schimmel dekte met een zwarte/bruine/vos Knipoog Heb dr maar in die waan gelaten Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:20

Hihi zo dacht ik vroeger ook. Haha!
Ik wilde toen altijd als Pennymeisje een zwarte met witte manen en staart....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:27

stef schreef:
Ach, vroeger had ik een meisje op de manege die stug vol hield (kind van 9 ofzo) dat je een bonte kreeg als je een schimmel dekte met een zwarte/bruine/vos Knipoog Heb dr maar in die waan gelaten Tong uitsteken

Dat is niet zo raar als ze dat in de Penny schrijven he. Ik heb het een paar jaar geleden nog gelezen.... Hoe fout kun je je kinderen informeren tssss (stond ook dat je wel op veulentjes kon rijden als je niet te zwaar was..arghhhhhhhh)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:35

Suzanne F. schreef:
Hihi zo dacht ik vroeger ook. Haha!
Ik wilde toen altijd als Pennymeisje een zwarte met witte manen en staart....

maar dat bestaat gewoon! (zilver)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:16

Misschien dat deze en andere tests in de toekomst leiden tot een andere registratie van solid 'paints'.
Met tobiano-gen --> APHA,
Zonder tobiano-gen --> AQHA.
Dan moeten er natuurlijk ook betrouwbare tests zijn voor de andere patronen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:44

stef schreef:
en een effen tinker is zeer zeker niet lelijk. Ik vind over het algemeen effen zelfs mooier...

Technisch gezien... Schijnheilig
Een schimmel kan natuurlijk bont geweest zijn voor dat hij wit werd...
Dus het kan dan wel. Clown Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:50

LindyH schreef:
Misschien dat deze en andere tests in de toekomst leiden tot een andere registratie van solid 'paints'.
Met tobiano-gen --> APHA,
Zonder tobiano-gen --> AQHA.
Dan moeten er natuurlijk ook betrouwbare tests zijn voor de andere patronen.

Vor Frame is er allang een betrouwbare test en qua vlekken heb je net meer keuze Haha!
Sabino en Splash ziek ik niet als vlekken/bont-patroon, maar zover is de APHA nog lang niet (en alle SPB-bezitters ook niet Haha! )