Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
crazycactus schreef:Misschien moeten die dressuurpaarden eens in een line up komen staan tijdens de prijsuitreiking op western wedstrijdenkunnen ze nog wat van leren.
Wat een gemuts zeg pffffff.
StableEnable schreef:Ik krijg de indruk dat de vele commentatoren die denken dat het om de opvoeding van het paard of de durf van de ruiter gaat zelf nog nooit met een paard in een prijsuitreiking van een groot evenement hebben gestaan. In zo'n piste hangt al veel spanning. Waar je het steeds nog maar net goed afloopt zie je de paarden niet ongehoorzaam zijn, maar bang. En dat is gewoon gevaarlijk. Wie wel eens op een paard in paniek heeft gezeten zal er vast begrip voor hebben. Wat is er tegen het waarborgen van de veiligheid?
juval schreef:jeetje, ik voel me een beetje een oud wijf nu hoor... maar ik weet nog wel de prijsuitreikingen vroegah, tijdens de grote landelijke buitenwedstrijden, ellenlange parades met pony's en paarden, springen en dressuur, en soms zelfs ook nog menners en urenlang met zn heeeeeel velen op een rij staan wachten terwijl de prijzen van de hele dag uitgereikt werden...
die goeie ouwe tijd
StableEnable schreef:Misschien een ander probleem. Ik zag vandaag nog een heleboel springpony's en paarden aan de haal gaan in de prijsuitreikingen op Hippisch Hengelo. Ook weer een amazone lelijk in het zand. Maar ik weet van mezelf dat ik op een springzadel met korte beugels iets meer mogelijkheid heb het paard te laten stuiteren zonder kans eraf te gaan en het dier kan zo zijn spanning wat laten gaan. Zit ik op een dressuurzadel met lange beugels, dan kan ik een flinke bokpartij toch echt minder goed uitzitten. Misschien heeft dat er iets mee te maken.
StableEnable schreef:juval schreef:jeetje, ik voel me een beetje een oud wijf nu hoor... maar ik weet nog wel de prijsuitreikingen vroegah, tijdens de grote landelijke buitenwedstrijden, ellenlange parades met pony's en paarden, springen en dressuur, en soms zelfs ook nog menners en urenlang met zn heeeeeel velen op een rij staan wachten terwijl de prijzen van de hele dag uitgereikt werden...
die goeie ouwe tijd
Precies! Daar had ik het vanmiddag ook met iemand over. Maar juist daarbij was de atmosfeer heel anders. En dat wachten en ellenlang opstellen enzo maakte de paarden alleen maar duf. Tegen de tijd dat de prijzen werden uitgereikt waren paarden en ruiters al in slaap gevallen. Maar hoe dan ook en wat ook de oorzaak is, ik zie teveel gevaarlijke situaties in de ceremonies. Ook voor het publiek. Vorig jaar had een meisje in een rolstoel die geen kant uit kon bijna een paard op schoot dat zo in paniek was dat het bijna over de balustrade van de tribune heenkwam. amazone lag inmiddels half onder het paard. Niet nodig wat mij betreft. Laat mij maar mooie proeven zien.
crazycactus schreef:Ik heb vaak zat op het NK Western Riding in de line up gestaan, ook tijdens een zaterdagavond wanneer er 1500 mensen heel veel herrie maken (applaudiseren, joelen enz enz) weinig western paarden die daar van onder de indruk zijn hoor, en dan staan er echt geen 4 of 5 paarden op een rij maar soms wel een stuk of 20.
Ook op de grote evenementen zoals de worldshow in Oklahoma staan ze allemaal rustig te wachten tot ze aan de beurt zijn, en dan zit er ook 10000 man publiek.
patsur schreef:Waarom zou je niet gewoon een heel braaf paard meenemen naar de prijsuitreiking?
Citaat:ik denk wel dat springpaarden over het algemeen meer zien, allerlei soorten hindernissen,oefenparcoursen enzo, en als de prestatie geleverd is sneller relaxt zijn. en van de western paarden stel ik me zo voor dat die al opgevoed worden om goed stil te kunnen staan, ook tijdens wedstrijden.
welshjesgek schreef:Piaffe schreef:Nog even en ze halen het halthouden uit de proeven, omdat dressuurpaarden nou eenmaal niet altijd even stil staan...
en halthouden is nog wel 1 van de belangrijkste dingen van dressuur