Politie onderzoekt zwaar verkeersongeval met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Re: Politie onderzoekt zwaar verkeersongeval met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:56

Hoe dan ook het is erg vervelend voor de eigenaar van het paard.
Ben wel benieuwd hoe het nu met het paard gaat. Denk dat ik wel weet van wie het paard is. Heb afgelopen winter daar ook een keer een paard gevangen dat was ontsnapt uit de weide.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:57

Spaikey schreef:
Hoe dan ook het is erg vervelend voor de eigenaar van het paard.
Ben wel benieuwd hoe het nu met het paard gaat. Denk dat ik wel weet van wie het paard is. Heb afgelopen winter daar ook een keer een paard gevangen dat was ontsnapt uit de weide.

Paard is dood. Zie beginpost.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:47

_Moonwalker_ schreef:
Je zal maar eens een ritje maken s'ochtends Scheve mond
Heel erg voor de eigenaars van het paard natuurlijk, zeker als het dier dan nog ingeslapen moet worden!Maar ik kan me wel inbeelden dat de motorrijder er ook van zal afzien!
Tenslotte is het aan de eigenaars van het paard om ervoor te zorgen dat de weide goed afgesloten is en het paard geen gevaar vormt naar wegverkeer toe!
Ik zou als motorrijder ook wel kwaad zijn!Kan je het hem kwalijk nemen?
Ik kijk ook niet als ik met de brommer rijdt of er mss een paard over kan steken!!

Nou dat zou ik dan maar eens gauw veranderen dan Moonwalker, er kan namelijk altijd een dier of een kind oversteken. Niemand laat zijn dieren expres loslopen om verkeersongevallen te veroorzaken maar het gebeurt vaker dan je denkt. Iedere verkeersdeelnemer heeft volgens mij de verplichting goed te kijken of er mogelijke gevaren om hem heen zijn. En kwaad zijn is helemaal dom achteraf, dat heeft helemaal geen zin.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:08

piezze schreef:
_Moonwalker_ schreef:
Je zal maar eens een ritje maken s'ochtends Scheve mond
Heel erg voor de eigenaars van het paard natuurlijk, zeker als het dier dan nog ingeslapen moet worden!Maar ik kan me wel inbeelden dat de motorrijder er ook van zal afzien!
Tenslotte is het aan de eigenaars van het paard om ervoor te zorgen dat de weide goed afgesloten is en het paard geen gevaar vormt naar wegverkeer toe!
Ik zou als motorrijder ook wel kwaad zijn!Kan je het hem kwalijk nemen?
Ik kijk ook niet als ik met de brommer rijdt of er mss een paard over kan steken!!

Nou dat zou ik dan maar eens gauw veranderen dan Moonwalker, er kan namelijk altijd een dier of een kind oversteken. Niemand laat zijn dieren expres loslopen om verkeersongevallen te veroorzaken maar het gebeurt vaker dan je denkt. Iedere verkeersdeelnemer heeft volgens mij de verplichting goed te kijken of er mogelijke gevaren om hem heen zijn. En kwaad zijn is helemaal dom achteraf, dat heeft helemaal geen zin.

Niet zo gebeten reageren joh!
Heb je mij horen zeggen dat ze het paard express hebben laten lopen?Nee toch?!
Ik zei alleen dat het aan eigenaars van dieren is, net zoals het aan ouders van kinderen is om erop te letten dat ze niet zomaar overlopen of uit een weide ontsnappen!!Lijkt me toch logisch?
Als ik tegen een snelheid die toegelaten is rijdt en vlak voor mij steekt een dier over ga ik wss ook niet meer tijdig kunnen remmen hoe erg ook voor beide partijen!!
Zo spreek ik uit ervaring dat een aanrijding je altijd achtervolgt!Ik ben een tijd geleden op een auto gaknald die plotseling in de straat kwam rijden waar ik over moest.Bestuurder was volledig in fout maar elke keer als ik opnieuw zo'n baantje over moet voel ik m'n hart sneller slaan dus reken maar dat je na het aanrijden van en kind of dier er nog zwaader van onder de voet bent!!
En toen was ik ook kwaad op de bestuurder van die wagen!!Op zulk een moment zeg je heus niet van ohh het is niets hoor!!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:39

Kafue schreef:
Natuurlijk is het sneu voor de eigenaren van het paard, echter zijn zij wel aansprakelijk want zij hadden er voor moeten zorgen dat het paard niet uit zijn weide kon ontsnappen.
De materiele schade wordt wel vergoed maar de emotionele schade niet. Voor beide partijen die blijven achter met vragen en vooral de zin had ik maar...... . Het hek hoger gemaakt stroom op de omheining, niet zo hard gereden, niet met regenachtig weer rijden.

Het is een naar verhaal en in een ongeval zijn altijd beide partijen slachtoffer.

Makkelijk gezegd, dat de eigenaar er voor moet zeggen dat het paard niet uit zijn weide kan ontsnappen... Mijn paard is deze zomer op eenzelfde wijze verongelukt, danwel niet met een motor maar met een auto, en natuurlijk had ik ook bij mezelf de vragen en de 'had ik maars'. Maar onze wei is afgezet met 1.60 hoog schriklint met stroom en degelijke palen en hang en sluitwerk, alles net nieuw. Maar mijn paard vond het nodig om er domweg gewoon overheen te springen. Het hek zat gewoon nog dicht en je zag de afzet ervoor precies. Hij was vroeger ZZ springen en had geen enkele moeite met de hoogte... En waarom? Ik zou het niet weten, het was een heel koel en rustig paard, nooit gekke dingen gedaan. Dus wat had ik nog meer kunnen doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:51

Bij ons ging op klaarlichte dag een boom om op de omheining en de paarden waren er eerder als wij bij.Ze waren zo vertrokken met zijn zessen.Wie zijn schuld?De wind natuurlijk Ja Maar ja die had geen verzekering.
Ongelukken zijn nu eenmaal ongelukken omdat niemand ze plant.En motorijders? We werden vandaag weer op de snelweg gepasseerd met een kletsnat wegdek door eentje die er weer tegen de 200 reed.
Ik zeg niet allemaal,maar weinig motorijders rijden zachtjes.
En om 6 uur s`morgens verwacht je mischiens geen paard,maar een hert ,vos,of loslopende wild zwijn ,mag je toch eigenlijk wel verwachten in landelijk gebied.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:24

Vooropgesteld: Voor alle betrokken partijen is het een naar ongeval. Zowel voor de motorrijder als de eigenaar van het paard is het verveldend dat het is gebeurd.

Verder maakt het niet uit of de eigenaar zijn paar expres of per ongeluk los op de openbare weg laat rondlopen. Als eigenaar blijft hij namelijk moreel en wettelijk verantwoordelijk voor zijn paard. Hij had ervoor moeten zorgen dat dat paard niet op de weg kon komen en heeft dat nagelaten.
Ik neem aan dat de eigenaar dat niet met opzet heeft gedaan, maar dat ontslaat hem niet van zijn verantwoordelijkheid.

De motorrijder had misschien wat voorzichtiger kunnen doen, maar feit blijft dat hij geen loslopend paard op de openbare weg hoeft te verwachten. Paarden mogen namelijk niet los en zonder toezicht op de openbare weg komen, zoals beschreven staat in het reglement verkeersregels en verkeerstekens, artikel 51:
Citaat:
1. Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen.
2. Het eerste lid geldt niet ten aanzien van wegen die door het bevoegde gezag zijn aangewezen.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:57

arm paard, maar het lijkt mij ook erg schrikken voor de moterrijder
moet er niet aan denken zeg

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:55

Ik vind het erg sneu voor alle drie. De motorrijder moet vreselijk geschrokken zijn, maar hij is er goed vanaf gekomen. Zijn motor wordt wel weer vergoed.
Voor de eigenaren van het paard is het ook vreselijk. Zij hebben het paard uiteraard niet met opzet los gelaten en moeten hun viervoeter nu missen.
Toch heb ik het meest medelijden me het paard. Het mag nu dan wel dood zijn, maar als ik indenk hoe het paard van streek geweest moet zijn krijg ik daar een brok van in mijn keel. Het paard realiseert zich niet zo goed als de motorrijder wat er gebeurt is en heeft waarschijnlijk helse pijn gehad.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:20

oomens schreef:
Vooropgesteld: Voor alle betrokken partijen is het een naar ongeval. Zowel voor de motorrijder als de eigenaar van het paard is het verveldend dat het is gebeurd.

Verder maakt het niet uit of de eigenaar zijn paar expres of per ongeluk los op de openbare weg laat rondlopen. Als eigenaar blijft hij namelijk moreel en wettelijk verantwoordelijk voor zijn paard. Hij had ervoor moeten zorgen dat dat paard niet op de weg kon komen en heeft dat nagelaten.
Ik neem aan dat de eigenaar dat niet met opzet heeft gedaan, maar dat ontslaat hem niet van zijn verantwoordelijkheid.

De motorrijder had misschien wat voorzichtiger kunnen doen, maar feit blijft dat hij geen loslopend paard op de openbare weg hoeft te verwachten. Paarden mogen namelijk niet los en zonder toezicht op de openbare weg komen, zoals beschreven staat in het reglement verkeersregels en verkeerstekens, artikel 51:
Citaat:
1. Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen.
2. Het eerste lid geldt niet ten aanzien van wegen die door het bevoegde gezag zijn aangewezen.

Helemaal waar dit, maar wat dan met loslopende kinderen? kunnen ook zomaar oversteken, net zoals katten en honden. In het verkeer moet je altijd alert zijn. Leuk dat je achteraf dan weet wie de schuldige is maar als bestuurder voel je je ook rot als je een levend wezen aanrijd, uitkijken dus