Prijsuitreikingen bij dressuur alleen nog voor de top 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Prijsuitreikingen bij dressuur alleen nog voor de top 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:57

Ik heb vaak zat op het NK Western Riding in de line up gestaan, ook tijdens een zaterdagavond wanneer er 1500 mensen heel veel herrie maken (applaudiseren, joelen enz enz) weinig western paarden die daar van onder de indruk zijn hoor, en dan staan er echt geen 4 of 5 paarden op een rij maar soms wel een stuk of 20.
Ook op de grote evenementen zoals de worldshow in Oklahoma staan ze allemaal rustig te wachten tot ze aan de beurt zijn, en dan zit er ook 10000 man publiek.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:02

crazycactus schreef:
Misschien moeten die dressuurpaarden eens in een line up komen staan tijdens de prijsuitreiking op western wedstrijden Knipoog kunnen ze nog wat van leren.
Wat een gemuts zeg pffffff.

Daar zat ik dus ook aan te denken, maar aangezien ik niet zo vaak op Western wedstrijden kom, vond ik die paar keer die ik heb gezien niet representatief genoeg voor commentaar, 't kon toeval zijn dat al die paardjes zo netjes stil bleven staan...
En als het gaat om veiligheid, tja... Waarom dan niet maar meteen alle paarden weglaten bij prijsuitreikingen? Als dat zoveel angst opwekt bij paarden lijkt het me alleen al in het belang van het dier om prijsuitreikingen paardloos te doen...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:13

Ik heb het zelf nooitgezien, maar geloof je direct v.w.b. westernpaarden. Dat is mooi, voor hen is het dus geen stressvolle ervaring. Maar voor de dressuurpaarden blijkbaar wel en verschil in type paarden mag ook een verschil in benadering en omstandigheden met zich meebrengen toch? Als steeds weer blijkt dat een bepaalde situatie onnodige en onaanvaardbare risico's met zich meebrengt, waarom dan toch op dezelfde manier doorgaan? En dan een keer de put dempen nadat het kalf verdronken is? Ik zie de dringende reden niet.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:14

StableEnable schreef:
Ik krijg de indruk dat de vele commentatoren die denken dat het om de opvoeding van het paard of de durf van de ruiter gaat zelf nog nooit met een paard in een prijsuitreiking van een groot evenement hebben gestaan. In zo'n piste hangt al veel spanning. Waar je het steeds nog maar net goed afloopt zie je de paarden niet ongehoorzaam zijn, maar bang. En dat is gewoon gevaarlijk. Wie wel eens op een paard in paniek heeft gezeten zal er vast begrip voor hebben. Wat is er tegen het waarborgen van de veiligheid?

In die zin ben ik het met je eens. De paarden zijn toch al erg heet, dan heb je die hele spanning, drukte en stress, dat er dan eens een paard in paniek ervan doorgaat. Maar gek genoeg komen we steeds weer terug op de dressuur en die ´paarden die moeilijk stil blijven kunnen staan´ :s
Western, springen ja zelfs de spaanse rijstijl, de meeste paarden kunnen hoog presteren en tòch netjes stilstaan. Blijkt dus weer hier de onkunde van de ruiter?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:19

jeetje, ik voel me een beetje een oud wijf nu hoor... maar ik weet nog wel de prijsuitreikingen vroegah, tijdens de grote landelijke buitenwedstrijden, ellenlange parades met pony's en paarden, springen en dressuur, en soms zelfs ook nog menners en urenlang met zn heeeeeel velen op een rij staan wachten terwijl de prijzen van de hele dag uitgereikt werden...

die goeie ouwe tijd Huilen van het lachen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:23

In die zin ben ik het met je eens. De paarden zijn toch al erg heet, dan heb je die hele spanning, drukte en stress, dat er dan eens een paard in paniek ervan doorgaat. Maar gek genoeg komen we steeds weer terug op de dressuur en die ´paarden die moeilijk stil blijven kunnen staan´ :s
Western, springen ja zelfs de spaanse rijstijl, de meeste paarden kunnen hoog presteren en tòch netjes stilstaan. Blijkt dus weer hier de onkunde van de ruiter?[/quote]

Misschien een ander probleem. Ik zag vandaag nog een heleboel springpony's en paarden aan de haal gaan in de prijsuitreikingen op Hippisch Hengelo. Ook weer een amazone lelijk in het zand. Maar ik weet van mezelf dat ik op een springzadel met korte beugels iets meer mogelijkheid heb het paard te laten stuiteren zonder kans eraf te gaan en het dier kan zo zijn spanning wat laten gaan. Zit ik op een dressuurzadel met lange beugels, dan kan ik een flinke bokpartij toch echt minder goed uitzitten. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:28

juval schreef:
jeetje, ik voel me een beetje een oud wijf nu hoor... maar ik weet nog wel de prijsuitreikingen vroegah, tijdens de grote landelijke buitenwedstrijden, ellenlange parades met pony's en paarden, springen en dressuur, en soms zelfs ook nog menners en urenlang met zn heeeeeel velen op een rij staan wachten terwijl de prijzen van de hele dag uitgereikt werden...

Precies! Daar had ik het vanmiddag ook met iemand over. Maar juist daarbij was de atmosfeer heel anders. En dat wachten en ellenlang opstellen enzo maakte de paarden alleen maar duf. Tegen de tijd dat de prijzen werden uitgereikt waren paarden en ruiters al in slaap gevallen. Maar hoe dan ook en wat ook de oorzaak is, ik zie teveel gevaarlijke situaties in de ceremonies. Ook voor het publiek. Vorig jaar had een meisje in een rolstoel die geen kant uit kon bijna een paard op schoot dat zo in paniek was dat het bijna over de balustrade van de tribune heenkwam. amazone lag inmiddels half onder het paard. Niet nodig wat mij betreft. Laat mij maar mooie proeven zien.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:37

Ik vind dat sommige wel een snel oordeel geven, terwijl ik weet dat vele ruiters ongelukken hebben gehad bij prijsuitreikingen. Dan praat je wel anders dat waren ook stoere ruiters nu niet meer en hoog niveau. Ik ken ook iemand die daardoor jaren niet meer gereden en heel lang heeft moeten revalideren, niet eens doordat haar paard gek deed maar door paard van een ander. En ook dat sommige ruiters ook op hoog niveau een dierenarts inschakelen om voor de prijsuitreiking de paarden een kalmeringspuit te geven. Wat is dan wijsheid paard wil liever in de wei of lekker knabbelen aan hooi dan weer de ring in te moeten (op zo'n manier). Dat is althans mijn mening. En laten wel zijn de mensen op de tribune vinden een beetje spectakel best leuk. Maar meer veiligheid kan geen kwaad.

Misschien zouden ze eens moeten onderzoeken hoe vaak zoiets fout gaat en dan maatregelen nemen elk ongeluk is er 1 teveel. Want het is algemeen bekand dat er vele ongelukken gebeuren in de paardensport.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:42

StableEnable schreef:
Misschien een ander probleem. Ik zag vandaag nog een heleboel springpony's en paarden aan de haal gaan in de prijsuitreikingen op Hippisch Hengelo. Ook weer een amazone lelijk in het zand. Maar ik weet van mezelf dat ik op een springzadel met korte beugels iets meer mogelijkheid heb het paard te laten stuiteren zonder kans eraf te gaan en het dier kan zo zijn spanning wat laten gaan. Zit ik op een dressuurzadel met lange beugels, dan kan ik een flinke bokpartij toch echt minder goed uitzitten. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

Interessant om te horen. Eigenlijk heb ik voor de verandering omtrent de prijsuitreikingen een 50/50 mening. Ik vindt dat het stilstaan (ook onder hoge druk) een belangrijk aspect is voor paard en ruiter máár vindt ik het ook veiliger om de prijsuitreiking aan te passen. Mijn paard is ook nogal een pittige madam ze doet alles voor me ook in kritieke situaties maar het kan ook soms mis gaan, paarden hebben ook mindere dagen en als men op zo een dag juist een wedstrijd hebt en ook nog in de prijzen valt (wat dus eigenlijk normaal nooit problemen oplevert) kan een paard gewoon ontploffen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:08

hoi! ben wel blij dat er nu wat meer mensen het een beetje met me eens zijn, vind ook dat we eigenlijk niet goed oordelen kunnen over spanning bij prijsuitreikingen op top niveau zoals wereldbeker wedstrijden ed, want welk gewoon paard maakt dat nou allemaal mee? op het vliegtuig, in een vreemde stal, warme lampen erop in de hal etc. ik denk wel dat springpaarden over het algemeen meer zien, allerlei soorten hindernissen,oefenparcoursen enzo, en als de prestatie geleverd is sneller relaxt zijn. en van de western paarden stel ik me zo voor dat die al opgevoed worden om goed stil te kunnen staan, ook tijdens wedstrijden. niet dat ik er dus verstand van heb..en het stilstaan aan het einde van de proef is iets anders , ik vind dat eigenlijk ook niet kunnen dat gehippel maar ik begrijp het wel. mijn paard staat super stil, maar ja ik doe ook geen passge en piaffe voor een 10 er vlak voor haha! en een ander paard wat ik in de M reed, was verder heel braaf meestal, maar het stilstaan vond zij niet wat,ze stond wel stil hoor,maar toch even gauw een beetje verzetten.en even verstellen weer. en weer een ander voetje. grr, dat was blijkbaar haar moment waar haar spanning er uit kwam ofzo...groetjes deess

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:16

StableEnable schreef:
juval schreef:

Precies! Daar had ik het vanmiddag ook met iemand over. Maar juist daarbij was de atmosfeer heel anders. En dat wachten en ellenlang opstellen enzo maakte de paarden alleen maar duf. Tegen de tijd dat de prijzen werden uitgereikt waren paarden en ruiters al in slaap gevallen. Maar hoe dan ook en wat ook de oorzaak is, ik zie teveel gevaarlijke situaties in de ceremonies. Ook voor het publiek. Vorig jaar had een meisje in een rolstoel die geen kant uit kon bijna een paard op schoot dat zo in paniek was dat het bijna over de balustrade van de tribune heenkwam. amazone lag inmiddels half onder het paard. Niet nodig wat mij betreft. Laat mij maar mooie proeven zien.

Plus het feit dat we vroeger hele andere type paarden hadden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 04:31

crazycactus schreef:
Ik heb vaak zat op het NK Western Riding in de line up gestaan, ook tijdens een zaterdagavond wanneer er 1500 mensen heel veel herrie maken (applaudiseren, joelen enz enz) weinig western paarden die daar van onder de indruk zijn hoor, en dan staan er echt geen 4 of 5 paarden op een rij maar soms wel een stuk of 20.
Ook op de grote evenementen zoals de worldshow in Oklahoma staan ze allemaal rustig te wachten tot ze aan de beurt zijn, en dan zit er ook 10000 man publiek.

Jep Ja

Ook onze hoog in het bloed staande Morgans kunnen rustig in een line up staan Ja

Volgens mij is het best te trainen. Maar blijkbaar niet belangrijk genoeg.............

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 04:44

Waarom zou je niet gewoon een heel braaf paard meenemen naar de prijsuitreiking?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 05:11

patsur schreef:
Waarom zou je niet gewoon een heel braaf paard meenemen naar de prijsuitreiking?

Of gewoon je paard leren stilstaan Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:14

Wat ikzelf typerend vind is dat de ring, met evenveel mensen op de tribune en een even grote kans op applause, blijkbaar tijdens de prijsuitreiking in een groot monster voor het paard schijnt te veranderen, terwijl het een half uur daarvoor in diezelfde ring een topprestatie heeft neergezet.....
Van het applause na een proef raken ze niet in paniek (al neemt er soms even een klein loopje omdat het voor het paard onverwacht is), van de muziek tijdens hun kür hebben ze ook geen last, maar o wee als er een prijsuitreiking is...... Wat is dan het probleem?

Is die rozet het probleem??? Makkelijk op te lossen: hang hem aan je laars ipv aan je hoofdstel. En anders: Als je op dat niveau rijdt, heb je al meerdere rozetten gewonnen. Hang je paard er thuis eens vol mee en ga eens losrijden met die dingen.

Ja, wij fokken van die idiote paarden waarin vaak erg weinig ruimte is voor gezond verstand (bij het paard dus welteverstaan hè). Maar dat wil men blijkbaar zelf. Juist met zulke half gestoorde paarden is de basis en de opvoeding nog véél belangrijker dan met zo'n oud typetje wat wat minder idioot is. Maar ik blijf erbij dat je een prijsuitreiking gewoon kan trainen met je paard. Als je hem verdorie passage, piaffe, pirouttes en alles kan leren, waarom dan geen prijsuitreiking? Misschien omdat de ruiter daar geen tijd en zin in heeft???? Maar ik heb altijd het motto gehanteerd om dat op te zoeken waar het paard bang en onzeker van word, en niet om het te gaan mijden. Als je paard bang is voor de prijsuitreiking, dan moet je die opzoeken, en dus niet gaan aanpassen. Zeker voor een ruiter als Anky moet het toch niet zo moeilijk zijn een nepprijsuitreiking te organiseren.

Tot slot kan een paard er overal vandoor gaan, en is er gewoon een hoger risico op ongelukken mét paarden dan zonder. Misschien dan de paarden ook maar uit de dressuur proef halen????????

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:27

haha ze doen gewoon alles voor Anky Clown

Als Anky niet hoeft stil te staan in een proef (Salinero blijft vaak piafferen en Krack C gaat dan mooi op 2 achterbenen staan) dan halen ze het groeten eruit in de B en L proeven.
Als Anky haar paarden niet meer rustig zijn in de prijsuitreiking, dan gaan ze die gewoon reduceren tot het minimum.

Die grote parades met een stuk of 100 paarden die hebben wij nog steeds in de zomer hoor! Dat is voor alle acht- en viertallen en alle winnaars van de klassen L1 t/m Z2. De winnaars van B1 en B2 komen 's middags in hun eigen parade. Zijn meestal zo'n 10 tot 15 ruiters ook. Die maken ook een ereronde, door het springparcours zelf !! Eerst rondje in draf en dan in galop. En die paarden kunnen het wel.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:30

Citaat:
ik denk wel dat springpaarden over het algemeen meer zien, allerlei soorten hindernissen,oefenparcoursen enzo, en als de prestatie geleverd is sneller relaxt zijn. en van de western paarden stel ik me zo voor dat die al opgevoed worden om goed stil te kunnen staan, ook tijdens wedstrijden.

En waarom de top dressuurpaarden dan niet ook wat meer voorbereiden op de spannende dingen die er tijdens een prijsuitreiking kunnen gebeuren? Waarom niet ook die paarden eraan wennen dat ze met meer dan 3 tegelijk in een ring lopen?
Als iemand langs de straat rijd met een paard dat schrikt van het verkeer dan had ie maar moeten zorgen dat z'n paard verkeersmak was of gewoon maar niet langs de straat moeten gaan rijden, maar nu het onze dressuurtop betreft moet ineens de wereld worden aangepast? Ik vind dat meten met twee maten. Juist deze topruiters zouden toch bij uitstek hun paard onder controle moeten kunnen houden? Of gelden voor hun ineens andere regels omdat ze tot de top behoren?
Als de paarden niet prijsuitreikingsproof zijn, dan moeten ze dus maar niet naar de prijsuitreiking komen en misschien zelfs wel helemaal niet meer aan de wedstrijden meedoen, want dan zouden ze wel eens het risico kunnen lopen naar de prijsuitreiking te moeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:43

Ik kan me ook nog de parades herrinneren op de kampioenschappen. Alle paarden en pony's 2 aan 2 rondjes en dan opstellen allemaal naast elkaar. Ook de menners erbij, dan stond je opgesteld en kwam er een tweespan bijna van achteren je paard ingereden... paardje keek even om naar de 2 voor de wagen en keek weer terug. Ging op rust staan en wachten tot die meneer met de rozet aankwam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:15

Waarom kunnen de hete springpaarden het wel en de dressuurpaarden het niet?

Ligt het aan het zadel...denk dat anky wel een springzadel kan betalen met een flinke kuit wrong als ze dat prettig vind...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:25

dressuurpaarden op dat niveau zijn scheitbakken Lachen Lachen zo gruwelijk anstig voor vanalles Lachen

springpaarden op dat niveau zijn lefbakken...........

ligt deels aan karakter en voor een groot deel aan het type paard........ en meer dan een groot deel aan de ruiter

en nou moet ik zeggen dat ik niet met een van ankies. cobies, of welke andere dressuuramazone haar paard in geen enkele prijsuitreiking wil staan......... kan ik op zeker niet handelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:30

Ik kan die daar ook niet aan, maar imo ook omdat ze er niet op getraind worden.
Ga eens met een 3 jarige de prijsuitreiking rijden, word je ook niet blij. Maar dam leer je hem eerst van alles wat aan en je wordt steeds blijer Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:31

absoluut Lachen

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:46

Ach kijk eens naar de proeven op dat niveau, en kijk eens goed kritisch, ze kunnen meestal niet eens fatsoenlijk halthouden en groeten, de paarden staan bijna nooit echt goed stil. En ze vertrekken vaak al gelijk na het groeten, voordat de ruiter of amazone klaar is, zegt wel genoeg...........
Dus dan is zo iets ook wel logisch...............

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:50

welshjesgek schreef:
Piaffe schreef:
Nog even en ze halen het halthouden uit de proeven, omdat dressuurpaarden nou eenmaal niet altijd even stil staan...

en halthouden is nog wel 1 van de belangrijkste dingen van dressuur Knipoog

Lijkt me ook jah! En weer die paarden van Anky die het 'verpesten' voor de rest. Niet lullig bedoeld hoor, maar ze kiest zelf van die 'hert-achtige' paarden uit!
Paarden moeten stil kunnen staan en ik vind het dan ook sonde!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:24

Nou.. moet zeggen dat mijn bomproeve fries de klater opgaat met een ereronde..... hoezo friezen kunnen niet galoperen?? Haha! Haha!