Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spaikey schreef:Hoe dan ook het is erg vervelend voor de eigenaar van het paard.
Ben wel benieuwd hoe het nu met het paard gaat. Denk dat ik wel weet van wie het paard is. Heb afgelopen winter daar ook een keer een paard gevangen dat was ontsnapt uit de weide.
_Moonwalker_ schreef:Je zal maar eens een ritje maken s'ochtends![]()
Heel erg voor de eigenaars van het paard natuurlijk, zeker als het dier dan nog ingeslapen moet worden!Maar ik kan me wel inbeelden dat de motorrijder er ook van zal afzien!
Tenslotte is het aan de eigenaars van het paard om ervoor te zorgen dat de weide goed afgesloten is en het paard geen gevaar vormt naar wegverkeer toe!
Ik zou als motorrijder ook wel kwaad zijn!Kan je het hem kwalijk nemen?
Ik kijk ook niet als ik met de brommer rijdt of er mss een paard over kan steken!!
piezze schreef:_Moonwalker_ schreef:Je zal maar eens een ritje maken s'ochtends![]()
Heel erg voor de eigenaars van het paard natuurlijk, zeker als het dier dan nog ingeslapen moet worden!Maar ik kan me wel inbeelden dat de motorrijder er ook van zal afzien!
Tenslotte is het aan de eigenaars van het paard om ervoor te zorgen dat de weide goed afgesloten is en het paard geen gevaar vormt naar wegverkeer toe!
Ik zou als motorrijder ook wel kwaad zijn!Kan je het hem kwalijk nemen?
Ik kijk ook niet als ik met de brommer rijdt of er mss een paard over kan steken!!
Nou dat zou ik dan maar eens gauw veranderen dan Moonwalker, er kan namelijk altijd een dier of een kind oversteken. Niemand laat zijn dieren expres loslopen om verkeersongevallen te veroorzaken maar het gebeurt vaker dan je denkt. Iedere verkeersdeelnemer heeft volgens mij de verplichting goed te kijken of er mogelijke gevaren om hem heen zijn. En kwaad zijn is helemaal dom achteraf, dat heeft helemaal geen zin.
Kafue schreef:Natuurlijk is het sneu voor de eigenaren van het paard, echter zijn zij wel aansprakelijk want zij hadden er voor moeten zorgen dat het paard niet uit zijn weide kon ontsnappen.
De materiele schade wordt wel vergoed maar de emotionele schade niet. Voor beide partijen die blijven achter met vragen en vooral de zin had ik maar...... . Het hek hoger gemaakt stroom op de omheining, niet zo hard gereden, niet met regenachtig weer rijden.
Het is een naar verhaal en in een ongeval zijn altijd beide partijen slachtoffer.
Citaat:1. Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen.
2. Het eerste lid geldt niet ten aanzien van wegen die door het bevoegde gezag zijn aangewezen.
oomens schreef:Vooropgesteld: Voor alle betrokken partijen is het een naar ongeval. Zowel voor de motorrijder als de eigenaar van het paard is het verveldend dat het is gebeurd.
Verder maakt het niet uit of de eigenaar zijn paar expres of per ongeluk los op de openbare weg laat rondlopen. Als eigenaar blijft hij namelijk moreel en wettelijk verantwoordelijk voor zijn paard. Hij had ervoor moeten zorgen dat dat paard niet op de weg kon komen en heeft dat nagelaten.
Ik neem aan dat de eigenaar dat niet met opzet heeft gedaan, maar dat ontslaat hem niet van zijn verantwoordelijkheid.
De motorrijder had misschien wat voorzichtiger kunnen doen, maar feit blijft dat hij geen loslopend paard op de openbare weg hoeft te verwachten. Paarden mogen namelijk niet los en zonder toezicht op de openbare weg komen, zoals beschreven staat in het reglement verkeersregels en verkeerstekens, artikel 51:Citaat:1. Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen.
2. Het eerste lid geldt niet ten aanzien van wegen die door het bevoegde gezag zijn aangewezen.