Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:41

CherokeeChum schreef:
O.k.HC, jij hebt je paard 100% onder controle.......

Nee, núl %.
Ik heb geen énkele ´controle´ Haha!
Ik rij echter niet op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ maar op een meedenkend voertuig Afgod

Het spijt me voor de ruiterij maar zoals ik Bokt lees en wat er verder op het web staat dient deze echt de hand in eígen boezem te steken.
Wie denkt op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´te rijden geeft daarmee zich zelf een brevet van onvermogen, een verkeersverbod; een potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo hoort niet in het verkeer.
Daarvoor is verder niemand anders dan de ruiter voor verantwoordelijkheid.

Ja, een paard kán altijd ergens van schrikken. Wat er vervólgens gebeurt heet ruitervaardigheid.
Ja, elk paard zál ergens van schrikken. Als je dat vervolgens niet vaardig veilig kan opvangen ben je een gevaar op de weg en hoor je daar niet thuis.

hc

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:43

ik heb het 2 weken terug gehad...
macho struikelde, begon van schrik keihard te bokken en daar lag ik
en ik heb 11 jaar rijervaring, waarvan 8 met Macho
en het eerst in 8 jaar dat ik van hem val op buitenrit
gelukkig kon iemand hem grijpen en is alles goed afgelopen
maar een ongeluk zit in een heel klein hoekje!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:44

Hm, moet iedereen met een auto of vrachtwagen die een ongeval kan veroorzaken ook maar van de baan blijven?!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:51

Huertecilla schreef:
CherokeeChum schreef:
O.k.HC, jij hebt je paard 100% onder controle.......

Nee, núl %.
Ik heb geen énkele ´controle´ Haha!
Ik rij echter niet op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ maar op een meedenkend voertuig Afgod

Een robot dus? of een uitstekend opgeleide, nuchtere, op karakter gefokte
Campo-Andalusier Cool

Het spijt me voor de ruiterij maar zoals ik Bokt lees en wat er verder op het web staat dient deze echt de hand in eígen boezem te steken.
Wie denkt op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´te rijden geeft daarmee zich zelf een brevet van onvermogen, een verkeersverbod; een potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo hoort niet in het verkeer.
Daarvoor is verder niemand anders dan de ruiter voor verantwoordelijkheid.

Ja, een paard kán altijd ergens van schrikken. Wat er vervólgens gebeurt heet ruitervaardigheid.
Ja, elk paard zál ergens van schrikken. Als je dat vervolgens niet vaardig veilig kan opvangen ben je een gevaar op de weg en hoor je daar niet thuis.

hc

Natuurlijk heb ik weer een kanttekening hierbij.
Waarom is de mens op paarden gaan rijden,omdat het dier fysiek sterker is ,sneller is, waardoor men beter kon vluchten ,aanvallen ,jagen,oorlog voeren en veel sneller van A naar B kon komen.
Net zoals men zijn auto niet altijd 100% onder controle heeft door inschattingsfouten/ of gebrek aan kunde/falen van functies.
Geld dit ook voor de ruiterij.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:52

Ach toe, HC........je draait behoorlijk door! Een paard wat schrikt kan extreem vreemde manouvres maken! Hoe goed je ook bent, soms is de zwaartekracht sterkter en lig je ernaast...........

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:53

Pling Ja Afgod

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:57

CherokeeChum schreef:
Nee ,HC niets van dit al,dat, is nou een ongeluk......
Oftewel een gebeurtenis waarover je geen controle hebt.

Geen controle over dit gebeuren? Echt wel. Jíj besluit op een paard te stappen. Jíj valt eraf. Joúw paard is niet geleerd bij je te blijven.
Ik schrijf niet voor niets: goed paardmanschap is het voorkómen van problemen :)*

Ik voel me voor mijn rijdier en voor een ieder die ik daarmee/daardoor direct of indirect in gevaar breng verantwoordelijk. ´Schuld´ is daarbij voor míj niet fundamenteel: het blijft míjn paard waarvoor ík verantwoordelijk en me verantwoordelijk voel.
´Recht´ is een abstract begrip waar mijn paard niets aan heeft als het met een winkelhaak of erger staat.

Oh, ik ga ook uit beleefdheid en begrip vaak preventief opzij. Er rijden hier veel grote vrachtwagens van de steengroeve. Als ik op de provinciale weg rij ben ik erg hinderlijk voor hen. Zij werken érg hard voor hun dagelijkse brood en ik boemel daar voor mijn lol. Ja ik mag daar rijden en ja ze houden echt wel rekening met me doch ik ga doorgaans tijdig voor hen opzij uit hoffelijkheid. Idem loonwerkens. Als het maar éven kan. Ook al is er hier doorgaans geen berm/fietspad.

Het is een kwestie van tijd of één vervelend incident voor de samenleving vindt dat ze beschermd moet worden tegen de ruiterij en loslopende paarden.
Het zou verstándig zijn van de hippische belangenorganisaties zich op de ruiterij zelf te richten en niet op ´de anderen´.
Maar goed, schiet gerust op mij Cool Er is vast wel een moderator die me wil censureren Schijnheilig

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:59

FlyingHigh schreef:
Ach toe, HC........je draait behoorlijk door! Een paard wat schrikt kan extreem vreemde manouvres maken!

...en wat geeft jouw het recht de rest van de wereld daaraan bloot te stellen?

Ík vind dat de rest van de wereld daar niet aan blootgesteld hóórt te worden.

hc

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:00

dierfysio schreef:
en ik ga zo een penning laten maken bij de dierenshop met naam paard, adres stal, en telefoonnummers stal en van mezelf erop. dat gaat in tweevoud aan hoofdstel en zadel/borsttuig.

Simpel sleutelhangerlabeltje werkt ook.. alleen telefoonnummer is in princiepe voldoende en idd, vooral ook aan het zadel. Hoofdstel kan door tak o.i.d. onderweg afgerukt worden, zadel zit er meestal nog wel op.
En stop je een keer en stap je af om te pauzeren. steek dan je beugels op. Mocht je paard op dat moment de run naar huis nemen, weet men in ieder geval dat jij niet ergens in het bos ligt te creperen.
En de grootste fout die - merk ik - nog steeds door veel mensen gemaakt wordt is zo'n leuk zadeltasje kopen 'da's handig voor m'n telefoon'... Yeah right, je hebt wat aan je telefoon aan je zadel als je paard onderweg naar huis is en jij met een gebroken been op een bospad ligt te kronkelen... telefoon op je lijf dragen!
En idd, veel meer kun je niet doen. Weten wat je doet, na blijven denken en niet gemakzuchtig worden (handjes in de zak, teugel over de knop(western) of hals van je paard... ELK paard kan schrikken - zelfs 't paard van die mensen die menen dat HUN zoiets nooit overkomt omdat ZIJ zo geweldig rijden en zo'n fantastische band met hun paard hebben. Vergeet niet dat je d'r ook door andere oorzaken af kan lazeren... paard glijdt weg op stijle helling, paard verstapt zich, jij wordt onwel te paard... nooit zelfingenomen denken dat je beter bent dan de rest van de wereld. De meeste ongelukken gebeuren juist met dat 'dat-doet-ie-anders-nooit-paard'... op dat drukke hupsige paard blijf je nl. wel allert...

Blij dat dit met alleen blikschade afliep...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:01

Bluem schreef:
Hm, moet iedereen met een auto of vrachtwagen die een ongeval kan veroorzaken ook maar van de baan blijven?!

Wel als die persoon het normaal vindt onderweg uit het voertuig te springen.... Die auto/vrachtwagen gaat dan nog niets eens zelf in galop door naar huis Haha!

hc

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:02

Huertecilla schreef:
...en wat geeft jouw het recht de rest van de wereld daaraan bloot te stellen?

Ík vind dat de rest van de wereld daar niet aan blootgesteld hóórt te worden.

hc

Dan slaan ze dat stukje maar over, HC, Haha! .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:03

hc, vind echt dat je wat doordraafd
volgens jou mag niemand, met zijn paard naar buiten, mits het paard met je meedenkt, nergens van schrikt.
t is geen machine, zelfs de meest getrainde paarden kunnen ergens van schrikken

maar blijkbaar ben jij zo anders als ons allemaal, heb jij zulke geweldige machine paarden, die nergens van schrikken, alles kennen en nooit ene pas verkeerd zullen zetten

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:04

Dat is nog goed afgelopen .. Clown

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:04

Lynn_Nikita schreef:

Oefffff, zeg dat nou niet.................... Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:06

ach, dat ik reactie terug krijg weet ik, ze zal je toch nooit gelijk geven, zal wel aan cultuurs verschil liggen of zo...

elk paard oet leren om buiten te rijden, elk paard kan schrikken of struikelen, in artikel staat geen eens de oorzaak van dit alles, maar meteen word er geroepen dat als je niet een meedenkend paard hebt wat geen stap verkeerd zet, je niet buiten mag rijden.... vind gewoon raar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:08

Francis schreef:
... ELK paard kan schrikken - ..

Elk paard ZAL schrikken. Dat is nu net de crux. De ruiter diens voldoende vaardigheid te hebben om met het absluut zekere van onzekre voorvallen om te kunnen gaan. Dát is een extra verantwoordelijkheid van nu net een ruíter tov andere bestuurders omdat een paard een levend wezen is met een eigen overlevingsagenda.

De ruiter dient éxtra vaardig te zijn en is daarbij verantwoordelijk voor het welzijn van diens paard én de veiligheid van ´de anderen´.
Het ge´ja-maar´ is ´nee want´ en een brevet van onvermogen.

Een paard is een groot beest en dat is het. Als jij daar zo nodig op wil stappen om voor je lol in het verkeer te rijden neem je een extra verantwoordelijkheid op je schouders. Zorg dat je die kan dragen of vrijwaar de rest van de wereld van de risicos.

hc

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:12

Huertecilla schreef:
Daar valt een ruiter en gaat diens paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer. Ik vind dat ABSOLUUT NIET KUNNEN.

Het is wel duidelijk dat dat dus wel kán. Clown Knipoog

Maar serieus, ik vind dat HC wel een punt heeft dat veel mensen te licht denken over paarden in het verkeer, en niet in de laatste plaats zijn dat de ruiters en amazones zelf. Een paard dat zich op eigen houtje in het verkeer begeeft is levensgevaarlijk. Het zou voor alle partijen veiliger zijn als veel mensen die nu buitenritten maken dat niet zouden doen. En uiteraard zou het nóg veiliger zijn als iedereen in de bak bleef hobbelen, maar dat is voor veel mensen (ook voor mij) geen optie. Dus blijft het je eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of je het risico kunt nemen om je in het verkeer te begeven. Maar die verantwoordelijkheid moet je dan ook nemen als er iets mis gaat. Dat dit paard de weg op kon rennen is de schuld van de ruiter. Maar om die ruiter dan meteen van alles de schuld te geven gaat mij ook te ver. Die twee automobilisten hebben net zo goed een eigen verantwoordelijkheid. Net zoals een overstekend wild zwijn je paard kan laten schrikken kan een losgebroken paard je als automobilist laten schrikken. Met als verschil dat dat paard onder iemands verantwoordelijkheid valt en het zwijn niet. Hoe dan ook, als je op je voorganger knalt ben je zelf ook niet helemaal vrij van schuld.

Ach, gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:14

Lynn_Nikita schreef:
volgens jou mag niemand, met zijn paard naar buiten, mits het paard met je meedenkt, nergens van schrikt.
t is geen machine, zelfs de meest getrainde paarden kunnen ergens van schrikken

Jee, wat grappig.
Ik schrijf toch duidelijk dat de crux is dat paard zúllen schrikken Ach gut

Zoals ik het zie is de ruiterij op een enkele uitzondering niet in staat haar sepciale verantwoordelijkheid te dragen, hoort daardoor niet op de openbare weg.
Het is geen recht op een paard te stappen, wel een plicht daar anderen niet door in gevaar te brenegen.

hc

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:20

volgens mij is een paard nooit maar dan ook nooit 100 procent betrouwbaar en is ook ieder paard ertoe in staat om op hol te slaan. het blijft een vluchtdier. en ja een ruiter kan er afvallen ook al kan hij of zij nog zo goed rijden. gelukkig is het alleen maar blikschade!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:23

HC is nog nooit een kudde wilde zwijnen tegengekomen in het bos. Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:26

dat denk ik ook niet nee! ik gelukkig ook nooit een kudde maar wel 1!! en mn uber lieve fjord ging er wel vandoor (gelukkig bleef ze na 10 meter wachten op me) ik stond er naast, was niet gevallen maar stond er ineens naast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:27

Een paard kan altijd op hol slaan, hoe goed je ook kan rijden. Gelukkig dat het goed is afgelopen. Maar het blijft eng want het kan altijd gebeuren. Het is echt mijn grootste nachtmerrie dit. Ik rijd dan wel altijd in de Belgische Ardennen diep in de bossen, maar ik kom wel over 1 drukke weg. Stel je voor dat ze naar huis rent en over die weg gaat. Brrr moet er niet aan denken...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:28

Anne_GTI schreef:

En heeft het geluk gehad tijdens het paardjerijden nog nooit het gevecht tegen de zwaartekracht verloren te hebben waarbij ook nog het paardenlijf onder zijn billen verdwenen bleek te zijn, Cool .
Maar goed, het punt van HC dat er teveel onervaren ruiters met hun dieren de openbare weg opgaan, is wel degelijk een feit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:31

FlyingHigh schreef:
Anne_GTI schreef:

En heeft het geluk gehad tijdens het paardjerijden nog nooit het gevecht tegen de zwaartekracht verloren te hebben waarbij ook nog het paardenlijf onder zijn billen verdwenen bleek te zijn, Cool .
Maar goed, het punt van HC dat er teveel onervaren ruiters met hun dieren de openbare weg opgaan, is wel degelijk een feit.

Ben ik wel met je eens hoor Knipoog

Alleen is mijn ervaring dat je bomproef 200% betrouwbare paard waar je alles mee uit kan halen in een angstig bevend rietje veranderd op het moment dat ie een wild zwijn alleen al ruikt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:32

Waarom gaat iedereen er toch van uit dat je alleen maar van je paard kunt storten als'ie schrikt of vervelend doet?

En je mag je medeverkeersgebruikers níet aan het risico van een paard in't verkeer bloot stellen, maar over drank, medicijnen, onkundige bestuurders enz. enz. hebben we 't dan maar even niet... Als je geen risico's wilt lopen, moet je in je bed blijven liggen...(en dan loop je nog 't risico op doorliggen).
Deelnemen aan het verkeer, op welk voertuig dan ook, is accepteren dat je je bloot stelt aan een risico. Je weet nooit wat je medeweggebruikers doen. Of die nou op een paard zitten, met drank op achter het stuur, emotioneel, of op het punt staan een hartaanval te krijgen... that's life. Als je dat niet wilt moet je überhaupt niet in't verkeer komen.